هشتگ های اینستاگرام چرا مهم هستند؟
آیا میدانستید که پست های اینستاگرامی که حداقل دارای یکی از هشتگ های اینستاگرام باشند نسبت به پستهای بدون هشتگ به طور میانگین ۱۲٫۶ درصد بیشتر جذب مخاطب دارند؟
هشتگ های اینستاگرام فایدههای زیادی دارند و کمک میکنند تا طیف مخاطبین مطالب شما گستردهتر شوند، افرادی مناسب با حوزه کاری شما به مطالبتان جذب شوند، میزان تعامل با پستهای شما افزایش پیدا کند و تصویر مثبتتر و شناخته شدهتری از برندتان ایجاد میکنند.
اما نکته اینجاست که با هشتگ های اینستاگرام ، قدرت بیشتر، مسئولیت بیشتری ایجاد میکند (#spiderman).
هشتگ های اینستاگرام میتوانند کسب و کار شما را به دستاوردهای جدیدی برسانند اما اگر به صورت افراطی یا بدون داشتن یک استراتژی واضح و شفاف از آنها استفاده شود، ناکارآمد و بیهوده خواهند بود، مثل #خوشحال #شاد #خیلی_خوشحال #پریدن_به_هوا_از_خوشحالی #سایرکلمات هم معنی
از آنجا که ما دوست داریم پستهای اینستاگرام شما حداکثر جذب مخاطب را داشته باشد، یک راهنمای جامع برای استفاده از هشتگ های اینستاگرام آماده کردیم. با پیروی از این نکات، علاوه بر افزایش فالوورهای اینستاگرام تان، فالوورهای مناسب و درستی را جذب خواهید کرد.
چرا هشتگ های اینستاگرام مهم هستند؟
با توجه به الگوریتم اینستاگرام ، هشتگ های اینستاگرام در اصل پروسه مرتب سازی اینستاگرام هستند. با توجه به این که هر روزه حدود ۹۵ میلیون عکس در اینستاگرام منتشر میشود، ارائه محتوای درست و مناسب به افراد مناسب کار سختی است. استفاده از هشتگ های اینستاگرام کمک میکند تا پستهای شما در معرض دید مخاطبینی قرار بگیرند که بیشترین علاقه را به دیدن آنها دارند.
Krystal Gillespie، مدیر انجمنهای شبکههای اجتماعی وبسایت HubSpot دلیل اهمیت هشتگ های اینستاگرام را به این صورت ذکر میکند: “هشتگها مثل یک قیف عمل میکنند. مثلا بازاریابی حوزه بسیار گستردهای است و هر نوع مطلبی در آن مشاهده میشود. ما متوجه شدیم که استفاده از #بازاریابی_دیجیتال یا #انگیزش_بازاریابی منجر به جذب مخاطبین خاصتر و هدفمندتری برای ما میشود. معمولا مخاطبینی که این هشتگ های اینستاگرام را جستجو میکنند سعی به محدود کردن جستجوهایشان به موارد مرتبط به بازاریابی دارند بنابراین ما بیشتر و بیشتر به افراد مرتبط و مناسب دست پیدا میکنیم.”
در واقع هشتگ های اینستاگرام راه بسیار خوبی برای دسته بندی پستها هستند و کمک میکنند به مخاطبین هدفتان دست پیدا کنید و مهمتر این که کمک میکنند مخاطبین هدفتان شما را پیدا کنند. احتمال جذب و تعامل چنین کاربرانی با مطالبتان بیشتر است چون مطالب شما دقیقا همان محتوایی هستند که این کاربران میخواهند.
برخی هشتگ های اینستاگرام برتر
- #love
- #instagood
- #me
- #cute
- #tbt
- #photooftheday
- #instamood
- #iphonesia
- #tweegram
- #picoftheday
افزودن یکی از محبوبترین هشتگ های اینستاگرام به مطالبتان ضرورتا به این معنا نیست که میزان تعامل هم افزایش پیدا میکند. از آنجا که هشتگ های اینستاگرام ذکر شده محبوبیت زیادی دارند، میلیونها نفر از آنها استفاده میکنند بنابراین ممکن است پست شما در این رقابت بزرگ قابل مشاهده نباشد. محدود کردن موضوع هشتگ های اینستاگرام هم نکته مهمی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
چطور از هشتگ های اینستاگرام برای کسب و کارتان استفاده کنید
۱٫ سازماندهی هشتگ های اینستاگرام را حفظ کنید
برای ایجاد یک سیستم هشتگ موفق و کارآمد میتوانید از ابزارهای تحلیلی اینستاگرام مارکتینگ یا اکسل استفاده کنید. اگر از اکسل استفاده کنید باید به صورت دستی هشتگ های اینستاگرام مورد استفاده خودتان را دنبال کنید و بررسی کنید که کدام یک (و چقدر) با محبوبترین پستهای شما در ارتباط هستند. با گذشت زمان روابط بین بعضی از هشتگ های اینستاگرام و محبوبترین پستها را مشاهده خواهید کرد و این موضوع به شما در تصمیم گیری راجع به این که کدام هشتگ های اینستاگرام برای برندتان بهتر کار میکنند، کمک میکند.
