۱۰ روش قوی برای جذب مشترک راغب جهت غنی کردن لیست ایمیل تان
هنوز هم ایمیل یکی از قوی ترین و ارزشمندترین سرمایه های هر کسب و کار آنلاینی محسوب می شود. هر وبلاگ یا کسب و کاری که سعی به بازاریابی یا فروش آنلاین محصولات یا خدمات را دارد، باید آدرس ایمیل افراد را جمع آوری کرده و با جذب مشترک ، یک لیست ایمیل غنی و قدرتمند بسازد.
اولین گام برای تهیه لیست ایمیل و جذب مشترک استفاده از یک فرم ثبت نام در وب سایتتان است که افراد در آن آدرس ایمیلشان را ثبت و مشترک دریافت پست های معمولی، پست های وبلاگی جدید و یا مطالب دیگر شوند و در کل وارد فرآیند ایمیل مارکتینگ شوند.
اما اکثر مواقع تنها ایجاد چنین فرمی منجر به جذب مشترک چندانی نمی شود. در واقع لازم است برای جذب مشترک در سایتتان و دریافت ایمیل کاربران کمی خلاقانه تر عمل کنید و اینجاست که ترفندهای جمع آوری مشترک راغب (که در اصطلاح به آن lead گفته می شود) به کمکتان می آید.
lead magnet چیست و چگونه می تواند باعث جذب مشترک شود؟
lead magnet به محتوایی گفته می شود که به عنوان راهکار یک مسئله یا مشکل، در اختیار کاربران قرار داده می شود و هدف آن برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان وب سایت است. lead magnetها شامل هر چیزی میشوند که شما به صورت رایگان ارائه می دهید تا در ازای آن آدرس ایمیل افراد را دریافت کنید و می تواند اطلاعات، محتوا یا مثلاً دسترسی پیدا کردن به شما و اطلاعاتتان باشد.
به عبارت دیگر lead magnet شامل هر چیزی است که در نظر مخاطبین موردنظرتان ارزشمند باشد و باید آنقدر ارزش داشته باشد که آن ها مایل باشند در ازای دسترسی به lead magnet ایمیل آدرسشان را در اختیار شما قرار دهند.
اصطلاح lead magnet معمولا با نام ها و اصطلاحات دیگری همراه است مثل پیشنهاد عضویت، ارتقای محتوا، پیشنهادات رایگان و غیره. اما هدف همه این روش ها جمع آوری ایمیل آدرس افراد، جذب مشترک و تشکیل لیست ایمیل است. بعلاوه همه این روش ها این فرصت را فراهم می کنند که تخصصتان را به گروه مورد هدف نشان داده و اعتمادشان را با یک پیشنهاد ارزشمند جلب کنید و بعد از آن با ایمیل مارکتینگ باعث افزایش ترافیک سایت تان بشوید.
اگر قصد دارید که در محیط اینترنت و فضای آنلاین مشترک راغب و علاقه مند جذب کنید نیاز به یک lead magnet قوی دارید. و اگر قرار است پیشنهادی برای جذب مشترک ارائه کنید باید به آن پایبند باشید در غیر این صورت اعتماد مشترکین را در همان برخورد اول از بین می برید.
جایگاه lead magnet در فرایند فروش کجاست؟
به طور خلاصه، فرایند فروش کلاسیک به صورت زیر است:
- ایجاد ترافیک
- جذب مشترک راغب
- پرورش دادن مشترک راغب
- تبدیل مشترک راغب به خریدار (یعنی همان فروش).
در این فرایند، هدف lead magnet تبدیل بازدیدکننده سایت (ترافیک) به مشترک راغبی است که تمایل به دریافت ایمیل های منظم دارد. در واقع به جای این که هدف شما فروش مستقیم به بازدیدکنندگان سایت باشد، می توانید فرصت ایجاد رابطه با مشترکین و جلب اعتماد آن ها را بدست آورید و در نهایت بیشتر محصولاتتان را به مشترکان راغبی بفروشید که شما را می شناسند و به شما اعتماد دارند.
