۷ دلیل تاثیر ایمیل مارکتینگ در رشد مشاغل و کسب و کارهای اینترنتی
دلایل اهمیت و تاثیر ایمیل مارکتینگ
سرعت رشد فناوری های جدید و تنوع منابعی که امروزه در دسترس هر بازاریابی قرار گرفته بسیار زیاد است. طبق گزارش اخیر شرکت VentureBeat در حال حاضر بیش از ۱۸۷۶ شرکت مختلف در ۴۳ حوزه مختلف از جمله ایمیل مارکتینگ، سئو ، شبکه های اجتماعی ، بازاریابی ویدیویی، توانمندسازی فروش، تحلیل و آنالیز موبایل و دهها حوزه دیگر فعالیت دارند. جالب است که بیشتر این شرکتها یک سال پیش اصلاً وجود خارجی نداشتند.
از بین روش های مختلف بازاریابی تنها یکی از آن ها همچنان پایدار مانده: ایمیل مارکتینگ. زیرا گفته می شود که در ده سال گذشته استفاده از ایمیل توسط بازاریاب ها بیشترین بازگشت سرمایه را به بار داشته است. هر ۱ دلار خرج شده برای ایمیل مارکتینگ منجر به ۳۸ دلار بازگشت سرمایه شده و بین تمام کانال های بازاریابی بیشترین بازده را داشته است. با وجود ابزارهای بسیار زیادی که امروزه برای بازاریابی وجود دارد، ایمیل مارکتینگ بهترین روش برای رشد مشاغل محسوب می شود.
در ادامه هفت دلیل اهمیت ایمیل مارکتینگ را ذکر کرده و شیوه استفاده از ایمیل مارکتینگ توسط افراد خبره را بررسی می کنیم.
۷ دلیل تاثیر ایمیل مارکتینگ در رشد مشاغل
امروزه لازم است که هر بازاریابی با حداقل منابع حداکثر کار را انجام دهند و به بهترین و مقرون به صرفه ترین روش با مخاطب ارتباط برقرار کند. بازاریاب هایی که این طور عمل کنند – یعنی به روشی هدفمند با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه شان ارتباط برقرار کنند – در برگرداندن سرمایه و درآمدزایی بسیار موفق خواهند بود.
همانطور که گزارش VentureBeat نشان می دهد تا به امروز هیچ نوع بازاریابی به اندازه ایمیل مارکتینگ دوام نداشته است. با این که مدام روش های مختلف بازاریابی ایجاد و محو می شوند، اما هنوز ایمیل به عنوان قوی ترین کانال برای بازاریابی مدرن باقی مانده است و دلایل آن عبارتند از:
گسترده بودن دامنه و برد ایمیل
طبق گزارش statista در سپتامبر ۲۰۱۷ فیسبوک با داشتن بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال و توییتر با داشتن ۳۲۸ میلیون کاربر فعال این تصور را در ذهن ایجاد می کنند که شبکه های اجتماعی موثرترین روش برای رسیدن به توده های مردم هستند. این اعداد بسیار تاثیر گذار هستند اما کمتر با آمار مربوط به استفاده از ایمیل مقایسه می شوند. در سال ۲۰۱۳ کل تعداد حساب های کاربری ایمیل در دنیا ۳٫۹ میلیارد بود و طبق گفته Radicati انتظار می رود که این رقم تا سال ۲۰۱۷ به ۴٫۹ میلیارد عدد برسد.
ممکن است این اعداد در ابتدا تعجب آور به نظر برسند، اما داشتن ایمیل لازمه فعالیت در فضای مجازی است. مثلا اگر بخواهید در سایتی مثل یک فروشگاه آنلاین عضو شوید، باید برای ایجاد حساب کاربری آدرس ایمیلتان را وارد کنید. حتی برای ایجاد حساب کاربری در فیسبوک یا توییتر هم نیاز به ایمیل آدرس دارید. بعلاوه فیسبوک و توییتر از ایمیل کاربران برای ارسال اطلاعیه های مختلف مثلاً تگ شدن در یک تصویر استفاده می کنند.
