۹ تکنیک لینک سازی داخلی برای افزایش رتبه سایت در گوگل
وقتی صحبت از لینکسازی و سئو به میان میآید، بک لینکها توجه زیادی را به خود جلب میکنند. ما در کاربرد بک لینک برای جذب ترافیک شکی نداریم اما نباید اهمیت لینک سازی داخلی در رتبهبندی موتورهای جستجو و بهینهسازی تجربه کاربری را نادیده بگیریم. لینک سازی داخلی یک روش عالی برای افزایش ترافیک سایت و افزایش ارتباط و کاربرد صفحات مختلف سایت است. این روش همچنین به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک میکند تا محتوای شما را پیدا کنند و ارزشی را متناسب با کیفیت اقدامات شما به آن اختصاص دهند. در این مطلب، با مهمترین نکات و راهکارها در این زمینه آشنا میشویم.
لینک داخلی چیست؟
لینک داخلی ابزاری نهفته در محتوای صفحات سایت شما است که مخاطب با کلیک کردن روی آن به صفحه دیگری در دامنه سایت شما میرود. این لینکها در صفحات متنوعی در سایت مانند صفحه اصلی، مطالب وبلاگ سایت، صفحات فرود و مانند آن قرار داده میشوند و مهمترین ویژگی آنها ایجاد ارتباط موضوعی بین صفحات است. این پیوندها همچنین حرکت یا ناوبری و هدایت مخاطبان بین صفحات را آسان میسازند و باعث میشوند که بازدیدکنندگان سایت بتوانند موضوعات مورد علاقه خود را بیابند.
تفاوت لینکهای داخلی با لینکهای خارجی
لینکهای داخلی و لینکهای خارجی، هر دو، باعث افزایش ترافیک سایت و بهبود سئو میشوند، اما آنها به روشهای مختلفی عمل میکنند. در حالی که پیوندهای داخلی کاربران را به مکان دیگری در سایت شما راهنمایی میکنند، پیوندهای خارجی کاربران را از سایت شما به سایتهای دیگر راهنمایی میکنند. این ارتباطات از دید موتورهای جستجو مخفی نمیمانند و میتوانند عاملی برای افزایش رتبه سئو شوند.
چرا لینک سازی داخلی اهمیت دارد؟
هر ابزاری که ترافیک بیشتری را به صفحات مختلف سایت شما هدایت کند، یک ابزار کاربردی و ارزشمند برای کسبوکار بهشمار میآید. اما مزایای لینکهای داخلی حتی فراتر از این است. برای درک این موضوع میتوانیم به دو عامل مهم اشاره کنیم. این دو عامل را با هم بررسی میکنیم.
افزایش رتبه سئو با کمک به موتورهای جستجو
موتورهای جستجو هوشمند هستند، اما این پلتفرمها نیز گاهی اوقات برای درک سریعتر ارتباط موضوعی بین صفحات سایت شما به کمک نیاز دارند. لینکهای داخلی دقیقا همین کار را انجام میدهند و به افزایش روابط بین صفحات مختلف با موضوعات مرتبط دلالت و کمک میکنند.
توزیع ترافیک در سایت با لینک سازی داخلی
اینکه یکی از صفحات سایت شما بازدید بسیار بالایی داشته باشد اما بسیاری از صفحات، ناخوانده بمانند، یک شکست تجاری است. لینک سازی داخلی راهکاری برای پیشگیری از این شکست است. لینکهای داخلی میتوانند اعتبار را از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل کنند و به شما کمک میکنند تا محتوای پربازده شما، کارکردی مضاعف داشته باشد. بنابراین ترافیک در بین صفحات سایت شما توزیع متوازنی خواهد داشت.
امکان هدایت مخاطبان به جایی که میخواهید
اقدام برای عمل یا همان کال تو اکشن (Call to Action) برای کسبوکارها بسیار اهمیت دارد. شما باید بتوانید مخاطبان خود را به روشهای گوناگون به صفحات سایت خود دعوت کنید و سپس از آنها بخواهید به صفحه دیگری بروند که در آنجا انتظار دارید کاری را انجام دهند. این کار میتواند ثبت سفارش خرید، پرداخت آنلاین، ارائه اطلاعات شخصی، ثبت نام در خبرنامه سایت یا موارد دیگر باشد. اما درخواست متنی این موضوع، کاربردی نیست بلکه میتوانید بهراحتی از طریق قرار دادن بنر، لینک یا دکمه در جای مناسب، مخاطبان را به صفحه مورد نظر خود هدایت کنید.
