۱۰ روش مناسب برای دریافت ایمیل کاربران
Michael Hyatt، نویسندهی کتاب مشهور “مدیریت هدفمند کسب و کار[۱]” با دریافت ایمیل کاربران و استفاده از لیست ایمیلش موفق به راه اندازی یک بیزنس چندمیلیون دلاری شد.
طبق گفته های او و سایر متخصصین، دریافت ایمیل کاربران و تهیه لیست ایمیل کلید موفقیت در بازاریابی آنلاین است.
اما معمولا این کار خسته کننده و سخت است.
تکنیکهای مورد استفاده برای دریافت ایمیل کاربران بشدت بر عکس العمل کاربر تاثیر گذار هستند. گاهی اوقات این تاثیرات آنقدر منفی هستند که باعث می شوند کاربر برای همیشه سایت را ترک کند.
به عنوان مثال، محبوب ترین روش برای دریافت ایمیل کاربران و تهیه لیست ایمیل روش پاپ آپ (پنجره های بازشو) است. اما Matthew Woodward بازاریاب موفق و شناخته شده، تحقیقی انجام داده تا تاثیرات پاپ آپ ها بر رفتار کاربران را مشخص کند. وی یک پاپ آپ طراحی کرد که هفت ثانیه بعد از ورود کاربر به سایت نمایش داده شود. نتیجهی این کار افت ۹٫۲۹ درصدی بازدید صفحات و افت ۱۰٫۲۰ درصدی طول زمان بازدید از سایت بود.
در واقع این پاپ آپ درست در لحظه ای که کاربر شروع به خواندن مطالب سایت می کرد، ظاهر می شد و بنابراین مانع خواندن مطالب می شد. واقعیت این است که افراد هیچ علاقه ای به دیدن پاپ آپ ندارند بخصوص وقتی برای آن ها مزاحمت و مانع ایجاد کند.
روش های مناسب برای دریافت ایمیل کاربران
جهت تهیه لیست ایمیلی غنی بدون ایجاد مزاحمت برای بازدیدکنندگان سایت، مهم ترین نکته این است که اطمینان حاصل کنید کارهای شما مانعی برای مشاهده محتوای سایت ایجاد نکند.
در این مطلب با ما همراه شوید تا با بهترین روش های درخواست ایمیل از کاربران بدون ایجاد مزاحمت برای آن ها، آشنا شویم:
استفاده از پاپ آپ در انتهای مطالب
اگر لیست ایمیل شما به اندازه کافی عضو ندارد، شاید اشکال کار این باشد که در انتهای مطالب، ایمیل کاربر را درخواست نمی کنید.
اکثر بازدیدکنندهها بعد از خواندن مطلب تصمیم می گیرند که عضو سایت شوند یا خیر. پس بهترین لحظه برای ارسال پاپ آپ درست بعد از خواندن مطالب است. بنابراین احتمال تبدیل بالا می رود. حتی گاهی اوقات این کار باعث تبدیل کاربری می شود که در ابتدا قصد مشترک شدن در سایت را نداشته است.
از آنجا که پاپ آپ بعد از خواندن مطلب ظاهر می شود، مثل “دعوت به اقدام” عمل کرده و کاربر را به سمت مسیر دلخواه هدایت می کند.زیرا مانعی برای خواندن محتوا ایجاد نمی کند و گزینه ی خوبی برای دریافت ایمیل کاربران می باشد.
پلاگین WP Subscribe Pro در وردپرس کمک زیادی به انجام این کار می کند.
مثال: Jonathan Fields هم با استفاده از این ابزار موفق شده نرخ تبدیل را به میزان قابل ملاحظهای افزایش دهد.
ظاهر شدن پاپ آپ در لحظه ای که کاربر تصمیم به ترک سایت می گیرد
اگر می خواهید میزان اشتراک در سایتتان را ۶ برابر کنید، یک پاپ آپ تنظیم کنید که درست در لحظه ای که نشانهای از تصمیم کاربر به ترک سایت مشاهده شد، ظاهر شود. WPBeginner موفق شده با استفاده از این روش مشترکین سایت را از ۷۰-۸۰ به ۴۴۵-۴۷۰ نفر در روز برساند.