منبع تصویر: Hubspot
۹۹درصد افرادی که برای اولین بار از یک سایت بازدید می کنند، آماده خرید نیستند. پس اگر ایمیلشان را دریافت نکنید، در برگرداندن آن ها به سایتتان هنگامی که آماده خرید هستند، دچار مشکل می شوید.
اما اگر ایمیلشان را دریافت کنید و با جذب مشترک ، لیست ایمیل تان را تشکیل دهید، فرصت های زیادی برای ایجاد یک رابطهی مبتنی بر اعتماد و فروش در مراحل بعدی خواهید داشت.
البته درست است که قصد نهایی شما از این کار، فروش به مشترکین سایت است. اما اگر امکان ارسال ایمیل به آن ها را داشته باشید، بهتر می توانید آن ها را آماده خرید کنید.
ویژگی های یک lead magnet خوب چیست؟
یک lead magnet خوب باید بتواند مشکلی که بین بیشتر مخاطبین موردنظرتان مشترک است را حل کند. هر چه این مشکل مهم تر باشد، افراد بیشتری تمایل پیدا می کنند که در ازای حل آن ایمیلشان را به شما بدهند و لیست ایمیل شما را کامل تر کنند.
نکته مهم اینجاست که باید درمورد مسئله ای که وعده حلش را می دهید صادق باشید. سعی نکنید در بیان این مسئله با ابهام صحبت کنید یا با دادن وعده هایی که در توانتان نیست مخاطبین را تطمیع کنید. ایجاد رابطه ای که بر اساس دروغ و وعده های پوچ باشد مسلما به شما در افزایش فروش کمکی نخواهد کرد.
از طرفی یک lead magnet خیلی خوب و ایده آل، چیزی ارائه می کند که هیچ کس دیگری ارائه نمی کند. اگر افراد بتوانند راهکار شما را جای دیگری هم پیدا کنند، شاید همه یا بعضی از آن ها به جای شما همان جای دیگر را انتخاب کنند.
در ادامه با ده ایدهی قوی برای تهیه lead magnet برای جذب مشترک آشنا می شویم:
نکات یا مطالب اختصاصی یا دسترسی به یک منبع
در بعضی از وبلاگ های تجاری سعی می شود در فرم ثبت نام یک محتوای اختصاصی به بازدیدکنندگان پیشنهاد شود. اگر این روش را بکار می بندید لازم است در مورد پیشنهادتان کاملا صادقانه و شفاف عمل کنید.
در این مورد می توان به مشترکین جدید مثلا امکان دسترسی به یک کتابخانه یا منبع کامل را داد. این روش خیلی خوب کار می کند بخصوص اگر از قبل مردم به برندتان اعتماد دارند.
منبع تصویر: Melyssa Griffin
مطالعات موردی و دادههای مربوطه
مطالعات موردی از جمله مطالب خیلی مفید و ارزشمند هستند و این به خاطر منحصر بفرد بودنشان است. در واقع فقط شما یا شرکت تان اطلاعات و داده های مربوط به مطالعات موردی خودتان را در اختیار دارید.
می توانید برای این کار از مشتریانتان هم استفاده کرده و اجازه دهید آن ها هم تجربیاتشان برای حل یک مشکل (منظور مشکل مشترکی است که مخاطبین موردنظرتان دارند) را بیان کنند. این تجربیات مشتریانتان برای بازدیدکننده ها یا مشتریان بالقوه بسیار ارزشمند است چون می توانند اطلاع پیدا کنند که دیگران چطور مشکلشان را حل کرده اند.
چک لیست ها
سعی کنید بجای ارائه انبوهی از اطلاعات، یک چک لیست مرتب از آیتم هایی تهیه کنید که افرادی که قصد انجام کار خاصی را دارند نباید فراموش کنند.
با این کار می توانید مهارت و تخصص تان را نشان دهید. چک لیست، به مخاطبین مورد نظرتان امید راهنمایی و حل مشکلاتشان از طریق یک فرایند ناشناخته را می دهد و این که هیچ مرحلهی مهمی را از قلم نخواهند انداخت.
