سئو داخلی چیست؟ (آموزش کامل سئو on page)
سئو داخلی یا سئو on page یکی از مهم ترین جنبههای بهینه سازی وبسایت است. سوال این است که سئو on page چیست و برای بهینه سازی داخلی از کجا شروع کنیم؟ در این مقاله از سایت آرکاد که با موضوع آموزش سئو میباشد، نکات کلیدی که باید برای بهینه سازی مناسب سایتتان در نظر داشته باشید را مرور میکنیم.
اصول سئو داخلی
قبل از پرداختن به بحث بهینه سازی سئو داخلی در ابتدا به برخی سوالاتی که ممکن است هنگام شروع کار با سئو برای شما مطرح شود میپردازیم.
سئو داخلی چیست؟
شاید بهتر است بپرسیم سئو داخلی و خارجی چیست؟ سئو داخلی به بهینه سازی ساختار و محتوای یک وبسایت گفته میشود که بر خلاف سئو خارجی یا سئو off page هر چیزی که درون صفحه قرار دارد را شامل میشود. سئو خارجی سایت بیشتر شامل لینک بیلدینگ میشود و سئو داخلی دو جنبه را تحت پوشش قرار میدهد:
- محتوا
- مباحث فنی (سئو تکنیکال)
چگونه سئو داخلی را اجرا کنیم؟
مهارت یافتن در سئو داخلی نیاز به دانش وسیعی دارد چون جنبههای زیادی را در برمی گیرد. در این راهنما تکنیکها و عوامل مهم برای موفقیت سئو داخلی را بررسی میکنیم.
چرا باید روی سئو داخلی کار کرد؟
چون یکی از اجزای مهم سئو است که میتواند به شما برای دریافت رتبههای بهتر، دستیابی به مخاطبین بیشتر و جذب ترافیک ارگانیک بیشتر، کمک کند.
سئو داخلی بر خلاف سئو خارجی کاملاً تحت کنترل خود شما قرار دارد.
چه زمانی باید سئو داخلی انجام داد؟
هنگام شروع به کار با یک سایت برخی موارد نیاز به یک بار تنظیم دارند (مثل ساختار صفحه، HTTPS، بهینه سازی سرعت سایت) و برخی فعالیتها باید هر چند مدت یک بار انجام شوند – هر زمان یک پست وبلاگی جدید منتشر میکنید، باید فاکتورهای سئو داخلی را در نظر داشته باشید.
اگر رتبه اول نتایج جستجو را هم دارید باید سئو داخلی را در نظر داشته باشید چون سئو یک فرایند دائمی است.
چه کسی باید سئو داخلی را انجام دهد؟
هر مالک سایت، وبلاگ نویس، بازاریاب آنلاین یا متخصص سئو و در واقع هر کسی که سعی به رتبه گرفتن یک سایت در موتورهای جستجو دارد میتواند سئو on page را انجام دهد.
فاکتورهای سئو داخلی
سئو داخلی مراحل مختلفی را شامل میشود.
۱۲ فاکتورمهم سئو داخلی که تاثیر مستقیم یا غیرمستقیمی بر موفقیت سایت شما دارند، عبارتند از:
- وبسایت قابل خزش: وبسایتی که امکان پویش و ایندکس شدن آن توسط رباتهای جستجو وجود داشته باشد.
- معماری سایت: در معماری صفحات یک منطق و ساختار مشخص وجود داشته باشد.
- لینکهای خروجی باکیفیت: وبسایت به منابع خارجی با کیفیت لینک شده باشد.
- سرعت وبسایت: صفحات روی همه دستگاهها با سرعت بارگذاری شوند.
- موبایل پسند بودن: صفحات روی همه مرورگرها و دستگاهها به خوبی پردازش شوند.
- استفاده از HTTPS: وبسایت ایمن سازی شده و مجوز SSL را داشته باشد.
- URLهای کاربرپسند: آدرسهای URL ساده و UX پسند باشند.
- محتوای هدفمند: صفحه یک قصد جستجوی خاص را هدف بگیرد.
- بهینه سازی کلمات کلیدی: در صفحات سایت از کلمات کلیدی مناسب در محلهای مناسب استفاده شود.
- بهینه سازی تصاویر: تصاویر برای موتورهای جستجو بهینه سازی شوند.
- قابلیت اطمینان و UX: متنها بخوبی بهینه سازی شده، خوانا و UX پسند باشند.
- نرخ کلیک: برچسب عنوان صفحه و توضیحات متا بهینه سازی شده باشند.
مواردی مثل HTTPS یا سرعت صفحه جزء عوامل تایید شده در رتبه دهی به سایت هستند. یعنی گوگل مستقیماً از آنها در الگوریتم رتبه بندی خود استفاده میکند.
اما گوگل خیلی از این موارد را استفاده نمیکند (حداقل نه به صورت مستقیم).
بین کارشناسان سئو در رابطه با تاثیر مواردی مثل CTR یا لینک بیرونی بر رتبهها اختلاف نظر وجود دارد و در این مطلب به آن نمیپردازیم.
نکته این است که چه گوگل از این فاکتورها به عنوان فاکتورهای تاثیرگذار بر رتبهها استفاده کند یا نکند در هر صورت این عوامل مهم هستند چون تجربیات کاربری کلی را بهبود بخشیده و برای بازدیدکنندگان سایت ارزش ایجاد میکنند.
توجه: صدها سیگنال برای سئو on page و off page و رتبه دهی وجود دارد اما هیچ کس ۱۰۰% مطمئن نیست که این سیگنالها چیست و چطور کار میکنند. کارمندان گوگل درباره فرمولهای مورد استفاده شان بسیار رازدار هستند تا از سوء استفادههای احتمالی پیشگیری کنند. آنها فقط درباره برخی جنبههای خاص الگوریتمهایشان تایید یا بیانیه صادر میکنند.
هر چند همه فاکتورهای ذکر شده در این راهنما فاکتور رتبه بندی نیستند اما همه آنها با رتبه بالاتر در ارتباط هستند. این یعنی سایتهایی که رتبههای بالایی دارند معمولاً در این حوزههای بهینه سازی و سئو داخلی عملکرد خیلی خوبی دارند.
در این مطلب که شامل لیست فاکتورهای موفقیت سئو است، اهمیت همه این فاکتورها توسط Cyrus Shepard به کمک مطالعات موردی، نظرات کارشناسان و اعلامیههای گوگل بررسی شده است.
در بخشهای پیش رو همه این عوامل را مرحله به مرحله بررسی میکنیم.
این بررسی را با سئو تکنیکال شروع میکنیم.
سئو تکنیکال (موارد فنی سئو داخلی)
سئو داخلی به میزان زیادی شامل بهینه سازی فنی میشود. از نظر عدهای این موضوع سختیهای خود را به همراه دارد اما اصول آن چندان هم سخت نیست.
۱- ایندکس شدن صفحات و دسترس پذیری آن برای رباتها را بررسی کنید
دسترس پذیری سایت، پایه و اساس سئو تکنیکال محسوب میشود. موتورهای جستجو صفحات را پویش کرده و در دیتابیسهایشان ایندکس میکنند تا بتوانند مرتبط ترین نتایج را به کاربرانشان نمایش دهند.
با استفاده از کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) میتوانید تشخیص بدهید که صفحات سایت شما ایندکس شده اند یا خیر.
اگر از این کنسول استفاده نمیکنید، توصیه میکنیم که همین حالا آن را تنظیم کرده و استفاده کنید.
آموزش تنظیم کنسول جستجو
برای اتصال به کنسول جستجو، باید با یک اکانت گوگل ثبت نام کرده و دامنه خودتان را وارد کنید.
در گذشته باید همه مدلها را بررسی میکردید (http://، https://، www، بدون www) اما حالا مالکیت خودتان را از طریق یک رکورد DNS مشخص کنید که انجام این کار به راحتی ممکن است.
کنسول جستجو به تحلیل رتبه کلمات کلیدی، CTRها، جریمههای احتمالی گوگل و ایندکسینگ سایت کمک میکند.