نرخ پرش را کاهش میدهد
اگر بازدیدکنندهای وارد صفحهای از سایت شما شود و بهسرعت چیزی را که به دنبالش بوده است پیدا نکند، احتمالا به صفحه نتایج جستجوی گوگل برمیگردد. اما اگر از لینک های داخلی بهطور موثر استفاده کرده باشید، مخاطب، مدت بیشتر را در صفحات سایت شما خواهد ماند و بهتر میتواند موضوع مورد علاقه خود را پیدا کند. بنابراین لینک سازی داخلی میتواند نرخ پرش یا از دست دادن مخاطب سایت را کاهش دهد.
انواع لینک داخلی را بشناسید
چندین نوع لینک داخلی وجود دارند که احتمالا در حال حاضر نیز از بیشتر آنها در وبسایت خود استفاده میکنید. در هر صورت درک تفاوت بین این لینکها اهمیت دارد، زیرا کاربرد آنها تا حدودی متفاوت است. همچنین هر کدام از این لینکها نقش مهمی در ایجاد یک نقشه سفر برای مشتریان شما دارند. این لینکهای داخلی را با هم مرور میکنیم.
لینکهای منو
مهمترین پیوندهای داخلی در وبسایت شما، لینکهایی هستند که در منوی ناوبری اصلی سایت شما قرار دارند. این لینکها، لینکهای محبوب، پرکاربرد و از اجزای دائمی در هدر وبسایت شما هستند و سلسله مراتب وبسایت شما را به کاربران اطلاع میدهند. اغلب این لینکها برای دستهبندی محصولات، دستهبندی خدمات و یا حوزههای موضوعی کلیدی در سایت شما استفاده میشوند و سازماندهی و نظم درونی سایت را نشان میدهند.
لینکهای منوی هدر با نام لینکهای ناوبری نیز شناخته میشوند. وقتی کاربر وارد صفحه سایت شما میشود از طریق این لینکها میتواند صفحه مهم یا مورد نظر بعدی خود را پیدا کند. بنابراین این لینکها مانند یک نقشه راهنما عمل میکنند.
لینکهای فوتر سایت
لینکهای فوتر نوع دیگری از لینکهای ناوبری هستند که بهجای بالای صفحه در پایینترین نقطه از صفحه قرار میگیرند. معادل لینک فوتر در فارسی را شاید بتوان پیوند پاورقی سایت دانست. فوتر سایت نیز مانند هدر سایت مانند قالبی ثابت است و بازدیدکننده در هر صفحه از سایت شما آنها را میبیند و به آنها دسترسی دارد.
لینکهای فوتر بازدیدکنندگان را به صفحات مهم دیگر در وبسایت شما هدایت میکنند. انتخاب این لینکها همچنین باید براساس پیشبینی نیازهای اصلی مخاطبان و نیز همراه با نوعی برنامهریزی برای اقدام برای عمل باشد.
لینکهای سایدبار
سایدبار یا نوار کناری بخش دیگری از سایت است که یا حالت پنهان و کشویی و یا حالت ثابت دارد. این لینکها نیز نوعی لینک متنی با هدف ناوبری آسان و ایجاد بهترین تجربه کاربری ایجاد میشوند. وبسایتها از لینکهای داخلی در سایدبار خود استفاده میکنند تا کاربران را به سمت محتوای محبوب یا مرتبط هدایت کنند. استفاده از این لینکها در وبسایتهایی که دارای محتواهای بسیار هستند، مانند سایتهای خبری یا سایتهای فروشگاهی بزرگ، رایج است.
لینکهای درونمتنی
پیوندهای درونمتنی لینکهایی هستند که در بدنه محتوای وبسایت قرار داده میشوند. آنها اغلب در پستهای وبلاگ استفاده میشوند. لینکهای داخلی درونمتنی به اطلاعات مرتبطی اشاره دارند که کاربر میتواند به دلخواه خود به آنها دسترسی داشته باشد و از جمله لینکهای پر اهمیت در فرایند لینک سازی داخلی بهشمار میآیند.
بهترین تکنیکها برای لینک سازی داخلی
لینک داخلی بخشی جداییناپذیر از بهینهسازی صفحات سایت است. با این حال، استفاده نادرست از لینک داخلی نیز میتواند باعث کاهش موفقیت شما در جذب مشتریان بالقوه و نگه داشتن آنها در سایت شود. بنابراین شما باید با بهترین تکنیکها و استراتژیهای لینک سازی داخلی آشنا باشید. برخی از این تکنیکها را با هم مرور میکنیم.
