۷ ترفند نوشتن مقدمه جذاب برای پست وبلاگ
نقش مقدمه در جذب مخاطب و حفظ همراهی او انکارناپذیر است. اگر متن مقدمه پست وبلاگ طوری نباشد که خواننده را تشویق به پیمایش صفحه کند، قطعاً مخاطب را از دست خواهید داد. شما برای تولید محتوا تلاش زیادی میکنید و با استفاده از یک مقدمه خوب، میتوانید مطمئن شوید که محتوای شما توجهی که لیاقت آن را دارد دریافت میکند.
۷ نکتهای که در ادامه مطلب معرفی میشوند به شما برای نوشتن مقدمههایی جذاب کمک میکنند که باعث میشوند مخاطب فراتر از عنوان مطلب حرکت کند.
۱- برجسته کردن یک مشکل رایج
مردم محتوا را به خاطر ارزشی که برای آنها ایجاد میکند مطالعه میکنند. برای وبلاگهای بیزنسی این یعنی راهکار حل یک مشکل. با برجسته کردن یک مشکل در مقدمه پست بلاگ، میتوانید بلافاصله توجه مخاطب را جلب کنید و به او نشان دهید که مطلب درستی را انتخاب کرده چون شما مشکل مخاطب را درک میکنید.
در ادامه یک مثال از سایت Ahrefs را مشاهده میکنید:
۹ استراتژی لینک سازی که همه میتوانند از آنها استفاده کنند
لینک سازی کار راحتی نیست و سختیهای زیادی دارد. به همین دلیل اکثر افراد صرف نظر از تاکتیک مورد استفاده شان برای ساختن لینکهای مؤثر و کارآمد با مشکل روبرو میشوند.
شما هم جزء این افراد هستید؟ پس مطلب درستی را انتخاب کردهاید.
در این مطلب تاکتیکهایی را به شما نمایش میدهیم که واقعاً کار میکنند. تاکتیکهایی که انجامشان در سایت خودتان راحت است. تاکتیکهایی که لینکهایی مؤثر برای شما ایجاد میکنند که به نوبه خود باعث جذب ترافیک و افزایش درآمد کسب و کار شما میشود.
در این مثال، در دومین پاراگراف نوشته شده “شما هم جزء این افراد هستید؟ پس مطلب درستی را انتخاب کرده اید.”
پس از مشخص کردن مشکل، باید یک راه حل برای آن ارائه کنید.
۲- به مخاطبان اعلام کنید که انتظار چه چیزهایی را داشته باشند
وقتی به یک مشکل مخاطب اشاره کردید، چند لحظه بیشتر فرصت ندارید تا به مخاطب نشان دهید که چطور مشکل او را حل میکنید در غیر این صورت خیلی سریع صبر مخاطب به سر رسیده و سایت شما را ترک میکند.
مقدمه پست وبلاگ باید انتظاراتی که مخاطب میتواند از شما داشته باشد را مشخص کرده و به این سوال پاسخ دهد که: آیا این مطلب ارزش صرف وقت و پیگیری را دارد؟
با نشان دادن اینکه مخاطب چه انتظاراتی میتواند از شما داشته باشد، به راحتتر شدن تصمیمگیری برای او کمک میکنید.
در ادامه یک نمونه از سایت Shopify را مشاهده میکنید:
چگونه در فیسبوک تبلیغ کنیم؟ راهنمایی منطقی و قابل درک برای افراد مبتدی
فرض کنید که ابزار تبلیغاتی وجود دارد که به شما برای برقراری ارتباط با مشتریان ایدهآل خودتان بر مبنای علایق، سلایق و رفتارهای آنها کمک میکند. ابزاری که با بهینه سازی تحویل تبلیغات شما و رساندن پیامتان به گوش مخاطبانی که احتمال تبدیل آنها زیاد است، کمک زیادی به صرفه جویی در زمان و پول شما میکند.
با سیستم تبلیغات فیسبوک به چنین ابزاری دسترسی خواهید داشت؛ پلتفرمی که بسیاری از بازاریابها و کارآفرینان حوزه تجارت الکترونیک از آن استفاده کردهاند به ویژه آنهایی که تازه کار را شروع کرده و بودجه تبلیغات و تجربه زیادی ندارند. همه میتوانند با تبلیغات فیسبوک کسب و کارشان را رونق دهند به این شرط که به یاد گرفتن اصول کار تمایل داشته باشند.
در این راهنما به شما خواهیم گفت که چه چیزی باعث شده فیسبوک تبدیل به چنین پلتفرم تبلیغاتی محبوبی شود و شما را گام به گام برای تنظیم و راه اندازی کمپین تبلیغاتی فیسبوک جهت افزایش هر چه بیشتر فروش همراهی میکنیم.
