کسب و کار اینترنتی

آموزش نحوه برنامه ریزی برای شروع یک کسب و کار اینترنتی

راه‌اندازی یک کسب و کار در فضای آنلاین می‌تواند روش خوب و پرسودی برای ایجاد یک شرکت و کسب درآمد در منزل باشد. برای شروع این کار نیاز به برنامه ریزی و کسب اطلاعات درباره تجارت آنلاین دارید اما راه‌اندازی این نوع کسب و کار از جهات مختلف نسبت به کسب و کارهای سنتی آسان‌تر است. با کار دقیق روی تمام جوانب محصولاتتان، حضورتان در محیط وب، بازاریابی و استراتژی کلی خودتان می‌توانید یک طرح تجاری خوب برای کسب و کار آنلاین خودتان تهیه کنید.

بخش اول: ایجاد پایه‌های کار

۱- یک ایده یا محصول را انتخاب کنید

اولین مرحله جهت برنامه ریزی برای یک کسب و کار، تصمیم گیری درباره محصولی است که می‌خواهید بفروشید. به دنبال فروش محصول یا سرویسی باشید که به رشته کاری فعلی شما مرتبط باشد چون دانشی که تا به امروز به دست آورده اید، به شما جهت شروع کسب و کارتان کمک می‌کند. کسب و کار شما می‌تواند مرتبط با یک علاقه یا عادتی باشد که خارج از کار دارید. اگر باز هم در پیدا کردن و انتخاب ایده مشکل دارید، می‌توانید از نکات راهنمای زیر استفاده کنید:

  • کسب و کاری ایجاد کنید که مشکل کسی را حل کند. این مشکل می‌تواند مشکلی باشد که خود شما داشتید یا مشکلی که تا به امروز نتوانستید راهکار خوبی برای آن پیدا کنید یا مسائلی که ممکن است در آینده مشکل زا شوند.
    • سعی کنید خدمات یا محصولی را ارزانتر یا باکیفیت‌تر از محصولات موجود ارائه کنید یا استفاده آن را آسان‌تر کنید.
    • زندگی روزمره مردم را ساده‌تر کنید.

۲- نوع کسب و کارتان را مشخص کنید

کسب و کارهای مبتنی بر وب می‌توانند هر شکل و فرمی داشته باشند از طراح نیمه وقت که از طریق وبسایت‌های فریلنسینگ کار می‌کند تا راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی تمام عیار. اگر قصد فروش اجناسی را دارید، می‌توانید با سایت‌هایی مثل آمازون یا ای‌بی یا Etsy (کاربران ایرانی می‌توانند به دنبال سایت‌های فارسی و ایرانی مشابه باشند مانند دیجی کالا یا بامیلو) کار کنید. یا برای خودتان وبسایتی جهت فروش محصول تهیه کنید. کسب و کارهایی که خدمات ارائه می‌کنند نیز همین گزینه‌ها را دارند.

  • کار کردن با یک سایت معتبر و شناخته شده باعث می‌شود که شما هم در نظر مشتریان معتبر باشید، اما چنین همکاری می‌تواند منجر به کاهش سود شما شود.
    • پیش از اینکه تصمیم به انتخاب یک نوع کسب و کار خاص بگیرید، مزایا و هزینه‌های گزینه‌های موجود را به خوبی ارزیابی کنید. توجه داشته باشید که در صورت نیاز همیشه امکان توسعه وبسایت‌تان وجود دارد.

۳- اهدافتان را مشخص کنید

چندین هدف کلی برای شروع کار مشخص کنید تا شما را برای ادامه برنامه ریزی هدایت کند. مشخص کنید که در ابتدای کار و در نهایت چه محصولاتی را خواهید فروخت. بازار مورد نظر شما چه بازاری است و رقابت در آن چگونه است؟ اهداف خودتان از نظر گسترش و توسعه کسب و کار و همچنین استراتژی خروج از بازار در صورت نیاز را تعیین کنید. آیا قصد دارید پس از اینکه کسب و کارتان به یک رشد مشخص رسید آن را بفروشید یا آن را به صورت بی پایان رشد دهید؟ شاید پاسخ شما برای این سوالات ناقص یا مبهم باشد اما در نظر گرفتن آنها می‌تواند به راهنمایی و هدایت فرایند تهیه‌ی طرح کسب و کار کمک کند.

۴- نقاط قوت و ضعف خودتان را بررسی کنید

یکی از روش‌های دیگر برای هدایت و راهنمایی افکارتان این است که تحلیل SWOT (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها) را انجام دهید. کار را با تعیین نقاط قوت و ضعف خودتان که به کسب و کارتان مرتبط هستند شروع کنید. برای مثال شاید در زمینه ارائه خدمات مهارت و استعداد داشته باشید اما توانایی تبلیغ محصولاتتان به روشی موثر و کارآمد را نداشته باشید.

