اسکیما (Schema) چیست و چرا برای سئو مهم است؟
معنی اسکیما چیست؟ قطعاً هنگام مطالعه و تحقیق درباره سئو با این اصطلاح روبرو شدهاید و بدون شک هنگام مرور و بررسی نتایج جستجو هم آنها را مشاهده کردهاید. اما معنی schema چیست و در سایتی مثل سایت شما چه تاثیر و عملکردی دارد؟
در این راهنمای سایت آرکاد که در مورد آموزش اسکیما میباشد به همه سوالات شما درباره اسکیما سئو پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید تا با اصول اسکیما و نحوه تنظیم آنها آشنا شوید.
اسکیما یا schema.org چیست؟
اسکیما هر گونه دادهای از جمله حروف و اعدادی که در فیلدی ثابت از یک رکورد یا فایل قرار میگیرند را شامل میشوند.
از دیدگاه موتور جستجو، کد اسکیما اطلاعات یا سرنخهایی درباره محتوای یک صفحه ارائه میکنند مثل اینکه آیا در این صفحه دستورالعمل پخت یک غذا نوشته شده یا مراحل انجام یک کار خاص.
یک موتور جستجو مثل گوگل برای نمایش این اطلاعات، از اسکیما و برچسبهای دادهای استفاده میکند که در کد HTML صفحات سایت شما وجود دارند.
وجود این اطلاعات درباره صفحه سایت شما به گوگل امکان میدهد که نتایج جستجو را به بهترین شکل ممکن مرتب کند. با استفاده از داده های ساخت یافته میتوان محتوای بهتر و غنیتری را در اختیار کاربران موتورهای جستجو قرار داد.
اسکیما چطور کار میکنند؟
برای درک طرز کار schema، باید با چگونگی نمایش محتوای سایتها در نتایج جستجو آشنایی داشته باشید.
برای اینکه اطلاعات وبسایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود، یک خزشگر (crawler)، عنکبوت (spider) یا ربات موتور جستجو صفحات سایت شما را خزش (یا پویش) کرده و اطلاعات آن را ایندکس میکند. وقتی رباتی سایت شما را پویش میکند، اطلاعات آن از جمله تصاویر و متون را گردآوری کرده و آنها را ایندکس میکند.
موتور جستجو قادر است با استفاده از الگوریتمهای خودش اطلاعات سایت را تفسیر کند.
اما تشخیص اطلاعات صفحات سایت همیشه کار سادهای نیست به همین دلیل موتورهای جستجو همواره در حال به روز رسانی الگوریتمهای خودشان هستند. استفاده از Schema به سادهتر شدن کار خزشگرها و موتورهای جستجو کمک میکند. با کمک اسکیما میتوانید اطلاعات صفحات سایت را به صورتی که دنبال کردن آن برای موتور جستجو راحت باشد، در اختیار آن قرار دهید.
با کمک این اطلاعات، موتور جستجو به جای حدس زدن میتواند تشخیص دهد که صفحه سایت شما حاوی چه اطلاعاتی است، از جمله:
- دستورالعمل
- راهنما
- نظر و امتیاز دهی
- قیمت گذاری
- شماره تلفن
- سوالات پرتکرار
- رویدادها
- و غیره
موتور جستجو میتواند از این اطلاعات برای سادهتر شدن کار مخاطبانش استفاده کند.
برای مثال اگر شخصی به دنبال طرز تهیه پای لیمو باشد، به احتمال زیاد چند اولویت خواهد داشت مثلاً به دنبال دستورالعملی است که تهیه آن کمتر از یک ساعت زمان ببرد. طعم خوبی داشته باشد و غیره.
اسکیما یا بعبارتی structured data میتوانند چنین اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار دهند.
برای مثال در تصویری که بالا مشاهده میکنید، گوگل این اطلاعات را درج کرده است:
- رتبه هر دستورالعمل از نظر کاربران
- مدت زمان لازم برای تهیه پای با هر روش
- میزان کالری هر دستورالعمل
بدون وجود schema گوگل قادر به ارائه چنین اطلاعاتی نیست و باید جزئیاتی مثل مدت زمان تهیه غذا را حدس بزند.
در رابطه با طرز کار دادههای ساختار یافته باید توجه داشت که گوگل لزوماً همیشه نتایج جستجو را با این دادهها تطبیق نمیدهد. حتی اگر اسکیما را برای صفحاتی مثل لیست قیمت محصولات درج کنید، ممکن است گوگل به دلایل مختلفی مثل توجه به قصد کاربر از جستجو، این اطلاعات را نادیده بگیرد.