این مقدمه به خوبی مشخص میکند که چه موضوعاتی با چه ترتیبی در این مطلب تحت پوشش قرار میگیرند و اینکه مخاطبان انتظار چه چیزهایی را میتوانند داشته باشند.
تعداد کمی از مخاطبان، پست وبلاگ را از ابتدا تا انتها مطالعه میکنند اما با مشخص کردن چارچوب کلی مطلب میتوانید به آنها کمک کنید تا اطلاعات موردنیازشان را به سرعت پیدا کنند. به این ترتیب این مخاطبان میتوانند به یک بخش خاص بروند، کل متن پست بلاگ را مطالعه کنند یا اینکه به این نتیجه برسند که مطلب مورد نظر آنچه به دنبالش هستند را در اختیارشان قرار نمیدهد.
۳- توضیح مزایا در مقدمه پست وبلاگ
بعضی از افراد به این دلیل یک مطلب وبلاگی را مطالعه میکنند تا اطلاعات جدیدی کسب کنند که به آنها برای بهتر شدن زندگیشان کمک میکنند. این اطلاعات میتواند آموزش تهیه پنکیک یا راهنمای افزایش مدت زمان ماندگاری مخاطب در سایت باشد یا هر چیز دیگری.
با مشخص کردن مزایای محتوای خودتان، مقدمه را جذابتر کنید. به مخاطب نشان دهید که خواندن متن شما چه فایدهای برای او دارد.
در ادامه مثالی از یک پست بلاگ سایت Backlinko را مشاهده میکنید:
۱۷ تکنیک پیشرفته سئو برای سال ۲۰۲۱
در این مطلب فهرستی از ۱۷ استراتژی، تکنیک و تاکتیک سئو را در اختیار شما قرار میدهیم.
این استراتژیها به سایت من کمک کردند تا هر ماه ۳۵۰۹۷۳ بازدیدکننده از گوگل جذب کند.
پس اگر از خواندن مطالب تکراری طراحی شده برای کاربران مبتدی خسته شدید، حتماً از خواندن این مطلب لذت میبرید.
این مقدمه مزایای پست وبلاگ را در قالب عباراتی غیرمبهم بیان میکند. سعی کنید محتوا و موضوع مقاله و اینکه مطالعه آن برای مخاطب چه مزایایی دارد را به صورت شفاف بیان کنید.
۴- پرسیدن یک سوال
وقتی در مقدمه یک پست وبلاگی سوالی میپرسید، خواننده را تشویق به دنبال کردن پاسخ آن میکنید. به این ترتیب مخاطب شما فعالانه از همان ابتدا به موضوع مورد نظر فکر میکند.
در ادامه یک نمونه از بلاگ سایت آقای نیل پاتل مشاهده میکنید:
چگونه در فیسبوک به صورت کاملاً ارگانیک مشتری راغب ایجاد کنیم.
وقتی میتوان با صرف هزینه به مشتری بالقوه رسید چرا برای جذب مشتری ارگانیک زمان و تلاش صرف کنیم؟
مشتری ارگانیک رایگان است و روشهای مختلفی برای شروع این کار وجود دارد حتی اگر از نحوه انجام این کار با خبر نباشید. شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک ابزارهای رایگانی برای شروع فرایند ساختن یک جامعه کاربری در اختیار شما قرار میدهند از جمله:
وقتی در مقدمه سوالی میپرسید، باید در محتوا برای آن یک یا چند پاسخ ارائه کنید.
۵- موضع گرفتن
تضاد و تعارض جوهره اصلی درام است. هر شخصی که در زمینه داستان سرایی تحصیل کرده باشد با اهمیت مواجهه در ایجاد تنش و جذب مخاطب آشنایی دارد.
در رابطه با مقدمه پستهای بلاگی، میتوانید با به چالش کشیدن یک باور طولانی مدت یا موضع گرفتن در رابطه با یک موضوع جنجالی در حوزه کاری خودتان تعارض ایجاد کنید.
در ادامه مثالی را از یک پست وبلاگ AllBusiness مشاهده میکنید:
۶ دلیل برای اینکه ممکن است سئو برای کسب و کار شما مناسب نباشد:
خیلی از افراد تصور میکنند که بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) هم مانند ایمیل، یکی از پایههای ثابت کسب و کارها محسوب میشود اما در واقعیت سئو چیزی نیست که هر کسب و کاری به آن نیاز داشته باشد به ویژه کسب و کارهای کوچکی که بودجه محدودی برای بازاریابی دارند.
اگر هر یک از این شرایط برای شما صدق میکند، بهتر است برای کمپینهای بازاریابی دیگری غیر از سئو سرمایه گذاری کنید.