  • برای فرصت‌ها، مزیت رقابتی خودتان نسبت به سایر کسب و کارها را مشخص کنید. آیا محصولات یا خدمات شما ارزان‌تر، بهتر یا استفاده از آنها آسانتر از سایر محصولات هست؟
    • برای تعیین تهدیدها به رقابت موجود و مسائل مقرراتی که ممکن است بر کسب و کار شما تاثیرگذار باشند توجه کنید. آیا مانعی برای ورود به بازار مورد نظر وجود دارد؟
    • با در نظر گرفتن این موارد می‌توانید موقعیت خودتان در بازار را تعیین کرده و طرحی برای بهره گیری از نقاط قوت و فرصت‌ها و مقابله با نقاط ضعف و تهدیدات احتمالی بسازید.

بخش دوم: برنامه ریزی برای وبسایت

۱-یک نام دامنه انتخاب کنید

نامی را انتخاب کنید که ساده باشد و در آن به صنعت، محصول یا سرویس مورد نظرتان اشاره شده باشد. کلمات کلیدی مرتبط را در موتورهای جستجو بررسی کنید تا ببینید آیا قبلاً نام مورد نظر شما استفاده شده یا خیر. ترکیبات مختلف کلمات مورد نظرتان را استفاده کنید تا در نهایت ترکیبی را پیدا کنید که قبلاً استفاده نشده باشد.

  • مطمئن شوید نام دامنه مورد انتخاب شما ساده و مختصر بوده و تایپ آن راحت باشد.
    • مراقب اشتباه املایی و تایپی باشید و از به کار بردن اعداد خودداری کنید مگر این که وجود آنها واقعاً ضروری باشد، چون ممکن است افرادی که آدرس سایت شما را می‌شنوند در رابطه با اینکه باید این اعداد را به رقم بنویسند یا به حروف، دچار سردرگمی شوند.
    • به خاطر داشته باشید که می‌توانید از دامنه‌های دیگر به جز .com هم استفاده کنید. بسته به ماهیت و نوع کسب و کارتان ممکن است توسعه‌هایی مثل .co، .info، .biz، .me یا غیره برای شما مناسب باشد.

۲- نام دامنه مورد نظرتان را ثبت یا خریداری کنید

اگر نام دامنه مورد نظرتان از قبل وجود نداشته و استفاده نشده می‌توانید آن را ثبت کنید. همچنین اگر آدرس مورد نظر شما قبلاً ایجاد و استفاده شده اما حالا مورد استفاده نیست می‌توانید آن را خریداری کنید. قبل از سرمایه گذاری برای خرید نام مورد نظر مطمئن شوید که آن نام به صورت قانونی و مجاز قابل خریداری باشد.

۳- یک هاست قابل اطمینان پیدا کنید

بسیار مهم است که هاست (یا میزبان) انتخابی پشتیبانی فنی خوب و قابل اطمینان، فضای کافی برای ذخیره اطلاعات و امکاناتی که سرور سایت شما برای عملکرد درست و مناسب نیاز دارد را ارائه کند. بسته به این که قرار است برنامه‌ها را روی سایت خودتان اجرا کنید یا از یک سرور امن استفاده کنید، نیازهای شما در زمینه میزبانی سایت متفاوت خواهد بود. تمام گزینه‌های مورد نظرتان را بررسی کنید تا در نهایت پکیجی مناسب با بیزنس و کسب و کارتان پیدا کنید.

۴- برای طراحی سایتتان برنامه ریزی کنید

به عنوان یک کسب و کار آنلاین، سایت شما شبیه ویترین یک فروشگاه است. بنابراین لازم است به همان قوانین و قواعد توجه کنید، اگر ویترین فروشگاه شما جذاب و سازماندهی شده نباشد، منجر به طرد مشتریان خواهد شد. برای طراحی یک وبسایت حرفه‌ای و کارآمد، کار را با تعیین عملکرد و ظاهر مورد نظرتان برای سایت شروع کنید. توجه داشته باشید که مرور سایتتان به راحتی قابل انجام بوده و دسترسی به صفحات مربوط به توضیحات محصولات راحت باشد. از درج تصویر، صوت و ویدیوهای زیاد و غیر ضروری خودداری کنید.

  • وبسایت‌های مرتبط با کسب و کار خودتان را بررسی کنید و نقاط مثبت آنها از دید خودتان را مشخص کنید. هیچ طرحی را به صورت مستقیم کپی نکنید اما سعی کنید از موفقیت‌های آنها برای انجام انتخاب‌های آگاهانه جهت طراحی سایتتان استفاده کنید.
    • به خاطر داشته باشید که همیشه می‌توانید یک فرد حرفه‌ای جهت طراحی سایتتان استخدام کنید. ممکن است این کار هزینه بر باشد اما داشتن یک سایت حرفه‌ای که استفاده از آن راحت باشد، جهت موفقیت هر کسب و کار آنلاینی ضروری است.