انواع اسکیما
اگر قصد استفاده از اسکیما را دارید، میتوانید از مدلهای مختلف آن استفاده کنید از جمله:
- چرخ و فلک (Carousel)
- اطلاعات تماس شرکتی
- دورههای آموزشی
- مسیر راهنمای سایت (Breadcrumb)
- کتاب
- مقاله
- نقد و بررسی
- دیتاست
- رویداد
- رتبههای تجمعی
- بررسی حقایق
- سوالات پرتکرار
- چگونه …؟ (مطالب آموزشی)
- فهرست مشاغل
- و غیره.
گوگل دائماً پشتیبانی از schema را افزایش میدهد و این اقدام میتواند فرصتهای جدیدی برای شما ایجاد کند.
۵ نمونه از اسکیما که حتی افراد مبتدی هم قادر به استفاده از آنها هستند
اگر در زمینه کار با schema تازه کار هستید، خوب است که این بحث را با چند مثال شروع کنیم.
۱٫ اطلاعات تماس شرکتی
با اسکیما (دیتا اسنیپت) اطلاعات تماس شرکتی، میتوانید اطلاعات مهمی درباره کسب و کارتان ارائه کنید. با این دیتا اسنیپت میتوانید اطلاعاتی همچون پروفایل شبکههای اجتماعی و اطلاعات سایتتان را در اختیار مخاطبان قرار دهید.
۲٫ محصولات
دیتا اسنیپت محصولات (product) به شرکتها امکان میدهد اطلاعات مهم را در اختیار خریداران قرار دهند. میتوانید اطلاعاتی مثل نظر کاربران، قیمتها، دسترس پذیری محصولات و غیره را درباره همه محصولات خودتان ارائه کنید.
۳٫ کادر جستجوی لینکهای سایت
با کادر جستجوی لینکهای سایت، کاربران میتوانند به راحتی هر آنچه نیاز دارند را در سایت شما جستجو کنند. همچنین این اسکیما با فراهم کردن اطلاعاتی ارزشمند درباره کلمههای کلیدی، به تقویت استراتژی سئوی شما کمک خواهند کرد.
۴٫ ویدیو
اسکیما مربوط به ویدیوها میتوانند بخش ارزشمندی از موتورهای جستجو را به سایت شما اختصاص دهند در نتیجه میتوانید حجم قابل توجهی از ترافیک موتورهای جستجو را از آن خودتان کنید. همچنین این schema به کاربران برای پیدا کردن پاسخ سوالاتی مثل چگونگی تخلیه کیسه جارو برقی، تمیز کردن ناودان منزل یا تغییر تنظیمات کامپیوتر کمک میکنند.
۵٫ رویدادها
با اسکیما مربوط به رویدادها، شرکت شما میتواند اخبار رویدادهای پیش رو را اعلام کند. این نوع از schema اهمیت ویژهای برای کسب و کارهای محلی دارند. با این مارکاپ میتوانید درباره سخنرانیها، همایشها، جلسات و رویدادهای پیش رو به کاربران اطلاع رسانی کنید.
دلیل اهمیت اسکیما برای سئو
در بیشتر مواقع، شرکتها هنگام مطالعه و تحقیق درباره سئو با اسکیما آشنایی پیدا میکنند.
در رابطه با سئو، شما به دنبال دیده شدن هر چه بیشتر در موتورهای جستجو هستید. قرار داشتن در صفحه دوم، سوم یا چهارم موتورهای جستجو چندان جذاب نیست. بعلاوه، ۷۵ درصد از کاربران در همان صفحه اول نتایج جستجو باقی میمانند.
به همین دلیل باید از مزایای اسکیما برای سئو استفاده کنید:
محتوا و طرح صفحات را توضیح دهید
اسکیما، همه اطلاعات لازم برای تفسیر صفحات سایت شما را در اختیار گوگل قرار میدهند.
ارائه اطلاعات کامل درباره صفحات سایت میتواند تاثیر زیادی بر رتبه شما در نتایج جستجو داشته باشد. به این دلیل که schema به همه سوالاتی که درباره فرمت و محتوای صفحات سایت شما وجود دارند پاسخ میدهند.