Exit-intent (قصد خروج) فناوری جدیدی است که برای تشخیص قصد خروج کاربر از سایت استفاده می شود. بعضی از سرویس های تهیه لیست ایمیل و دریافت ایمیل کاربران از این روش استفاده می کنند چون این فناوری کارایی بسیار بالایی دارد.
در حقیقت وقتی کاربر قصد بستن تب مرورگر را داشته باشد، این اقدام او باعث ظاهر شدن یک پاپ آپ می شود. در نتیجه کاربر متوقف می شود تا پاپ آپ را مشاهده کند.
استفاده از پاپ آپ های Exit-intent برای اشتراک ایمیل نتایج بسیار خوبی ایجاد می کند و همانطور که گفتیم می توانید از این متد برای تبدیل بازدیدکنندگانی که قصد خروج از سایت را دارند استفاده کنید. پس سعی کنید از این روش به همراه یک متن دعوت جذاب استفاده کنید.
مثال: OptinMonster سرویس های بسیار خوبی برای تهیه پاپ آپ تولید کرده، از جمله همین امکان exit-intent که یک دمو از این سرویس در سایت خود شرکت به صورت پیش نمایش اجرا شده است.
بالا آمدن باکس عضویت بعد از مرور صفحه توسط کاربر
یکی از بهترین روش ها برای دریافت ایمیل کاربران استفاده از باکسی است که بعد از مرور کردن یا به اصطلاح اسکرول کردن درصدی از یک صفحه باز شود و مثلاً از یک گوشه صفحه سرخورده و بالا بیاید. این نحوهی ورود باکس هم آهسته و ملایم تر است و هم باعث جلب توجه بازدیدکننده می شود.
شرکت MadMimi شاهد این تجربه بوده که مشترکان راغبی که توسط این نوع پاپ آپ جذب می شوند نرخ تبدیل بسیار بالاتری دارند و طبق آمارهای ارائه شده توسط این شرکت بازشدن پاپ آپ بعد از اسکرول شدن حدود ۸۰ درصد از صفحه به روشی که گفتیم، بهترین متد برای افزایش نرخ تبدیل است.
پس شما هم سعی کنید یک باکس عضویت تنظیم کنید که بعد از اسکرول شدن ۷۰ الی ۸۰ درصد صفحه، بر روی صفحه سایت ظاهر شود.
مثال: اسکرول باکس SumoMe یکی از ابزارهای بسیار مفید است که در سایت Blogging Spell از آن استفاده شده و نرخ تبدیل از طریق ایمیل را بشدت افزایش داده است.
استفاده از یک نوار ثابت در بالای صفحه
یکی دیگر از روش های جلب توجه و دریافت ایمیل کاربران، استفاده از یک نوار ساده ولی جالب توجه است که بالای صفحه نشان داده شده و با خود صفحه اسکرول می شود طوریکه همواره در معرض دید کاربر قرار داشته باشد. این روش نیز باعث جلب توجه کاربر و افزایش تبدیل می شود.
معمولا پیامی که در این نوار استفاده می شود شامل دعوت از کاربر برای انجام اقدام خاصی است اما نتایج آن به خوبی روش دعوت به عضویت است.
می توانید فرم عضویت را در همین نوار قرار دهید. این روش قابلیت زیادی در افزایش نرخ تبدیل دارد و می توانید از آن برای افزایش سریع تر نرخ تبدیل از طریق ایمیل استفاده کنید.
Hello Bar سرویس های مختلفی از این نوع ارائه می دهد. این سرویس ها عملکرد خیلی خوبی دارند و در حال حاضر موفق به دریافت ایمیل کاربران معتبر زیادی شده اند. شرکت DIYthemes یکی از مشتریان این سرویس است که تنها طی ۳۰ روز استفاده از Hello Bar، ۱۱۸۰ مشترک ایمیل جذب کرده است.
مثال: ProBlogger با استفاده از یک نوار عضویت چسبان در بالای صفحه سایت، موفق به افزایش ۲۵ درصدی مشترکین سایت شده است.
پیشنهاد خواندن نسخه های جدید یا ادامهی مطلب
این مورد یکی از بهترین راهکارهاست که موفق شده نرخ تبدیل وب سایت Backlinko را ۷۸۵ درصد افزایش دهد!