۱- استفاده از انکر تکستهای توصیفی
انکر تکست (Anchor Text) یا متن لنگر، یک متن قابل مشاهده و قابل کلیک بر روی یک لینک است که دارای رنگی متمایز از رنگ متن اطراف است و معمولا یک خط زیر آن کشیده میشود. انکر تکست مطلبی را که به آن لینک داده شده است توصیف میکند و بازدیدکننده را ترغیب به کلیک کردن میکند.
در حالت ایده آل، انکرتکستهای متن شما باید به اندازه کافی محتوای صفحه هدف را توصیف کنند. اگر میخواهید صفحه پیوند داده شده شما برای کلمات کلیدی خاص رتبهبندی شود، مطمئن شوید که از انکرتکست مرتبط بهره میگیرید. با این حال یک نکته جالب توجه نیز وجود دارد و آن اینکه انکر تکست لزوما مانند کلیدواژه قرار نیست کاملا بر کلیت موضوع صفحه هدف اشاره داشته باشد و میتواند بخشی از آن را توضیح دهد. اما چرا؟
موتورهای جستجوی امروزی به استفاده منظم از انکر تکست با تطابق دقیق حساس هستند، زیرا اغلب در محتوای ارگانیک و طبیعی چنین اتفاقی نمیافتد و موتورهای جستجو این مورد را غیرطبیعی و نوعی نوشتن متن برای اهداف سئو و نه برای مخاطب٬ ارزیابی میکنند. از سوی دیگر از عباراتی مانند «اینجا را کلیک کنید» استفاده نکنید و بیش از یک جمله را نیز پیوند ندهید، زیرا تجربه کاربری نامناسبی ایجاد میکند.
۲- لینک سازی داخلی با استفاده از مقالات
منظور از مقالات در اینجا مطالبی با تعداد کلمات زیاد است. این مقالات جنبههای مختلفی از یک موضوع را پوشش میدهند. همین ویژگی این پتانسیل را ایجاد میکند که شما بتوانید جنبههای مختلفی از کسبوکار و فعالیتها، خدمات و محصولات خود را در آنها بگنجانید و البته این کار باید به شکلی کاملا طبیعی و نه مصنوعی انجام شود.
وقتی یک مقاله دارای چنین ویژگیهایی باشد، این فرصت را برای شما فراهم میکند که در برخی از نقاط آن (بدون زیادهروی) به صفحات دیگری از سایت خود مانند صفحات شرح محصول، صفحه درباره ما، صفحه تماس با ما و … لینک بدهید.
۳- افزودن لینک صفحات قدیمی به محتوای جدید
هنگامی که یک محتوای جدید مینویسید، باید تعداد معقولی لینک به آن اضافه کنید که مخاطب را به مطالب و مقالات قدیمی شما راهنمایی کنند. این تکنیک برای استراتژی لینکدهی داخلی شما و نحوه بررسی و رتبهبندی محتوای شما توسط موتورهای جستجو بسیار مهم است.
برای درک اهمیت این روش باید این موضوع را هم از نگاه مخاطبان و هم از نگاه موتورهای جستجو بررسی کنیم. برای مثال موتور جستجوی گوگل، دارای معیاری است به نام ارزش تازگی که در مورد صفحات قدیمی، میتوانیم از لفظ بهروزرسانی استفاده کنیم.
وقتی شما یک پیوند بین مطلب جدید و مطلب قدیمی ایجاد میکنید، بخشی از ارزش تازگی این صفحه، به مطلب قدیمی منتقل میشود و گوگل امتیازی بیشتر برای آن صفحه قدیمی در نظر میگیرد. از سوی دیگر شما با استمرار در این روش لینکدهی، نوعی نقشه گسترده و راهنما برای مخاطب ایجاد میکنید که بتواند از طریق مطالب سایت و وبلاگ، سفر خود را ادامه دهد و یک تجربه کاربری لذتبخش داشته باشد.
۴- در لینک سازی داخلی در استفاده از لینک زیادهروی نکنید
لینک داخلی یک ضرورت برای کسبوکارهای اینترنتی است اما مراقب باشید که محتوای خود را بیش از حد با پیوندها پر نکنید. به گفته کارشناسان سئو، خزندههای موتورهای جستجو دارای محدودیت ۱۵۰ لینک در هر صفحه هستند. البته این عدد، تمام لینکهای صفحه در فوتر، هدر، سایدبار و متن را دربرمیگیرد. اگر صفحهای دارای تعداد لینک بیش از این باشد، آنها از جستجو و ارزیابی خود دست میکشند. بنابراین پر کردن بیش از حد صفحه با لینکها میتواند بر سئو صفحات سایت شما تاثیر منفی بگذارد.