ایمیل یکی از مهم ترین المان های دنیای وب است و هر فرد فعالی در دنیای وب حداقل یک ایمیل آدرس دارد. بنابراین برای برقراری ارتباط با مشتری برد هیچ کانالی بیشتر از ایمیل نیست.
تعداد آدرس های ایمیل حدود ۲ برابر بیشتر از تعداد کل حساب های کاربری فیسبوک و توییتر است.
توانایی ایمیل در انتقال پیام
طبق تحقیقات Forrester Research اگر قرار باشد که بازاریابی بین به دست آوردن یک دنبال کننده در فیسبوک و ایمیل آدرس یک فرد یکی را انتخاب کند مسلما انتخابش باید ایمیل آدرس باشد.
دو دلیل کلیدی برای این موضوع وجود دارد:
۹۰ درصد ایمیل های ارسالی به گیرنده مورد نظر می رسند در حالیکه فقط ۲ درصد دنبال کنندگان یک صفحه در فیسبوک، پست ها و مطالب آن صفحه را مشاهده می کنند. به این دلیل که فیسبوک تعداد دفعات نمایان شدن پست ها در News Feed افراد را محدود می کند تا برندها را تشویق به استفاده از تبلیغات پرداختی کند.
این موضوع در رسیدن پیام شما به مخاطب و مشاهده شدن آن اهمیت بسیار زیادی دارد.
اگر ۱۰هزار دنبال کننده در فیسبوک داشته باشید و مطلبی را منتشر کنید فقط حدودا ۲۰۰ نفر آن ها شانس مشاهده این مطلب در News Feedشان را دارند. در مقابل اگر ایمیلی را به ۱۰هزار مشترک ارسال کنید این ایمیل حداقل به جعبه دریافت پیام ۹هزار نفر از آن ها می رسد.
این یعنی احتمال مشاهده شدن پیام تان با ایمیل در مقایسه با فیسبوک ۴۵ برابر بیشتر است.
علاوه بر این وقتی کسی مشترک دریافت ایمیل از طرف شما می شود با این کار صراحتا اعلام می کند که تمایل به شنیدن و دیدن مطالب شما دارد.
برای ارسال ایمیل و مقابله با اسپم قوانین سختگیرانه ای وجود دارد بنابراین اگر شما امکان ارسال ایمیلی به فردی را دارید به این خاطر است که خود فرد این اجازه را به شما داده است. اما این موضوع در مورد تبلیغات فیسبوک برقرار نیست و مسلما فردی که از طریق فیسبوک تبلیغاتی را دریافت می کند به اندازه فردی که در خبرنامه عضو شده باشد تمایل به دیدن تبلیغات و مطالب مربوط به آن برند را ندارد.
ایمیل یک کانال بازاریابی اثبات شده برای اطمینان از دریافت پیامتان توسط مخاطبین است.
افزایش نرخ تبدیل توسط ایمیل
هدف و تمرکز کلی اکثر بازاریاب ها افزایش نرخ تبدیل است. صرف نظر از اینکه این تبدیل به شکل مشتری راغب، فروش، عضویت یا هر معیار دیگری باشد هدف نهایی بازاریاب تبدیل مشتری بالقوه به خریدار است.
و برای افزایش نرخ تبدیل ابزاری قوی تر از ایمیل وجود ندارد.
میانگین نرخ کلیک در پیام های تبلیغاتی ارسال شده از طریق ایمیل حدودا ۳ درصد (از کل دریافت کنندگان) است و این عدد برای توییت چیزی حدود ۰٫۵ درصد است.
در واقع احتمال این که فردی با کلیک کردن در متن ایمیل وارد وبسایت شما شود، در مقایسه با احتمال ورود به سایت با کلیک روی یک توییت ۶ برابر است. همانطور که پیش از این توضیح دادیم افرادی که مشترک دریافت ایمیل می شوند با این کار اعلام می کنند که تمایل به شنیدن و دیدن مطالب شما دارند و این امر در مورد شبکه های اجتماعی لزوما برقرار نیست. طبق تحقیقات انجام شده توسط موسسه Monetate معادل ۴٫۲۴ درصد از بازدیدکنندگانی که از طریق ایمیل مارکتینگ جذب سایت شده باشند، خرید انجام می دهند که این عدد برای بازدیدکنندگانی که از طریق موتورهای جستجو آدرس سایت را پیدا می کنند ۲٫۴۹ درصد و برای شبکه های اجتماعی ۰٫۵۹ درصد است.
