آموزش نحوه برنامه ریزی برای شروع یک کسب و کار اینترنتی
شروع کسب و کار اینترنتی میتواند روش خوب و پرسودی برای
ایجاد یک شرکت و کسب درآمد در منزل باشد. برای شروع این کار نیاز به برنامه ریزی و
کسب اطلاعات درباره تجارت آنلاین دارید اما راهاندازی این نوع کسب و کار از جهات
مختلف نسبت به کسب و کارهای سنتی آسانتر است. با کار دقیق روی تمام جوانب
محصولاتتان، حضورتان در محیط وب، بازاریابی و استراتژی کلی خودتان میتوانید یک
طرح تجاری خوب برای شروع کسب و کار اینترنتی خودتان تهیه کنید.
بخش اول: ایجاد پایههای کار
۱– یک ایده یا محصول را انتخاب کنید
اولین مرحله جهت برنامه ریزی برای شروع کسب و کار اینترنتی ، تصمیم گیری درباره محصولی است که میخواهید بفروشید. به دنبال فروش محصول یا سرویسی باشید که به رشته کاری فعلی شما مرتبط باشد چون دانشی که تا به امروز به دست آورده اید، به شما جهت شروع کسب و کار اینترنتی تان کمک میکند. کسب و کار شما میتواند مرتبط با یک علاقه یا عادتی باشد که خارج از کار دارید. اگر باز هم در پیدا کردن و انتخاب ایده مشکل دارید، میتوانید از نکات راهنمای زیر برای ایده های کسب و کار اینترنتی استفاده کنید:
- · کسب و کاری ایجاد کنید که مشکل کسی را حل کند، یا مشکلی باشد که خود شما داشتید و یا مشکلی که تا به امروز نتوانستید راهکار خوبی برای آن پیدا کنید یا مسائلی که ممکن است در آینده مشکلزا شوند.
- سعی کنید خدمات یا محصولی را ارزانتر یا باکیفیتتر از محصولات موجود ارائه کنید یا استفاده آن را آسانتر کنید.
- زندگی روزمره مردم را سادهتر کنید.
بعنوان مثال در برخی شرکت های دولتی و خصوصی، صندوقهای قرضالحسنهای وجود دارد که مدیریت آنها با مشکلات زیادی روبروست. سالها پیش من با همکارانم در شرکت، نرم افزاری را طراحی و برنامه نویسی نمودیم که تحت وب بود و اعضای صندوق ها به راحتی می توانستند از طریق وب سایت، بصورت آنلاین افتتاح حساب کنند یا درخواست وام بدهند و این موضوع مشکلی را از مشتریان برطرف کرد و رضایت خوبی را ایجاد نمود. بازاریابی اینترنتی این محصول نرم افزاری باعث شد سازمانهای مختلفی آنرا خریداری کنند.
۲- نوع کسب و کارتان را مشخص کنید
انواع مدلهای کسب و کار اینترنتی میتوانند هر شکل و فرمی داشته باشند از طراح نیمه وقت که از طریق وبسایتهای فریلنسینگ مانند سایت پونیشا کار میکند تا راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی تمام عیار. اگر قصد فروش اجناسی را دارید، میتوانید با سایتهایی مثل دیجی کالا کار کنید. یا برای خودتان وبسایتی جهت فروش محصول تهیه کنید. کسب و کارهایی که خدمات ارائه میکنند نیز همین گزینهها را دارند.
- کار کردن با یک سایت معتبر و شناخته شده باعث میشود که شما هم در نظر مشتریان معتبر باشید، اما چنین همکاری میتواند منجر به کاهش سود شما شود.
- پیش از اینکه تصمیم به انتخاب یکی از انواع کسب و کار اینترنتی بگیرید، مزایای کسب و کار اینترنتی و هزینههای گزینههای موجود را به خوبی ارزیابی کنید. توجه داشته باشید که در صورت نیاز همیشه امکان توسعه وبسایتتان وجود دارد.
پیشنهاد میکنم مقاله با عنوان “بهترین مدل کسب و کار اینترنتی را برای خودتان تعیین کنید” را در سایت آرکاد مطالعه کنید.