۵- جایگزینی لینکهای خراب؛ یک مورد مهم در لینک سازی داخلی
با گذشت زمان، با اضافه کردن محتوای جدید، بهروزرسانی محتوای قدیمی یا تغییر مسیرهای آدرس اینترنتی، ممکن است لینکهای داخلی در سایت شما عمل نکنند یا بهاصطلاح خراب شوند. بنابراین بهتر است که یک برنامه مداوم یا دورهای برای پیدا کردن این لینکها و جایگزینی آنها با لینکهای سالم داشته باشید. زیرا لینکهای شکسته هم تجربه کاربری را مختل میکنند و هم باعث میشوند اینطور بهنظر برسد که شما به سایت خود رسیدگی نمیکنید و این مورد از دید موتورهای جستجو مخفی نمیماند.
۶- در همان صفحه به آدرس جدید بروید
بهترین روش این است که صفحات مرتبط داخلی خود را پس از کلیک کردن در همان برگه باز کنید. کاربران میتوانند به سادگی دکمه بازگشت را فشار دهند تا صفحهای را که قبلا در آن بودند پیدا کنند. این برعکس لینکهای خارجی است که باید در یک تب جدید باز شوند. در غیر این صورت، پیوندهای شما به جای اینکه کاربران را در وبسایت نگه دارند، با افزایش نارضایتی، آنها را از وبسایت شما دور میکنند.
۷- لینکها را در جای مناسب قرار دهید
یک روش ساده برای لینکگذاری این است که در پایان مقاله بنویسید برای یک محتوای بهتر یا مرتبط اینجا را کلیک کنید. اما این روشی غیر منطقی و غیر هوشمندانه است. در عوض، به دنبال مناطقی در محتوا باشید که با موضوع متن صفحه هدف لینک، همپوشانی دارد. چنین نقطهای یک نقطه اتصال منطقی برای قرار دادن یک لینک داخلی است. به عنوان مثال، میتوانید پیوندهایی برای تعریف اصطلاحات پیچیده یا توضیح یک موضوع مرتبط اضافه کنید. همیشه لینکهای داخلی را بهعنوان یک نقطه مرجع در نظر بگیرید که تجربه خواننده را بهبود میبخشند.
۸- در لینک سازی داخلی فقط پیوندهای Dofollow را اضافه کنید
تگ nofollow را به لینکهای داخلی خود اضافه نکنید. لینکهای Nofollow هیچ تاثیری در رتبهبندی موتورهای جستجو ندارند. زیرا خزندههای موتورهای جستجو از این لینکها عبور نمیکنند. در حالی که برخی از دادههای Ahrefs نشان دادهاند که لینکهای nofollow برای استراتژی لینک خارجی مناسب هستند، اما دلیلی برای استفاده از آنها در استراتژی لینک سازی داخلی وجود ندارد.
۹- لینکدهی به صفحاتی با نرخ تبدیل بالا
آیا صفحاتی در وبسایت خود دارید که بازدیدکنندگان را بیشتر از سایر صفحات به خریدار قطعی تبدیل میکنند؟ اگر چنین است، به این صفحات لینک بدهید. همواره برخی از مطالب در وبلاگ سایت، نسبت به مطالب دیگر نرخ تبدیل بالایی دارند. این به این خاطر است که محتوا مفید و قانع کننده است و CTAها آنقدر قدرتمند هستند که مخاطبان زیادی را به خرید یا عمل دیگر مورد نظر ما، ترغیب میکنند. این مطالب بهترین نقاط برای قرار دادن لینکهای مهم داخلی شما هستند و میتوانند درآمد شما از کسبوکار را افزایش دهند.
تضمین پایداری کسبوکار با استراتژی لینک سازی داخلی
در زمان ایجاد یک استراتژی لینک سازی داخلی، همواره یک تصویر بزرگ را از مجموعه اقدامات در ذهن خود ایجاد کنید. درست مانند یک نقشه و سپس معماری اطلاعات و ساختار سایت را در نظر بگیرید. با این روش میتوانید مجموعه اقدامات را ساماندهی کرده و در راستای تحقق اهداف کسبوکار بهکار بگیرید.
اگر محتوایی دارید که میخواهید بیشتر به آن توجه شود، لینکهای داخلی بیشتری را برای آن ایجاد کنید. همچنین به یاد داشته باشید، بهترین راه برای داشتن یک ساختار لینک داخلی سالم، داشتن تعداد زیادی صفحات داخلی است. وقتی محتوای زیادی ایجاد و منتشر میکنید، محتوای قابل پیوند زیادی هم خواهید داشت. نکته پایانی اینکه به عقیده کارشناسان بین ۵ تا ۱۰ لینک برای هر دو هزار کلمه، منطقی است و بیش از آن، زیادهروی بهشمار میآید.
دیدگاهتان را بنویسید