بازاریابی محتواسئو

آینده‌ی محتوا و سئو : ۵ تغییر و تحولی که هر بازاریابی باید از آن اطلاع داشته باشد

بازاریابی محتوا در حال حاضر در مرحله ای مهم و در نقطه عطف خودش قرار دارد.

بازاریابی محتوا در حال حاضر در مرحله ای مهم و در نقطه عطف خودش قرار دارد. برای این که این روش بازاریابی به صورت زیربنا و سوختی قوی برای بخش های بازاریابی مدرن عمل کند، لازم است بعضی موارد دستخوش تغییراتی شوند. در حال حاضر برندها در این زمینه به بازگشت سرمایه چشمگیری دست پیدا نمی کنند که این امر در نتایج نظر سنجی از ۲۵۲ فرد پیشرو در عرصه بازاریابی که توسط BrightEdge انجام گرفته، مشهود است.

بعضی یافته های کلیدی این نظرسنجی عبارتند از:

۷۱ درصد بازاریاب ها اعلام کرده اند که کمتر از نیمی از محتوای تولیدی آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

کمتر از ۹ درصد بازاریاب ها گزارش داده اند که سه چهارم یا بیشتر از محتوای تولیدی آن ها موفق به جلب توجه و تعامل با کاربران می شوند.

نرخ استفاده از محتوای تولیدی توسط مشاغل B2C کمی بهتر از مشاغل B2B بوده است.

توجه: تمام نتایج تحقیقاتی که در این مطلب به آن ها اشاره می شود مربوط به تحقیق BrightEdge است، مگر اینکه صراحتا عنوان تحقیق مربوطه مشخص شده باشد.

قرار نیست تمام تمرکز بازاریابی محتوا ، تولید محتوا باشد بلکه عملکرد و کارایی این محتوا هم مهم است. بهتر است شما هم از همین حالا تلاش کنید که برند خودتان را تبدیل به منبعی غنی از محتوای قدرتمند و کارآمد کنید.

قبل از این که برند شما از رقبا جا بماند سعی کنید با پیروی و تطبیق از پنج روندی که در ادامه ذکر می کنیم شما هم تبدیل به یک بازاریاب محتوای پیشرو شوید و به این ترتیب نرخ مصرف محتوای تولیدی خودتان را افزایش دهید.

۱. همگرایی سئو و محتوا

یکی از مهم ترین راهکارهایی که برای موفقیت در آینده باید مدنظر قرار دهید، ترکیب کردن بهترین شیوه های بهبود سئو در فرایند بازاریابی محتوا است. در واقع تنها ۳ درصد از بازاریاب های شرکت کننده در نظر سنجی، سئو و محتوا را دو موضوع و رشته‌ی مجزا می دانند.

با جستجو و تحقیق می توانید اطلاعات ارزشمندی درباره قصد و هدف مشتری کسب کنید که شما را به ایجاد استراتژی های هوشمندانه تر برای تولید محتوا برسانند. بهینه سازی محتوا این اطمینان را ایجاد می کنند که مشتریان بتوانند محتوای تولیدی شما را از طریق جستجوی ارگانیک و غیرپرداختی که ۵۱ درصد ترافیک سایت را ایجاد می کند، پیدا و مصرف کنند.

طبق نظرسنجی صورت گرفته از پیشگامان بازاریابی، سه معیار بسیار مهم برای ارزیابی عملکرد محتوا عبارتند از نرخ تبدیل، تعامل و ترافیک. همسویی بازاریابی محتوا و ابتکارات سئو به برندها برای رسیدن به اهداف و مقاصد مهمشان کمک می کند. این امر باعث افزایش نرخ تبدیل و میزان تعامل کاربر، همزمان با ایجاد ترافیک بیشتر می شود.

سه نکته برای تطبیق با این روند عبارتند از:

  • قبل (نه بعد) از ارائه محتوا، آن را از نظر سئو بهینه سازی کنید: ادغام سئو و محتوا در ابتدای کار، منجر به ایجاد نتایج بهتری می شود.
  • به تولید محتوایی کم حجم هم توجه داشته باشید: المان های محتوایی کوچک و ویژه نسبت به مطالبی طولانی، سنگین و پرهزینه (مثل وبینار، گزارش تحقیقات و مطالعات موردی) سازگاری بیشتری با جستجوهای خاص کاربران و سوالات آن ها دارد.
  • از داده ها راهنمایی بگیرید: تولید محتوایی که عملکرد و پاسخدهی مناسبی ندارد را متوقف کنید. اگر بیش از ۸۰ درصد وقت خودتان را صرف تولید محتوایی کنید که فقط ۲۰ درصد نتایج را به بار آورند، باید استراتژی تولید محتوای خودتان را تغییر داده و بیشتر تلاشتان را روی تولید محتوایی متمرکز کنید که شما را به نتایج مطلوب برساند.

