چگونه یک استراتژی بازاریابی اینستاگرام تهیه کنیم؟
حضور در همه شبکههای اجتماعی فشار زیادی به هر کسب و کاری وارد میکند و باعث میشود بحث استراتژی را فراموش کنند. اما شما سعی کنید این اشتباه را مرتکب نشوید. از آنجا که اینستاگرام تفاوت زیادی با سایر شبکههای اجتماعی دارد، برای بازاریابی اینستاگرام هم به یک استراتژی متفاوت نیاز دارد. شما هم جهت ایجاد یک سبک منحصر بفرد برای برند خودتان یک استراتژی بازاریابی اینستاگرام تدوین کنید ولی ابتدا این مقاله سایت آرکاد را مطالعه کنید.
مخاطبین خودتان را مشخص کنید
پیش از شروع بازاریابی اینستاگرام ، مخاطبین موردنظرتان را مشخص کنید. اگر استراتژی های بازاریابی دیگری هم دارید، از آنها هم استفاده کنید تا تلاشهایتان یکپارچه و یک جهت شوند. فاکتورهایی مثل سن، موقعیت جغرافیایی، جنسیت، درآمد، علایق، انگیزهها و مشکلات مخاطبین را از قلم نیندازید.
اگر نمیدانید که کار را از کجا شروع کنید، سعی کنید رویدادها و هشتگ های مرتبط با بیزنس خودتان را بررسی کنید. بررسی کنید که چه افرادی از این هشتگها استفاده میکنند و پروفایل آنها را چک کنید. همچنین میتوانید فالوورهای رقبا را نیز بررسی کنید. امکانات اینستاگرام باعث شده که تعریف مخاطب آسان شود.
یک تحلیل از رقبا انجام دهید
برای بازاریابی اینستاگرام پس از مشخص کردن مخاطبین، تحلیلی از رقبا انجام دهید تا متوجه شوید بقیه بازاریابها چه فعالیتهایی انجام میدهند.
اگر از رقبای اصلی خودتان شناخت دارید، کار را با بررسی پروفایل اینستاگرام آنها شروع کنید. در غیر این صورت برای پیدا کردن اکانتهای مشابه کلمات و عبارات مرتبط با بیزنس و صنعت خودتان را جستجو کنید.
یک ممیزی سریع از اکانتهای مرتبط انجام دهید تا ببینید چه پستهایی بیشترین نرخ تعامل را دارند، از چه هشتگ هایی استفاده میشود، کپشن آنها چیست، هر چند مدت یک بار پست منتشر میکنند و با چه سرعتی رشد میکنند. این اطلاعات معیاری برای محک زدن میزان رشد اکانت اینستاگرام شما فراهم میکنند.
هنگام بررسی محتوای تولید شده توسط رقبا، تمام فرصتهایی را که احتمالا آنها از قلم انداخته اند یادداشت کنید. تولید محتوایی منحصربفرد برای این فرصتها، کمک میکند تا کسب و کار شما بیشتر از بقیه پیشرفت کند.
یک تقویم محتوا تهیه و تنظیم کنید
به طور میانگین برندها برای بازاریابی اینستاگرام ، هر هفته حدود ۶ تصویر در اینستاگرام پست میکنند؛ این یعنی بیش از ۳۰۰ پست در سال. به همین دلیل ممکن است نظارت بر اینکه چه مطالبی را باید پست کنید و چه مطالبی را قبلاً پست کردهاید، کار سختی باشد.
تهیه تقویم محتوایی میتواند به شما کمک کند تا در زمان صرفه جویی کرده و حضورتان در اینستاگرام را مدیریت کنید. سعی کنید تقویم را با انواع پست هایی که قبلاً توضیح دادیم پر کنید و از قبل برای کپشن ها، هشتگها و زمان انتشار مطالب برنامه ریزی کنید.
تقویم محتوا محل بسیار خوبی برای ثبت تمام رویدادهایی است که قصد دارید از طریق اینستاگرام درباره آنها اطلاع رسانی کنید مثل تولید محصولات جدید یا عرضه پیشنهاداتی خاص. با داشتن یک تقویم محتوایی نیازی به تلاش برای تولید پست در آخرین لحظه ندارید و فرصت پیدا میکنید که بر رویدادهایی که ممکن است در هر لحظه اتفاق بیفتند، نظارت داشته باشید.
