۹ نکته جهت بهبود نرخ تعامل اینستاگرام
چه مالک یک کسب و کار باشید یا یک بازاریاب یا اینفلوئنسر شبکههای اجتماعی و یا فقط خواسته باشید پروفایل خودتان را در شبکههای اجتماعی ارتقاء دهید، احتمالاً به اینکه چطور میتوانید نرخ تعامل (Engagement) پروفایل اینستاگرامتان را افزایش دهید، فکر کردید. البته روش تعامل شخصی با فالوورها قطعاً به پاسخ میرسد اما واقعیت این است که زمان کافی برای انجام این کار وجود ندارد و با توجه به الگوریتم فوق العاده هوشمند اینستاگرام نمیتوان کاملاً مطمئن بود که این روش کار کند.
تعامل برای بازاریابها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام تبدیل به یک جام مقدس شده است. هر چه این پلتفرم بیشتر رشد کند، کاربران بیشتر به لایک، فالوو، بازنشر و تگ کردن دیگران میپردازند و مشتریان بالقوه شما هم بهتر میتوانند کسب و کار شما را پیدا کنند. بسیاری از کسب و کارهای کوچک – از کافی شاپها گرفته تا آرایشگرها و خرده فروشیها – و همچنین سلبریتیهای مشهور و بزرگ از طریق افزایش تعامل با دنبال کنندگانشان به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کرده اند؛ و با توجه به ۴٫۲ میلیارد پستی که هر روز در این پلتفرم لایک میشود و ۵۰ میلیارد پستی که تا به امروز به اشتراک گذاشته، قطعاً شما هم تمایل دارید که از این پتانسیلها استفاده کنید.
اما چطور میتوان این کار را انجام داد؟ برای انجام این کار اول از همه باید با انواع تعامل در اینستاگرام آشنا شوید. اما تعامل چیست؟ تعامل به درجه سرگرم و درگیر شدن مخاطبین با محتوای شما گفته میشود. سطح علاقه و تعامل مخاطبین با پستهای شما با نحوه برخورد و پاسخگویی آنها به استوریها، پستها و کامنتهای شما نشان داده میشود. برای بررسی وضعیت تعامل پروفایل خودتان میتوانید از ابزار Instagram Engagement Checker استفاده کنید.
معیارهای مهمی که تعامل در اینستاگرام را تعریف میکنند، عبارتند از:
۱٫ فالوورها
هر چند اندازه و تعداد همیشه اهمیت دارد اما تعداد فالویینگ در اینستاگرام مهم ترین عامل تعیین سطح تعامل نیست. به همین دلیل در اینستاگرام اینفلوئنسرهای کوچک اما فوق العاده موفقی وجود دارند که گاهی تعداد دنبال کنندههای آنها در حد ۲ هزار نفر است. هر چند این اینفلوئنسرها فالوور زیادی ندارند اما آشنایی لازم با همین فالوورها را دارند و در جریان هستند که دنبال کنندههای آنها به چه چیزهایی علاقه دارند و باید چه نوع محتوایی تولید کنند. وقتی قرار است نرخ موفقیت تلاشهای خودتان برای افزایش سطح تعامل را ارزیابی کنید، بهتر است به نرخ جذب فالوور توجه کرده و با کمک ابزارهای مناسب تحلیل کنید که چه چیزی باعث شده آنها فالوور شما بمانند.
۲٫ لایکها
لایک ساده ترین نوع تعاملی است که میتوانید به دست آورید. همچنین تعداد لایکها مشخص میکند محتوایی که منتشر میکنید چقدر محبوبیت دارد و هر چند عمیق ترین نوع تعامل نیست اما مبنای خوبی برای سنجش میزان توجهی است که یک پست به دست میآورد.
۳٫ کامنتها
در حالیکه تعداد لایک یک ارزیابی کمی از میزان محبوبیت پستهای شما ارائه میکند، کامنت اطلاعات بیشتری درباره اینکه چرا یک پست خوب کار کرده یا نکرده فراهم میکند. کامنتها ارزشمندترین نوع تعامل هستند زیرا یک کامنت درواقع نشان دهنده میزان وفاداری یک فالوور یا مشتری و تعهد آنها به برند شماست. این واقعیت که مخاطبین شما زمان صرف میکنند تا فکر کرده و برای شما کامنت بنویسند، به این معناست که آنها واقعاً با مطالب شما درگیر و جذب آن شده اند. البته برخی کامنتها مثل یک شکلک ساده به اندازه کامنتی که خوب روی آن فکر شده باشد حاکی از تعامل و جذب مخاطب نیستند، بنابراین وقتی تاثیر کامنت بر سطح تعامل را ارزیابی میکنید، این نکته را در نظر داشته باشید.