۳- اهدافتان را مشخص کنید
چندین هدف کلی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی از صفر مشخص کنید تا شما را برای ادامه برنامهریزی هدایت کند. مشخص کنید که در ابتدای کار و در نهایت چه محصولاتی را خواهید فروخت. بازار مورد نظر شما چه بازاری است و رقابت در آن چگونه است؟ اهداف خودتان از نظر گسترش و توسعه کسب و کار و همچنین استراتژی خروج از بازار در صورت نیاز را تعیین کنید. آیا قصد دارید پس از اینکه کسب و کارتان به یک رشد مشخص رسید آن را بفروشید یا آن را به صورت بی پایان رشد دهید؟ شاید پاسخ شما برای این سوالات ناقص یا مبهم باشد اما در نظر گرفتن آنها میتواند به راهنمایی و هدایت فرایند تهیهی طرح کسب و کار اینترنتی کمک کند.
اکثر ما ایرانیها اهداف مکتوب نداریم، خواهش میکنم این مرحله را در شروع کسب و کار اینترنتی جدی بگیرید.
۴– نقاط قوت و ضعف خودتان را بررسی کنید
یکی از روشهای دیگر برای هدایت و راهنمایی افکارتان این است که تحلیل SWOT (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها) را انجام دهید. کار را با تعیین نقاط قوت و ضعف خودتان که به کسب و کارتان مرتبط هستند شروع کنید. برای مثال شاید در زمینه ارائه خدمات مهارت و استعداد داشته باشید اما توانایی تبلیغ محصولاتتان به روشی موثر و کارآمد را نداشته باشید.
- برای فرصتها، مزیت رقابتی خودتان نسبت به سایر کسب و کارها را مشخص کنید. آیا محصولات یا خدمات شما ارزانتر، بهتر یا استفاده از آنها آسانتر از سایر محصولات هست؟
- برای تعیین تهدیدها به رقابت موجود و مسائل مقرراتی که ممکن است بر کسب و کار شما تاثیرگذار باشند توجه کنید. آیا مانعی برای ورود به بازار مورد نظر و شروع کسب و کار اینترنتی تان وجود دارد؟
- با در نظر گرفتن این موارد میتوانید موقعیت خودتان در بازار را تعیین کرده و طرحی برای بهره گیری از نقاط قوت و فرصتها و مقابله با نقاط ضعف و تهدیدات احتمالی بسازید.
بخش دوم: برنامهریزی برای وبسایت
۱-یک نام دامنه انتخاب کنید
در شروع کسب و کار اینترنتی تان، نامی را انتخاب کنید که ساده باشد و در آن به صنعت، محصول یا سرویس مورد نظرتان اشاره شده باشد. ترکیبات مختلف کلمات مورد نظرتان را استفاده کنید تا در نهایت ترکیبی را پیدا کنید که قبلاً استفاده نشده باشد.
- مطمئن شوید نام دامنه مورد انتخاب شما ساده و مختصر بوده و تایپ آن راحت باشد.
- مراقب اشتباه املایی و تایپی باشید و از به کار بردن اعداد خودداری کنید مگر این که وجود آنها واقعاً ضروری باشد، چون ممکن است افرادی که آدرس سایت شما را میشنوند در رابطه با اینکه باید این اعداد را به رقم بنویسند یا به حروف، دچار سردرگمی شوند. مانند آدرس سایت ۴Bagh.com
- به خاطر داشته باشید که میتوانید از دامنههای دیگر به جز .com هم استفاده کنید. بسته به ماهیت و نوع کسب و کارتان ممکن است توسعههایی مثل .co، .info، .biz، .me یا غیره برای شما مناسب باشد.
۲- نام دامنه مورد نظرتان را ثبت یا خریداری کنید
اگر نام دامنه مورد نظرتان از قبل وجود نداشته و استفاده نشده میتوانید آن را ثبت کنید. همچنین اگر آدرس مورد نظر شما قبلاً ایجاد و استفاده شده اما حالا مورد استفاده نیست میتوانید آن را خریداری کنید. برای بررسی نام دامنه میتوانید از سایتی مانند ParsData.com کمک بگیرید. قبل از سرمایه گذاری برای خرید نام مورد نظر مطمئن شوید که آن نام به صورت قانونی و مجاز قابل خریداری باشد. برای شروع کسب و کار اینترنتی الزاما به ثبت یک نام دامنه یا دومین (Domain) نیاز دارید.
مطالعه مقاله ” ۱۰ نکته مهم برای انتخاب یک نام دامنه عالی” میتواند بسیار آموزنده باشد.