گوگل متوجه میشود که محتوای صفحات سایت شما درباره چیست چون این جزئیات را در قالب schema در اختیار گوگل قرار میدهید.
میتوانید از اسکیما برای رفع هر گونه تردیدی درباره صفحات سایت و قصد و کاربرد آنها استفاده کنید. گوگل میتواند با بررسی محتوای صفحات سایت و schema بررسی و تایید کند که محتوای سایت شما درباره چه موضوعی است.
به حداکثر رساندن جایگاه سایت در نتایج جستجو
هر چند اسکیما جایگاه شما را در نتایج جستجو به شکل ناگهانی و معجزه آسا ارتقاء نمیدهند اما باز هم شانس شما برای حضور حداکثری در نتایج جستجو را افزایش میدهند.
با قرار گرفتن سایتتان در یکی از اسنیپتهای گوگل توجه بیشتری به سمت سایت شما جلب خواهد شد. گوگل برای ۵۰ درصد از نتایج جستجو یک اسنیپت برجسته (featured snippet) در بالای نتایج نمایش میدهد که دادههای آن از سایتهایی که بالاترین رتبه را برای جستجوی مورد نظر شما دارند استخراج میشود.
این اسنیپت پاسخی مستقیم به جستجوی شما ارائه میکند.
وقتی یک اسنیپت برجسته نمایش داده شود، تاثیر چشمگیری در رفتار کاربران ایجاد خواهد شد. بیشتر کاربران به جای کلیک روی لینک اولین سایت بر روی اسنیپت برجسته کلیک میکنند.
به همین دلیل وقتی یک اسنیپت برجسته نمایش داده میشود نرخ کلیک روی اولین سایت ۸ درصد کاهش پیدا میکند. این امر میتواند تاثیر چشمگیری بر ترافیک جذب شده از طریق جستجوهای پرطرفدار (و حتی جستجوهای کم طرفدار) ایجاد کند.
اسکیما به شما میکنند تا از این رفتار مشتریان استفاده کنید.
برای مثال ویدیویی که با schema بهینه سازی شده باشد و بالای نتایج جستجو نمایان شود بلافاصله توجه کاربران را جلب خواهد کرد. به طور مشابه اطلاعات تماس شرکت هم میتواند پاسخ فوری سوالات کاربران را ارائه کرده و آنها را به سمت سایت و شبکههای اجتماعی شما هدایت کند.
هر چند گوگل تضمین نداده که از اسکیما استفاده میکند اما توصیه میشود که این دادهها را بهینه سازی کنید. بعلاوه، اضافه کردن schema به صفحات سایت خیلی زمان نمیبرد بخصوص اگر یکسری مهارتهای ابتدایی در زمینه توسعه وب را داشته باشید و یا با خرید افزونه اسکیما برای سایت وردپرسی تان و تنظیم آن، بتوانید schema مناسب را به صفحات سایت تان اضافه کنید.
بررسی پیش نمایش سایت
هر کاربری در هنگام استفاده از موتورهای جستجو به دنبال پاسخ سوالاتش است. امروزه کاربران تمایلی به هدر رفتن وقتشان ندارند. به همین دلیل تجربیات کاربری یکی از مهمترین اجزای الگوریتمهای رتبهبندی گوگل است.
اسکیما به دلایل مختلف به ایجاد یک تجربه کاربری بهتر کمک میکند.
با schema یک طرح جامع از صفحات سایتتان در اختیار گوگل قرار میدهید
این طرح کلی به گوگل کمک میکند تا ساختار صفحات سایت را با کمترین ابهام درک کند. این سطح درک باعث میشود که گوگل به راحتی تشخیص بدهد که سایت شما ارزش لازم را برای کاربران دارد یا خیر و این ویژگی به کسب رتبههای بهتر در موتورهای جستجو کمک میکند.
با اسکیما، پیش نمایشی مفید از صفحات سایتتان در اختیار کاربران قرار میدهید
برای مثال schema مربوط به نظرات کاربران، میتواند اطلاعات ارزشمندی درباره خدمات یا محصولات شما ارائه کند. یا اسنیپتی که درباره دستورالعمل تهیه یک غذا نوشته شده، به کاربران کمک میکند مطابقت این دستورالعمل با سلایق و ذائقه خودشان را بررسی کنند. همه این اطلاعات میتوانند کاربر را تشویق به کلیک کردن روی لینک سایت شما کنند.