بررسی قرار داشتن صفحات در گوگل
کنسول جستجوی گوگل را باز کنید. در ویوی Coverage گزینه Excluded را انتخاب و بررسی کنید که آیا در این لیست صفحهای هست که باید ایندکس شود.
احتمالاً در اینجا لیستی از صفحات استثناء شده را مشاهده خواهید کرد. ممکن است ایندکس شدن این صفحات برای شما مهم باشد، یا نباشد. کنسول جستجو لیست همه صفحات استثناء شده را به شما نمایش میدهد و شما باید تصمیم بگیرید که این صفحات باید توسط گوگل ایندکس شوند یا خیر.
ممکن است چنین صفحاتی را مشاهده کنید:
- URLهایی که به صورت خودکار در سیستم CMS شما ایجاد شده اند – /embed/، /feed/، /wp-admin/
- URLهای شامل پارامتر – ?ref، ?tags، ?utm
- صفحات مربوط به صفحه بندی (یا Pagination) – ?page=2، /page/2/
این صفحات نیاز به ایندکس شدن ندارند. اما اگر URL صفحات مهم لندینگ، پستهای وبلاگی، دسته بندیها یا محصولات در این قسمت مشاهده نمیشود، ممکن است این مسئله مشکل آفرین شود. شاید این اتفاق به خاطر یک خطای کوچک در وبسایت (یا درج نادرست صفت noindex رخ داده باشد) یا به دلیل مشکلات مهم تری مثل ضعیف یا تکراری بودن محتوا رخ داده باشد.
اگر به نظر میرسد مشکلی در این قسمت هست، سعی کنید دلیل را شناسایی کرده یا از یک فرد حرفهای کمک بگیرید.
نکته: برای مشاهده ایندکس شدن سایت یک روش دیگر هم وجود دارد. کافیست در گوگل از این اپراتور جستجو استفاده کنید:
- برای مشاهده تعداد تقریبی صفحات ایندکس شده: site:yourdomain.xy
- برای مشاهده اینکه آیا یک صفحه خاص ایندکس شده است یا خیر: site:yourdomain.xy/page
اگر تعداد صفحات ایندکس شده به طرز مشکوکی کم هستند یا هیچ صفحهای مشاهده نمیشود، ممکن است ایندکسینگ سایت شما با مشکل روبرو شده باشد.
اگر همه صفحات مهم سایت شما ایندکس شده اند، پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
۲- ایجاد ساختار برای سایت
ساختار سایت یکی از مواردی است که باید قبل از راه اندازی سایت درباره آن خوب فکر کنید چون اصلاح آن بعد از راه افتادن سایت بسیار سخت خواهد بود.
داشتن صفحاتی با ساختار خوب و قابل درک به دو دلیل اهمیت دارد:
- باعث میشود که سایت قابل خزش تر باشد.
- به بهبود تجربیات کاربران کمک میکند.
در ادامه مراحلی که میتوان برای بهینه سازی ساختار سایت طی کرد را بررسی میکنیم:
نقشه سایت (Sitemaps)
اگر وبسایتی بزرگ با هزاران صفحه دارید، میتوانید از نقشه سایت استفاده کنید.
نقشه سایت یک فایل ساده (معمولاً .xml) است که URL همه صفحات در آن قرار دارد. این فایل به خزشگرها کمک میکند تا همه صفحاتی که شما تمایل به خزش و ایندکس شدن آنها دارید را در یک محل خاص پیدا کنند.
در ادامه مثالی از نقشه سایت که توسط پلاگین وردپرسی Yoast SEO تولید شده را مشاهده میکنید.
در رابطه با نقشه سایت اطلاعات اشتباه زیادی وجود دارد، اما دو نکته را به خاطر داشته باشید:
- داشتن نقشه سایت فاکتوری برای رتبه بندی نیست و باعث تخصیص هیچ امتیاز اضافهای برای سایت شما از سوی گوگل نمیشود.
- اگر یک وبسایت اطلاعاتی ساده دارید، نیازی به نقشه سایت نخواهید داشت چون گوگل قادر است بدون نقشه سایت هم محتوای سایت شما را خزش کرده و ایندکس کند.
عمق ساختار
ساختار وبسایت نباید بیش از حد عمیق باشد تا موتورهای جستجو بتوانند به راحتی همه مطالب مهم را پیدا کنند و کاربران هم بتوانند محتوای مورد نظرشان را به سرعت پیدا کنند.
هنگام طراحی قابلیت مرور و راهبری سایت، از قانون سه کلیک استفاده کنید:
کاربر سایت شما باید بتواند همه اطلاعات موردنیازش را از صفحه اصلی با سه کلیک یا کمتر پیدا کند.
برای دستیابی به این هدف میتوانید از دو نوع لینک استفاده کنید:
- لینکهای ساختاری (مثل مرور در منوها و فوتر، فراخوانها) – این لینکها با توجه به سلسله مراتب صفحات، یک ترتیب عمودی دارند.
- لینکهای زمینهای (مثل لینکهای داخل متن، لینکهای مطالعه بیشتر) – که به سلسله مراتب سایت ارتباطی ندارد.
عمق ساختار کاملاً به لینکهای داخلی بستگی دارد.
در ادامه نگاهی دقیق تر به اهمیت سئو لینک داخلی خواهیم داشت.
۳- لینکهای داخلی
لینکهای داخلی راه بسیار خوبی برای حفظ خوانندهها در وبسایت شما هستند. این لینکها تعاملات کاربران را افزایش داده و با پیشنهاد دادن منابع یا صفحات مرتبط منجر به افزایش ارزش محتوا برای خواننده میشوند.
همچنین، لینکهای داخلی به موتورهای جستجو اعلام میکنند که چه صفحاتی مهم هستند و چطور میتوانند به آن صفحات برسند. از اینرو گاهی به آنها لینک های داخلی سئو هم گفته میشود. پیشنهاد میکنم مقاله با عنوان “چگونه سئو سایت را با ساختار لینکهای داخلی ارتقا دهیم؟” را مطالعه کنید.
توجه: یکی دیگر از جنبههای لینکهای داخلی که باید به آن توجه داشته باشید، انکر تکست (anchor text) یا متن لینک است. این متن حاوی اطلاعات مهم در رابطه با صفحه لینک شده است.
در رابطه با وبلاگها، استفاده از لینکهای داخلی برای پیروی از مدل خوشه موضوعی (Topic Cluster) اهمیت زیادی دارد. این کار کمک میکند تا بتوانید پستهایی که از نظر موضوعی به هم ارتباط دارند را پیدا کرده و مهم ترین مطالب را مطالعه کنید.
در مدل خوشه موضوعی دو نوع محتوا وجود دارد:
- محتوای ستونی (Pillar content) – یک صفحه یا پست طولانی که یک موضوع خاص را به صورت گسترده تحت پوشش قرار میدهد.
- محتوای خوشهای (Cluster content) – پستهای وبلاگی پشتیبان که موضوعات فرعی را با جزئیات تشریح میکنند.
در ادامه یک نمونه از لینکهای داخلی درون یک خوشه موضوعی را مشاهده میکنید:
چقدر باید از لینکهای داخلی استفاده کرد؟
جواب این سوال بیشتر به طول متن بستگی دارد. وجود چندین لینک داخلی در یک صفحه از نظر سئو مشکلی ندارد فقط باید این کار را به صورت طبیعی انجام داده و در انجام لینک داخلی سئو افراط نکنید.
به عنوان مثال همانطور که مشاهده میکنید در این مطلب لینکهای داخلی زیادی درج شده اما مادامی که لینکهای داخلی مرتبط و مناسب باشند و تجربه کاربری خوبی برای خوانندگان سایت فراهم کنند در رابطه با تعداد آنها جای نگرانی وجود ندارد.