۴٫ بازنشر (share/repost)
در حالیکه کامنت نشان دهنده علاقه یک فالور به محتوا و مطالب شماست، share و repost نشانه تمایل آنها به برقراری ارتباط با برند شما است. اگر میخواهید فالورهای شما به نوعی سفیران برند شما باشند، این نکته اهمیت بیشتری پیدا میکند. هر به اشتراک گذاشتن یک پست مثل یک تبلیغ برای محتوای شماست و به همین دلیل در زمینه محاسبه نرخ تعامل اهمیت زیادی دارد و باید به هر قیمتی تعداد آن را افزایش دهید.
اما با توجه به وجود دهها برند خلاق که در شبکههای اجتماعی برای جلب توجه مخاطبین و تعامل آنها با یکدیگر رقابت میکنند، چطور میتوانید مطمئن شوید که استراتژی شما برای اینستاگرام مارکتینگ منجر به بهبود نرخ تعامل مخاطبین میشود؟
۹ نکته برای افزایش نرخ تعامل در سال ۲۰۲۰:
۱٫ پایدار و ثابت قدم باشید
یکی از بزرگترین چالشها حفظ تمایل مردم برای برگشتن و برقراری تعامل با مطالب شما است. یک راه خوب برای جذب فالوور در اینستاگرام و برگرداندن افراد پست کردن به صورت منظم است. این کار به فالوورهای شما نشان میدهد که شما نه فقط به برندتان بلکه به آنها متعهد و وفادار هستید. چیزی جذاب تر از این نیست که کسی واقعاً روی محتوای تولید خودش سرمایه گذاری کرده و نسبت به آنچه انجام میدهد اشتیاق و علاقه داشته باشد و چیزی ناخوشایندتر از اکانتی که فقط هر دو ماه یک بار به خود زحمت پست کردن میدهد، نیست.
اما مهم تر اینکه، با پست کردن منظم و پیوسته، فالوورهای شما عادت میکنند که به صورت منظم با مطالب شما در تعامل باشند. به این ترتیب میتوانید یک رابطه پایدار با آنها ایجاد کنید که تعامل آنها با شما را تقویت کند.
اگر پست کردن منظم برای شما یک اولویت است (که باید هم باشد) استفاده از یک تقویم محتوایی راه فوق العاده ای برای دستیابی به این هدف است زیرا به شما امکان میدهد که از قبل برنامه ریزی و زمانبندی داشته باشید. اگر از نحوه انجام این کار اطلاع ندارید، این مقاله درباره نحوه ایجاد تقویم شبکههای اجتماعی را مطالعه کنید.
۲٫ از هشتگها استفاده کنید
اینستاگرام بر پایه هشتگها ساخته شده که متد اصلی این پلتفرم برای ذخیره و فیلتر کردن محتوا است. بر خلاف توییتر که در آن بیشتر افراد در هر توییت فقط از یک یا دو هشتگ استفاده میکنند، در اینستاگرام میتوان در هر پست تا ۳۰ هشتگ داشت. اما استفاده از تعداد بسیار زیادی هشتگ نامرتبط ممکن است باعث شود سیستم آن را اسپم در نظر گرفته و به این ترتیب در معرض ریسک shadowban قرار بگیرید. میتوان از هشتگهایی که به صفحه مربوط به یک موضوع خاص هدایت میشوند در بیو یا استوریها استفاده کرد یا برای دیده شدن بیشتر میتوان از لوکیشن استفاده کرده یا اینکه از هشتگ برای اجرای کمپینهای تولید محتوا توسط کاربران استفاده کرد. معمولاً هشتگها در اینستاگرام توصیفی تر از توییتر هستند. هشتگهای محتوایی همچون هشتگهای لوکیشن برای افزایش تعامل بسیار مفید هستند. این هشتگها لزوماً ترند یا فوق العاده محبوب نیستند اما بسیار پرکاربرد هستند و میتوانند منجر به بهبود سئوی پستهای شما شوند چون کاربران از آنها برای جستجوی موضوعاتی خاص استفاده میکنند.
حتماً از تحلیلهای مناسب برای هشتگها استفاده کنید تا مطمئن شوید که برای بهبود نرخ تعامل از مناسب ترین هشتگها استفاده میکنید.