منبع تصویر: OptinMonster
Cheat sheet یا راهنمای جامع
cheat sheet یا برگه تقلب اصطلاحی است که برای راهنماهای کوچکی استفاده می شود که میانبری برای حل یک مشکل ارائه می دهند. در واقع با ارائه این راهنما مشترکین سایت نیازی به جستجوی اطلاعات از منابع مختلف و بعد مرتب کردنشان ندارند و شما یک راهنمای گام به گام برای دستیابی سریع تر به اهدافشان در اختیارشان قرار می دهید.
cheat sheet باید وعدهی یک راهکار سریع برای حل یک مشکل خاص را به افراد بدهد، نسبتا سرراست بوده و درک آن آسان باشد.
منبع تصویر: Smart Blogger
کتابچه های الکترونیکی
eBook یا کتابچهی الکترونیکی می تواند شامل یک کتاب چند صفحهای باشد تا یک کتاب حجیم و کامل. به طور کلی eBook نسبت به راهنمای سریع بیشتر شامل طراحی و گرافیک است و در آن بیشتر از نمایش تصویری استفاده می شود تا متن.
استفاده از eBook روش خیلی خوبی برای جذب Lead است چون فرمت انعطاف پذیرتری دارد و می توان آن را هر جایی مطالعه کرد. بعلاوه مردم دریافت کتاب رایگان را بسیار دوست دارند!
آموزش رایگان
دورههای آموزشی را می توان در قالب فرم ها و سبک های مختلف ارائه کرد از جمله دوره های ویدیویی، پادکست یا ایمیل. این دوره ها را می توان در قالب یک واحد یا واحدهای جداگانه و طی چند روز ارائه کرد. هدف این دوره های آموزشی این است که به افراد چیزهایی را آموزش دهند که نمی دانستند و آن ها را در حوزه مسئله ای که قصد حلش را دارند، از یک فرد مبتدی به یک فرد خبره تبدیل کنند.
یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار این است که مطالب قدیمیتر سایتتان را تغییر کاربری داده و در قالب یک دوره آموزشی ارائه دهید. برای مثال می توانید پست های وبلاگتان در رابطه با یک موضوع خاص را سرجمع کرده و به صورت یک سری ایمیل در اختیار افراد قرار دهید. یا یک وبینار را به درس های جداگانه تقسیم یا فصل های یک eBook را به صورت یک دوره آموزشی از طریق ایمیل به افراد ارسال کنید.
منبع تصویر: Rick Mulready
وبینار یا کنفرانس مجازی
وبینار یا کنفرانس مجازی یکی از بهترین راهکارها برای تهیه لیست ایمیل است. جدا از این که با این روش افراد را تشویق به عضویت در سایت میکنید، می توانید با سایر افراد در حوزه کاری خودتان همکاری کرده و به این ترتیب به مشتریان آن ها هم دسترسی پیدا کنید.
اما دو نکته در مورد کنفرانس مجازی هست که ممکن است کار را کمی سخت تر کند اول این که با دعوت کردن از بازدیدکنندگان سایت برای شرکت در کنفرانس، در واقع از آن ها می خواهید که زمانشان را در اختیار شما قرار دهند. که این زمان معمولا حداقل یک ساعت است. بعلاوه از این کنفرانس ها معمولا در آخرین مراحل فرایند فروش استفاده می شود. یعنی معمولاً مردم این تصور را ندارند که تمام ۶۰ دقیقه ی یک وبینار ارزش شنیدن یا دیدن داشته باشد. معمولا انتظار می رود که حدود ۴۰ دقیقه صحبت ها و مطالب ارزشمند بیان شده و ۲۰ دقیقه در مورد فروش صحبت شود.
بعلاوه اگر ترافیک سایتتان کم و لیست ایمیل تان هنوز کوچک است ممکن است وبینار شما هیچ بازدیدکننده ای نداشته باشد – یا بدتر از آن یک یا دو شرکت کننده داشته باشد و جذابیت آن از بین برود. در صورتیکه تعداد شرکت کننده ها کم باشد هیچ بازخورد یا بحث فعالی شکل نمی گیرد و حتی ممکن است بعضی بازدیدکننده ها قبل از اتمام صحبت هایتان وبینار را ترک کنند.