نکته: اگر مالک یک وبلاگ هستید نگاهی به جدیدترین مقاله تان داشته باشید و بررسی کنید که چند لینک به سایر صفحات سایت شما وجود دارد. اگر لینکی درج نشده چک کنید که آیا پستی در وبلاگ شما هست که برای خوانندهها مناسب باشد. در این صورت آنها را لینک کنید. سعی کنید این فرایند را برای قبل از انتشار مقالات تبدیل به یک روتین کنید.
به این ترتیب حالا به لینکهای بیرونی میرسیم.
لینک به منابع بیرونی باکیفیت
خیلی از افرادی که در زمینه سئو مبتدی هستند، برای لینک کردن به سایر وبسایتها دچار تردید میشوند. این افراد تصور میکنند که ارزش لینک یا لینک جویس[۱] سایتشان به سایر سایتها منتقل شده و به این ترتیب اعتبار آنها کاهش پیدا میکند.
واقعیت این است که لینک کردن به دیگران میتواند به نفع خود شما باشد.
John Mueller از گوگل در این رابطه میگوید:
“از دیدگاه ما لینکهای بیرونی به سایر وبسایتها یعنی لینکهایی که شما از سایت خودتان به سایر سایتها درج میکنید جزء فاکتورهای رتبه دهی نیستند اما میتواند باعث ارزش بخشیدن به محتوای شما شود و این ارزش هم میتواند به نوبه خود برای ما در حوزه جستجو مفید و متناسب باشد.”
مطالعه موردی
این مطالعه موردی خیلی خوب که توسط Reboot Online در زمینه سئو داخلی انجام شده نشان میدهد که ممکن است گوگل از لینکهای بیرونی به عنوان یک فاکتور رتبه دهی استفاده کند.
در مجموع ۱۰ وبسایت ساخته شد که متمرکز بر یک کلمه کلیدی مصنوعی بودند. ۵ مورد از آنها به سایر سایتهای معتبر لینک داده بودند و ۵ مورد هیچ لینک خروجی نداشتند.
بعد از مدتی وبسایتهایی که به سایر سایتها لینک داده بودند موفق شدند برای آن کلمه کلیدی ساختگی در گوگل رتبه بهتری کسب کنند.
البته لینک سازی باید این شرایط را داشته باشد:
- با اعتدال و میانه روی انجام شود
- باید به سایتهایی با کیفیت لینک کنید (نه سایتهای مشکوک، اسپم یا کم کیفیت)
- طبیعی و مرتبط باشد
یکی از مزایای لینکهای بیرونی این است که آنچه که شما لینک میکنید، نشان دهنده موضوع و محتوای کلی سایت شماست.
شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که چه تعداد لینک بیرونی مناسب است؟
تنها توصیهای که در زمینه میتوان مطرح کرد این است که از عقل سلیم استفاده کرده و به مخاطبینتان فکر کنید. قطعاً چنین مقالهای از نظر تجربیات کاربری عملکرد خوبی نخواهد داشت:
نکته آخر: مراقب باشید که به چه سایتی لینک میکنید.
وبسایتهای مجاز و معتبر معمولاً بیشتر به سایتهایی مجاز لینک میکنند و هرگز به سایتهای اسپم با محتوای کم کیفیت لینک ندارند. به این ترتیب میتوان به راحتی شبکه وبسایتهای اسپم را شناسایی کرد. پس به گوگل نشان دهید که سایت شما متعلق به شبکه وبسایتهای مجاز است.
۴- بهبود سرعت بارگذاری صفحات
سرعت صفحات یکی از فاکتورهای سئو داخلی است و دلیل این موضوع کاملاً مشخص است چون در عصر کنونی که عصر سرعت است هیچ کس تمایلی ندارد در حالیکه گزینههای پرسرعتی وجود دارد منتظر بارگذاری اطلاعات از یک وبسایت کند بماند.
اگر صفحهای را باز کرده و مثلاً بیشتر از ۳ ثانیه منتظر بمانید، چه اتفاقی رخ میدهد؟ احتمالاً روی دکمه back کلیک کرده و به دنبال یک سایت دیگر خواهید بود.
گوگل این علائم را جمع آوری کرده و در الگوریتم خود در نظر میگیرد.
برای تست سرعت صفحات میتوانید از ابزار PageSpeed Insights گوگل استفاده کنید. به غیر از امتیاز سرعت، نکات و راهنماهایی هم برای بهبود سرعت در اختیار شما قرار میگیرد.
نکته: PageSpeed Insights هر بار فقط نتایج یک صفحه را در اختیار شما قرار میدهد. بنابراین این نتایج فقط مربوط به یک صفحه هستند. چندین نوع صفحه (صفحه اصلی، پست وبلاگی، صفحه محصول) را انتخاب کرده و همه آنها را تست کنید.
بحث ایندکس گذاری با اولویت موبایل را فراموش نکنید؛ گوگل وبسایت شما را از دید دستگاههای موبایل هم بررسی میکند. بنابراین توجه خاصی به سرعت صفحه روی گوشی موبایل داشته باشید.
توجه: دستیابی به امتیاز ۱۰۰ روی دستگاههای موبایل تقریباً غیرممکن است (ما هم چنین صفحهای پیدا نکردیم!) بنابراین زیاد نگران این موضوع نباشید و فقط سعی کنید از محدودههای قرمز دور بمانید.
برای پیاده سازی همه موارد فنی نیاز به یک برنامه نویس حرفهای دارید (مگر اینکه خود شما در رابطه با به حداقل رساندن HTML/CSS یا تگهای DOM اطلاعات داشته باشید.)
از طرفی اگر برنامه نویس نیستید هم میتوانید کارهای خاصی را انجام دهید.
برای بیشتر کاربران، پایبندی به این روشهای توصیه شده جهت حفظ سرعت سایت در سطح رضایت بخش کفایت میکند:
انتخاب یک هاست مناسب
هاستینگ تاثیر قابل توجهی بر سرعت صفحه دارد بنابراین حتماً از یک شرکت معتبر کمک بگیرید.
نیازی به نگرانی درباره میلی ثانیه وجود ندارد اما نمیتوان از شرکتهایی با خدمات ارزان قیمت هم انتظار کارایی فوق العاده داشت.
نکاتی که باید در نظر داشته باشید، عبارتند از:
- سرعت
- زمان فعالیت و در دسترس بودن
- لوکیشن سرور
بهینه سازی تصاویر
سئوی داخلی عکس یکی از مهم ترین عوامل در زمینه سرعت صفحات است.
بارگذاری تصاویر بزرگ مدتها زمان میبرد (که این مدتها ممکن است در دنیای سئو در حد چند ثانیه باشد). بنابراین باید سایز تصاویر را بهینه سازی کرده و بین سایز و کیفیت یک توازن برقرار کنید.
همچنین فشرده کردن فایلهای تصویری را هم فراموش نکنید. میتوانید ابزاری مثل TinyPNG را امتحان کنید (که یک پلاگین وردپرس هم دارد).
تصاویر بزرگ متداول ترین دلیل کند شدن بارگذاری صفحات سایت هستند. مطمئن شوید که چنین اتفاقی برای سایت شما رخ نمیدهد.
نکته: سعی کنید سایز فایلهای تصویری را زیر ۱۰۰ کیلوبایت حفظ کنید و اگر تصاویر زیادی در صفحه دارید از روش بارگذاری lazy یا تنبل استفاده کنید.
فعال کردن کشینگ مرورگر
کشینگ (Caching) چیست؟
هر زمان فردی از سایت شما بازدید میکند همه عناصر و اجزای آن بارگذاری میشوند. این اجزا در محلی موقت از مرورگر تحت عنوان کش ذخیره میشوند. اگر کاربر دوباره قصد بازدید از سایت شما را داشته باشد، این بار وبسایت شما از روی کش بارگذاری میشود.
سیستم کشینگ اطمینان میدهد که وبسایت شما برای بازدیدکنندههایی که دوباره به آن سر میزنند با سرعت بیشتری بارگذاری میشود.
برای وردپرس پلاگینهای کشینگ خیلی خوبی وجود دارد که میتوانید برای استفاده از مزایای کشینگ و افزایش سرعت وبسایتتان از آنها استفاده کنید.
