جذب ترافیک برای وبلاگ از طریق اینستاگرام با یک برنامه ریزی آسان
میتوان گفت پرچالش ترین KPI[1] اینستاگرام – ترافیک ارجاعی به صفحات محصول و وبلاگ شما – بیشترین ارزش را برای تولید کنندگان محتوا دارد.
چگونه از شبکهای که ظاهراً طوری طراحی شده تا کاربران را برای همیشه در پلتفرم خود نگه دارد، ترافیک جذب میکنید؟
فریم ورک سادهی VALUE میتواند به شما برای انجام این کار کمک کند و بهتر اینکه ساده ترین راه برای تغییر کاربری محتوای وبلاگ شماست.
پیش از پرداختن به این فریم ورک برخی از اصول بازاریابی شبکههای اجتماعی را بررسی میکنیم. همچون سایر شبکهها برای موفقیت در اینستاگرام باید:
- مخاطبین منحصربفرد خودتان را بشناسید.
- نسبت به آنچه عرضه میکنید، شفافیت داشته باشید.
- در مقابل وسوسه برای استفاده از روشهای میانبر و اصطلاحات سریع خودداری کنید.
- پروفایلها را برای اهداف و شبکههای مختلف بهینه سازی کنید.
- طرحی برای تولید محتوا داشته باشید.
لینکها
در رابطه با بحث لینک در اینستاگرام هم جنبههای خوب وجود دارد و هم بد. جنبه بد اینکه تنها جایی که میتوانید در آن لینک قابل کلیک درج کنید، بیوی شماست. جهت تولید ترافیک برای یک مقاله باید هر زمان مطلب جدیدی پست میکنید بیوی خودتان را تغییر دهید.
جنبه مثبت این است که اکانتهایی که حداقل ۱۰ هزار فالور داشته باشند میتوانند قابلیت سوئیپ آپ (بالا کشیدن) برای مشاهده لینک را به استوریهایشان اضافه کنند.
بنابراین اولین هدف جذب ۱۰ هزار فالور است. طرح تولید محتوا باید برای دستیابی به این هدف به شما کمک کند.
دلیل نیاز به برنامه محتوا جهت جذب ترافیک از طریق اینستاگرام
محققین وبسایت Tailwind طی سه ماه ۱۰۰ هزار پست اینستاگرامی را بررسی کرده و متوجه شدند اکانتهایی که یک بار در روز مطلبی منتشر میکنند، تعامل بیشتری از مخاطبین خود دریافت میکنند. بعلاوه، اینستاگرام اخیراً اعلام کرده که تازگی پستها یکی از فاکتورهای اولویت بندی برای نمایش مطالب در فید بازدیدکنندگان است.
اما انتشار هر روزه مطلب در اینستاگرام کار سختی است. بدون داشتن یک استراتژی احتمال اینکه به ترافیک و تعامل مورد نظر دست پیدا نکنید بیشتر میشود. داشتن یک برنامه محتوا به شما کمک میکند تا بتوانید در مدتی طولانی تر به انتشار مطالب ادامه داده و جریانی ثابت از محتوای نو و تازه ارائه کنید.
اما به این نکته در اینستاگرام توجه کنید. اگر شخصی یکی از پستهای شما را با جستجوی هشتگ پیدا کرده و روی آن کلیک کند تا پروفایل شما را ببیند، آیا مجذوب آن خواهد شد؟
وبلاگ نویسی به نام Mike Allton پستهای اینستاگرام خودش را طوری برنامه ریزی و طراحی کرده بود تا با درج استراتژیک تصاویر سیاه و سفید و رنگی، یک الگوی شطرنج مانند ایجاد کند.
این جلوه زیبا با یک تصمیم گیری استراتژیک و واضح شکل گرفته است.
اگر فکر می کنید که اضافه کردن این موضوعات و آیتمها به استراتژی محتوا کار سختی است، در ادامه شما را جهت انجام این کار راهنمایی خواهیم کرد.
قبل از بررسی فریم ورک پیشنهادی برای برنامه ریزی محتوای اینستاگرام باید اطلاع داشته باشید که چطور محتوای وبلاگ خودتان را تبدیل به پستهای اینستاگرامی کنید که تصویر و جلوههای بصری در آن حرف اول را میزند.
چگونگی تبدیل یک پست وبلاگی به یک پست اینستاگرامی
برای موفقیت در اینستاگرام باید محتوای خودتان را به فرمت تصویری تبدیل کنید. در ادامه نحوه انجام این کار همزمان با حفظ تمرکز بر ترویج و تبلیغ محتوای وبلاگ را بررسی میکنیم.
