شبکه های اجتماعی

افزایش تعامل مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی با هشت روش موثر

صفحه خودتان را به منبعی که ارزش فالو کردن داشته باشد، تبدیل کنید

اگر تجربه بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی را داشته باشید، قطعاً مطلع هستید که جذب مشارکت و افزایش تعامل مخاطبین کار ساده‌ای نیست.

بزرگترین اشتباهی که ممکن است افراد هنگام تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی برای برند، کمپانی یا حتی خودشان مرتکب شوند این است که تصور کنند انتشار مطلب به تنهایی کافی است. اما به هیچ وجه این طور نیست. مدیریت یک اکانت فیسبوک، اینستاگرام یا توییتر مستلزم این است که با استراتژی‌های مناسب، مخاطبین فعلی را مشغول کرده و همزمان به دنبال جذب کاربران جدید به صفحه خودتان باشید.

هر دوی این فعالیت‌ها می‌توانند یک شغل تمام وقت محسوب شوند و متاسفانه اکثر مردم در انجام هر یک از این فعالیت‌ها دچار دردسر زیادی می‌شوند و بارها به این سوال می‌رسند که “آیا باید محتوایی مناسب‌تر و بهتر تولید کنیم؟”

اما صرفاً به این دلیل که حفظ وفاداری مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی کار ساده‌ای نیست، نمی‌توان گفت که این کار پیچیده است. بعضی از بهترین بازاریاب‌های دیجیتال امروزی اکانت اینستاگرام خودشان را صرفا برای سرگرمی راه اندازی کرده بودند تا اینکه ناگهان موفق به جذب صدها هزار فالور شدند. کاری که این افراد انجام داده‌اند در اصل تلاش برای دوچندان کردن نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف است.

در ادامه هشت راهکار برای افزایش تعامل مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی و تبدیل کردن صفحه خودتان به منبعی که ارزش فالو کردن را داشته باشد، ذکر می‌کنیم.

۱. پست کردن مطالب را به صورت مستمر و دائم انجام بدهید

اولین قانون برای افزایش تعامل مخاطبین ، این است که دائما محتوای مناسبی را تولید و پست کنید. برای انجام این کار باید اول از همه مشخص کنید که چه نوع محتوایی مخاطبین شما را جذب می‌کند. خیلی از برندها اهمیت مطالعه رفتار رقبا و سایر افراد فعال در حوزه مربوطه را به صورت کامل درک نمی‌کنند.

یکی از بهترین استراتژی‌ها این است که به جای تولید کننده محتوا ، گردآوری کننده محتوا شوید. با توجه به حجم بسیار بالای انواع محتوای مفیدی که در شبکه‌های اجتماعی پست می‌شود، دلیلی وجود ندارد که سعی کنید تمام پست‌ ها را به صورت اورجینال و اصل تولید کنید. خیلی از صفحات محبوب هم با استفاده از همین استراتژی و share کردن محتوا از سایر صفحه‌ها موفق به جذب میلیون‌ها مخاطب شده‌اند. یک نمونه از این صفحات @Thefatjewish است که تقریباً تمام مطالب آن از سایر صفحات گردآوری شده و با همین روش، موفق به جذب ۱۰ میلیون فالور شده است.

بنابراین نیازی نیست که حتما به دنبال تولید محتوا از صفر باشید. سعی کنید مطالب و موضوعات روز را که برای مخاطبین جذابیت دارند، مشخص کرده و روی این موضوعات سرمایه گذاری کنید.

۲. مطالب را به موقع منتشر کرده و به روز باشید

موفق‌ترین اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی آنهایی هستند که مطلع هستند چطور موضوعات روز، رویدادهای خبری و مباحث سیاسی مهم را انتخاب کنند. صاحبان این اکانت‌ها از این واقعیت اطلاع دارند که قرار گرفتن در مسیر اتفاقاتی که پیش از این توجه و بحث زیادی را به خود جلب کرده‌اند، بسیار ساده‌تر از ایجاد یک بحث داغ و پرطرفدار است.