توجه: مدلهای مختلفی از کشینگ وجود دارد که میتوانند زمان بارگذاری سایت را به میزان قابل توجهی کاهش دهند مثل کشینگ صفحات در سمت سرور.
استفاده از یک CDN
فرض کنید که شما از خدمات یک شرکت هاستینگ آلمانی استفاده میکنید اما بازدیدکنندههای زیادی از ایران دارید. چطور میتوانید اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما برای همه با سرعت زیادی بارگذاری میشود حتی اگر شخص مورد نظر فاصله زیادی با سرور شما داشته باشد؟
پاسخ این سوال استفاده از یک شبکه تحویل محتوا یا Content Delivery Network (به اختصار CDN) است که تصاویر و صفحات سایت شما را میزبانی میکند.
ارائه دهندگان CDN سرورهایی در قارههای مختلف دارند و صفحات و تصاویر را از نزدیک ترین سرور به بازدیدکننده در اختیار او قرار میدهند تا سرعت بارگذاری تا حد امکان افزایش پیدا کند.
۵- موبایل پسند کردن سایت
همانطور که اشاره شد در بیشتر موارد مکانیزم ایندکس گذاری با اولویت موبایل به وبسایتهایی که برای موبایل بهینه سازی شده باشند امتیاز بیشتری میدهد.
برای موبایل چندین گزینه وجود دارد: طراحی یک سایت مجزا یا طراحی ریسپانسیو که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد اما امروزه بهترین گزینه برای سئو و تحلیل سایت مدل ریسپانسیو است.
اگر از وردپرس استفاده میکنید جای نگرانی نیست چون تمهای وردپرس به صورت ریسپانسیو طراحی میشوند.
فقط موبایل پسند بودن سایتتان را در یکی از ابزارهای گوگل بررسی کرده یا در بخش Mobile Usability از کنسول جستجوی گوگل مشکلات احتمالی آن را شناسایی کنید.
اگر وبسایت شما موبایل پسند نیست میتوانید برای حل این مشکل چند کار انجام دهید از جمله:
- نصب یک تم ریسپانسیو یا استخدام یک برنامه نویس که روی ریسپانسیو بودن سایت شما کار کند.
- ساده سازی منو و واضح کردن آن برای دستگاههای موبایل
- فشرده سازی تصاویر که باعث افزایش قابل توجه سرعت صفحات میشود.
- حذف پاپهای زننده و مزاحم
- بهینه سازی متن و خودداری از درج بلاکهای متنی طولانی و اطمینان از اینکه فونت سایت روی موبایل خوانایی داشته باشد.
- استفاده از AMP: AMP تکنولوژی است که امکان توزیع سریع تر محتوا روی دستگاههای موبایل را فراهم میکند و برای مجلهها، اخبار و وبلاگهای بزرگ بسیار مفید است.
۶- ایمن کردن سایت
آیا وبسایت شما برای مخاطبین امنیت دارد و از HTTPS استفاده میکنید؟ اگر هنوز هم از http:// استفاده میکنید (که در حال حاضر نباید سایت شما به این صورت باشد) ممکن است به چند مشکل برخورد کنید.
در سال ۲۰۱۴ گوگل اعلام کرد که HTTPS یکی از سیگنالهای (سبک وزن) برای رتبه دهی به سایتها محسوب میشود.
به عبارتی داشتن وبسایتی امن به دریافت رتبههای بهتر کمک میکند بخصوص اگر صفحه سایت شما با یک سایت دیگر با کیفیت مشابه اما بدون گواهینامه SSL مقایسه شود.
بعلاوه، ناامن بودن وبسایت بر چندین حوزه دیگر هم تاثیرگذار است از جمله:
- نرخ کلیک
- نرخ پرش
- فروش
- اعتبار
در نتیجه شما باید حتماً یک گواهینامه SSL دریافت کنید که این روزها برای خرید آن نیازی به پرداخت هزینه ندارید. Let’s Encrypt گواهینامههای SSL رایگان عرضه میکند که همه شرکتهای هاستینگ بزرگ هم به صورت خودکار از آن پشتیبانی میکنند.
۷- ایجاد URLهای کوتاه و ساده
URL صفحات سایت شما در موتورهای جستجو چه شکل و فرمی دارند؟ آیا به درک محتوای مربوطه کمک میکنند؟
نکاتی که برای سئو داخلی سایت مهم است و باید در رابطه با URL رعایت کنید، عبارتند از:
- رعایت کوتاهی لینکها
- جداکردن کلمات با دش (خط فاصله)
- در حالت ایده آل این لینکها شامل کلمه کلیدی کانونی هستند
- از عدد یا سایر کاراکترهای خاص استفاده نکنید
URL باید مختصر و گویا باشد چون اول از همه برای کاربران قابل درک تر خواهد بود.
مثلاً یک URL خوب برای مطلبی با عنوان “۱۰ اشتباه متداول برای سئو داخلی” به صورت زیر است:
- mangools.com/blog/on-page-seo-mistakes
در مقابل باید از چنین URLهایی خودداری کنید:
- mangools.com/blog/on-page-seo
چون موضوع سایت بحث سئو داخلی نیست بلکه اشتباهات متداول در این زمینه است.
- mangools.com/blog/10-on-page-seo-mistakes
اگر تصمیم به اضافه کردن یک اشتباه دیگر بگیریم، این URL نادرست میشود.
دوماً URL ساختار خوبی دارد و گوگل علائمی برای نمایش دادن اسنیپتهای سایت درصفحه نتایج SERP ایجاد میکند:
قطعاً چنین روشی بسیار بهتر از به کار بردن یک URL طولانی پر از علائم اختصاری و نشانههای مختلف بدون معنی خاص است.
نکته: در وردپرس، رشتههای URL به صورت خودکار از روی عنوان مقالات ساخته میشوند. معمولاً این URLها بیش از حد طولانی هستند در نتیحه سعی کنید قبل از انتشار مطلب یک URL کوتاهتر ایجاد کنید.
حالا که در زمینه سئو داخلی مهارت پیدا کردید، به یکی دیگر از جنبههای مهم سئو یعنی بهینه سازی محتوا میپردازیم.
بهینه سازی محتوا
اگر محتوای سایتتان را برای گوگل بهینه سازی نکنید، بعید است که کاربران آن را پیدا کنند. در عین حال نباید مطالب را فقط برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید. شما باید هم مخاطبین سایتتان و هم بر موتورهای جستجو تمرکز کنید.
۸- تحقیق درباره کلمات کلیدی
هر چند بیشتر مطالب راهنمایی که درباره سئو نوشته میشوند به مطالعه کلمات کلیدی توجهی ندارند اما این یکی از مراحل مهم در تولید محتوای جدید است. بنابراین بهتر است در این مطلب که در مورد آموزش سئو داخلی سایت است به صورت اختصاصی هم به این موضوع بپردازیم.
تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک میکند تا:
- ایدههای موضوعی جدید را پیدا کنید.
- عبارات محبوب و مناسبی که رتبه گرفتن برای آنها آسان است را پیدا کنید.
- متوجه شوید که کاربران به چه موضوعاتی علاقمند هستند.
نکته آخر در رابطه با بهینه سازی و سئو داخلی اهمیت ویژهای دارد.
نکته: اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستید میتوانید راهنمای گام به گام تحقیق کلمات کلیدی در سایت آرکاد را مطالعه کنید. با مطالعه این راهنمای جامع نیازی به هیچ راهنمای دیگری نخواهید داشت.
تحقیق کلمات کلیدی مشخص میکند که مردم به دنبال چه عباراتی (و تا چه اندازه) هستند. همچنین به شما کمک میکند تا تشخیص دهید کاربران شما چه سوالاتی دارند و برای پیدا کردن پاسخشان از چه عباراتی استفاده میکنند.