در صورتیکه یک تیم ویژه برای شبکههای اجتماعی داشته باشید میتوانید از ابزارهایی مثل Iconosquare استفاده کنید که به صورت خودکار هشتگ های اینستاگرام شما را ذخیره میکند و گزارشاتی در رابطه با این که کدام هشتگ های اینستاگرام بیشترین مخاطبین را داشتهاند، ارائه میکند.
Krystal Gillespie برای کسب و کارهای کوچک با بودجه محدود پیشنهاد میدهد که “استفاده از یک فایل اکسل بهترین راه شروع است. وقتی کسب و کارتان پیشرفت و توسعه بیشتری پیدا کرد توصیه میکنم از ابزاری استفاده کنید که امکان تحلیل دقیق دادهها را داشته باشد. قطعا استفاده از سیستم دستی در صورتیکه سه بار در روز پست ارسال کنید و برای هر پست از حدود ۲۰ هشتگ استفاده کنید کار خیلی سختی است.”
۲٫ عدد جادویی خودتان را حدس بزنید!
خیلی از برندهای برتر – دقیقا ۹۱ درصدشان – برای هر پست از هفت هشتگ یا کمتر استفاده میکنند بنابراین شاید فکر کنید که عدد هفت برای همه عدد جادویی است. اما Krystal توضیح میدهد که همیشه این طور نیست مثلا وبسایت HubSpot با تعداد حدود ۲۰ هشتگ موفقیت بیشتری داشت.
نکته اینجاست که تا وقتی تست نکنید متوجه نخواهید شد که چه تعداد هشتگ های اینستاگرام برای شما بهتر کار میکند. حدود هفت ماه زمان برد تا تیم HubSpot متوجه شود که استفاده از چند هشتگ برای آنها بهتر کار میکند و طی این دوره سعی و خطا از هفت تا سی هشتگ امتحان شد. پس شما هم سعی کنید طی دوره آزمون و خطا به همین میزان انعطاف پذیری داشته باشید.
۳٫ هشتگ های اینستاگرام را محدود کنید
این که چرا هشتگهای خاصتر و با حجم کمتر عملکرد بهتری دارند، دو دلیل دارد: اول این که رقابت محدودتر میشود. مثلا HubSpot از #بازاریابی استفاده نمی کند چون این هشتگ بیش از حد گسترده است. اگر این هشتگ را جستجو کنید (#marketing) تصاویر مختلفی از رستورانها، نوشتههای الهام بخش، تصاویر قبل و بعد مدل مو و غیره را مشاهده خواهید کرد.
تصادفی بودن این هشتگ ما را به دومین علت مفید بودن هشتگ های خاص میرساند: وقتی کاربری جستجوی خاصتری را انجام میدهد احتمال پیدا کردن مطلب مورد نظرش افزایش پیدا میکند و وقتی یک بیزنس خاص به این خواسته پاسخ میدهد باعث جلب رضایت و توجه کاربر میشود.
Krystal توضیح میدهد که: “نزدیک نگه داشتن هشتگ های اینستاگرام به علایق مخاطبین برندتان واقعا کار میکند. ما سعی میکنیم هشتگ هایی را استفاده کنیم که برای یک موضوع خاص ایجاد شده اند و مجددا باز هم آن را محدودتر میکنیم – مثلا اگر یک پست بازاریابی بیشتر راجع به سئو باشد، از هشتگ #SEOTips استفاده میکنیم.”
به این صورت فکر کنید که: مثلا #سگ محبوبیت زیادی دارد اما از طرفی مخاطبین آن ویژگیهای جمعیتی گستردهتری دارند. اگر مثلا کاربری یک نژاد خاص از سگها را جستجو کند و مطلبی مرتبط با آن پیدا کند احتمال جذب شدنش به چنین مطلبی بسیار بیشتر است چون این مطلب دقیقا همان چیزی است که به دنبالش بوده.
۴٫ درباره هشتگ های اینستاگرام مورد استفاده دیگران تحقیق کنید
یک راه ساده برای ایده گرفتن درباره هشتگ های اینستاگرام این است که لیستی از فالوورها یا رقبایتان را تهیه کرده و تحقیق کنید که در تصاویرشان از چه هشتگ هایی استفاده میکنند. همچنین بررسی هشتگ های اینستاگرام مورد استفاده افراد بانفوذ در حوزه کاری خودتان هم مفید است – افراد بانفوذ افرادی هستند که دنبال کنندههای زیادی در شبکههای اجتماعی دارند بنابراین به احتمال زیاد روشهای مورد استفاده شان هم درست و مناسب هستند.