جهت ایجاد یک فید جذاب و خیره کننده رنگ و لحن صدای برند خودتان را در نظر بگیرید. به صورت چرخشی در پستهای اینستاگرام از رنگهای پالت رنگی برندتان استفاده کنید. برای رسیدن به بیشترین جذابیت برای هر برنامه ۵ هفتهای یک رنگ را امتحان کنید.
اگر برندتان پالت رنگی ندارد، یک رنگ از لوگوی برند انتخاب کرده و از ابزارهای موجود برای ایجاد پالتی که مورد پسند مخاطبین تان باشد استفاده کنید. میتوانید از افزونه ColorPick Eyedropper کروم جهت تشخیص رنگها و سپس از Paletton برای انتخاب یک پالت جذاب استفاده کنید.
یا اگر به هر دلیلی متمایل به انجام این کار نیستید، یک مجموعه رنگی که خودتان میپسندید را انتخاب کرده یا روی رنگهای رنگین کمان کار کنید.
حالا که پالت رنگی خودتان را انتخاب کردید، به عکسهای پست وبلاگ خودتان نگاهی داشته باشید. آیا عکسی هست که جذابیت کافی برای جلب توجه در اینستاگرام را داشته باشد؟ آیا میتوان از آنها در تم رنگی برنامه پنج هفتهای مورد نظر استفاده کرد؟
به عنوان مثال این تصویر از یکی از پستهای وبلاگی TopRank Marketing را میتوان به راحتی به یک پست اینستاگرامی تبدیل کرد. همچنین تن این تصویر برای مخاطبین B2B جدی تر متناسب است.
یا یک نقل قول از پستهای وبلاگ خودتان انتخاب کرده و آن را تبدیل به یک پست اینستاگرامی کنید. Canva و Easil الگوهای خیلی خوبی برای این کار عرضه کرده اند.
اگر به دنبال تصاویر جدید هستید، میتوانید از ابزاری مثل iStock استفاده کنید که به شما امکان میدهد بر اساس رنگ به جستجوی تصاویری بپردازید که هم متناسب با محتوای پست و هم منطبق با پالت رنگی مورد نظر شما باشد.
به عنوان مثال برای موضوعی مثل “جستجوی صوتی” شما به دنبال منتقل کردن مفهوم صحبت کردن هستید. فرض کنید رنگ انتخابی شما برای برنامه ۵ هفتگی مورد نظرتان آبی باشد. میتوانید iStock را برای دو کلمه “speaking, blue” جستجو کنید تا بیش از ۱۴۲ هزار گزینه در اختیار شما قرار داده شود.
در ادامه که فریم ورک VALUE را بررسی میکنیم، مثالهای دیگر از محتوای وبلاگی مبتنی بر متن برای اینستاگرام را ملاحظه خواهید کرد.
فریم ورک VALUE چیست
فریم ورک VALUE به شما امکان میدهد که یک باره برای ۵ هفته یک طرح محتوای اینستاگرام تهیه کنید. همچنین اطمینان میدهد که فالورهای شما مطلبی ارزشمند در فید خودشان مشاهده میکند و در نتیجه برای مشاهده محتوای ارزشمند وارد وبلاگ شما میشوند.
کلمه VALUE مخفف پنج نوع محتوا است که شما باید در اکانت اینستاگرام خودتان پست کنید:
- Valuable: محتوای آموزشی یا مفیدی که مخاطبین شما میتوانند چیزی از آن بیاموزند.
- Aspirational: محتوای ایده آل سازی شده و ملموس جهت کمک به دستیابی به یک هدف یا چشم انداز.
- Lifecycle: محتوایی که منجر به آگاهی بخشی، پرورش رابطه یا تشویق به انجام اقدامی خاص میشود.
- Unique: محتوای برندسازی شده و اختصاصی که بر کسب و کار شما متمرکز است.
- Evergreen: محتوایی که برای سالهای پیش رو نیز مناسب، مرتبط و مفید باشد.
چرخش فریم ورک VALUE به صورت هفتگی و در روزهای مختلف هفته منجر به شکل گیری چنین جدولی میشود:
Valuable | Aspirational | Lifecycle | Unique | Evergreen |
Monday | Tuesday | Wednesday | Thursday | Friday |
Friday | Monday | Tuesday | Wednesday | Thursday |
Thursday | Friday | Monday | Tuesday | Wednesday |
Wednesday | Thursday | Friday | Monday | Tuesday |
Tuesday | Wednesday | Thursday | Friday | Monday |
فراموش نکنید که بازدیدکنندگان وقتی وارد صفحه شما میشوند در ابتدا ۹ پست اول را میبینند.