بعلاوه ایمیل بشدت قابل ارزیابی و سنجش است. ابزارهای نظارت بر ایمیل امکان دسترسی لحظه ای به معیارهایی مثل تعداد دفعات بازشدن، کلیک، حذف، فوروارد، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و معیارهای مختلف دیگر را در اختیار مشاغل قرار می دهند.
بعلاوه سازمان هایی که ایمیل مارکتینگ را با نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری مثل Salesforce ادغام کنند، کنترل بیشتری بر میزان تاثیر ایمیل مارکتینگ در فرصت های شغلی ایجاد شده و معاملات صورت گرفته دارند.
برای بازاریابی که تمرکز اصلیش پرورش مشتریان راغب و افزایش نرخ تبدیل باشد – که اکثر بازاریاب ها چنین هدفی دارند – ایمیل مارکتینگ نسبت به کانال های ارتباطی دیگر کارایی بیشتری دارد.
افزایش نرخ بازگشت سرمایه توسط ایمیل
با توجه به توانایی بی نظیر ایمیل و ایمیل مارکتینگ در افزایش نرخ تبدیل، مسلم است که ایمیل نسبت به سایر روش های بازاریابی بیشترین بازگشت سرمایه را دارد. ایمیل مارکتینگ به طور میانگین بازگشت سرمایه ۳۸۰۰درصدی برای مشاغل ایجاد می کند و هر یک دلار صرف شده در ایمیل مارکتینگ منجر به بازگشت ۳۸ دلار می شود.
با توجه به این اعداد و ارقام کاملا مشخص است که ایمیل مقرون به صرفه ترین روش برای بازاریابی است اما دلیل تفاوت چشمگیر بازگشت سرمایه این روش نسبت به روش های دیگر چیست؟
دلیل این امر امکان ارسال پیام هایی است که بشدت تنظیم شده و متناسب با ویژگی های مخاطب باشند. برخلاف شبکه های اجتماعی که مطالب ارسالی شما در آنها برای تمام دنبال کنندگان صرف نظر از موقعیت جغرافیایی، علایق و تاریخچه خریدشان ارسال می شوند استفاده از ایمیل امکان برقراری ارتباط بسیار هدفمند با مخاطبینتان را فراهم می کند. با توجه به اطلاعات فراهم شده توسط ابزارهای ایمیل مارکتینگ مثل Campaign Monitor – از جمله اطلاعاتی که از سیستم های دیگر مثل CRM، customer service solution و غیره در این ابزارها ادغام شده اند – می توانید هدفمندتر عمل کنید.
ابزار Rip Curl در نرم افزار Campaign Monitor که برای دسته بندی مطالب طراحی شده است، امکان ارسال پیام درست و مناسب به فرد مناسب را فراهم کرده است. مثلا در این ابزار موقعیت جغرافیایی فرد و جنسیت وی ثبت شده است بنابراین این ابزار تضمین می دهد که مشترکین خانم در امریکا یا مثلا مشترکین آقا در استرالیا در هر فصل از سال پیام هایی کاملا مرتبط به جنسیت، موقعیت، فصل و غیره دریافت می کنند. استفاده از چنین پیامهای پویا و تقسیم بندی شده ای این اطمینان را ایجاد می کند که مطالب ارسالی کاملا با دریافت کننده مرتبط هستند و این ارتباط باعث افزایش تعداد کلیکها، فروش و در نتیجه افزایش بازدهی سرمایه توسط ایمیل مارکتینگ می شود.
ایمیل کانال ترجیحی برای برقراری ارتباط است
بسیاری از افراد شبکه های اجتماعی را برای برقراری ارتباطات بسیار خصوصی با دوستان و خانوادهشان استفاده می کنند. معمولا افراد برای مشاهده تصاویر و مطالب منتشر شده توسط افرادی که می شناسند و برایشان اهمیت دارند وارد شبکه های اجتماعی می شوند.