۳- یک هاست قابل اطمینان پیدا کنید
بسیار مهم است که هاست (یا میزبان) انتخابی پشتیبانی فنی خوب و قابل اطمینان، فضای کافی برای ذخیره اطلاعات و امکاناتی که سرور سایت شما برای عملکرد درست و مناسب نیاز دارد را ارائه کند. بسته به این که قرار است برنامهها را روی سایت خودتان اجرا کنید یا از یک سرور امن استفاده کنید، نیازهای شما در زمینه میزبانی سایت متفاوت خواهد بود. تمام گزینههای مورد نظرتان را بررسی کنید تا در نهایت پکیجی مناسب با بیزنس و کسب و کارتان پیدا کنید. پیشنهاد میکنم کلمه میزبانی وب را در گوگل جستجو کنید تا شرکت های ارائه دهنده هاست در ایران برای شما لیست شوند.
۴- برای طراحی سایتتان برنامه ریزی کنید
سایت شما شبیه ویترین یک فروشگاه است. بنابراین اگر ویترین فروشگاه شما جذاب و سازماندهی شده نباشد، منجر به طرد مشتریان خواهد شد. برای طراحی یک وبسایت حرفهای، کار را با تعیین عملکرد و ظاهر مورد نظرتان برای سایت شروع کنید. مرور سایتتان باید به راحتی قابل انجام بوده و دسترسی به صفحات محصولات راحت باشد. از درج تصویر، صوت و ویدیوهای غیر ضروری خودداری کنید.
- قبل از شروع کسب و کار اینترنتی تان، وبسایتهای مرتبط با کسب و کار خودتان را بررسی کنید و نقاط مثبت آنها از دید خودتان را مشخص کنید. هیچ طرحی را به صورت مستقیم کپی نکنید اما سعی کنید از موفقیتهای آنها جهت طراحی سایتتان استفاده کنید.
- میتوانید یک فرد حرفهای جهت طراحی سایتتان استخدام کنید. ممکن است این کار هزینه بر باشد اما داشتن یک سایت حرفهای، جهت موفقیت هر کسب و کار اینترنتی ضروری است.
- راهکار دیگر اینکه از سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس که رایگان هم هستند جهت طراحی وب سایتتان استفاده کنید. البته میبایستی در این زمینه دورههای آموزش آنلاین مرتبط را طی کنید.
بخش سوم: تهیه برنامه بازاریابی
۱-مشتریان ایده آل مورد نظرتان را مشخص کنید
برای بازاریابی محصولاتتان اول از همه باید مشخص کنید چه کسانی قرار است آنها را خریداری کنند. سعی کنید تا جای ممکن با در نظر گرفتن ویژگیهایی مثل سن، جنسیت، درآمد، محل زندگی، علایق و غیره مشتریان ایدهآل خودتان را محدودتر کنید. مشخص کنید که مشتریان ایدهآل شما به چیزهای دیگری علاقمند هستند و چه چیزی برای آنها بیشترین ارزش را دارد. هر چه تصویر ساخته شده از مشتریان ایدهآلتان واضحتر باشد، بازاریابی شما برای آنها دقیقتر و درستتر خواهد بود.
برای آشنائی بیشتر مقاله با عنوان “چگونه برای بازاریابی بهتر، مخاطبین هدف را شناسایی کنیم؟” را در سایت آرکاد مطالعه کنید.
۲– در رابطه با بازار تحقیق کنید
هنگام شروع کسب و کار اینترنتی ، در رابطه با صنعت و بازار مورد نظرتان تحقیق کنید و گرایشات کلیدی در آن حوزه و قابلیت رقابت محصولاتتان را مشخص کنید. آیا صنعت مورد نظرتان رو به رشد و نوپا است و فعالان کمی دارد یا اینکه یک بازار بشدت رقابتی و بزرگ است؟ آیا میزان فروش سالیانه در این صنعت رو به افزایش است یا رو به کاهش؟ یکی از عوامل تعیین کننده موفقیت کسب و کارهای اینترنتی در اروپا ، ایران و هرکجای جهان، ورود به صنعتی درست و مناسب در زمانی درست و مناسب است.