نکته: برای ساده تر کردن این جدول به هر روز یک حرف اختصاص بدهید. مثلاً همیشه محتوای ارزشمند را برای روزهای دوشنبه و محتوای الهام بخش را برای روزهای سه شنبه در نظر بگیرید.
Rebekah Radice استراتژیست عملکرد بازاریابی و شبکههای اجتماعی میگوید: “چرخش محتوای VALUE بین روزهای هفته باعث پیشگیری از خسته شدن مخاطبین شده و دائماً فرصتهایی جهت کلیک در اختیار آنها قرار میدهد تا بقیه محتوا را مشاهده کنند.”
نحوه استفاده از این فریم ورک برای مطالب موجود در وبلاگ
حالا که طرح و برنامهای برای محتوای اینستاگرام دارید و میدانید که چطور محتوای وبلاگی را به پستهای اینستاگرام پسند تبدیل کنید، وقت آن رسیده که نگاهی به مطالب موجود در وبلاگتان داشته باشید.
یک یا دو ساعت برای این کار در نظر بگیرید. هر پست را برای یکی از دستههای VALUE در نظر بگیرید. سپس آنها را برای اینستاگرام (و سایر شبکههای اجتماعی) آماده کنید.
نکته: فراموش نکنید که لینک بیو را برای هر پست عوض کنید تا وقتی ۱۰ هزار فالور بگیرید و بتوانید از طریق مکانیزم swiping لینک اضافه کنید.
ارزشمند (Valuable)
بررسی کنید که کدامیک از پستهای وبلاگی شما چیزی به مخاطبین آموزش میدهد که شاید از آن اطلاع نداشته باشند. به خاطر داشته باشید که لازم نیست خود موضوع جدید باشد تا در گروه ارزشمند جای بگیرد. به دنبال پستهایی باشید که در آن برای اولین بار موضوعی را معرفی میکنید. اغلب اوقات محتوای ارزشمند شامل تعریف، مقایسه یا قیاس است.
در ادامه یک پست وبلاگی درباره جستجوی صوتی از “راهنمای کاربردی بازاریابی” Heidi Cohen مشاهده میکنید.
می توانید سایز عکسهای داخل پست را برای اینستاگرام تغییر دهید (ابعاد بهینه ۱۰۸۰ پیکسل عرض در ۵۵۶ الی ۱۳۵۰ پیکسل طول است).
یا میتوانید یک عکس جدید استفاده کنید که با موضوع مورد نظر شما و جو اینستاگرام تناسب داشته باشد. این تصویر همان محتوای ارزشمند را به همراه یک شیپور، یک زن و یک تم رنگین کمانی نشان میدهد که با تصویر اصلی هم ارتباط دارد. اما عکس جدید ظاهری شادتر و ملایم تر دارد که میتواند برای اینستاگرام مناسب تر باشد.
آرمانی (Aspirational)
محتوای آرمانی کمکی ملموس برای دستیابی به یک هدف یا چشم انداز عرضه میکند. معمولاً پستهایی به سبک “How-to” یا پستهای حاوی لیست در این گروه قرار میگیرند. برای هر ماه یک یا دو پست آرمانی را در نظر بگیرید که بتوانند بدون ارجاع به محتوای شما و به صورت مستقل جلب توجه کنند.
این پست وبلاگ Hootsuite با عنوان “آموزش گرفتن عکسهای حرفهای با گوشی – راهنمای گام به گام” را در نظر بگیرید.
برای تبدیل آن به یک پست اینستاگرامی میتوانید یک اسنیپت در رابطه با اهمیت نور طبیعی پست کنید همراه عکسی که برای الهام بخشی با نور طبیعی گرفته شده باشد.
پستهای مستقل از این جهت خوب کار میکنند که معمولاً بازدیدکنندگان اینستاگرام تمایلی به دیدن تبلیغات وبلاگی ندارند. و اگر بتوانید چند کلمه کلیدی و نام برندتان را هم در آن درج کنید (#lighting, #photo, #phone, #Hootsuite) فالورهای شما میتوانند محتوای مرتبط را جستجو و پیدا کنند.
با محتوای آرمانی میتوانید ایدههای خوب دیگران در صنعت خودتان یا نقل قولهای الهام بخش را ارائه کنید. فراموش نکنید که صاحب نقل قول را تگ کنید.
اخیراً Tailwind از این تکنیک همراه نقل قولی از Peg Fitzpatrick استفاده کرده بود و Peg هم روی این پست کامنت گذاشت که باعث دیده شدن بیشتر این مطلب شد.