یک برند یکپارچه در اینستاگرام ایجاد کنید
در بازاریابی اینستاگرام ، انتشار محتوایی تصادفی یا بی ربط میتواند منجر به گیج شدن مخاطبین شما شده و حتی باعث شود فالوورهای خودتان را از دست بدهید. برای پیشگیری از وقوع این شرایط سعی کنید یک برند یکپارچه و ثابت در اینستاگرام ایجاد کنید.
برای انجام این کار اول به شخصیت و کاراکتر خاص برند خودتان خوب فکر کنید. ارزشهای برند شما چیست؟ مشتریان و کارمندان شما برندتان را چگونه تعریف میکنند؟ آیا جسور هستید یا سرزنده و شوخ طبع و یا ماجراجو؟
برند Apartment Therapy شفاف، تمیز و سازماندهی شده است و اکانت این شرکت تمام این ویژگیها را منعکس میکند. این رویکرد باعث میشود که برند شما متمایز شود و هر بار فردی مطالب شما را در فید اینستاگرام خودش مشاهده کند بلافاصله و بدون مشاهده نام اکانت، متوجه شود که این عکس مربوط به برند شماست.
Taco Bell هم نمونهای دیگر از زیبایی شناسی برند (brand aesthetic) است. این برند بر سبک زندگی پرنشاط و سرزنده مخاطبین ملنیال (millennial) خودش تمرکز دارد و برای افزایش تعامل آنها تصاویری جذاب و سرگرم کننده منتشر میکند.
وقتی شخصیت برندتان را مشخص کردید، محتوای تولیدی خودتان را اصلاح کنید تا با آن سازگاری داشته باشد. این موضوع حتی به انتخاب رنگ در تصاویر هم اعمال میشود.
زیبایی شناسی برند تنها به عناصر بصری آن مربوط نمیشود. برای مثال سعی کنید در کپشنها هم از داستانها و ماجراهایی جذاب و مناسب استفاده کنید که با برندتان تناسب داشته باشند.
برای مثال، فید Red Bull تصاویر و ویدیوهای پرانرژی مختلفی را منتشر میکند و ماجراها و مطالب خاص این برند را هم به آنها اضافه میکند.
تبدیل کردن فالوورهای اینستاگرام به مشتری
در بازاریابی اینستاگرام وقتی فالوورهایی را جذب کردید میتوانید کار تبدیل آنها به مشتری را شروع کنید. در ادامه، استراتژیهایی برای رسیدن به این هدف ذکر میکنیم.
- تبلیغات اینستاگرام : تخفیف، آفر و انواع پیشنهادهای این چنینی روش خیلی خوبی برای ایجاد اولین فروش در اینستاگرام هستند. سعی کنید هر آنچه لازم است مخاطبین شما برای دریافت آفر انجام دهند را ذکر کرده و یک مهلت برای آن ذکر کنید تا حس فوریت برای آن ایجاد شود.
- مسابقه: میتوان گفت بهترین روش برای تبدیل کردن مخاطبین به مشتری، تشویق آنها به استفاده از یک محصول برای ورود به مسابقه است. بنابراین سعی کنید مسابقههایی اجرا کنید که افراد را ملزم به فالو کردن اکانت شما یا پست کردن با یک هشتگ خاص کند تا بتوانند از این طریق وارد مسابقه شوند.
- خیریه: ۸۱ درصد از افراد نسل هزاره از شرکتها انتظار دارند که به اقدامات بشر دوستانه تعهد داشته باشند. انجام این کار میتواند باعث نزدیکی مخاطبین به برند شما شده و فالوورهایتان را به مشتری تبدیل کند. برای مثال، شرکت Gap با The Global Fund همکاری کرد تا علیه شیوع ایدز در آفریقا مبارزه کنند. این اقدام از سال ۲۰۰۶ به جمع آوری بیش از ۱۳۰ میلیون دلار کمک کرده است.