میتوانید بر اساس این اطلاعات شروع به تولید مطالبی کنید که کاملاً متناسب با کاربران شما باشد و گوگل و مخاطبین شما آن را بپسندند.
همانطور که گوگل به مرور زمان رشد و تکامل پیدا کرده، تحقیق کلمات کلیدی هم دستخوش تغییراتی شده است. امروزه تمرکز اصلی بر این موارد است:
- محتوای باکیفیت – تحقیق کلمات کلیدی (و در مجموع خود سئو) در صورت ضعف محتوا دچار مشکل خواهد شد در نتیجه اولویت اصلی شما باید تولید محتوای باکیفیت باشد.
- مطالعه موضوعی کلمات کلیدی – در حال حاضر تحقیق کلمات کلیدی دیگر به پیدا کردن یک کلمه کلیدی کانونی محدود نیست بلکه شامل درک یک موضوع و عبارات و موضوعات فرعی مرتبط با آن نیز میشود.
- قصد جستجو – دشواری کلمات کلیدی و حجم جستجو تنها مواردی نیستند که وقتی در جستجوی کلمات کلیدی هستید، باید بر آنها تمرکز کنید. شما باید به قصد کاربر از جستجو هم توجه داشته باشید.
این موضوع ما را به نکته بعدی در سئو میرساند.
توجه به قصد جستجو
گوگل دائما در زمینه درک نوع نتایج مورد پسند کاربران مهارت بیشتری پیدا میکند. این موتور جستجو از یک الگوریتم یادگیری ماشینی به نام Google RankBrain استفاده میکند که جنبههای مختلف را بررسی کرده و سعی میکند با هدف کاربر از جستجو تطبیق پیدا کند.
در گذشته بر اساس رفتار کاربر این چهار نوع هدف مختلف برای جستجو تعریف میشد:
- راهبری – جستجوئی که نقش راهبری و هدایت کاربر به صفحه خاص مورد نظر او را داشت.
- آموزنده – جستجوهای عمومی که به دنبال یکسری اطلاعات هستند.
- تراکنشی – جستجوهایی که مستقیماً منجر به خرید آنلاین میشوند.
- تجاری – جستجوهایی که قبل از خرید آنلاین انجام میشوند.
اما چطور میتوانید تشخیص دهید که آیا مطالب شما با هدف کاربر از جستجو همخوانی دارند یا خیر؟
یکی از روشهای موثر برای بیشتر مواقع جستجوی کلمه کلیدی که قصد رتبه گرفتن برای آن را دارید و بررسی نتایج است.
حالا بررسی کنید که در این نتایج چه چیزهایی مشاهده میشوند؟ پستهای وبلاگی؟ نظرسنجی؟ محصولات فروشی؟ پاسخهای انجمنی؟ اخبار؟ مصاحبه؟ تصویر یا ویدیو؟
دلیل اهمیت اطلاع داشتن از قصد جستجو
فرض کنید که شما مالک یک فروشگاه اینترنتی هستید که تجهیزات کوهنوردی میفروشد و قصد دارید برای صفحه پرفروش ترین کفشهای کوهنوردی خودتان با کلمه کلیدی “بهترین کفشهای کوهنوردی” رتبه بگیرید.
اما یک مشکل در این زمینه وجود دارد چون اگر نگاهی به صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) داشته باشید، متوجه میشوید که هیچ صفحه محصولی در آن وجود ندارد در عوض گوگل به بررسی و نظرات کاربران از وبسایتهای مختلف رتبه داده است.
از نظر گوگل قصد این کوئری تجاری است نه تراکنشی در نتیجه به این نوع محتوا رتبه میدهد.
بنابراین حتی اگر شما سئو صفحه محصولتان را به خوبی انجام داده باشید و محتوای خوبی تولید کرده باشید، به احتمال زیاد برای این کلمه کلیدی رتبه نخواهید گرفت.
۹- بهینه سازی برای کلمه کلیدی اصلی
سئو صرفاً شامل پیدا کردن یک کلمه کلیدی و پر کردن آن در همه جای سایت نیست.
اما معمولاً مشاهده میشود که یک کلمه کلیدی اصلی انتخاب شده و در عناصر اصلی صفحه مثل برچسب عنوان، هدینگها، متن بدنه و انکرتکست از آن استفاده میشود.
البته این طور نیست که نباید از سایر کلمات کلیدی استفاده کنید و نمیتوانید با محتوای خودتان برای سایر کلمات کلیدی رتبه بگیرید.
کلمات کلیدی اصلی به شما کمک میکنند تا مطالب خودتان را متمرکز بر یک موضوع خاص کنید.
در رابطه با بحث سئو داخلی و بهینه سازی کلمات کلیدی یک قاعده کلی وجود دارد و آن هم خودداری از اجبار و زور است.
اگر کلمه کلیدی اصلی شما “بهترین استراتژی بازاریابی محتوا برای کسب و کارهای کوچک باشد” نباید از آن در همه المانهای درون صفحهای اشاره شده استفاده کرد.
این قانون در رابطه با کلمات کلیدی که تطبیق دقیقی هستند هم صدق میکند. گوگل متوجه میشود که “کفش دوی ارزان” یا “کفش ارزان برای دو” با هم یکسان هستند. بنابراین صفحات را بارها با یک کلمه کلیدی صرفاً به خاطر اینکه کلید واژه اصلی مورد استفاده شماست پر نکنید.
تگ عنوان (Title Tag) و توضیحات متا (Meta Description)
بهترین روش استفاده از کلمه کلیدی اصلی در تگ عنوان صفحه است.
شما باید به بازدیدکنندگان سایتتان فکر کنید. اگر مخاطبین شما به دنبال “بستنی خانگی” هستند احتمالاً انتظار دارند که این کلمه در عنوان وبسایت شما نمایش داده شود.
این قانون در رابطه با توضیحات متا هم صدق میکند. فقط توجه داشته باشید که ممکن است گوگل توضیحات متا را با یک متن دلخواه از صفحه شما تعویض کند (اگر آن را برای کاربر مناسب تر تلقی کند).
توجه: هر دو مورد ذکر شده تاثیر زیادی بر نرخ کلیک شما دارند پس از درستی آنها اطمینان حاصل کنید.
URL
هر چند به احتمال زیاد کلمات کلیدی که در URL سایت شما هستند تاثیری بر رتبه سایت شما نخواهند داشت اما این یک گام مهم در سئو داخلی است که میتواند تجربیات کاربری و CTR سایت شما را به میزان زیادی بهبود ببخشد.
همانطور که قبلاً اشاره شد، URLها باید ساده و آموزنده باشند.
یک دلیل مهم دیگر هم برای قرار دادن کلمه کلیدی اصلی در URL وجود دارد: اگر شخصی فقط خود URL را لینک کند این کلمه کلیدی به صورت طبیعی بخشی از متن لینک خواهد بود.
عناوین اصلی و فرعی
برای عنوان H1، میتوانید از همان کلمه کلیدی که در برچسب عنوان قرار دارد استفاده کنید (این یکی از روشهای پر کاربرد محسوب میشود) هر چند در این زمینه شما چندان محدود به طول نیستید.
بهتر است از سایر کلمات کلیدی مورد هدف، معادلها و عبارات مرتبط در سایر عناوین (H2، H3 و غیره) استفاده شود اما استفاده نکردن از آن هم مشکل آفرین نیست.
بدنه متن
کلمه کلیدی اصلی باید در بدنه متن هم وجود داشته باشد.
نکته مهم: تراکم کلمه کلیدی را فراموش کنید و متن خودتان را تا جای ممکن به صورت طبیعی بنویسید.
۱۰- نام فایلهای تصویری و متن جایگزین
Google Images تا ۲۳ درصد از سهم بازار موتورهای جستجو را در اختیار دارد (بیشتر از سهم کل یوتیوب، بینگ، یاهو، فیسبوک و آمازون). این یعنی پتانسیلی بسیار زیاد برای جذب ترافیک.
به همین دلیل شما هم باید به هر تصویر آموزندهای در سایت خودتان یک متن جایگزین در بخش Alt تصاویر اضافه کنید.