Jonathan Foley بنیانگذار صفحات @Positivity و @Societyfeelings و مدیرعامل شرکت بازاریابی WULF Marketing می‌گوید: “اگر اکانت یا صفحه‌ای تعامل بسیار بالایی دارد به این خاطر است که گرداننده آن صفحه از چگونگی تولید محتوایی که مخاطبین را جذب کند، اطلاع دارد. بنابراین تولید محتوایی که مربوط به موضوعات داغ روز باشد، منجر به جذب ترافیک بالایی می‌شود. @lelepons، @course و@barstoolsports از جمله نمونه‌های خیلی خوبی هستند که این کار را با موفقیت انجام داده‌اند.”

صفحاتی به نام Foley و @Positivity هم از این استراتژی با موفقیت استفاده کرده و در عرض کمتر از یک ماه موفق به جذب بیش از ۱۰۰هزار فالور و میانگین بازدید بیش از ۱ میلیون در روز شده‌اند که این موضوع افزایش تعامل مخاطبین را نشان می دهد.

۳. برجسته و متفاوت باشید

اگر می‌خواهید صفحه شما توجه زیادی را به خود جلب کند و باعث افزایش تعامل مخاطبین شود، باید کاری کنید که این صفحه متمایز و برجسته باشد.

امروزه کاربران صفحات و برندهای زیادی را دنبال می‌کنند و بعد از مدتی تمام این صفحات به نوعی شروع به ترکیب کردن محتوای هم می‌کنند. شما به عنوان یک برند همیشه باید به دنبال راهی برای متمایز کردن خودتان از سایر کسانی باشید که به این روش عمل می‌کنند.

مثلاً در حال حاضر ویدیوهای کوتاه که متن‌های بزرگی در بالا یا پایین آنها نوشته می‌شوند، محبوبیت فوق العاده زیادی در شبکه‌های اجتماعی کسب کرده‌اند. Gary Vaynerchuk هم از این روش برای افزایش بازدید ویدیوهای خودش استفاده کرده و یک نوار قرمز به ویدیوها اضافه می‌کند. شاید این نکته جزئی برسد اما همین کار باعث شده که ویدیوهای او از ویدیوهای رقبا متمایز شود.

۴. مخاطبین خودتان را بشناسید

یکی از راه‌های خیلی خوب برای برقراری ارتباط با افرادی که در صفحه شما حضور دارند، ایجاد یک مکالمه و گفتگو است.

خیلی از مردم این طور تصور می‌کنند که منظور از ایجاد مکالمه پست کردن عکس و بعد دادن پاسخ‌های کلی و عمومی به کامنت‌ها است. اما با این نگرش و دیدگاه موفقیت چندانی عاید شما نخواهد شد.

جهت افزایش میزان تعامل مخاطبین باید با آنها در تعامل باشید. مثلاً در استوری‌های خودتان افراد خاصی را تگ کنید یا راه‌هایی برای تشکر کردن از مخاطبین یا پاداش دادن به فالورهای فعال پیدا کنید و اگر خودتان امکانات لازم برای پاسخ دادن به کاربران را ندارید، کسی را استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد، چون انجام این کار واقعاً اهمیت دارد.

۵. کمپین و تبلیغات راه اندازی کنید

امروزه حتی صفحاتی که واقعا شایسته ترافیک و مخاطب بالایی هستند، برای ادامه رشدشان نیاز به صرف هزینه دارند. اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در پس محبوب‌ترین و پربازدیدترین پست‌ها می‌تواند راه بسیار خوبی برای افزایش تعامل مخاطبین و پرورش برندتان باشد. پس از تعیین پست‌هایی که برای مخاطبین بیشترین جذابیت را داشته‌اند، آنها را در معرض دید مخاطبین جدید قرار دهید تا بتوانید مخاطبین موردنظرتان را جذب کنید.

همچنین می‌توانید از این اطلاعات برای پروسه تولید یا جمع آوری محتوا هم استفاده کنید. اگر ویدیو منجر به جذب بیشتر مخاطبین می‌شود، بیشتر ویدیو تولید کنید. از این اطلاعات استفاده کنید تا متوجه شوید چه روشی برای شما بهتر کار می‌کند و آن روش را ادامه دهید.