در مقابل ایمیل رسانه ای حرفه ای تر است و افراد انتظار دارند از طریق این رسانه اطلاعاتی در رابطه با محصولات و خدمات مختلف کسب کنند.
در واقع مطالعات نشان می دهند که ۷۲ درصد افراد ترجیح می دهند مطالب تبلیغاتی را از طریق ایمیل دریافت کنند و تنها ۱۷ درصد تمایل دارند که در شبکه های اجتماعی مطالب تبلیغاتی را دریافت کنند.
ایمیل یک پلتفرم باز است
در چند سال گذشته برندهای زیادی میلیون ها دلار صرف خرید فالور در شبکه های اجتماعی کرده اند تا امکان برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبین را داشته باشند.
با این که صاحبان مشاغل در شبکه های اجتماعی مختلف سرمایه گذاری های هنگفتی انجام می دهند، Facebook مرتبا الگوریتم هایش را بروزرسانی می کند تا تعداد فالورهایی که پست های یک برند را می بینند کمتر شود مگر این که این پست ها پرداختی باشند. این موضوع تا جایی پیش رفته که ۹۸ درصد از فالورهای یک برند هیچوقت قادر به مشاهده پست های آن برند در News Feed فیسبوکشان نیستند. ظاهرا توییتر نیز با توجه به اینکه اعلام کرده قرار است انتشار مطالب را با الگوریتم های مختلف کنترل کند، به این سمت در حال حرکت است.
مشکل کانال هایی مثل فیسبوک و توئیتر این است که این شبکه ها متعلق و تحت کنترل اشخاص ثالث هستند و بازاریابی در این شبکه ها تحت تاثیر تغییراتی ایجاد شده توسط صاحبان این پلتفرم ها است.
اما در مقابل ایمیل متعلق یا تحت کنترل هیچ نهاد خاصی نیست و یک بستر ارتباطی باز و نامحدود است. سرویس های ارسال و دریافت ایمیل نیز بسیار متنوع و مختلف هستند.
تنوع و گوناگونی شرکت های دخیل در ایمیل مارکتینگ این اطمینان را ایجاد می کند که تغییرات گسترده ای در این بستر ایجاد نخواهد شد و برخلاف فیسبوک یا توییتر در صورت صرف هزینه و زمان برای ایجاد لیست مخاطبین ایمیل، هیچ خطری کارایی و اثر بخشی این سرمایه گذاری را تهدید نمی کند.
ماندگاری و محبوبیت همیشگی ایمیل
سایت MySpace بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ بزرگترین شبکه اجتماعی محسوب می شد و در سال ۲۰۰۶ تعداد بازدیدکنندگان آن در امریکا از گوگل هم پیشی گرفت. اما در حال حاضر کمتر اسمی از MySpace شنیده می شود و تمام کاربرهای آن به شبکه های اجتماعی دیگر روی آورده و در حال حاضر این سایت در رده بندی سایت های محبوب امریکایی ها در رتبه ۱۵۰۰ قرار گرفته است. فرض کنید شما هم جزو افرادی بودید که زمان و پول زیادی صرف ایجاد مخاطب در این پلتفرم کرده اند و پس از یکی دو سال با شهری خالی از سکنه روبرو شده اند!!! مسلما خالی شدن این پلتفرم تاثیری فاجعه بار در برقراری ارتباط و تعامل شما با مشتریان بالقوهشان داشته است.
در مقابل ثبات و پایداری ایمیل بسیار زیاد بوده و هست. اولین ایمیل تبلیغاتی در سال ۱۹۷۸ به ۴۰۰ نفر ارسال شد و از آن زمان تاکنون استفاده از ایمیل به رشد خودش ادامه داده است. جالب است که خود این فضا نیز تغییرات زیادی داشته مثلا زمانی لازم بود برای ساخت ایمیل تبلیغاتی یک توسعه دهنده وب استخدام کنید اما در حال حاضر ابزارهایی مثل Campaign Monitor این توانایی را به هر بازاریابی می دهند تا ایمیل های حرفهای خاص برندشان را ایجاد و ارسال کند. این تغییر باعث شده افراد بیشتری قادر به استفاده از پتانسیل های ایمیل باشند.