۵٫ هشتگ های اینستاگرام مرتبط را تست کنید
وقتی در نوار جستجوی اینستاگرام هشتگی را تایپ میکنید خود اینستاگرام هشتگ های مرتبط را مشخص میکند. همچنین بعد از کلیک روی یک هشتگ، هشتگ های اینستاگرام مرتبط در صفحه بعد نمایش داده میشوند. این راه برای پیدا کردن لیست کامل و طولانیتری از هشتگهای مرتبط جهت تست و ارزیابی مفید است.
۶٫ هشتگ های اینستاگرام خودتان را دنبال کنید
یکی دیگر از راههای استفاده از هشتگ های اینستاگرام برای مقاصد بازاریابی دنبال کردن هشتگهای اینستاگرام خودتان است. Krystal توضیح میدهد “من در اینستاگرام #hubspot را دنبال کردم تا متوجه شوم چه کسانی درباره ما صحبت میکنند و از این هشتگ استفاده میکنند. در صورتیکه اکانتتان خصوصی (private) نباشد، مردم میتوانند شما را از طریق هشتگ پیدا کنند.”
دنبال کردن هشتگ های اینستاگرام خودتان راه موثری برای تعامل و ایجاد روابطی بهتر با سایر افرادی است که درباره برند شما صحبت میکنند.
۷٫ یک کمپین برای هشتگ ویژه برندتان ایجاد کنید
این مورد مهمترین ترفند در این لیست است که اگر با موفقیت انجام شود میتواند منجر به صرفه جویی زیادی در زمان شود. بعضی از مشاغل با ایجاد هشتگهای مخصوص کمپینهای بازاریابی، موفق به جذب فالوورهای زیادی شدهاند. چنین هشتگ های اینستاگرام باید جذاب و هوشمندانه باشند و برای رسیدن به موفقیت باید حداقل بیادماندنی باشند.
این هشتگها برای تبلیغ یک محصول جدید یا رویداد پیش رو یا صرفا برای الهام بخشی به افراد مناسب هستند.مثلاRed Bull فالوورهایش را تشویق به پست کردن عکسهای Red Bull با هشتگ #putacanonit کرد (که هوشمندانه بودن را میتوان کاملا در این کمپین مشاهده کرد). LuLuLemon هم به جای راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی سنتی، با تشویق فالوورهایش به انتشار عکسهای واقعی و پرتکابو از خودشان با هشتگ #sweatlife منجر به ایجاد جلب توجه مثبت زیادی شد.
چطور از امکان سرچ (جستجوی) اینستاگرام در این اپلیکیشن استفاده کنیم
حال که اهمیت استفاده از هشتگ های اینستاگرام برای کسب و کارتان را متوجه شدید، شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که چطور میتوانید هشتگ های اینستاگرام را جستجو کنید یا از تابع جستجو برای پیدا کردن ایدههای مرتبط استفاده کنید. در ادامه فرایند جستجوی هشتگ های اینستاگرام را توضیح میدهیم:
چطور هشتگ های اینستاگرام را جستجو کنیم
- اول یک عبارت را برای جستجو وارد کنید
- عبارات مرتبط را اسکرول کنید
- هشتگی را انتخاب کنید که با پست شما مرتبط باشد و حجم جستجوی زیادی داشته باشد
- هشتگ های مرتبطی را که اینستاگرام در صفحه هشتگ (hashtag) نمایش میدهد، بررسی کنید
- روی یکی از تصاویر محبوب مربوط به آن هشتگ کلیک کنید
- برای گرفتن ایدههای بیشتر هشتگ های اینستاگرام مرتبط در آن تصویر را بررسی کنید
مطلب زیر هم خواندنی است که در آبان ماه ۱۳۹۷ به مقاله اضافه نمودم:
چگونه در اینستاگرام از هشتگ استفاده کنیم
امروزه هشتگ ها کل فضای اینترنت را در اختیار گرفته اند. هشتگ به کلمات یا عبارات کلیدی گفته میشود که بدون فاصله نوشته میشوند و یک علامت # قبل از آنها قرار میگیرد. عموما از هشتگها برای اشاره به رویدادها، کنفرانسها، فرهنگ عامه، موضوعات مربوط به سرگرمی و موارد این چنینی استفاده میشود و راه خیلی خوبی برای دیده شدن محتوا هستند.
هشتگ ها که در اصل به واسطه توییتر محبوبیت پیدا کردند، در حال حاضر در شبکههای اجتماعی مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.