۳٫ پایبندی به یک فیلتر
از آنجایی که اینستاگرام در اصل مبتنی بر تصویر و گرافیک است، یکی از محبوب ترین امکانات آن فیلترهایی هستند که در صورت استفاده درست و مناسب جلوه ای خاص به تصاویر و ویدیوهای شما میبخشند. طبق گزارش WebDam 60 درصد از برندهایی که بهترین کارایی را در اینستاگرام دارند، همیشه برای پستها از یک فیلتر خاص استفاده میکنند. پس شما هم چند فیلتر مختلف را امتحان کرده و به فیلتری که حس و حال و ظاهری خاص به مطالب شما میبخشد پایبند بمانید تا دنبال کنندگان شما آن را به خوبی تشخیص داده و با آن ارتباط برقرار کنند. کمپانی طراحی گرافیکی Canva مطالعه ای انجام داد که نشان داد Clarendon پرکاربردترین فیلتر اینستاگرام در امریکا و در سطح جهان است. مطالعات دیگر نشان دادند که میزان روشنایی تصویری اهمیت خاصی در جلب بازدیدکنندگان و مهم تر از آن در بالا بردن سطح تعامل دارد.
اگر به هر دلیلی فیلترهای اینستاگرام مورد پسند شما نیستند، دهها اپلیکیشن ویرایش تصویر وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید.
۴٫ پست کردن منظم در استوری
همانطور که شما هم اطلاع دارید، استوریهای اینستاگرام ۲۴ ساعت باقی میمانند (هر چند میتوانید آنها را به صورت هایلایت روی پروفایل خودتان ذخیره کنید) اما اگر به صورت حرفه ای از آنها استفاده کنید، میتوانید از این امکان اینستاگرام بهره زیادی ببرید. هر زمان یک استوری ارسال کنید، دایره ای قرمز رنگ دور تصویر پروفایل شما ایجاد میشود که به فالورهای شما نشان میدهد محتوایی جدید به استوری شما اضافه شده است. با پست کردن هر روزه، همیشه مطالبی تازه در اختیار مخاطبین خودتان قرار میدهید و دائماً به آنها یادآوری میشوید. به این ترتیب دنبال کنندگان شما همواره پروفایل شما را چک میکنند تا استوریهای جدید شما را مشاهده کنند و با این کار نرخ تعامل پروفایل شما افزایش خواهد یافت.
با استفاده از قابلیت هایلایت میتوانید استوریها را بالای صفحه پروفایل خودتان دسته بندی کنید. این کار برای نمایش استوریهایی که در گذشته منتشر کردید و همگی یک تم و موضوع خاص دارند، بسیار مناسب است. دسته بندی استوریها بر اساس موضوع آنها به کاربران کمک میکند تا راحت تر مطالب مورد علاقه شان را پیدا کنند.
به خاطر داشته باشید که در استوریها هم مثل پستهای معمولی از هشتگ استفاده کنید. در استوریها میتوانید از هشتگهای کلی تر و محبوب تر استفاده کنید، البته به شرط مرتبط بودن آنها با محتوایی که پست میکنید.
۵٫ گرفتن بازخورد با نظرسنجی، پرسش و استیکر
یک راه فوق العاده برای دریافت بازخورد از فالورها، استفاده از نظرسنجی است. میتوانید از آنها در رابطه با محصولات مورد علاقه شان، آنچه که در مطالب شما میپسندند و مطالبی که تمایل دارند بیشتر ببینند، سوال کنید. سپس میتوانید از این بازخوردها برای پستهای آینده و به حداکثر رساندن نرخ تعامل آنها استفاده کنید.
سوالاتی که در قالب Ask Me Anything پرسیده میشوند هم برای برقراری تعامل بسیار مناسب هستند. به این ترتیب فالورها میتوانند سوالاتی درباره برند شما، سبک زندگی شما (اگر برای به اشتراک گذاشتن آن با دیگران تمایل دارید)، یا اطلاعات مفید دیگری که در حیطه تخصص شما قرار دارد بپرسند.
با امکان Swipe Meter میتوانید از مخاطبین خودتان نظرسنجی کرده و نظر آنها را در رابطه با یک موضوع خاص جویا شوید. از این بخش برای اینکه تشخیص دهید مخاطبین شما چقدر به یک محصول، کار، لباس خاص و غیره علاقه دارند استفاده کنید.
۶٫ مراقب خسته شدن دنبال کنندگان خودتان باشید
احتمالاً برای شما هم پیش آمده که وقتی مطالب یا اخبار یک وبسایت را مطالعه میکنید انگار در هر مقاله بزرگترین مشکل جهان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. داشتن شور و اشتیاق نسبت به برند خودتان خصوصیت خوبی است اما تعصب بیش از حد و افراطی میتواند منجر به دلزده شدن دنبال کنندگان شما شود. هیچ وقت در کپشنها و مطالب طوری عمل نکنید که یک حس فوریت شدید به خواننده القاء شود. به این ترتیب دنبال کنندگان شما به مرور به این نتیجه میرسند که هیچ چیز فوری و اورژانسی در مطالب شما وجود ندارد. بنابراین نتیجه ای برعکس آنچه شما میخواهید خواهد داشت.