موتورهای جستجو قادر به خواندن محتوای تصاویر نیستند (حداقل نه به صورت کامل) اما میتوانند متن جایگزینی که محتوای تصویر را توضیح میدهد، بخوانند.
اگر از وردپرس استفاده میکنید میتوانید مستقیماً در گالری رسانه به همه تصاویر متن جایگزین بدهید:
نکته: برای تشخیص میزان ترافیکی که از جستجوی تصاویر کسب میکنید، در قسمت بررسی Performance از کنسول جستجو، نوع جستجو را به جستجوی تصویری تغییر دهید.
به این ترتیب کلمات کلیدی که بیشترین کلیک را از Google Images کسب کردهاند مشاهده خواهید کرد.
نوشتن متن جایگزین
فرض کنید که قرار است دوستتان خودروی شما را در محوطه یک پارکینگ پر از ماشین پیدا کند و شما هم از طریق تلفن با او گفتگو میکنید.
قطعاً پیدا کردن ماشین شما با توضیحاتی مثل “یک اتومبیل سفید” یا “یک بی ام و” بسیار سخت است اما با توضیحی مثل “یک بی ام و M3 سفید که یک برچسب زرد روی شیشه پشت آن نصب شده” دوست شما میتواند خودرویی که در آن هستید را به صورت دقیق تشخیص بدهد.
توضیحات شما باید خاص و گویا باشند.
انکرتکست یا متن لینک
همانطور که قبلاً اشاره شد، لینکهای داخلی کمک زیادی به مرور و راهبری وبسایت میکنند و این برای سئو داخلی مفید است.
اما یکی دیگر از جنبههای این لینکها که باید به آن توجه داشت، انکرتکست (Anchor text) یا متن لینک است.
متن لینک به قسمت قابل کلیک لینک گفته میشود که به گوگل و کاربران کمک میکند موضوع و محتوای وبسایت لینک شده را درک کنند. پس اگر به سایر صفحات سایتتان با کلمات کلیدی مناسب لینک بدهید، این کار میتواند یک نشانه باشد که باعث شود گوگل رتبه بهتری به سایت شما تخصیص بدهد.
در رابطه با متن لینک به این نکات توجه داشته باشید:
- از به کار بردن متنهایی مثل این مطلب، یا اینجا کلیک کنید خودداری کنید. سعی کنید صفحه لینک شده را به صورت خاص تر و دقیق تر لینک کنید.
- چندین بار از یک متن لینک خاص استفاده نکنید و در این متنها تنوع به خرج دهید.
چند نکته مهم
در ابتدای این فصل اشاره شد که سئو فقط پیدا کردن یک کلمه کلیدی و پر کردن متن با آن نیست.
هر چند کلمه کلیدی اصلی به شما کمک میکند تا از قواعد توصیه شده برای بهینه سازی کلمات کلیدی پیروی کنید اما از طرفی ممکن است تبدیل به یک شمشیر دو لبه شود.
اگر صفحاتتان را بیش از حد لازم بهینه سازی کنید، ممکن است با این کار به رتبه خودتان آسیب بزنید.
بعضی از نکاتی که باید در این زمینه به خاطر داشته باشید، شامل این موارد هستند:
- از عقل سلیم استفاده کنید: اگر کلمه کلیدی اصلی شما “بهترین استراتژی بازاریابی محتوا برای کسب و کارهای کوچک” باشد درست نیست که از آن در همه عناصر صفحه که پیش از این به آن اشاره شد استفاده کنید.
- طبیعی رفتار کنید: گوگل متوجه میشود که “کفش دوی ارزان” یا “کفش ارزان برای دو” با هم یکسان هستند. بنابراین سعی نکنید صفحات را بارها با یک کلمه کلیدی صرفاً به خاطر اینکه کلمه اصلی مورد استفاده شماست پر کنید.
- بیش از اندازه به اعداد و ارقام فکر نکنید: این سوال که چند بار باید از کلمه کلیدی استفاده شود سوال درستی نیست و پاسخ مشخصی ندارد. در زمینه بهینه سازی کلمات کلیدی باید به این قانون توجه کنید که هیچ الزام و اجباری وجود نداشته باشد.
در واقع اگر محتوای تولید شما جامع بوده و به خوبی نوشته شده باشد، میتوانید حتی برای عبارتهایی که در متن نوشته نشده رتبه کسب کنید.
مثال زیر را در نظر بگیرید. اگر برای “قهوه دم کرده قوی” جستجو کنید، هیچ کدام از نتایج دقیقا حاوی این عبارت نیستند با این وجود محتوای نمایش داده شده با قصد کاربر از جستجو همخوانی دارد.
این نکته ما را به مورد بعدی میرساند…
۱۱- کیفیت نوشتن و محتوای خوانا
صرف نظر از میزان بهینه سازی وبسایتتان اگر محتوای شما کیفیت لازم را نداشته باشد، رتبه نخواهید گرفت.
یک نکته مهم در این زمینه وجود دارد که همیشه باید به خاطر داشته باشید: بدون محتوای باکیفیت سئو معنا ندارد.
John Mueller از گوگل در این باره میگوید:
“مهم ترین فاکتور برای رتبه گرفتن یک وبسایت بین نتایج مربوط به یک عبارت کلیدی خاص چیست؟”
“فوق العاده بودنِ محتوا”
قبلا اشاره شد که محتوای شما باید با قصد جستجو همخوانی داشته باشد و به سوالات کاربر پاسخ دهد. حالا وقت پرداختن به دو فاکتور درون صفحهای مهم است:
- طول محتوا
- خوانایی محتوا
طول محتوا
احتمالاً بارها به این وعده برخورد کردید که هر چه محتوا طولانی تر باشد، رتبه وبسایت شما هم بهتر خواهد بود.
دلیل این ادعا این است که مطالعات مختلف نشان داده بین طول محتوا و رتبه یک سایت ارتباط وجود دارد. میانگین طول پستهای سایتهای رتبه ۱ تقریباً ۲ هزار کلمه است.
واقعیت این است که هیچ عدد ثابت و مشخصی نیست که نشان دهد دقیقاً چند کلمه منجر به کسب رتبه بالا میشود اما مطالب طولانی تر موضوع مورد بحث را به صورت جامع تر تحت پوشش قرار میدهند.
به جای تعداد کلمات شما باید متمرکز بر ارائه بهترین پاسخ شوید.
فرض کنید که یک وبلاگ در حوزه فیتنس دارید و کلمه کلیدی اصلی شما “تمرین برای عضلههای سینه” است.
ممکن است فردی که این عبارت را جستجو میکند انتظار یک پاسخ طولانی تر را داشته باشد. احتمالاً با یک پست ۸۰۰ کلمهای تحت عنوان “۵ نکته برای بزرگتر کردن عضلات سینه” موفق به کسب رتبه اول نخواهید شد. (در واقع اولین نتیجه گوگل برای این کلمه کلیدی ۲۷۰۰ کلمه طول دارد.)
در مقابل نیازی نیست که صفحه یک محصول در یک فروشگاه آنلاین حاوی هزاران کلمه باشد. در این حالت کاربر به دنبال مهم ترین اطلاعات درباره محصول مورد نظر به روشی ساده و قابل بررسی است.
سعی کنید موضوع را به بهترین شکل ممکن پوشش داده و به کاربر فکر کنید. در صورت انجام این کار تعداد کلمات مورد استفاده چندان مهم نخواهد بود.
خوانایی
خوانایی متن یکی از مهم ترین عواملی است که بر UX کلی سایت شما تاثیرگذار است. بیشتر کاربران اینترنت متن یک صفحه را به صورت کلمه به کلمه مطالعه نمیکنند. این افراد فقط اطلاعات مهم را در متن جستجو میکنند.
هنگام نوشتن محتوای وبسایتتان این نکته را در نظر داشته باشید.
در ادامه مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر خوانایی صفحه را بررسی میکنیم.