- همچنین باید در رابطه با بازار محصول مورد نظرتان تحقیق کنید. سعی کنید محصولات یا خدماتتان را به صورت رایگان یا با هزینهای کمتر برای تست در اختیار عدهای قرار دهید. واکنش و بازخوردهای آنها نسبت به محصولاتتان را بخوبی بررسی کنید. بعنوان مثال من که در زمینه آموزش آنلاین فعال هستم، آموزش رایگان کسب و کار اینترنتی را در اختیار مخاطبینم قرار دهم.
مقاله “۷ دلیل اهمیت مطالعه بازار برای کسب و کارها” را در سایت آرکاد مطالعه کنید.
۳- یک استراتژی بازاریابی تهیه کنید
با در نظر گرفتن مشتریان ایدهآلتان، برای شروع کسب و کار اینترنتی مشخص کنید که قرار است چگونه به بازار مورد نظر دست پیدا کنید. مشخص کنید که قرار است کجا تبلیغات کنید و چه مطالبی را در تبلیغات منتشر کنید. پیامی که قرار است به مشتریان مورد نظرتان برسانید را مشخص کنید. برند کسب و کار شما چیست؟ برند کسب و کارتان مشخص کننده شخصیت کسب و کار شماست از جمله ارزشها، قابلیت اطمینان و ماهیت محصولاتتان. یک استراتژی برای جذب و حفظ مشتریان داشته باشید.
- مشخص کنید که قرار است کجا بازاریابی اینترنتی کنید. با دقت به دنبال وبسایتها، وبلاگها یا سایر مکانهایی که ممکن است مشتریان مورد نظرتان در آنجا وقت بگذارنند، بگردید. میتوانید لینک وبسایتتان را در این مکانها قرار دهید.
یک ویدیو با عنوان “۵ گام مهم استراتژی بازاریابی اینترنتی چیست؟” را آماده نمودهام و نکات مهمی را در آن بیان کردهام که پیشنهاد میکنم این ویدیو ۵ دقیقهای را در سایت آرکاد مشاهده کنید.
۴- نگاهی به رقبا داشته باشید
حتی اگر یک کسب و کار اینترنتی در منزل شروع کردهاید، استراتژیهای
تبلیغاتی، آفرها و قیمتهایی که توسط رقبایتان ارائه میشوند را تحلیل کنید. چه
کارهایی را آنها خوب انجام میدهند و چه مواردی را میتوان بهتر انجام داد؟ آیا
محصولات شما کیفیت و قیمت مناسبی برای بازار مورد نظر دارد؟ مشخص کنید که محصول
شما چه قابلیتهای رقابتی دارد و مزیت رقابتی شما در بازار چیست. اگر نتوانستید
چنین مزیتی را برای خودتان پیدا کنید، شاید نیاز به ارزیابی مجدد استراتژیتان، در
شروع کسب و کار اینترنتی تان داشته باشید.
بخش چهارم: تکمیل طرح کسب و کار
۱– الزامات مورد نیاز برای طرح کسب و کارتان را مشخص کنید
طرح کسب و کار مشخصات تمام عملیات کسب و کارتان از مدیریت تا بازاریابی و از محصولات تا فروش پیش بینی شده برای آنها را مشخص میکند. در یک طرح کسب و کار، حجم زیادی از اطلاعات مربوط به کسب و کار در قالب یک فرمت خاص با هم ترکیب میشود و ممکن است چندین صفحه حجم داشته باشد. اما تهیه این نوع طرح کسب و کار تنها در صورتی ضروری است که شما به دنبال تامین سرمایه از جانب دیگران باشید. در غیر این صورت میتوانید برای شروع کسب و کار اینترنتی تان از یک طرح کسب و کار کم حجم یک صفحهای استفاده کنید که شامل موارد زیر باشد:
- استراتژی: اهداف، بازار مورد نظر، نقاط قوت، توصیف پیشنهادات و مزایای رقابتی شما.
- تاکتیکها: روشهای بازاریابی، استراتژیهای تامین بودجه، امکانات و ویژگیهای محصولات و سایر جزئیات عملیاتی.
- ویژگیهای قطعی و مشخص: جدول زمانی رسیدن به اهداف، اقدامات لازم برای مدیریت، مسئولیتها و معیارهای مورد نظر برای تعیین سطح کارایی.
- اعداد و ارقام ضروری: هزینهها، درآمدها و نقدینگی پیش بینی شده و مورد انتظار.