استفاده از وبینار احتمالا باید آخرین راهکارتان برای جذب مشتری باشد چون معمولا انتهای قیف فروش محل بهتری برای وبینار است.
منبع تصویر: Neil Patel
تحلیل و ارزیابی
برای تهیه یک lead magnet فوق العاده می توان یک پیشنهادی شخصی و تعاملی ارائه کرد. مثلا می توانید تحلیلی از برخی جنبه های جذاب کسب و کار یا زندگی بازدیدکنندگان سایت برایشان انجام دهید. برای ایجاد Leadهای هدفمندتر می توانید تحلیل یا ارزیابیای ارائه دهید که با محصولاتتان مرتبط باشد.
به عنوان مثال یک استارتاپ آلمانی به نام ۱۲ grapes که به فرایندهای استخدام در سازمان های مختلف کمک می کند، به عنوان lead magnet ارزیابی رایگانی از تیم کاری فعلی شما ارائه می دهد.
الگوهای آماده (Template)
معمولا افراد کپی کردن را دوست دارند. این کار هم به آن ها تضمین می دهد که کارشان را درست انجام می دهند و هم این که باعث راحت شدن کارهایشان می شود. تهیه Templateها یا قالب های آماده برای افرادی که در حوزهی خاصی تازه کار هستند و یا مثلا تجربه تولید محتوا برای یک کاربرد خاص را ندارند، روش بسیار مناسبی است و قدرت زیادی برای جذب مشترکان راغب دارد و لیست ایمیل شما را کاملتر می کند.
منبع تصویر: Bidsketch
فصل های نمونه
اگر قصد فروش یک eBook یا دوره آموزشی را دارید می توانید بعضی از فصل های آن را برای جذب افراد به رایگان در اختیارشان قرار دهید. سعی کنید بهترین فصل کتاب را برای این کار انتخاب کنید.
استفاده از این lead magnet دو مزیت دارد:
- ایمیل آدرس افراد را بدست می آورید.
- باعث جذب مشتری برای مطلب می شوید.
ارائه فصل های نمونهی یک کتاب یا دورهی آموزشی پاسخدهی بیشتری دارد. در واقع شما چیزی را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می دهید که برای تهیه آن باید پول بپردازند. به این ترتیب این ذهنیت در افراد شکل می گیرد که اگر این مطلب آنقدر ارزشمند هست که بقیه برای خریدش هزینه می کنند، پس حتما ارزش دارد که آن را به صورت رایگان امتحان کنند.
خلاصه مطلب
ایده هایی که در این مطلب بیان کردیم مسلما همه روش های ممکن برای جذب مشترک راغب نیستند. روش های بیشمار دیگری برای ارائه پیشنهادات رایگانی که افراد را تشویق به عضویت در سایت و دریافت ایمیل کنند، وجود دارد.
اگر قصد کار با lead magnetها را دارید، هدف این کار یعنی تهیه یک لیست ایمیل اختصاصی از مشترکین هدفمند را نادیده نگیرید. پس نیاز نیست که پیشنهاد پرزرق و برقی ارائه کنید که به سرعت لیست ایمیل تان را از افرادی که جزو گروه موردنظرتان نیستند، پر کند.
حتما تعداد مشترکین اضافه شده را تحت نظر بگیرید. اگر روش انتخابی عده خیلی کمی را جذب کرده احتمالا خیلی خوب یا هدفمند نیست. در این حالت روش های دیگر را امتحان و بررسی کنید. اگر از قبل تعداد زیادی مشترک یا مشتری دارید می توانید یک نظرسنجی مختصر برای آن ها ارسال کنید و از آن ها بپرسید چه نوع پیشنهادات رایگان و چه مدل محتوایی را ترجیح می دهند. با این کار می توانید ایده های بهتری برای تولید محتوای سایت و ایجاد بهترین lead magnet ها کسب کنید.
دیدگاهتان را بنویسید