- تیزر تبلیغاتی: اینستاگرام پلتفرم خیلی خوبی برای ارائه یک بررسی اجمالی از محصولات جدید قبل از عرضه آنها به بازار است. هر چند نباید فید اینستاگرام را پر از تصویر محصولات کنید، اما انتشار چند تصویر از محصولات جدید میتواند نسبت به آنها شور و هیجان ایجاد کند.
- عرضه محصولات جدید از طریق لایو: برای بازاریابی اینستاگرام میتوانید خدمات یا محصولات جدید را از طریق لایو اینستاگرام به نمایش بگذارید. سپس با درج لینک خرید در بیوگرافی اکانتتان، کاربران را دعوت به خرید کنید.
چگونه در اینستاگرام فالوور جمع کنیم
چه صاحب کسب و کاری با هزاران فالوور باشید و چه تازه کارتان را در این پلتفرم شروع کرده باشید، رشد و افزایش فالوور اینستاگرام نیاز به صرف زمان و انرژی دارد. ممکن است وسوسه شوید که از راههای آسان فالوور جمع کنید یا فالوور بخرید اما این کار را انجام ندهید! خرید فالوور منجر به ایجاد تعامل نمیشود؛ و آنچه برای مشاهده واقعی پستها نیاز دارید همین تعامل است.
در ادامه بازاریابی اینستاگرام به شما آموزش میدهیم که برای جذب فالوور چه کارهایی انجام دهید.
اطمینان حاصل کنید که نام کاربری شما قابل تشخیص و قابل جستجو باشد. اگر مردم نتوانند پروفایل شما را پیدا کنند، قطعاً نخواهند توانست شما را فالو کنند! قسمت بیوی اکانتتان را تکمیل کنید. آخرین قسمتی که هر فرد قبل از تصمیم گیری برای فالو کردن شما بررسی میکند، همین قسمت است. بنابراین حتما در این قسمت اطلاعات مربوط به این که شما چه کسی هستید و چه کارهایی انجام میدهید را درج کنید.
وقتی پروفایل شما بهینه سازی شد، پست کردن مطالب را شروع کنید. پر کردن فید با ۱۰ الی ۱۵ پست باکیفیت قبل از اینکه شروع به جذب فالوور کنید، ایده خیلی خوبی است. اگر کاربران پروفایل شما را بازدید کرده و ببینند که خالی است، ممکن است شما را فالو نکنند.
بعد از این کار، شروع به فالو کردن اکانتهایی کنید که مرتبط با بیزنستان باشند. به اینستاگرام مثل یک جامعه نگاه کنید و به دنبال کسب و کارهای دیگر در منطقه خودتان یا افراد بانفوذی باشید که ممکن است از محصولات یا خدمات شما لذت ببرند. با فالو کردن این اکانتها، اینستاگرام سایر اکانتهای مرتبط را هم به شما توصیه خواهد کرد.
پس از فالو کردن یک اکانت، با آن در تعامل باشید. این روش در بازاریابی اینستاگرام ، طبیعیترین روش برای جلب توجه به سمت اکانت خودتان بدون ارسال پیامها و درخواستهای اسپم است. وقتی اکانتی را فالو کرده یا با آن تعامل داشته باشید، مالک اکانت یک نوتیفیکیشن دریافت میکند. به این ترتیب به آنها اعلام میشود که اکانت شما را بررسی کرده و شما را دنبال کنند. همیشه با پاسخ دادن به کامنتهای فالوورها و تعامل با مطالبی که منتشر میکنند، از آنها قدردانی کنید.
بعد از این اقدامات جهت بازاریابی اینستاگرام ، دیگران را تشویق کنید که اکانت شما را share کنند. سفیران برندتان را دعوت کنید تا اکانت شما را share کرده یا با اکانتهای مشابه همکاری کنند.
در نهایت، اکانت اینستاگرام خودتان را در کانالهای دیگر هم تبلیغ کنید. لینک اینستاگرام خودتان را در وبسایتتان و سایر شبکه های اجتماعی درج کنید. گاهی اوقات سریعترین راه برای جذب فالوور بیشتر، درخواست مستقیم از خود آنهاست!
دیدگاهتان را بنویسید