بخش سوم: تهیه برنامه بازاریابی

۱-مشتریان ایده آل مورد نظرتان را مشخص کنید

برای بازاریابی محصولاتتان اول از همه باید مشخص کنید چه کسانی قرار است آنها را خریداری کنند. سعی کنید تا جای ممکن با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی مثل سن، جنسیت، درآمد، محل زندگی، علایق و غیره مشتریان ایده آل خودتان را محدودتر کنید. مشخص کنید که مشتریان ایده آل شما به چیزهای دیگری علاقمند هستند و چه چیزی برای آنها بیشترین ارزش را دارد. هر چه تصویر ساخته شده از مشتریان ایده آلتان واضح‌تر باشد، بازاریابی شما برای آنها دقیق‌تر و درست‌تر خواهد بود.

۲- در رابطه با بازار تحقیق کنید

در رابطه با صنعت و بازار مورد نظرتان تحقیق کنید و گرایشات کلیدی در آن حوزه و قابلیت رقابت محصولاتتان را مشخص کنید. آیا صنعت مورد نظرتان رو به رشد و نوپا است و فعالان کمی دارد یا اینکه یک بازار بشدت رقابتی و بزرگ است؟ آیا میزان فروش سالیانه در این صنعت رو به افزایش است یا رو به کاهش؟ یکی از عوامل تعیین کننده موفقیت هر کسب و کاری، ورود به صنعتی درست و مناسب در زمانی درست و مناسب است.

  • همچنین باید در رابطه با بازار محصول مورد نظرتان تحقیق کنید. سعی کنید محصولات یا خدماتتان را به صورت رایگان یا با هزینه‌ای کمتر برای تست در اختیار عده‌ای قرار دهید. واکنش و بازخوردهای آنها نسبت به محصولاتتان را بخوبی بررسی کنید.

۳- یک استراتژی بازاریابی تهیه کنید

با در نظر گرفتن مشتریان ایده آلتان، مشخص کنید که قرار است چگونه به بازار مورد نظر دست پیدا کنید. مشخص کنید که قرار است کجا تبلیغات کنید و چه مطالبی را در تبلیغات منتشر کنید. پیامی که قرار است به مشتریان مورد نظرتان برسانید را مشخص کنید. برند کسب و کار شما چیست؟ برند کسب و کارتان مشخص کننده شخصیت کسب و کار شماست از جمله ارزش‌ها، قابلیت اطمینان و ماهیت محصولاتتان. یک استراتژی برای جذب و حفظ مشتریان داشته باشید.

  • مشخص کنید که قرار است کجا بازاریابی کنید. با دقت به دنبال وبسایت‌ها، وبلاگ‌ها یا سایر مکان‌هایی که ممکن است مشتریان مورد نظرتان در آنجا وقت بگذارنند، بگردید. می‌توانید لینک وبسایتتان را در این مکان‌ها قرار دهید.

۴- نگاهی به رقبا داشته باشید

استراتژی‌های تبلیغاتی، آفرها و قیمت‌هایی که توسط رقبایتان ارائه می‌شوند را تحلیل کنید. چه کارهایی را آنها خوب انجام می‌دهند و چه مواردی را می‌توان بهتر انجام داد؟ آیا محصولات شما کیفیت و قیمت مناسبی برای بازار مورد نظر دارد؟ مشخص کنید که محصول شما چه قابلیت‌های رقابتی دارد و مزیت رقابتی شما در بازار چیست. اگر نتوانستید چنین مزیتی را برای خودتان پیدا کنید، شاید نیاز به ارزیابی مجدد استراتژی تان داشته باشید.

بخش چهارم: تکمیل طرح کسب و کار

۱- الزامات مورد نیاز برای طرح کسب و کارتان را مشخص کنید

طرح کسب و کار مشخصات تمام عملیات کسب و کارتان از مدیریت تا بازاریابی و از محصولات تا فروش پیش بینی شده برای آنها را مشخص می‌کند. در یک طرح و کار، حجم زیادی از اطلاعات مربوط به کسب و کار در قالب یک فورمت خاص با هم ترکیب می‌شود و ممکن است چندین صفحه حجم داشته باشد. اما تهیه این نوع طرح کسب و کار تنها در صورتی ضروری است که شما به دنبال تامین سرمایه از جانب دیگران باشید. در غیر این صورت می‌توانید از یک طرح کسب و کار کم حجم یک صفحه‌ای استفاده کنید که شامل موارد زیر باشد:

  • استراتژی: اهداف، بازار مورد نظر، نقاط قوت، توصیف پیشنهادات و مزایای رقابتی شما.
    • تاکتیک‌ها: روش‌های بازاریابی، استراتژی‌های تامین بودجه، امکانات و ویژگی‌های محصولات و سایر جزئیات عملیاتی.
    • ویژگی‌های قطعی و مشخص: جدول زمانی رسیدن به اهداف، اقدامات لازم برای مدیریت، مسئولیت‌ها و معیارهای مورد نظر برای تعیین سطح کارایی.
    • اعداد و ارقام ضروری: هزینه‌ها، درآمدها و نقدینگی پیش بینی شده و مورد انتظار.