ایجاد لیست ایمیل بر خلاف افزایش فالور در شبکه های اجتماعی یک سرمایه گذاری بلندمدت است که مسلما این سرمایه گذاری خیلی زود تبدیل به ارزش نقدی می شود.
نظر متخصصین بازاریابی
بسیاری از بازاریاب های شرکت های مهم و موفق دنیا بر این باورند که ایمیل مهم ترین و تاثیرگذارترین کانال برای رشد هر کسب و کاری است.
در ادامه این مطلب به چند مورد از توصیه ها و نظرات این افراد موفق اشاره می کنیم:
بین تمام کانال هایی که من برای بازاریابی استفاده کردهام ایمیل از همه بهتر و باثبات تر بوده؛ نه فقط نرخ تبدیل ایمیل خیلی بالاتر است بلکه همین که لیست مخاطبین ایمیل را تهیه کردید می توانید به صورت دائمی با تبلیغ محصولات مختلف از طریق این لیست در آمدزایی داشته باشید. وبسایتهای موفقی مثل آمازون مرتب با ارسال ایمیل و تبلیغ محصولاتشان افراد را تشویق به خرید می کنند.
Neil Patel – از موسسین شرکت های KISSmetrics و Crazy Egg و نویسنده وبلاگ Quicksprout
برندها وشرکتهای زیادی جامعه مخاطبینشان را در فیسبوک یا گوگل پلاس شکل می دهند که کار خوبی است اما باید در نظر داشته باشیم که فیسبوک یا گوگل متعلق به ما نیستند. در واقع سرمایه شما مخاطبینتان هستند. ایجاد ایمیل لیست اولین مرحله در شناخت مخاطب و مشتریان بالقوه است. اگر هدف فروش بیشتر یا خوشحال نگه داشتن مشتری باشد اول لازم است که آن ها را به عنوان مخاطب در دسترس داشته باشیم. به عنوان صاحب یک بیزنس تنها افسوس و پشیمانی من این است که زودتر بر ایجاد لیست ایمیل تمرکز نکردم.
Joe Pulizzi – بنیانگذار موسسه بازاریابی محتوایی
در صورتیکه از فیسبوک یا توییتر استفاده کنید برای صحبت کردن با مشتریانتان به این پلتفرم ها متکی خواهید بود اما ایمیلی که به مخاطب ارسال می کنید بدون واسطه به دستش می رسد و تنها کاری که شما باید انجام دهید ارسال مطالب صحیح و مناسب است. ایمیل مقیاس پذیرترین راه برای برقراری ارتباط با مشتریان، فروش محصولات و ایجاد روابطی عمیق تر با مشتریان قدیمی است. AppSumo.com که درآمد ۷ رقمی دارد ۹۰ درصد از در آمدش را از طریق ایمیل به دست می آورد.
Noah Kagan – بنیانگذار شرکت SumoMe
ایمیل یکی از مهم ترین و حیاتی ترین ابزارهای بازاریابی است. هیچ راهی بهتر از ایمیل برای دستیابی به مخاطبین و برقراری روابط شخصی قوی و موثر با آن ها وجود ندارد. اگر می خواهید در کسب و کارتان موفق شوید همان روز اول شروع به تهیه لیست ایمیل کنید.
Dan Oshinsky – مدیر خبرنامهی Buzzfeed
مسلما امروزه کانال های مختلفی برای بازاریابی و دستیابی به مخاطبین در دسترس شماست اما با توجه به محدودیت منابع و زمان، لازم است که فعالیتهایتان در این کانال ها را الویت بندی کنید.
به هفت دلیلی که در بالا ذکر شد، ایمیل مارکتینگ تا به امروز موثرترین کانال برای جذب، تعامل و برقراری ارتباط با مخاطبین به منظور کسب درآمد بوده است.
پس از همین امروز دست به کار شده و ایمیل مارکتینگ را شروع کنید تا خیلی زود شاهد افزایش فروش و درآمدتان باشید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
ممنون از اطلاعات خوبی که قرار دادید