معماری صفحه
ساختار صفحه را با منطق درست ایجاد کنید و از عناوینی مناسب استفاده کنید.
توجه داشته باشید که تگهای H1 تا H6 تگ مفهومی هستند. این تگها به موتورهای جستجو برای درک ساختار و سلسله مراتب محتوا کمک میکنند. نباید از آنها برای مقاصد مربوط به سبک و ظاهر استفاده کرد.
در ادامه نمونهای از معماری درست هدینگها را مشاهده میکنید:
تایپوگرافی
اول از همه باید از یک فونت مناسب استفاده کنید.
سعی نکنید برای بدنه اصلی متن فونتهای مختلف را امتحان کنید و به فونتهایی مثل Open Sans، Montserrat، Lato، Roboto یا موارد مشابه که کاربرد زیادی دارند پایبند باشید.
بررسی کنید که چه فونتی خوانایی بیشتری دارد.
حالا به سایز فونت میرسیم. سایز فونت نباید بیشتر از ۱۶ پیکسل باشد.
برخی وبسایتها از سایز فونت ۱۲ پیکسل استفاده میکنند که به هیچ وجه مناسب نیست و مخاطبین مجبور میشوند برای خواندن متن صفحه را زوم کنند یا (به احتمال بیشتر) دکمه back را بزنند.
آیا میتوانید این متن را بدون خم شدن به سمت صفحه مطالعه کنید؟
خودداری از متنهای طولانی و یکنواخت
از به کار بردن پاراگرافهای طولانی و خسته کننده اجتناب کنید. متن را با سبکهای مختلف و مدلهای مختلف محتوا غنی کنید تا جذاب تر و سرگرم کننده تر شود.
- شکستن پاراگرافها
- فونتهای مورب و ضخیم
- پاراگرافهای بالت دار
- عکس/نمودار/اینفوگرافیک
- درج ویدیو
- نقل قول
- باکس اطلاعاتی
این عناصر باعث میشوند که بازدیدکنندهها سایت شما را خیلی زود ترک نکنند و به خواندن محتوای صفحه ادامه دهند.
نحوه بهینه سازی UX کلی یک صفحه
- استفاده از طراحی شفاف و غیر مزاحم
- اجتناب از تبلیغات شدید
- راحت بودن مرور و راهبری صفحات
گرامر و سبک شناسی
قدرت گرامر و سبک شناسی را دست کم نگیرید.
اگر در این زمینه اطمینان کامل ندارید، از ابزارهای آنلاینی استفاده کنید که به شما برای بررسی گرامر و اصلاح اشتباهات ساده کمک میکنند.
یکی از محبوب ترین ابزارهای موجود در بازار Grammarly است. نسخه رایگان این ابزار همه خطاهای گرامری، املائی و نشانه گذاری را اصلاح میکند. در ادامه تصویری از این ابزار را مشاهده میکنید:
Hemingway Editor هم یک ابزار آنلاین رایگان فوق العاده برای بررسی خوانایی و سبک شناسی متون است:
این ابزار تمام جملاتی که بیش از حد طولانی هستند و همچنین استفاده از لحن منفعل، افعال و عباراتی با جایگزینهای ساده تر را مشخص میکند.
همچنین، میتوانید از ابزارهایی مثل Slick Write یا Paper Rater هم استفاده کنید. البته برای زبان فارسی افزونه رایگان ویراستیار را دانلود و نصب کنید تا بر روی نرم افزار ورد شما فعال شود.
بهینه سازی نرخ کلیک (CTR)
آیا مطالب و موضوعات سئو تکنیکال را تحت پوشش قرار دادید؟ هر چند انجام این کار مفید است اما کار شما به این موارد محدود نیست. در ادامه نحوه افزایش نرخ کلیک یا CTR از جستجوی ارگانیک را بررسی میکنیم.
۱۲- بهینه سازی نرخ کلیک یا CTR (Click Through Rate)
CTR یا نرخ کلیک معیاری است که مشخص میکند از بین کاربرانی که اسنیپت (Snippet) نمایش داده شده در SERP را مشاهده کرده اند، چند نفر روی لینک آن کلیک کردهاند.
هر چه صفحات سایت شما در موتورهای جستجو جلوه بهتری داشته باشند، احتمال تولید ترافیک ارگانیک با پتانسیل تبدیل بیشتر خواهد بود.
در ادامه چند نکته برای افزایش کیفیت و جلوه اسنیپتها و افزایش پتانسیل CTR مطرح میکنیم اما اول باید وضعیت فعلی آن را بررسی کنید.
میتوانید از عملکرد : site:yourdomain.xy در گوگل برای مشاهده همه صفحات ایندکس شده یا استخراج اطلاعات یک نشانی وب خاص با این ابزار شبیه ساز SERP استفاده کنید.
- URL خودتان را استخراج کنید تا اسنیپت فعلی خودتان را در پنل سمت راست مشاهده کنید.
- میتوانید توضیحات متا و تگ عنوان را در پنل سمت چپ تنظیم کنید.
- کلمه کلیدی اصلی را وارد کنید تا اسنیپت خودتان را با سایر صفحات مقایسه کنید (و از آنها الگو بگیرید.)
در ادامه چند نکته برای بهبود CTR مطرح میکنیم.
نوشتن عنوانی جذاب
اولین نکتهای که نقش بسیار مهمی دارد، طول عنوان است. اگر طول عنوان بیش از حد زیاد باشد، گوگل آن را کوتاه میکند.
به این دو اسنیپت SERP که برای جستجوی “بهترین کمپ در ویسکانسین” نمایش داده میشود توجه کنید:
اولین مورد ساختار خوبی داشته و طول مناسبی دارد اما دومی کوتاه شده و شامل کلمه ویسکانسین نیست.
شما ترجیح میدهید روی کدامیک کلیک کنید؟
برای اینکه تگ عنوان به صورت کامل نمایش داده شود، این تگ باید کمتر از ۶۰۰ پیکسل طول داشته باشد.
چند نکته برای بهبود تگ عنوان:
- کلمات احساسی – مردم نسبت به احساسات (چه مثبت و چه منفی) واکنش نشان میدهند. در صورت امکان از کلماتی مثل “فوق العاده”، “غیرمنتظره”، “عجیب” استفاده کنید اما در این کار افراط نکنید.
- سوال – از کلماتی مثل چرا، چه چیزی، چه کسی، چه موقع، چطور استفاده کنید. مردم به دنبال پاسخ هستند به آنها نشان دهید که سوال شما هم مشابه سوال آنهاست.
- براکت – الگوی کلاسیک را با نمادهایی مثل براکت [ ] بشکنید.
- اعداد – استفاده از اعداد در عنوان منجر به جلب توجه بیشتری میشود.
- فراخوان – کلمات دعوت کننده به اقدام منجر به بهبود میزان CTR میشوند.
اصلاح توضیحات متا (meta description)
توضیحات متا میتوانند منجر به بهبود نرخ کلیک شوند. ثابت شده که صفحاتی با توضیحات متا در مقایسه با صفحاتی که فاقد این توضیحات هستند، ۵٫۸ درصد بیشتر کلیک جذب میکنند.
اگر توضیحات متا را ننویسید، گوگل متن را از صفحه شما استخراج میکند و از آن به عنوان توضیحات متا استفاده میکند که به احتمال زیاد این توضیحات به خوبی نوشته و بهینه سازی نشده اند. اگر توضیحات متا با عبارت جستجو منطبق نباشد هم چنین اتفاقی رخ میدهد.
برای همه صفحات اصلی، مطالب و دسته بندیها توضیحات منحصربفردی بنویسید.
نکته: در رابطه با صفحه محصولات احتمالاً این توضیحات به صورت خودکار نوشته میشود. نوشتن توضیحات منحصربفرد برای صدها محصول کار پرزحمت و غیرضروری است.
توضیحات متا در کامپیوتر به اندازه حدود ۹۶۰ پیکسل و در موبایل حدود ۶۸۰ پیکسل نمایش داده میشود. برای قرار دادن توضیحات در این بازه از این ابزار کمک بگیرید.