اگر اینفلوئنسر شبکههای اجتماعی هستید، کسب و کار شما با اطلاعات سروکار دارد – شما اطلاعات ارزشمندی در رابطه با یکسری محصول، برند، ترند یا آیتم در اختیار فالورهای خودتان قرار میدهید تا بتوانند تصمیم گیری کنند. قطعاً تمایل دارید دنبال کنندگان شما حس کنند که شما به چیزهایی علاقمند هستید که میتواند برای آنها مفید باشد یا ارزشی برای آنها داشته باشد.
اگر شک دارید که موجب خستگی و دلزدگی دنبال کنندگان شده اید یا خیر، به مواقعی فکر کنید که خود شما حس کردید میخواهید شخصی را آنفالو کنید یا از یک لیست ایمیل خارج شده یا پروفایلی را mute کنید. به این فکر کنید که چرا خواستید چنین کاری را انجام دهید. با این کار میتوانید لحن و فرکانس مناسب برای برقراری ارتباط با دنبال کنندگان خودتان را پیدا کنید تا همیشه دنبال کننده شما باقی بمانند.
۷٫ دیگران را منشن کنید
اگر شخص یا برند خاصی را در پستها معرفی میکنید، حتماً پروفایل مربوط به آن را منش کنید. بخصوص اگر این کار را در استوری انجام دهید، فرد مورد نظر میتواند آن را در استوری خود بازنشر کند. به این ترتیب نه فقط نرخ تعامل شما افزایش مییابد بلکه با تگ شدن شما در استوری فرد یا برند مورد نظر، عده بیشتری با شما آشنا خواهند شد.
۸٫ استفاده از امکانات ویدیویی اینستاگرام
شرکت رسانه ای Zenith پیش بینی کرده که تا سال ۲۰۲۰، مشتریان هر روز ۸۴ دقیقه را صرف مشاهده ویدیوهای آنلاین میکنند یعنی ۲۵ درصد بیشتر از ۶۷ دقیقه ای که در سال ۲۰۱۸ بود. بنابراین زمان بسیار زیادی صرف مشاهده ویدیو میشود و اگر شما از این قابلیت استفاده نکنید، آن را از دست دادید. هیچ جای بحثی درباره محبوبیت و کارآمدی محتوای ویدیویی وجود ندارد. اینستاگرام از این موضوع مطلع است و طیف وسیعی از گزینهها و آپشنهای ویدیویی را در اختیار بازاریابها و اینفلوئنسرها قرار داده تا از ویدیوهایی با طول و فرمت مناسب و مورد نظرشان استفاده کنند.
قابلیت لایو اینستاگرام هم برای معرفی محصولات یا خدمات جدید بسیار مناسب است. یا میتوانید برای این کار از تبلیغات از پیش ضبط شده استفاده کنید. استوریهای اینستاگرام قابلیت ترکیب ویدیو و تبدیل آن به تبلیغاتی در حد ۶۰ ثانیه را دارند. آخرین گزینه یعنی Instagram TV برای معرفیهای طولانی مدت مناسب است.
محتوای ویدیویی باعث میشود که دنبال کنندگان شما مدت بیشتری در پروفایلتان باقی بمانند و این به منزله نرخ تعامل بیشتر است. اگر به دنبال افزایش نرخ تعامل هستید، این کار برای شما الزامی است.
۹٫ واقعی و باورپذیر باشید
میتوانید سعی کنید هر چقدر خواستید باهوش، بامزه یا هنرمندانه به نظر برسید اما به این شرط که واقعی و قابل قبول عمل کنید. شما باید به دنبال کنندگان خودتان محتوایی واقعی نشان دهید که ارزش برند شما را برای آنها به اثبات برساند.
گاهی اوقات اشتباهات، پشت صحنه یا عکسهایی که چندان عالی و بی نقص نیستند را هم به آنها نشان دهید. همچنین در کامنتها با فالوورهای خودتان در ارتباط باشید و از آنها برای پشتیبانی از خودتان تشکر کرده و تشویقشان کنید که گاهی برندهای دیگر را نیز بررسی کنند حتی اگر این کار باعث پشتیبانی از یک رقیب شود.
پستهای فالوورها که در آن شما را تگ کرده اند، پست کنید. در این زمینه میتوان به Kayla Itsines مدل استرالیایی اشاره کرد که برنامه کاهش وزن او فوق العاده موفق شد. او بسیاری از مواقع ماجرای موفقیت مشتریان خودش را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و به آنها تبریک میگوید و تشویقشان میکند.
تولید محتوای منحصربفرد و باورپذیر باعث اعتماد فالوورهایتان به شما شده و فوق العاده ارزشمند است زیرا وقتی مشاغل و برندها به دنبال اینفلوئنسرهایی جهت همکاری هستند، به این نکته توجه خاصی دارند.
منبع: https://influencermarketinghub.com/
دیدگاهتان را بنویسید