لیست ایمیل: هر چه کوچکتر بهتر!
آیا تا بحال به عناوینی اینچنینی در مورد لیست ایمیل جذب شده اید:
- ۵۰ نکته برای جذب ۵۰هزار مشترک ایمیل
- ۲۰ راه فوق العاده آسان برای افزایش مشترکین ایمیل
- سریع ترین راه تهیه لیست بازاریابی ایمیلی
- ۱۰ روش جذب قوی برای رشد سریع لیست ایمیل
قطعا این طور بوده و دلیل این موضوع این است که یک بازاریاب محتوا بیشتر از هر چیزی نیاز به جلب توجه افراد دارد. هر چه افراد بیشتری را تشویق به خواندن، گوش کردن و مشاهده محتوایمان کنیم، موفق تر خواهیم بود. اما گاهی اوقات بهترین راه برای ایجاد مخاطبینی وفادار، این است که اجازه بدهید مشترکین تان سایت را ترک کرده و حتی خودتان مقدمات این کار را فراهم کنید! طبق تجربیات من بزرگتر بودن لیست ایمیل دلیلی بر بهتر بودنش نیست. در این مطلب با ما همراه باشید تا روش های فیلتر کردن لیست ایمیلیتان و تطبیق دادن آن با شغل و البته مخاطبین موردنظرتان، را با هم مرور کنیم.
من (LINDA FORMICHELLI) یکی از ناشرین انتشارات Renegade Writer Press هستم. ما سالیان سال به انتشار کتاب های مختلف مشغول بودیم؛ اما همین سال گذشته سعی کردیم کسب و کارمان را جدی تر دنبال کنیم.
وقتی با شریک تجاریم Diana Burrell نگاهی به اعداد و آمار انداختیم متوجه شدیم که بیشتر از ۷ هزار مشترک ایمیل داریم اما نرخ باز شدن ایمیل های ما فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد بود که بشدت از نرخ میانگین باز شدن ایمیل در صنایع مختلف که ۳۲ درصد است، کمتر بود. نرخ کلیک ایمیل های ما هم خیلی ناچیز و حدود ۲ تا ۴٫۵ درصد بود.
وقتی با یکی از افراد حرفه ای که در همین صنعت فعالیت داشت صحبت کردم به من گفت نرخ باز شدن ایمیل های او ۵۰ درصد است. اما به نظر شما او چطور موفق به این کار شده؟ احتمالا رمز موفقیت او این است که فقط افرادی را در لیست ایمیلش نگه می دارد که علاقمند به مطالب او باشند.
من و شریکم اول از همه لیست مشترکینی که در چند ماه گذشته ایمیل های ما را دریافت نکرده بودند را تهیه و اشتراکشان را لغو کردیم. بعد به آن ها ایمیلی ارسال کردیم و اطلاع دادیم که با توجه به این که فعالیت و تمایلی از آن ها ندیدیم، تصمیم گرفتیم برای پیشگیری از مزاحمت، اشتراک ایمیلشان را لغو کنیم. و در همان ایمیل لینکی قرار دادیم که در صورت تمایل بتوانند از طریق آن لینک مجددا مشترک سایت شوند.
به این ترتیب مشترکین لیست ایمیل ما از ۷ هزار به حدودا ۱۲۰۰ عدد کاهش پیدا کرد – و نرخ باز شدن ایمیل ها از ۲۰ و ۲۵ درصد به ۵۵ و ۶۰ درصد افزایش یافت. نرخ کلیک در آخرین خبرنامه هم ۷٫۱ درصد شد.
اما به نظر شما ممکن است ما بعضی از مشترکینی را که تمایل به لغو نداشتند، از دست داده باشیم؟ شاید این طور باشد چون گزارش ابزارهایی مثل MailChimp همیشه کامل و بی عیب و نقس نیست. اما مشترکینی که واقعا به خواندن مطالب ما علاقمند بودند و عضویتشان لغو شده بود، قطعا متوجه عدم ارسال ایمیل شده و مجددا مشترک می شدند. همه هدف ما این بود که فقط افرادی را حفظ کنیم که به خواندن مطالبمان علاقمند باشند.
علاوه بر این حتی بعد از لغو عضویت افرادی که به محصولات و مطالب ما علاقه کمتری داشتند، میزان فروش کتاب های ما به طور پیوسته افزایش پیدا کرد. البته ما تغییرات دیگری هم در کسب و کارمان ایجاد کردیم که شاید دلیل افزایش فروش باشند اما نکته اینجاست که بعد از کاهش مشترکین، نرخ فروشمان افت نکرد.
چرا کوچک تر بودن لیست مخاطبین ایمیل، بهتر است؟
نگه داشتن افرادی که واقعا به خواندن مطالب یا خرید از شما علاقمند نیستند، در لیست ایمیل تان به چند دلیل مختلف به کسب و کارتان آسیب می رساند از جمله:
- داشتن مشترکین زیادی که علاقهای به مطالب و پیشنهادات شما ندارند، باعث تحریف تحلیل ها می شود. وقتی از مشترکین نظرسنجی می کنید، پاسخ هایی که به دستتان می رسد ضرورتا از سوی افرادی نیست که به خرید از شما علاقمند باشند.