مزایای schema به اندازهای است که آن را تبدیل به یکی از مهمترین المانهای استراتژی سئوی شما میکند.
چهار گام ساده برای استفاده از schema
اگر هنوز از schema برای وبسایت خودتان استفاده نمیکنید، کار را با این چهار گام ساده شروع کنید:
۱٫ صفحه را انتخاب کنید
پیش از اضافه کردن schema، باید تصمیم بگیرید که قرار است این کار را برای کدام صفحهها انجام دهید.
مثلاً اگر یک مقاله آموزشی دارید میتوانید از مارکاپ how-to برای این صفحه استفاده کنید یا اگر یک پست وبلاگی دارید که در آن راجع به وقایع اخیر شرکت خودتان توضیح دادهاید، میتوانید اضافه کردن اسکیما را نادیده بگیرید.
بسته به نوع و ساختار وبسایتتان ممکن است دهها یا تنها چند صفحه داشته باشید.
در هر صورت باید بر اقداماتی که برای اسکیما انجام میدهید نظارت داشته باشید بخصوص برای بروزرسانی صفحات قدیمی. ایجاد یک داکیومنت اکسل یا Google Sheets هم میتواند مفید باشد. میتوانید URL صفحه، اسکیما اضافه شده به صفحه و تاریخ به روزرسانی مطلب را در این فهرست درج کنید.
۲٫ انتخاب اسکیما
در مرحله بعد باید schema را انتخاب کنید.
در بعضی از موارد ممکن است گام اول و دوم این فرایند همپوشانی داشته باشند. ممکن است همزمان که صفحات را بررسی میکنید، نوع داده ساخت یافته مورد استفاده برای هر صفحه را تعیین کنید. در مجموع همان روشی را انتخاب کنید که تصور میکنید برای شما و تیمتان بهتر است.
میتوانید در گالری جستجوی گوگل همه انواع schema قابل استفاده را مشاهده کنید.
۳٫ کار با ابزار STRUCTURED DATA MARKUP HELPER گوگل
پس از انتخاب صفحات و اسکیما برای آنها، میتوانید کدنویسی را شروع کنید.
با استفاده از ابزار Google’s Structured Data Markup Helper این فرایند راحت تر میشود. اگر به دنبال استفاده از اسکیما در ارتباطات ایمیلی مثل تایید رزرو هتل یا پرواز هستید هم میتوانید از این ابزار رایگان استفاده کنید.
در ابزار Structured Data Markup Helper میتوانید مراحل زیر را دنبال کنید:
- انتخاب نوع داده مورد نظر مثلاً رویداد یا محصول
- اضافه کردن URL یا کد HTML صفحه
- کلیک کردن روی گزینه Start Tagging
پس از بارگذاری سایت یا کد HTML، میتوانید مراحل بعدی را شروع کنید:
- متن مناسب را مشخص کنید.
- از منوی دراپ – دان، تگ مرتبط را انتخاب کنید.
- برای درج دستی تگهایی که نمیتوانید آنها را هایلایت کنید، روی Add missing tags کلیک کنید.
- روی Create HTML کلیک کنید.
بعد از آن، گوگل schema شما را به یکی از این دو فرمت بارگذاری میکند:
- JSON-LD: JSON-LD قالب توصیه شده توسط گوگل است و باید این کدها را در تگ <head> یا <body> صفحات سایت درج کنید. گوگل این فرمت را ترجیح میدهد چون میتواند این دادهها را حتی وقتی به صورت پویا با کد جاوا یا یک ویجت تعبیه شده درج شده باشند، بخواند.
- Microdata: مثل JSON-LD میتوانید از میکرودیتا هم در تگ <head> یا <body> صفحات سایت استفاده کنید. اما بر خلاف JSON-LD، میکرودیتا به جاوا اسکریپت ارتباطی ندارد و بیشتر مربوط به HTML است.
هر چند امکان استفاده از میکرودیتا وجود دارد اما توصیه میشود که به روش ترجیحی گوگل یعنی استفاده از JSON-LD پایبند باشید.
حالا میتوانید گزینه Finish یا Download را انتخاب کنید.
گزینه Finish اطلاعات مفیدی درباره اضافه کردن مارکاپ اسکیما (schema markup) به صفحات سایت در اختیار تیم شما قرار میدهد. این گزینه شبیه یک پاپ آپ نمایان میشوند بنابراین لازم نیست نگران از دست رفتن اسکیما با کلیک کردن روی آن باشید.