حتما این مقاله با عنوان “چگونه در عرض یک ساعت یک طرح کسب و کار اینترنتی تدوین کنیم؟” را در سایت آرکاد مطالعه کنید.
۲- توضیحات مربوط به کسب و کار برنامهریزی شده خودتان را بنویسید
در شروع کسب و کار اینترنتی اگر قرار است یک طرح کسب و کار کامل بنویسید، باید حدود ده بخش کامل در آن وجود داشته باشد که کسب و کار شما را توصیف کنند. اکثر این بخشها قبلاً در فرایند برنامهریزی ساخته شده یا مورد بررسی قرار گرفتند. این بخشها عبارتند از:
خلاصه (اجرایی) طرح کسب و کار | خلاصهای درباره شرکت |
توضیحات مربوط به محصولات یا خدمات | تحلیل بازار |
استراتژی بازاریابی | استراتژی مربوط به محصولات |
طرح وبسایت | اطلاعات مدیریتی |
طرح اقتصادی | طرح خروج از کسب و کار |
۳- نیازهای بودجهای و منابع تامین آنها را توضیح دهید
نیازهای بودجهای شما بسته به نوع کسب و کاری که قرار است برای آن تامین سرمایه کنید، متفاوت هستند. برای شروع کسب و کار اینترنتی مبتنی بر خدمات، نیاز به تهیه تجهیزات اداری، پرداخت هزینه وبسایت و تخصیص هزینهای برای تبلیغات دارید. این یعنی هزینههای شروع کسب و کار اینترنتی برای شما تقریباً کم خواهد بود. اما اگر قرار است محصولاتی خریداری کنید نیاز به سرمایهای بیشتر برای تامین موجودی و ذخیره کالاهای مورد نظر دارید. نیازهای اولیه خودتان در زمینه تامین بودجه را ارزیابی کرده و تخمینی از آن در طرح کسب و کارتان بنویسید. سعی کنید با تحقیق و بررسی قیمتها، تا حد امکان دقیق عمل کنید.
- سپس منابع تامین بودجه را مشخص کنید. آیا قرار است تمام بودجه را خودتان تامین کنید یا نیاز به یک وام کوچک دارید؟ در این صورت منبع تامین این وام از کجا خواهد بود؟
- بخش مالی طرح کسب و کارتان باید شامل پیش بینی هزینهها و درآمدها طی چند سال ابتدایی کار نیز باشد بخصوص اگر قرار است برای کسب و کارتان وام بگیرید. وام دهندگان این اطلاعات را از شما درخواست میکنند تا مشخص شود که آیا میتوانید آن را بازپرداخت کنید یا خیر.
۴- با یک مشاور بازاریابی مشورت کنید
برنامه خودتان برای شروع کسب و کار اینترنتی مورد نظرتان را با یک مشاور در میان بگذارید. مشاوری که بطور کامل بداند کسب و کار اینترنتی چیست و در زمینه بازاریابی اینترنتی نیز تخصص داشته باشد. این کار باید در هنگامی انجام شود که کسب و کارتان هنوز در مرحله برنامهریزی قرار دارد تا مطمئن شوید کارها را به صورت قانونی انجام داده و سرمایه گذاری شما برای کسب و کارتان به صورت امن انجام شود.
نحوه محافظت از محصولات دارای حق کپی رایت یا گواهی ثبت اختراع را یاد بگیرید، بررسی کنید که چه قوانین و مجوزهایی به نوع کسب و کار شما اعمال میشود و آیا باید کسب و کارتان را به صورت یک شرکت حقوقی ثبت کنید یا خیر.
- با جستجو در اینترنت یا مشاوره با مشاور از قوانینی که به کسب و کار شما اعمال میشود از جمله قوانین مربوط به مالیات اطلاعات کسب کنید.
- با مراحل دریافت نماد اعتماد و گرفتن درگاه بانکی برای وب سایت تان آشنا شوید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
با سلام و احترام
بابت مطلب مفیدتون از شما سپاسگزاریم. این مطلب در حد برنامه ریزی برای کسب و کار ، جامع و کامل هست ولی هر یک از بندهای اشاره شده در آن خودش یک دستورالعمل جامع و کامل نیاز دارند که در سایر مقالات وب سایت هم انصافا خیلی خوب به آنها پرداخته اید.
موفق باشید.
با تشکر