- تولید محتوای سایت برای مخاطبین گوناگون و خیلی زیاد باعث تضعیف موفقیت تان می شود چون شما مجبور به تولید محتوا برای افراد خیلی زیادی هستید که اصلا برای آن اهمیتی قائل نیستند.
- پرداخت هزینه برای مشترکین غیرفعال، بیهوده است. ما وقتی لیست ایمیل مان را به ۱۲۰۰ خواننده اختصاصی کاهش دادیم، نسبت به زمانی که ۷۰۰۰ مشترک غیر فعال داشتیم، ۷۵ دلار در ماه از هزینه های لازم برای میزبانی آن ها و ایمیل مارکتینگ کم شد.
حتما تا به اینجا متقاعد شدید که همیشه بزرگتر لزوما بهتر نیست و همه مشترکین باهم برابر نیستند. پس در ادامه روش هایی را معرفی می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید – به صورت مستقیم و غیر مستقیم – مشترکین غیر فعال را تشویق به لغو عضویت کنید.
برای افرادی تولید محتوا کنید که به شما و محصولاتتان علاقه نشان می دهند.
اگر نگرانی برای حفظ تک تک مشترکین ایمیل تان نداشته باشید، بهتر می توانید مخاطبین ایده آلتان را شناسایی کنید و مطالبتان را متناسب با همین افراد تولید کنید. پس سعی کنید مطالب را با هدف جلب رضایت مشترکینی تولید کنید که بیشتر به محصولات یا خدمات شما علاقه نشان می دهند و ترسی برای از دست دادن افراد غیر علاقمند نداشته باشید.
روند لغو عضویت را آسان کنید.
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که برخی مرتکب می شوند این است که لغو عضویت را سخت می کنند. حتما این نکات را رعایت کنید:
- لینک لغو عضویت را طوری طراحی کنید که دیدکافی داشته و پیدا کردنش راحت باشد. اصلا سعی نکنید لینک لغو عضویت را به صورت کوچک یا محو در پایین صفحه قرار دهید یا رنگش را طوری انتخاب کنید که از پس زمینه قابل تفکیک نباشد.
- اجازه دهید افراد بتوانند فقط با یک کلیک عضویتشان را لغو کنند. به هیچ وجه سعی نکنید چندین بار از مشترکین بپرسید که آیا واقعا تمایل به لغو عضویت دارند و اطمینان صددرصدی از تمایلشان کسب کنید.
- اعمال تغییرات را بیشتر از ۱۰ روز به تعویق نیندازید. مسلما شما می توانید به سرعت مشترکین جدید را به لیستتان اضافه کنید و حتی فرایندهای فروش را به سرعت لازم انجام دهید. بنابراین حتما می توانید لغو عضویت را هم به سرعت انجام دهید. سعی کنید تلاشهایتان برای تبدیل افرادی که قصد لغو عضویت دارند به مشترک فعال، بیشتر از ۱۰ روز طول نکشد.
- مشترکینی که قصد لغو عضویتشان را دارند، وادار به وارد کردن رمز یا کد امنیتی تصویری نکنید. هکرها نمی توانند بدون اطلاع یا رضایت افراد اشتراکشان را لغو کنند. وجود این سطح امنیت و احرازهویت ضرورتی ندارد.
- مشترکین را دعوت به لغو عضویت کنید. هر چند وقت یکبار (اگر نخواهیم بگوییم هر بار) در قسمتی نزدیک به بالای ایمیل، از مشترکین بخواهید که اگر علاقه یا زمان خواندن مطالبتان را ندارند عضویتشان را لغو کنند تا صندوق ورودی ایمیلشان بیخود پر نشود. لغو عضویت از طریق این لینک باید با یک کلیک (درج لینک را فراموش نکنید) ممکن باشد. در ادامه بنویسید که امیدوارید زودتر شاهد برگشت و عضویت مجددشان باشید.
برای پذیرش عضویت افراد، آن ها را ملزم به انجام کاری کنید.
به نظر شما بهتر نبود به جای این که شما از افراد خواهش کنید به لیست ایمیلتان ملحق شوند انجام این کار را کمی سخت کنید؟ یا شرایطی را ایجاد کنید که مخاطبین ایده آلتان خودشان انتخاب کنند که به لیست ایمیلتان ملحق شوند.
این ایده از کتاب کار عمیق (Deep Work) اثر کال نیوپورت سرچشمه می گیرد که در آن توصیه شده با ایجاد یک فیلتر (یعنی ملزم کردن افراد به طی کردن یک گام بیشتر، قبل از الحاق به لیست ایمیل تان) مشترکین ایمیلتان را کاهش دهید.