۶. یک شخصیت خاص داشته باشید

افزایش آگاهی از برند، یک هدف کلیدی است. اما اگر شخصیت خسته کننده‌ای داشته باشید، آگاهی از برند و حتی بهترین استراتژی محتوا هم نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

بهترین صفحات در شبکه‌های اجتماعی، صفحاتی هستند که شخصیتی ویژه دارند. چه شما یک فرد بانفوذ و چه یک برند بزرگ مثل Skittles باشید، کار شما پرورش برندی است که مردم به ارتباط با آن تمایل داشته باشند.

بعضی از سوالاتی که باید از خودتان بپرسید، عبارتند از: چه موضوعاتی (در صنعتی که در آن فعالیت دارید) بیشتر از همه جذب مخاطب دارند؟ چه نوع محتوایی بحث برانگیز است؟ چه کارهایی می‌توان برای ایجاد مناظره و گفتگو انجام داد؟ و مهم‌تر از همه، چه نوع محتوایی بیشترین تناسب را با مخاطبین شما دارد؟

جذب مخاطب نیاز به کار واقعی دارد. اما با استفاده از داده‌های در دسترس و آزمایش و خطا به مرور زمان یاد می‌گیرید که چه نوع محتوایی بیشتر از همه مخاطبین را جذب می‌کند. به احتمال زیاد این پست‌ها، پست‌ هایی است که بیشترین شخصیت و هویت را داشته باشند.

۷. وقتی مطالب را پست کنید که مخاطبین شما در حال تماشا باشند

یکی از جنبه‌های افزایش تعامل مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی که بیشتر از همه نادیده گرفته می‌شود، زمانبندی است.

منابع مختلف، اطلاعات مختلفی در رابطه با زمان بهینه برای پست کردن مطالب در اختیار شما قرار می‌دهند. بعضی بر این باورند که باید بعد از ساعات کاری مطالب را پست کنید – اما همه ما از این واقعیت اطلاع داریم که مردم حین کار هم موبایل‌های خودشان را چک می‌کنند. بعضی دیگر هم می‌گویند باید طی ساعات کاری پست کنید – اما بازهم توجه داریم که مردم در این ساعات مشغول کار هستند.

واقعیت این است که زمان ارسال پست کاملاً بستگی به مخاطبین شما دارد. مثلاً اگر تلاش دارید که گیمرهای ۱۶ ساله را جذب کنید، در این صورت احتمالاً باید بعد از ساعت مدرسه مطالبتان را پست کنید چون قطعاً در مدارس نسبت به استفاده دانش آموزان از تلفن همراه سخت گیری‌هایی وجود دارد. یا اگر تلاش به جذب دانشجویان دارید، نیمه روز یا ساعات آخر شب برای ارسال مطالب مناسب خواهد بود.

زمانبندی یک پروسه آزمون و خطا است. سعی کنید در اوقات مختلف روز پست کنید و بعد میزان تعامل مخاطبین را ارزیابی کنید. وقتی الگوهای تعامل کاربران را مشاهده کردید از آن برای زمانبندی پست‌ها استفاده کنید.

۸. مطالب (و خود صفحه) را از نظر ظاهری جذاب طراحی کنید

احتمالاً این نکته برای شبکه‌هایی مثل اینستاگرام که مبتنی بر ظاهر و گرافیک هستند، واضح است. اما پیاده سازی آن در توییتر، لینکدین و حتی فیسبوک کمی سخت‌تر است.

بهینه سازی ظاهر صفحه با بیوگرافی شروع و با محتوا به اتمام می‌رسد. سعی کنید بیوگرافی را طوری بنویسید که از نظر موقعیتی مناسب بوده و در آن از ایموجی‌ هایی استفاده کنید که به برندتان مربوط باشد. همواره اطمینان حاصل کنید که پست‌های پین شده در قسمت بالایی پروفایل‌تان از پست‌هایی باشند که تعامل بالایی دارند (و تصویر خیلی خوبی همراه آنها باشد). و مهم‌تر از همه سعی کنید پروفایل شما تصویری کامل از شخصیت شما و مطالبی که به اشتراک می‌گذارید باشد و این کار را با انتخاب مناسب متن، تصویر و ویدیو انجام دهید.

 

منبع
https://www.entrepreneur.com
برچسب ها

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 8 =

بستن