در این روش در ازای عضویت در سایت به کاربر امکان خواندن نسخه های جدید یا ادامهی مطلب داده می شود.
فرض کنید قصد دارید مطلبی تحت عنوان “سه روش برتر برای افزایش ترافیک غیرپرداختی” تهیه کنید و یک فایل پی دی اف هم تحت عنوان “۳۰ منبع برای افزایش ترافیک سایت” دارید. بهترین کار این است که به خوانندگانی که در سایت عضو می شوند، امکان دانلود کردن پی دی اف را بدهید.
به این روش ارتقای محتوا گفته می شود شما هم سعی کنید هم از این روش برای دریافت ایمیل کاربران و افزایش نرخ عضویت در سایتتان استفاده کنید و نتایج شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.
مثال: LeadPages یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد صفحات لندینگ است. در این سایت هم از روش ارتقای محتوا استفاده شده که یک نمونه از آن را در تصویر زیر مشاهده می کنید.
طراحی حرفهای صفحه اول
صفحه اول سایت قوی ترین و گاهی اوقات پربازدیدترین صفحه یک سایت است. می توانید از این صفحه برای افزایش مشترکین سایت و دریافت ایمیل کاربران استفاده کنید.
ابزارهای مختلفی مثل home featured box به شما کمک می کنند تا صفحه اول سایتتان را به بهترین شکل تنظیم کنید و در همان صفحه افراد را تشویق به عضویت کنید. معمولا صفحه اول سایت ترافیک بیشتری دارد. به همین خاطر می توانید با استفاده از صفحه اول سایتتان مشترکین را تا ۵۱٫۷ درصد افزایش دهید.
مثال: وب سایت Boost Blog Traffic یکی از نمونه های موفق در این زمینه است که صفحه اول آن کاملا حرفه ای و جذاب طراحی شده است.
استفاده از نوار کناری
نوار کناری هم که معمولا در اغلب صفحات وبلاگ ها به چشم می خورد، محل مناسبی برای قرار دادن فرم عضویت و دریافت ایمیل کاربران است.
با تنظیم و طراحی یک کادر عضویت جذاب می توانید کم کم بازدیدکنندگان را تشویق به عضویت کنید. در واقع قرار دادن فرم عضویت در قسمت بالایی این نوار بیشترین نرخ تبدیل را ایجاد می کند و می تواند باعث افزایش ۲۶ درصدی مشترکین سایت شود.
مثال: فرم عضویت Audience Bloom با طراحی حرفه ای و جذابش یکی از بهترین مثال ها در این مورد است.
طراحی یک صفحه فرود اختصاصی (Landing page)
استفاده از یک صفحه فرود اختصاصی برای ایمیل مارکتینگ می تواند نرخ تبدیل را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.
با رعایت نکات زیر می توانید یک صفحه فرود بهینه برای دریافت ایمیل کاربران طراحی کنید:
- پیشنهاد جذابی ارائه کنید که قدرت جذب کردن بازدیدکنندگان را داشته باشد.
- این پیشنهاد را به صورت حرفه ای و زیبا طراحی کرده، در طراحی آن از رنگ های متضاد استفاده و آن را در محل مناسبی قرار دهید.
- مدارک و شواهد مختلف و نظرات مشتریان را در صفحه قرار دهید تا اعتماد افراد را جلب کنید.
- با استفاده از تصاویر مناسب و با قرار دادن آن در معرض دید کاربر توجه کاربران را جلب کنید.
- حتما دکمه عضویت را طوری طراحی کنید که توجه کاربران را جلب کند. سعی کنید در طراحی آن از رنگ هایی مثل قرمز، سبز یا آبی استفاده کنید.
مثال: وب سایت Adam Connell با استفاده از تصاویر، رنگ ها، پیشنهادات جذاب و رضایت نامهی مشتریان یک صفحه لندینگ جذاب طراحی کرده که در تصویر زیر مشاهده می کنید.
قرار دادن فرم عضویت در انتهای مطالب
این روش مشابه روش اول یعنی “استفاده از پاپ آپ در انتهای مطالب” است. تنها با این تفاوت که در این روش فرم عضویت ظاهر نمی شود بلکه به صورت ثابت در انتهای مطلب قرار می گیرد.