مثلا با روش هایی مثل الزام افراد به خواندن پرسش های متدوال، قبل از عضویت یا منتظر ماندن برای دریافت ایمیل کاربرانی که علاقمندی شان به عضویت را تایید می کنند؛ می توانید اطمینان حاصل کنید که افراد عضو شده واقعا به برقراری تماس با برند شما تمایل دارند.
سعی نکنید با پاداش و مزایای مختلف، افراد را حفظ کنید.
“به لیست ایمیل ما ملحق شوید تا گزارش رایگان برایتان ارسال کنیم!”
“در لیست ایمیل ما باقی بمانید تا شما را غرق انبوهی از مزایای مختلف کنیم!”
این روش ها برای حفظ افراد در لیست ایمیل، خوب هستند. اما از طرفی با این کار، تیمتان را در خدمت انبوهی از مشترکینی قرار میدهید که صرفا به خاطر هدیه ها و پیشنهاداتتان در این لیست باقی مانده اند و از مخاطبین ایدهآلتان غافل خواهید شد.
از ارائه کردن پیشنهادات یا هدیههای مختلف برای حفظ افراد در لیست ایمیلتان دست بردارید. وقتی لیست تان را گلچین کردید ارسال پیشنهاداتی به این گروه مشکلی ندارد، زیرا در این صورت اطمینان دارید که این افراد تمایل به حفظ ارتباط با برندتان دارند.
ما هم حالا بعد از کوچک کردن لیست ایمیل مان، خواننده های برتر را انتخاب و هدایایی مثل کتاب رایگان به آن ها ارسال می کنیم زیرا حالا اطمینان داریم که مخاطبینمان فقط به دنبال اعانه نیستند.
هر از گاهی یک پاکسازی انجام دهید.
حدودا هر شش ماه یک بار مشترکینی که تعداد مشخصی از ایمیل ها را باز نکرده اند (تعیین حد آستانه با خود شماست) را انتخاب کنید و به مشترکین غیرفعال ایمیلی ارسال کنید که مطلع شوند قصد دارید در ۳۰ روز آینده اشتراکشان را لغو کنید. اگر بخواهید سخت گیرتر باشید، می توانید مثل ما عمل کنید یعنی عضویتشان را لغو کرده و یک لینک عضویت مجدد برایشان ارسال کنید تا در صورت تمایل مجددا عضو سایت شوند.
شاید شما هم مثل ما پاسخ هایی دریافت کنید که در آن مشترکین اعلام کنند به دلیل مشغله های کاری فرصت باز کردن ایمیل ها را نداشته و تمایل دارند عضویتشان را حفظ کنند. چنین واکنش هایی بسیار خوب هستند و نشان می دهند که این افراد از مخاطبین فعال هستند و نباید حذفشان کنید.
همچنین از لغو اشتراک افرادی که می شناسیدشان ترسی نداشته باشید چون این تعارفات برای کسب و کارتان خوب نیست. با مشترکینی که پاسخ هر ایمیل را با شکایت می دهند، مشترکینی که دو ماه بعد از خرید یک محصول سه دلاری به خاطر مشاهده تبلیغ یک دلار تخفیف، ایمیل ارسال کرده و درخواست استرداد همان یک دلار را دارند و یا مشترکینی که بعد از هر ایمیل پاسخ می دهند که به خرید محصولاتتان علاقه دارند اما قادر به پرداخت هزینه محصولاتتان نیستند، خداحافظی کنید.
منظور این نیست که نباید با روی گشاده از افرادی که درخواست تخفیف دارند، شکایتی دارند یا از عهده خرید محصولاتتان برنمی آیند، برخورد کنید. به هر حال قصد همه از تولید محتوا مشغول کردن، اطلاع رسانی و آموزش دادن به خواننده هاست. باید از حضور خواننده های فعال – حتی اگر خریدار نیستند – استقبال کنید تا به خواندن مطالبتان ادامه بدهند. اما اگر خوشحال نگه داشتن چنین مشترکینی بیشتر از ارزشی که دارد، نیاز به هزینه و زمان داشته باشد، بهتر است با آن ها خداحافظی کنید.
@renwripress: قصد ما از تولید محتوا مشغول کردن، اطلاع رسانی و آموزش دادن به خواننده هاست.
لیست ایمیل تان را طوری تنظیم کنید که برای شما و خوانندهها کارآمد باشد.
در صورت بکاربستن هر یک از این نکات، کم کم مشاهده می کنید که لیست مشترکین سایتتان کم شده و در آن فقط تعدادی خوانندهی اختصاصی و فعال باقی می مانند. در صورتیکه وضعیت کار شما طوری باشد که برای تحت تاثیر قرار دادن مدیریت نیاز به گزارش اعدادی بزرگ دارید یا این که عضویت افراد اشتباهی را لغو کنید، ممکن است بکاربستن توصیه های ارائه شده در این مطلب برای شما کمی ریسک داشته باشد. اما اگر قصد تهیه لیست ایمیلی را دارید که برای کسب و کارتان – و مخاطبین هدفتان – ارزشمند باشد بهتر است لیست ایمیل تان را کوچک نگه دارید.
دیدگاهتان را بنویسید