هر جا ممکن بود از دادههای ساخت یافته استفاده کنید
قطعاً دادههای ساخت یافته (Structured Data) را در نتایج جستجوها مشاهده کردهاید. دادههای ساختار یافته یا دیتا استراکچر فرمت خاصی برای نشان دادن اطلاعات مربوط به صفحه وب هستند که باعث میشود موتورهای جستجو آن را بهتر درک کنند. در SERPها (Search Engine Results Page) دادههای ساخت یافته تجربیات کاربری و نرخ کلیک را بهبود میبخشند.
دهها ریچ اسنیپت (Rich Snippet) مختلف وجود دارد که ممکن است گوگل آنها را نمایش دهد. بعضی از آنها توسط گوگل اضافه میشوند و شما امکان تاثیرگذاشتن بر آنها را ندارید اما میتوان با استفاده از دادههای ساخت یافته به بسیاری از آنها دسترسی پیدا کرد.
میتوانید صفحه محصول، کتاب، رویداد، مقالات، دستور تهیه، عکس، ویدیو و غیره را علامت گذاری کنید.
هر چند همه صفحات برای دادههای ساخت یافته مناسب نیستند، اما اگر وبسایت شما حاوی برخی از اطلاعات ذکر شده است، این مکانیزم را پیاده سازی کنید.
فاوآیکن را فراموش نکنید
از وقتی گوگل نمایش فاوآیکن (Favicon) در SERPهای موبایلی را شروع کرد، انتظار میرود که این المان هم بر نرخ CTR تاثیرگذار باشد. همچنین فاوآیکن به مرور بین تبهای مختلف در کامپیوتر هم کمک میکند.
نظارت و تحلیل
شما باید نتایج سئو را در بلندمدت تحلیل کنید. در این فصل روشهای اصلی انجام این کار را مرور میکنیم.
نظارت بر نتایج
برای بهبود دائم سئو داخلی وبسایت خودتان، باید بر نتایج نظارت داشته باشید.
رهگیری رتبه کلمات کلیدی
یکی از بهترین روشهای بررسی تاثیر فعالیتهای صورت گرفته برای سئوی داخلی ، رهگیری رتبه سایت برای کلمات کلیدی مهم است.
میتوانید میانگین رتبه خودتان را در کنسول جستجوی گوگل مشاهده کنید اما ابزاری مثل SERPWatcher مزایای بیشتری دارد از جمله:
- میتوانید فقط کلمات کلیدی موردنظرتان را رهگیری کنید نه صدها کلمه کلیدی طولانی بی اهمیت
- میتوانید رتبه واقعی خودتان برای یک لوکیشن خاص را مشاهده کنید.
- اطلاعات ارزشمند دیگری مثل میزان پیشرفت، بهترینها و غیره را کسب میکنید.
- میتوانید هشدارها را تنظیم کرده و هر گونه افت ناگهانی در رتبهها را شناسایی کنید.
در صورتی که تغییری در سئو داخلی دادهاید، نتایج را رهگیری کنید تا تاثیر احتمالی آن بر رتبه خودتان را مشخص کنید.
در مثال زیر عنوان یک پست را تغییر دادیم و سپس در ابزار آن را نشانه گذاری کردیم تا تغییر رتبه را شناسایی کنیم.
تحلیل ترافیک
یکی از متداول ترین روشهای ارزیابی بهینه سازی درون صفحهای یا سئو داخلی (و در مجموع، ترافیک و مخاطبین سایت) استفاده از Google Analytics است.
اگر روی معیارهای مناسب و درستی متمرکز شوید، میتوانید عکس العمل مخاطبین نسبت به مطالب خودتان را مشاهده کنید.
میتوانید مدت زمان سپری شده توسط بازدیدکنندگان در هر صفحه را قبل و بعد از بهینه سازی مقایسه کنید. همچنین میتوانید میزان کلیک روی لینکهای داخلی و رفتار مخاطبین در وبسایت خودتان را هم ارزیابی کنید. تمام این دادهها میتوانند کمک بزرگی برای تلاشهای شما جهت بهینه سازی سایت باشند.
ترافیک ارگانیک
جذب ترافیک بیشتر، یکی از اهداف اصلی سئو محسوب میشود. بنابراین شما باید همیشه بر ترافیکی که از سمت موتورهای جستجو برای سایتتان جذب میشود نظارت داشته باشید تا پیشرفت کلی فعالیتهای خودتان در زمینه سئو را بررسی کنید.
برای مشاهده صفحاتی که بهترین عملکرد را داشته اند به مسیر Behaviour > Site Content > Landing Pages مراجعه و بخش Organic traffic را انتخاب کنید.
میتوانید هر بار یک تغییر در سئو داخلی ایجاد میکنید، یک یادداشت (یا حاشیه نگاری) تهیه کنید:
نرخ پرش (Bounce rate)
این معیار درصد کاربرانی که صفحه را بدون تعامل با آن ترک میکنند، نشان میدهد.
ممکن است نرخ پرش در هر صفحهای متفاوت باشد و همیشه علامت بدی نیست.
ممکن است بالا بودن نرخ پرش یک مقاله موضوع بدی باشد و نشان دهنده این باشد که محتوای خوانده شده برای کاربر کفایت میکند و نیازی به مرور بیشتر ندارد. در مقابل، تعامل با یک صفحه لندینگ در یک فروشگاه آنلاین کاملاً مطلوب است در نتیجه در مجموع بالا بودن نرخ پرش مطلوب نیست.
برای تحلیل این دادهها میتوانید موارد زیر را مقایسه کنید:
- نرخ پرش صفحات مختلف (برای تحلیل بهتر و مقایسه صفحاتی با نوع مشابه (مثل پستهای وبلاگی، صفحه محصولات و غیره))
- نرخ پرش یک صفحه قبل و بعد از بهینه سازی
نکته: یکی از راههای پیشرفته تحلیل رفتار کاربران سایت استفاده از یک ابزار نقشه حرارتی (Heat map) است. این ابزار به شما کمک میکند تا مشخص کنید کاربران دقیقا کجا کلیک میکنند، چگونه با هر صفحه در تعامل هستند، آیا برخی المانها موجب گیج شدن آنها میشود و غیره.
تعداد صفحه در هر Session
سشن (Session) یا جلسه ، گروهی از تعاملات کاربر با وب سایت شما است که در یک بازه زمانی مشخص انجام می شود.
این معیار یعنی تعداد صفحه در هر سشن مشخص میکند که سایت شما در زمینه حفظ بازدیدکنندگان چقدر کارایی دارد و میانگین تعداد صفحاتی که کاربران در هر سشن مشاهده کردهاند را نشان میدهد.
در مجموع بالاتر بودن این عدد بهتر است. میتوانید میانگین تعداد صفحات در هر سشن را با لینکهای داخلی مرتبط و مناسب (مثل لینک محصولات یا مقالات مرتبط) و متنی جذاب که منجر به حفظ کاربران و بهبود کلی تجربیات کاربری شود، افزایش دهید.
نتایج بد دلایل مختلفی دارند. مثلاً ممکن است صفحه به کندی بارگذاری شود، با قصد کاربر از جستجو همخوانی نداشته باشد یا لینکهای مرتبطی وجود نداشته باشند که کاربر را به صفحهای دیگر هدایت کنند.
میتوانید نتایج صفحات مختلف را مقایسه کرده و دلیل ضعف عملکرد برخی صفحات نسبت به سایر صفحات را مشخص کنید.
البته معیارهای مربوط به تعداد کلی صفحات در هر سشن را نادیده نگیرید. معمولاً این معیار بین ۱٫۸ تا ۴٫۷ و میانگین آن ۳ است.
منبع: mangools.com
[1] اصطلاح Link juice یا لینک جویس در دنیای سئو به مفهوم ارزش و اعتباری است که از سایتی و یا صفحهای به سایتی دیگر داده میشود.
دیدگاهتان را بنویسید