سئوشبکه های اجتماعی

سوالات مهمی که باید هنگام تهیه استراتژی سئو و شبکه‌های اجتماعی از خودتان بپرسید

سرمایه گذاری بیش از حد روی یک پلتفرم خاص می‌تواند منجر به از دست دادن خیلی از مشتری‌ها و فرصت‌های شما شود.

وجود بازاریابی دیجیتال برای ایجاد و حفظ مخاطب ضروری است. اما سرمایه گذاری بیش از حد روی یک پلتفرم خاص می‌تواند باعث ایجاد هزینه‌هایی برای شما شده و منجر به از دست دادن خیلی از مشتری‌ها و فرصت‌های شما شود.

سوال: برای رشد در محیط دیجیتال کدام مسیر بازاریابی اهمیت بیشتری دارد، سئو یا شبکه‌های اجتماعی؟

من به شخصه (Adam Bornstein نویسنده این مطلب) هزینه زندگی خودم را با ویراستاری در رسانه‌ها تامین می‌کردم و تمام تجربه‌های کاری من یک درس به من آموختند: رشد در دنیای دیجیتال فقط مربوط به کار با ابزارهایی مثل بهینه سازی موتورهای جستجو ( سئو ) و شبکه‌های اجتماعی نیست. بلکه هدف اصلی استفاده از این ابزارها برای رسیدن به مشتری است. پس از این مرحله شما باید یک رابطه پایدار خارج از این پلتفرم‌ها ایجاد کنید.

در ادامه دو مثال را بررسی می‌کنیم که نشان می‌دهند چطور ممکن است در این پلتفرم‌ها همه چیز ناگهان دستخوش تغییر شود. شغل اول من ویراستاری بخش تناسب اندام در یک مجله ویژه آقایان بود. در آن زمان فیسبوک تقریباً تازه شکوفا شده بود و ما با تمام تلاش در حال جذب دنبال کننده بودیم. نتیجه این شد که تعداد لایک‌های ما خیلی زیاد بود اما درآمد چندانی عاید ما نمی‌شد. نهایتا این مخاطبین منجر به ایجاد ترافیک برای وبسایت ما شدند – و این ترافیک بود که برای ما به پول تبدیل می‌شد. پس از این که این کار را ترک کردم فیسبوک هم الگوریتم خودش را تغییر داد و پست‌ها نسبت به قبل کلیک کمتری می‌گرفتند. این باعث شد ترافیک سایت کمتر شده و در نتیجه درآمد هم افت پیدا کند.

کار بعدی من در یک وبسایت حوزه سلامت بود که موفق شد در زمینه سئو به وضعیت مناسبی برسد. بالاتر بودن در نتایج جستجو منجر به افزایش ترافیک می‌شد که این موضوع هم به نوبه خود منجر به افزایش درآمد می‌شد. اما بعد از مدتی آپدیت مشهور گوگل تحت عنوان پاندا راه اندازی شد که در این آپدیت سایت‌هایی که سعی داشتند با روش‌های نامناسبی مثل پرکردن محتوا با کلمات کلیدی رتبه سئوی خودشان را بهبود بدهند جریمه می‌شدند. این تغییرات ما را به آستانه سقوط کشاند. ما مجبور شدیم بیش از ۵۰۰ هزار مقاله سایت را بازبینی کنیم و بیش از ۱۵۰ هزارتای آنها را حذف کنیم و رویکرد کاملاً جدیدی را در پیش بگیریم. بهبود کامل شرایط ۱۸ ماه طول کشید.

اما قصد من از بازگو کردن این ماجرا این نبود که شبکه‌های اجتماعی و سئو مهم نیستند. بلکه کاملاً مهم هستند اما وابستگی به هر پلتفرمی که تحت کنترل خود شما نیست، خطرناک است.

بهتر است برای بررسی بیشتر موضوع، اول نیازهای بازاریابی را در نظر بگیریم. چه چیزی قرار است به کسب و حفظ مشتری کمک کند؟ هزینه و بازگشت سرمایه هر روش چقدر است؟ سئو و شبکه‌های اجتماعی مولفه‌های موثر و کارآمدی در استراتژی کسب مشتری هستند و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به حفظ مشتری کمک کنند. به جای این که این طور فکر کنید که کدامیک بهتر هستند، به این فکر کنید که چطور می‌توانید از این دو برای پشتیبانی از کسب و کار خودتان استفاده کنید.

در رابطه با سئو باید مشخص کنید که چند نفر کسب و کار شما را پیدا می‌کنند؟ چه سوالاتی از گوگل می‌پرسند که باعث می‌شود گوگل آنها را به سمت شما هدایت کند؟ فرض کنیم که شما یک نمایشگاه خودرو دارید و می‌خواهید که عبارت “بهترین نمایشگاه خودرو در شهر X” را از آن خودتان کنید. می‌توانید برای این کار در گوگل ادوردز فعالیت کرده و برای این عبارت پیشنهاد قیمت بدهید. اما این روش می‌تواند پرهزینه باشد (در ضمن اکثر افراد تبلیغات مستقیم را نادیده می‌گیرند).

در عوض، به این فکر کنید که مشتریان بالقوه شما ممکن است چه سوالاتی داشته باشند مثلا در مورد یک نوع اتومبیل خاص که شما می‌فروشید. با پاسخ دادن به این سوال در سایت خودتان، می‌توانید ترافیک آن را از آن خودتان کنید. ما بارها شاهد این موضوع بوده ایم که مشتری‌ها با تولید محتوای ارزشمند توانسته اند صدها هزار دلار از راه موتورهای جستجوی رایگان کسب درآمد کنند. گوگل هم علاقه دارد که به این محتوای ارزشمند پاداش بدهد بنابراین اگر شما هم محتوایی تولید کنید که بتواند به کاربر نهایی کمک کند می‌توانید – به مرور زمان – رتبه خودتان را در صفحه نتایج جستجو بهبود ببخشید. قطعا ارزش این کار بیشتر از هزینه ای است که صرف آن می‌کنید.

اما در طرف دیگر شبکه‌های اجتماعی هستند که از طریق تعامل اداره می‌شوند. در این شبکه‌ها باید بتوانید در رابطه با مواردی که برای مردم اهمیت دارند یک پالس عاطفی در آنها ایجاد کنید که آنقدر قوی باشد که آنها را تشویق به تبلیغ کردن برند شما کند. لایک، به اشتراک گذاری و کامنت محصولات جانبیِ یک مکالمه سازنده هستند. این تعاملات مجازی می‌توانند منجر به جذب مشتری واقعی و حفظ آنها شوند.

اما نکته آخر این است که هیچ ابزاری نمی تواند به تنهایی باعث ثروتمند شدن شما شود. گوگل و فیسبوک می‌توانند به شما کمک کنند همینطور تهیه لیست ایمیل ، اپلیکیشن و ایجاد انجمن – که این سه مورد حتی از شبکه‌های اجتماعی و سئو هم بهتر هستند چون شما کنترلی بر آنها دارید که هیچ وقت نمی توانید بر پلتفرم‌های بزرگ داشته باشید. اما هر کسب و کار خوبی باید اکوسیستمی ایجاد کند که به صورت منظم با مشتریان ایجاد تعامل کند – و تمرکز اصلی شما هم باید همین باشد.

منبع
https://www.entrepreneur.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

بستن