چرخه حیات (Lifecycle)
پستهایی به سبک چرخه حیات منجر به ایجاد آگاهی، پرورش رابطه یا تشویق به اقدام میشوند. قسمت “چرخه” از این چرخه حیات را در نظر داشته باشید چون اغلب در حال تکرار چنین پستهایی خواهید بود.
موسسه بازاریابی محتوا (Content Marketing Institute) از یکسری پست به سبک چرخه حیات برای اعلام سخنرانان رویدادها استفاده میکند.
در اینجا یک مثال از پستهای وبلاگی به سبک چرخه حیات – پوشش چرخشی اخبار – و پس از آن پست وبلاگی مربوط به آن را مشاهده میکنید.
نکته: اگر دائماً پستهای مربوط به خبرهای فوری را در اینستاگرام منتشر میکنید، حتماً برای این کار یک الگو تهیه کنید.
منحصر بفرد (Unique)
محتوای منحصر بفرد محتوایی است که اختصاصی، برندسازی شده یا متمرکز بر کسب و کار شماست. وقتی به محتوای منحصربفرد فکر میکنید، باید سراغ چیزهایی بروید که فقط خود شما قادر به عرضه آنها هستید.
در این گروه مطالعات موردی خیلی خوب کار میکنند. میتوانید یک تصویر حاوی نقل قولی از یک مطالعه موردی تهیه کنید که درباره ارزش برند شما باشد و بعد در کپشن اطلاعات بیشتری به آن اضافه کنید.
رضایت نامههای مشتریان هم یکی دیگر از انواع محتوای منحصربفرد هستند. در ادامه مثالی از شرکت Charlotte Mechanical تولید کننده تجهیزات تهویه هوا و گرمایشی در کالیفرنیای شمالی را مشاهده میکنید.
یکی از جذاب ترین اکانتهای اینستاگرام متعلق به Ann Handley (@annhandley) است. توصیه میکنیم حتماً این فید منحصربفرد را بررسی کنید تا بهتر با سازنده آن آشنا شوید. پستهای او نشان دهنده شخصیت و سبک زندگی خودش است که با فراخوانی که در قسمت بیو قرار گرفته (فرم عضویت یک خبرنامه دو هفته ای) خوب کار میکند.
نکته: فیدی پر از افرادی که دائماً از شما تعریف و تمجید میکنند خیلی زود خسته کننده میشود. حتماً پستهای منحصربفردی که ارائه میکنید را تغییر دهید.
همیشه سبز (Evergreen)
محتوای همیشه سبز محتوایی است که تا چند سال متناسب، مرتبط و مفید به نظر برسد. به دنبال پستهای وبلاگی باشید که تا چند ماه یا چند سال ترافیک جذب کرده و در شبکههای اجتماعی منجر به تعامل کاربران شوند.
در اینجا پستی از اینستاگرام Express Writers (@ExpWriters) مشاهده میکنید که به یکی از مطالب همیشه سبز در وبلاگ آن اشاره دارد.
میتوانید پستهای همیشه سبز طولانی تر را به چند پست بشکنید تا چندین بار از آنها استفاده کنید.
در ادامه مثالی از Moz (@mozhq) مشاهده میکنید. نقل قول مطرح شده در تصویر یکی از فکتهای یک پست تحقیقاتی طولانی تر است.
به خاطر داشته باشید
حتماً از پتانسیل اینستاگرام در زمینه جذب ترافیک استفاده کنید. برای دستیابی به این هدف ابتدا به ۱۰ هزار فالور برسید که باعث میشود بتوانید در استوریها لینک درج کنید. از فریم ورک VALUE استفاده کنید چون باعث میشود برنامه ریزی برای اینستاگرام ساده تر شده و نیازی به تولید محتوای جدید نداشته باشید.
نکات کلیدی برای برنامه ریزی VALUE موفق در اینستاگرام را به خاطر داشته باشید:
- یک تم رنگی انتخاب کرده و به آن پایبند بمانید، هر بار از یک خانواده رنگ استفاده کنید.
- هر روز هفته پست منتشر کنید.
- به صورت چرخشی محتوای ارزشمند، آرمانی، سبک زندگی، منحصربفرد و همیشه سبز تولید کنید.
- لینک بیو را تغییر دهید تا به پست وبلاگی مورد نظر شما اشاره کند و فالورهای خودتان را افزایش دهید تا زمانی که بتوانید در استوریها لینک درج کنید.
منبع: https://contentmarketinginstitute.com/
[1] شاخص کلیدی عملکرد
دیدگاهتان را بنویسید