۲. میزان موفقیت محتوا و تعامل کاربران با آن

کاملا واضح است محتوایی که قادر به جلب توجه و تعامل کاربران نباشد، موفقیتی در زمینه افزایش ترافیک، تبدیل و درآمد نخواهد داشت. در تحقیقات مشخص شده که از هر ۵ برند B2C فقط یک عدد از آن ها محتوایی تولید می کنند که کاربران با آن تعامل دارند. میزان تعامل با محتوا برای برندهای B2B 50 درصد بود. در آخرین تحقیق، ۷۱ درصد بازاریاب ها اعلام کرده اند که فقط نیمی از محتوای آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مناسب بودن وضعیت شاخص هایی مثل نرخ کلیک و میانگین زمان سپری شده در سایت تاثیرات مثبتی (البته غیر مستقیم) در رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل دارد. در فیسبوک نیز وضعیتی مشابه وجود دارد. محتوایی که بیشتر موفق به جلب تعامل (به اشتراک گذاری، درج نظر و عکس العمل) کاربران شود، در معرض دید افراد بیشتری قرار می گیرد.

سه نکته برای تطبیق با این روند عبارتند از:

  • خواسته های مشتریان را درک کنید: امروزه ما در عصر تولید محتوایی هوشمندانه قرار داریم. یعنی تولید محتوا درباره موضوعات و گرایشاتی که با مخاطبین ارتباط داشته باشد، همسو با قصد و هدف کاربران باشد و با هدف پیدا شدن آسان و نمایش مناسب در دستگاه های مختلف بهینه سازی شده باشد.
  • عناوین و تیترهایی بنویسید که باعث افزایش توجه و تعامل کاربران شود: Steve Rayson از شرکت BuzzSumo تحقیقات مهمی درباره فرمول های نوشتن تیتر و عنوان انجام داده است. تولید کنندگان محتوا هنگام نوشتن تیتر مطالب باید خوب فکر کنند. تیتر نوشتن یک هنر و البته علم محسوب می شود.
  • وعده‌ی داده شده در عنوان مطلب را محقق کنید. بعد از اینکه موفق به جلب کلیک کاربر شدید، محتوای شما باید بهترین پاسخ به یک پرسش را ارائه داده، مفیدترین منبع باشد و به کاربران برای یادگیری یک چیز جدید یا حل یک مشکل کمک کند.

کلید موفقیت محتوا سازگاری و تطبیق آن با تجربیات کاربر است. همانطور که بنیانگذاری CMI Joe Pulizzi اعلام می کند: “محتوایی تولید کنید که اولین هدف آن بهبود زندگی کاربران بوده و دومین هدفش حرکت دادن مشتری در خط لوله فروش باشد.”

۳. تحول جستجوهای محلی و موبایل

اکنون انقلاب ابرمحلی در حال روی دادن است. در واقع ۵۱ درصد پیشگامان بازاریابی اعلام کرده اند که بهینه سازی محتوا برای محل های نزدیک به خودشان یا اولویت شماره یک آنهاست و یا برایشان بسیار پراهمیت است. در نتیجه هنوز نیمی از بازاریاب ها محتوا را برای مخاطبین موبایل و محلی بهینه سازی نمی کنند.

طبق اعلام وبسایت ThinkwithGoogle تقریبا یک سوم از کل جستجوهای موبایل به موقعیت جغرافیایی بستگی دارند. در صورتیکه محتوای سایت شما با موقعیت کاربر تناسب نداشته باشد، پیدا کردن آن از طریق جستجو سخت می شود و در نتیجه مخاطبین کمتری به آن دسترسی خواهند داشت.

دو نکته برای تطبیق با این روند عبارتند از:

  • محتوا را برای محل ها و دستگاه های مختلف و افزایش سرعت بهینه سازی کنید. مشتریان انتظار محتوایی را دارند که برای موقعیت های مختلف تولید و بهینه سازی شده باشد و به سرعت بارگذاری شود.
  • نیاز کاربران به مطالعه درباره موضوعات روز و فرمت های داده ای مختلف (مثل ویدیو یا تصویر) را برآورده کنید در غیر این صورت فرصت ها را از دست می دهید.