اگر فکر می کنید باز شدن باکس عضویت در انتهای مطلب باعث ناراحتی یا اذیت شدن کاربر می شود این روش را امتحان کنید. یک فرم عضویت معمولی در انتهای مطالب قرار دهید. این روش هم عملکردی مشابه متد شماره ۱ دارد با این تفاوت که به اندازه پاپ آپ جلب توجه نمی کند.
مثال: Matthew Woodward از این روش در پست های وبلاگش استفاده کرده است.
نظرسنجی
از نظرسنجی برای جمع آوری آرا و نظرات کاربران استفاده می شود. اما با چند ترفند مناسب می توانید از آن به عنوان ابزاری قدرتمند برای تهیه لیست ایمیل استفاده کنید.
برای مثال، Qualaroo ابزاری مناسب برای بازاریابی از طریق نظرسنجی است که روش بسیار منحصربفردی محسوب می شود و در عین حال باعث مزاحمت و ناراحتی کاربران هم نمی شود. این ابزار موفق شده مشترکین ایمیل وب سایت دانشگاه آلبرتا را ۵۰۰ درصد افزایش دهد!
پس شما هم استفاده از ابزارهایی مثل Qualaroo را امتحان کنید. فرم نظرسنجی باید در قسمت میانی پایین صفحه قرار بگیرد. مسلما استفاده از این روش نرخ تبدیل را بالا می برد.
مثال: Vero از نظرسنجی برای جذب مشتری راغب استفاده کرد و موفق شد نرخ تبدیل را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.
انتخاب، زمانبندی، کنترل رفتار کاربر
سعی کنید هوشمندانه کار کنید نه شدید! این نکته را در این سه مرحله یعنی انتخاب، زمانبندی و کنترل رفتار کاربران به کار ببندید.
انتخاب: کدام روش برای شما پاسخدهی دارد؟ مسلما پاسخ برای همه یکسان نیست چون تمام سایت ها شبیه هم نیستند. پس بهترین کار این است:
- تست نقشه حرارتی (heat map[2]) سایت را انجام دهید.
- مناطقی که بیشترین میزان کلیک را دارند، پیدا کنید.
- ۲،۳ مورد از بهترین روش ها را برای این مناطق انتخاب کنید.
زمانبندی: طبق بررسی سایت ها و کارشناسان مختلف، مطالب مربوط به عضویت و اشتراک در سایت نباید تا ۶۰ ثانیه بعد از ورود کاربر به سایت ظاهر شوند. در غیر این صورت شاهد افت قابل ملاحظه ای در نرخ تبدیل خواهید بود. از طرفی هم اگر بیش از حد صبر کنید بخش عمده ای از بازدیدکننده ها را از دست می دهید. بنابراین بهترین کار این است که حداقل ۶۰ ثانیه یا کمی بیشتر صبر کنید.
رفتار: دلایل کنترل رفتار کاربر عبارتند از:
- خودداری از مزاحمت و ناراحت کردن کاربران
- جلوگیری از ترک زودهنگام سایت
- پیشگیری از کاهش نرخ تبدیل
برای این که از نمایش دادن مکرر یک مطلب خاص به یک فرد جلوگیری کنید لازم است که از کش مرورگر استفاده کنید. بهتر است که کش را ۱۵ الی ۳۰ روزه تنظیم کنید تا بازدیدکنندگانی که یک تبلیغ خاص را مشاهده کردند، دوباره در این دوره آن را مشاهده نکنند. البته استفاده از بعضی روش ها مثل نوارکناری، صفحه اول، نواربالای صفحه و غیره باعث ایجاد مزاحمت برای کاربران نمی شود.
موفقیت در تهیه لیست ایمیل در واقع بستگی به هنر درک مخاطبین و پیدا کردن فرصت مناسب برای گرفتن ایمیل آن ها دارد.
توصیه ما به شما این است که یکی از روش های ذکر شده در این مقاله را بسته به ذائقه مخاطبین تان انتخاب کنید. همچنین روش های انتخابی را حتما امتحان کنید.
[۱] intentional leadership
[۲] Heat Map یکى از ابزارهاى در دسترس براى بررسى رفتار کاربران است و نقشهای حرارتی است که نشان میدهد در کدام قسمت صفحه، کاربران تعامل بیشتری داشتهاند.
دیدگاهتان را بنویسید