نحوه استفاده از هشتگ ها در اینستاگرام
فیدهای اینستاگرام دائما در حال تغییر هستند که البته این موضوع با توجه به ۹۵ میلیون عکسی که هر روز در این پلتفرم به اشتراک گذاشته میشوند، طبیعی است. دیده شدن در این انبوه محتوا میتواند کار سختی باشد و به همین دلیل استفاده از هشتگ های اینستاگرام میتواند مفید باشد.
هشتگ ها در اینستاگرام، پستهای مربوط به کاربران مختلف را در یک فید جمع میکنند و البته در هنگام جستجوی هشتگ، فقط اکانتهای عمومی (public) قابل مشاهده هستند.
پیدا کردن محتوای تگ شده در اینستاگرام راحت و ساده است. صفحه نتایج جستجوی اینستاگرام به سه بخش تقسیم شده است:
- تاپترین (محبوب ترین) پستها که ۹ پست با بیشترین میزان تعامل را نشان میدهد.
- پستهای اخیر که پستهای تگ شده را به ترتیب زمان نشان میدهد.
- هشتگ های مرتبط که سایر هشتگ های مورد استفاده برای همان موضوع را نشان میدهد.
برای مثال، اگر قصد دارید، در پست خودتان از هشتگ #coffee استفاده کنید، میتوانید برای افزایش میزان دیده شدن آن از سایر هشتگ های مرتبط به این موضوع مثل #latte، #cappuccino، #icedcoffee یا #coffeebreak هم استفاده کنید.
استفاده از هشتگ های اینستاگرام ساده است. فقط کافیست با استفاده از کاراکترها، اعداد یا ایموجیها هشتگ مورد نظرتان را بسازید؛ میتوانید تا ۳۰ هشتگ را به کپشن اضافه کنید. فقط به خاطر داشته باشید که برای این که پستهای شما در فید هشتگ نمایش داده شودن، باید اکانت اینستاگرام شما عمومی باشد.
انتخاب هشتگ در اینستاگرام
اما، چطور میتوان برای هر پست هشتگ های مناسبی را انتخاب کرد؟ بهترین راه، فکر کردن روی کلمات کلیدی مرتبط و تحقیق درباره ترندهای مربوط به آن است که انجام این کار با خود اینستاگرام بشدت آسان است.
کار را در تب Explore شروع کنید (آیکن ذره بین در منوی پایینی). در این قسمت میتوانید پستهای محبوب و هشتگهای مورد استفاده را مشاهده کنید.
اگر از قبل هشتگی را در ذهن دارید، میتوانید از این صفحه برای پیدا کردن هشتگ های محبوب مرتبط با آن استفاده کنید. فقط هشتگ مورد نظرتان را در کادر جستجو تایپ کنید و قسمت Tags را در نتایج انتخاب کنید تا ببینید که در چند پست از این هشتگ استفاده شده و سایر هشتگ های مرتبط را مشاهده کنید.
سعی کنید هشتگ های پرطرفدار و کلی و همچنین هشتگ های خاص را استفاده کنید تا میزان مشاهده پست را افزایش داده و در عین حال هشتگ های مناسب و مرتبط با آن را استفاده کرده باشید. همچنین میتوانید هشتگهای خاص و برندسازی شده خودتان را هم استفاده کنید.
خیلی از کسب و کارها از هشتگ های ویژه خودشان برای انتشار یک محصول جدید، مدیریت یک کمپین اینستاگرامی ، تبلیغ یک رویداد و جمع آوری محتوای تولید شده توسط کاربرانشان استفاده میکنند.
اگر قصد استفاده از چنین هشتگ هایی را برای کسب و کارتان دارید اطمینان حاصل کنید که برای مقاصد دیگر استفاده نشده باشند و سپس مخاطبین خودتان را تشویق به استفاده از آنها کنید.
قالب بندی هشتگ ها در اینستاگرام
در ادامه توضیح میدهیم که چطور میتوانید از هشتگها در محتوای تولیدی خودتان استفاده کنید.
در درجه اول، سعی کنید اسپم مانند عمل نکنید. هشتگ های مورد استفاده در کپشن باید طبیعی باشند. به طور میانگین، اکثر کسب و کارها از ۲ و نیم هشتگ در هر پست استفاده میکنند. سعی کنید از یک تا چهار هشتگ استفاده کنید و از شلوغ شدن کپشن پیشگیری کنید تا خواندن آن آسان باشد.
اگر هشتگ های اینستاگرام به صورت طبیعی در کپشن جای نمیگیرند، سعی کنید آنها را در انتهای کپشن یا حتی در اولین کامنت قرار دهید زیرا محل قرار دادن کپشن تاثیری در عملکرد آن ندارد.
دیدگاهتان را بنویسید