یک مقدمه تعارضی معمولاً منجر به سه واکنش میشود:
- مخالفت مخاطب؛
- موافقت مخاطب؛
- ایجاد سوال در ذهن مخاطب درباره اینکه چرا شما این موضوع را به چالش میکشید.
در هر سه حالت، مخاطب برای کسب اطلاعات بیشتر به خواندن مطلب ادامه میدهد چون میخواهد بداند که چرا شما به آن نتیجه گیری خاص رسیدید.
۶- استفاده از یک نقل قول
نقل قول میتواند روش خیلی خوبی برای ایجاد اعتبار و متقاعد کردن مخاطب باشد. نقل قول میتواند از دیدگاه شما پشتیبانی کرده و چارچوبی برا سازماندهی سایر بخشهای محتوا فراهم کند.
نقل قول میتواند خلاصهای از یک باور سنتی یا یکی از روشهای توصیه شده باشد و یک برهان نقض در محتوای شما ایجاد کند.
در اینجا نمونهای را از بلاگ سایت فوربز مشاهده میکنید:
طبق نظریه انتخاب طبیعی داروین، این قوی ترین گونهها یا حتی هوشمندترین آنها نیستند که دوام پیدا میکنند بلکه تطبیق پذیرترینها به بقا میرسند.
در کسب و کار هم چنین شرایطی وجود دارد: شرکتهایی در اقتصاد دیجیتال به موفقیت و کامیابی میرسند که توانایی بیشتری برای واکنش نشان دادن به تقاضاها داشته باشند – به ویژه با حرکت به سمت بازار مشتری محور.
همانطور که بیل مکدرموت مدیر اجرایی SAP هفته پیش اعلام کرد: “اقتصاد دیجیتال در حال ایجاد تحول در کسب و کارها، صنایع و کل زنجیرههای تأمین است. اثبات این مسئله همه جا مشاهده میشود از روشهای استفاده از فناوری و دادهها تا فناوریهای روز که در حال ایجاد تحول در بازار مصرفی هستند.
هر جایی را که نگاه کنیم – ورزش، حوزه بهداشت و مراقبت، تولید، اقتصاد و حاکمیت – تحول دیجیتال یک نیروی فراگیر است. مشتریان ما امروزه دائماً با یک انتخاب سخت روبرو هستند: تطبیق پذیری یا مرگ.”
مثل مقدمههای مبتنی بر پرسش، مقدمههایی که بر اساس نقل قول نوشته میشوند هم ممکن است باعث تنبل شدن نویسنده شوند. ممکن است خیلی زود عادت کنید که به جای نوشتن محتوایی اصیل از صحبتهای دیگران استفاده کنید. پس مراقب باشید.
از به کار بردن اصطلاحاتی که زیاد از حد در حوزه کاری خودتان میشنوید خودداری کنید (مثل “محتوا پادشاه است” در حوزه بازاریابی). سعی کنید از نقل قولهای غیرمنتظره یا نقل قولهای اصیل رهبران فکری استفاده کنید.
۷- نوشتن مقدمه در آخرین مرحله
مقدمه اولین بخشی از مطلب است که مخاطب آن را مشاهده میکند اما به دو دلیل معمولاً باید آخرین مطلبی باشد که شما مینویسید.
اول اینکه، مقدمه نسبت به سایر پاراگرافهای متن اهمیت بیشتری دارد. هر کلمه در مقدمه مهم است. وقتی شروع به نوشتن یک محتوای جدید میکنید، ممکن است وقت خودتان را برای نوشتن یک مقدمه بینقص تلف کنید. پس بهتر است اول به سراغ نوشتن نکات اصلی بروید.
دوم اینکه معمولاً پس از نوشتن مطلب اصلی یک پست وبلاگ، درک بهتری از موضوع پیدا میکنید. ممکن است پس از تکمیل مطلب به این نتیجه برسید که مقدمهای که ساعتها صرف نوشتن آن کرده بودید، دیگر با سایر بخشهای محتوا همخوانی ندارد.
اگر یک لحظه موضوع خاصی به ذهن شما رسید، میتوانید یک مقدمه مختصر بنویسید تا بعداً پس از تکمیل بقیه مطلب به تکمیل مقدمه بپردازید.
قوی شروع کنید!
مقدمه پست وبلاگ اهمیت فوق العاده زیادی دارد. این بخش از مطلب مخاطب را متقاعد به ادامه مطالعه کرده یا باعث برگشتن او به صفحه نتایج جستجو برای انتخاب یک مطلب دیگر میشود. با استفاده از این نکات میتوانید یک مقدمه جذاب برای مطالب خودتان بنویسید.
از این تاکتیکها استفاده کرده و آمارهای تحلیلی را تحت نظر داشته باشید تا ببینید کدام روش برای حوزه کار و سبک نویسندگی شما مناسبتر است.
دیدگاهتان را بنویسید