۴. جستجوی صوتی

یکی دیگر از بزرگترین تحولات آینده جستجوی صوتی است. هر چند که ۲۰ درصد از جستجوهای موبایل گوگل توسط جستجوی صوتی انجام می شود و ۳۱ درصد بازاریاب ها بر این باورند که جستجوی صوتی از جمله تحولات مهم در آینده است، با این وجود حدود ۶۲ درصد بازاریاب ها اعلام کرده اند که طرح و برنامه ای جهت آمادگی برای جستجوی صوتی ندارند.

مسلما اکثر بازاریاب ها درحال حاضر اقدامات لازم برای بهبود تجربیات کاربران در این حوزه را انجام نمی دهند. این عدم علاقه به سرمایه گذاری در جستجوی صوتی، پتانسیل تبدیل شدن به معضلی جدی در آینده را دارد.

به هر حال طبق اعلام سایت ComScore،  تا سال ۲۰۲۰ پنجاه درصد مصرف کنندگان با فناوری هایی که از طریق صوت فعال می شوند، تعامل خواهند داشت. یعنی تقریبا کمتر از سه سال دیگر.

دو نکته برای تطبیق با این روند عبارتند از:

  • محتوا را با علایق و هدف کاربران در لحظه تصمیم گیری تطبیق دهید. مثلا بیشتر جستجوهایی که به صورت صوتی انجام می شوند ماهیت محاوره ای دارند، بنابراین درک دلیل (قصد) نهفته در پشت یک سوال یا جستجو کمک زیادی به تولید محتوایی متناسب با خواسته کاربر می کند.
  • با تولید محتوایی که به سوالات کاربران پاسخ می دهد و حول کلمات کلیدی و موضوعاتی مهم و مناسب برای برندتان تولید شده است، برندتان را قابل رویت تر کنید. ارائه پاسخ هایی سریع و مرتبط برای موفقیت جستجوی صوتی ضروری است. محتوا را طوری تولید و سازماندهی کنید که همان معیارهای لازم برای سئوی سنتی را داشته باشد و اطمینان حاصل کنید که موتور جستجوی صوت، موضوع و مفهوم محتوای شما را درک کند.

۵. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

در حال حاضر ما کم کم به سمت دنیای پس از تحول موبایلی حرکت می کنیم. عامل های هوشمند (مثل چت بات ها یا روبات های سخنگو و دستیاران شخصی) در حال تغییر ماهیت جستجو هستند. تا به امروز گوگل در عرصه فناوری های موبایل پیشرو بوده و حالا سعی می کند در عرصه فناوری های هوش مصنوعی هم پیشرو باشد. اما گوگل تنها غول فناوری نیست که به سمت استفاده از هوش مصنوعی حرکت می کند، بلکه شرکت هایی مثل فیسبوک، مایکروسافت، آمازون، اپل و سایرین نیز به همین صورت هستند.

اما چرا باید از هوش مصنوعی استفاده کنیم؟ برای درک مصرف کنندگان، علایق، هدف و واکنش های آنها و ایجاد بهترین تجربه ممکن برای آن ها طی مسیر حرکت و تبدیلشان.

امروزه داده های بسیار زیادی در دسترس افراد قرار دارد. در صورت استفاده درست از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، این دو می توانند به شما برای استفاده از این داده ها و تبدیل آن ها به اطلاعاتی مفید و محتوایی بهتر کمک کند.

به لطف یادگیری ماشینی، برند شما قابلیت مشاهده بیشتری پیدا می کند و می توانید تصمیمات بهتری برای بازاریابی محتوا بگیرید که باعث پیشرفت کسب و کارتان شود.

خلاصه

مهم ترین جنبه‌ی آینده تولید محتوا، ایجاد تجاربی بهتر برای مشتریان است. با هماهنگ کردن خودتان با پنج روند ذکر شده در این مطلب، فرصت های زیادی برای موفقیت پیش روی شما قرار می گیرد.

با تطبیق دادن خودتان با شیوه های جدید جستجو و استفاده از محتوا، بیشتر آمادگی تطبیق با این تغییرات را پیدا می کنید و می توانید قبل از رقبا، محتوای مورد نیاز مخاطبین تان را در دسترس آن ها قرار دهید.

 

منبع
http://contentmarketinginstitute.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − پانزده =

بستن