پس از خواندن این اطلاعات روی Continue و بعد Download کلیک کنید تا اسکیما را دانلود کنید.
این فایل به شکل یک فایل HTML دانلود میشود. شما (یا برنامه نویس سایت) میتوانید فایل را کپی کرده و این مارکاپ را در صفحات سایت درج کنید. توجه داشته باشید که این اسنیپت در تگ <head> یا <body> صفحه قرار میگیرد. اگر درباره اضافه کردن این کد به سایتتان دچار تردید هستید، از طراح سایت کمک بگیرید.
پس از اضافه شدن schema، میتوانید صفحات را دوباره بارگذاری کنید.
۴٫ بررسی schema
تست و ارزیابی یکی از مهم ترین مراحل درج اسکیما است.
اگر قالب بندی یا کپی schema درست انجام نشود، گوگل برای درک این اطلاعات دچار مشکل خواهد شد و این ابهام منجر به افت رتبه گوگل سایت شما میشود در نتیجه ممکن است ترافیک ارگانیک سایت آسیب ببیند یا اطلاعات نادرستی در اسنیپت نتایج جستجو نمایش داده شود.
خوشبختانه گوگل با ارائه ابزار Structured Data Testing به ساده شدن فرایند بررسی اسکیما کمک کرده است.
- ابزار Structured Data Testing Tool را باز کنید.
- URL صفحه یا کد اسکیما را وارد کنید.
- روی Run Test کلیک کنید.
به این ترتیب گوگل یک مقایسه جامع از صفحه در اختیار شما قرار میدهد.
در سمت چپ، کد HTML یا کد اسکیما را مشاهده میکنید و در سمت راست فهرست خطاها، هشدارها و آیتمها را میبینید. همچنین در صورت تشخیص schema، نوع آنها هم نمایش میشود.
در صورت تمایل میتوانید همه اسکیما نمایش داده شده را بررسی و پیش نمایش آن در نتایج جستجو را مشاهده کنید.
بیشتر از هر چیزی باید خطاهای احتمالی را شناسایی کنید.
اگر خطایی شناسایی شد میتوانید به ابزار Structured Data Markup Helper Tool برگردید و تغییرات لازم را اعمال کنید. همچنین میتوانید از schema.org یا سایر منابع مفید در زمینه دادههای ساخته یافته هم کمک بگیرید. این منبع شامل مارکاپ اسکیماای است که گوگل از آنها پشتیبانی میکند مثل Recipe یا دستورالعملها.
میتوانید از schema.org برای بازبینی اسکیما و افزودن مارکاپ لازم استفاده کنید.
بعد از بروزرسانی مارکاپ در صورت نیاز میتوانید این فرایند را تکرار کنید. اگر دائماً با خطا و هشدار روبرو میشوید میتوانید برای مشاوره با طراح سایتتان تماس بگیرید.
انجام این کار بخصوص اگر تازه آن را شروع کرده باشید سخت است اما با کسب تجربیات بیشتر انجام آن آسانتر خواهد شد. در صورتی که نیاز به راهکارهایی سادهتر دارید ابزارهای دیگری هم هستند که به انجام این کار کمک میکنند.
مثلاً اگر سایت وردپرسی دارید میتوانید از پلاگینهای سئوی Rank Math برای اضافه کردن اسکیما استفاده کنید.
۵ قانون مهمی که هنگام استفاده از اسکیما باید در نظر داشته باشید
برای کسب بهترین نتایج در هنگام کار با schema، این ۵ قانون را رعایت کنید:
- وقتی از اسکیما استفاده کنید که مربوط به محتوای کل مطلب باشد نه فقط بخشی از آن
- اسکیما مثل مدت زمان آشپزی را در معرض دید کاربران قرار دهید.
- اسکیما را در فرمت JSON-LD، microdata یا RDFa درج کنید.
- از به کار بردن روشهای کنترل دسترسی مثل noindex در صفحاتی با اسکیما خودداری کنید.
- اسکیما را برای محتوای مناسب مثل دستورالعمل تهیه غذا استفاده کنید.
مثل سایر تاکتیکهای سئو درباره schema هم از به کار بردن روشهای کلاه سیاه مثل پر کردن متن از کلمات کلیدی یا مخفی کردن محتوا خودداری کنید.
منبع: webfx.com
دیدگاهتان را بنویسید