۲- توضیحات مربوط به کسب و کار برنامه ریزی شده خودتان را بنویسید

اگر قرار است یک طرح کسب و کار کامل بنویسید، باید حدود ده بخش کامل در آن وجود داشته باشد که کسب و کار شما را توصیف کنند. اکثر این بخش‌ها قبلاً در فرایند برنامه ریزی ساخته شده یا مورد بررسی قرار گرفتند. این بخش‌ها عبارتند از:

  • خلاصه (اجرایی) طرح کسب و کار
    • خلاصه‌ای درباره کمپانی
    • توضیحات مربوط به محصولات یا خدمات
    • تحلیل بازار
    • استراتژی بازاریابی
    • استراتژی مربوط به محصولات
    • طرح وبسایت
    • اطلاعات مدیریتی
    • طرح اقتصادی
    • طرح خروج از کسب و کار

۳- نیازهای بودجه‌ای و منابع تامین آنها را توضیح دهید

نیازهای بودجه‌ای شما بسته به نوع کسب و کاری که قرار است برای آن تامین سرمایه کنید، متفاوت هستند. برای کسب و کارهای آنلاین مبتنی بر خدمات، نیاز به تهیه تجهیزات اداری، پرداخت هزینه وبسایت و تخصیص هزینه‌ای برای تبلیغات دارید. این یعنی هزینه‌های شروع کار برای شما تقریباً کم خواهد بود. اما اگر قرار است محصولاتی خریداری کنید نیاز به سرمایه‌ای بیشتر برای تامین موجودی و ذخیره کالاهای مورد نظر دارید. نیازهای اولیه خودتان در زمینه تامین بودجه را ارزیابی کرده و تخمینی از آن در طرح کسب و کارتان بنویسید. سعی کنید با تحقیق و بررسی قیمت‌ها، تا حد امکان دقیق عمل کنید.

  • سپس منابع تامین بودجه را مشخص کنید. آیا قرار است تمام بودجه را خودتان تامین کنید یا نیاز به یک وام کوچک دارید؟ در این صورت منبع تامین این وام از کجا خواهد بود؟
    • بخش مالی طرح کسب و کارتان باید شامل پیش بینی هزینه‌ها و درآمدها طی چند سال ابتدایی کار نیز باشد بخصوص اگر قرار است برای کسب و کارتان وام بگیرید. وام دهندگان این اطلاعات را از شما درخواست می‌کنند تا مشخص شود که آیا می‌توانید آن را بازپرداخت کنید یا خیر.

۴- با یک وکیل مشورت کنید

برنامه خودتان برای راه‌اندازی کمپانی آنلاین مورد نظرتان را با یک وکیل در میان بگذارید که در زمینه کسب و کارهای آنلاین تخصص داشته باشد. این کار باید در هنگامی انجام شود که کسب و کارتان هنوز در مرحله برنامه ریزی قرار دارد تا مطمئن شوید کارها را به صورت قانونی انجام داده و سرمایه گذاری شما برای کسب و کارتان به صورت امن انجام شود. نحوه محافظت از محصولات دارای حق کپی رایت یا گواهی ثبت اختراع را یاد بگیرید، بررسی کنید که چه قوانین و مجوزهایی به نوع کسب و کار شما اعمال می‌شود و آیا باید کسب و کارتان را به صورت یک شرکت حقوقی ثبت کنید یا خیر.

  • با جستجو در اینترنت یا مشاورت با وکیل از قوانینی که به کسب و کار شما اعمال می‌شود از جمله قوانین مربوط به مالیات اطلاعات کسب کنید.

منبع
https://www.wikihow.com

مطالب مشابه

1 دیدگاه در “آموزش نحوه برنامه ریزی برای شروع یک کسب و کار اینترنتی”

  1. با سلام و احترام
    بابت مطلب مفیدتون از شما سپاسگزاریم. این مطلب در حد برنامه ریزی برای کسب و کار ، جامع و کامل هست ولی هر یک از بندهای اشاره شده در آن خودش یک دستورالعمل جامع و کامل نیاز دارند که در سایر مقالات وب سایت هم انصافا خیلی خوب به آنها پرداخته اید.
    موفق باشید.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 11 =

بستن