آیا برای پیشرفت در کار حرفه ای نیاز به حضور در شبکه های اجتماعی داریم؟
حضور در شبکه های اجتماعی برای نیروی کار امروزی – بخصوص فروشنده ها – ضروری است و باید از پتانسیل شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مشتریان آینده، همکاران و حتی رقبا استفاده کرد. این کار باعث ایجاد شخصیت برندی می شود که در معرض دید همه از جمله کارفرمایان قرار دارد؛ زیرا در تحقیقات مشخص شده ۷۰ درصد کارفرمایان، حساب کاربری داوطلبان استخدام را بررسی می کنند.
فرایند فروش مدام در حال رشد و تکامل است. امروزه فروشنده ها نسبت به چند سال پیش قدرت کنترل بیشتری دارند و بسیار مهم است که فروشنده ها بتوانند در برابر تغییرات مدام انعطاف پذیر بوده و واکنش مناسب نشان دهند. بنابراین باید از شروع مرحله توجه، با مشتری در تعامل باشید. برای این کار لازم است که شما هم جایی که مشتری ها بیشترین حضور را دارند، یعنی در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید.
امروزه کاربران از شبکه های اجتماعی فقط برای چک کردن فیسبوک یا مشاهده توییت های پرطرفدار استفاده نمی کنند.
نظرسنجی که در سال ۲۰۱۶ توسط Mediakix صورت گرفت نشان می دهد که افراد به طور میانگین ۳۵ دقیقه از روز را در فیسبوک، ۲۵ دقیقه در اسنپ چت، ۱۵ دقیقه در اینستاگرام و ۴۰ دقیقه را در یوتیوب سپری می کنند؛ یعنی در مجموع حدوداً روزی ۲ ساعت.
چرا برای کسب و کار نیاز به حضور در شبکه های اجتماعی داریم؟
در ادامه پتانسیل و قدرت شبکه های اجتماعی را از جنبه های مختلف بررسی می کنیم.
۱) افزایش آگاهی نسبت به خودتان و کارتان
با توییت کردن مقالات آموزشی، به اشتراک گذاری اعلامیه های مربوط به فعالیتهای شرکت در لینکدین ، یا پاسخ به پرسشهای متداول مشتریان در استوریهای اینستاگرام ، در واقع برندی شخصی و حرفهای ایجاد می کنید.
مطالعهای جدید نشان داده که ۴۰ درصد فروشندهها بین دو تا پنج قرارداد بستهاند که شبکههای اجتماعی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در آنها تاثیر داشتهاند.
اگر یک مشتری بالقوه، در مرحله آگاهی یا توجه، درباره شما در گوگل جستجو کرده و متوجه شود که پستی در وبلاگ منتشر کردهاید که مستقیما درباره مشکلات وی صحبت می کند، به سمت شما جذب شده و به این ترتیب می توانید درباره خودتان و برندتان به او اطلاع رسانی کنید.
اگر در شبکههای اجتماعی حضوری حرفهای نداشته باشید، نمیتوانید در مراحل اولیهی قیف فروش با مشتری ارتباط برقرار کنید.
۲) امکان برقراری ارتباط با دیگران
اگر مدت هاست که پروفایل لینکدین خودتان را بروزرسانی نکردید، حتما چند دقیقه ای برای این کار زمان صرف کنید، یک عکس جدید برای آن انتخاب کنید، جوایز یا گواهینامه هایی که موفق به اخذشان شده اید را در آن پست کنید و سعی کنید به بهترین شکل ممکن خودتان را تبلیغ کنید.
سپس مشتریها، افراد سرشناس صنعت و همکارانتان را دنبال کنید و درباره پستها و توییتهای آنها نظر داده و مطالبشان را اشتراک گذاری کنید. با این کار نه فقط بیشتر در معرض دید قرار می گیرید، بلکه می توانید روابطی گرم با این افراد برقرار کنید.
با نظردادن و لایک کردن مطالب مشتری ها، بدون ایجاد مزاحمت برای آنها خودتان را در کارهای روزمره آن ها دخیل می کنید.
اما سعی کنید واکنش هایی معقول و به موقع نشان دهید. مثلاً اگر مشتری بالقوه، توییت شما را “لایک” می کند، فوراً به او پیام ارسال نکنید و درخواست نکنید که محصولات شما را خریداری کند. در عوض مثلاً وی را منشن کرده و از او بخاطر توجهش قدردانی کنید.
۳) امکان ساخت برند شخصی
نظرسنجی CareerBuilder نشان داد که ۷۰ درصد کارفرمایان، حین استخدام حساب کاربری دواطلبان در شبکه های اجتماعی را بررسی می کنند.
اگر به طور منظم مطالبی مفید نوشته و در وبلاگتان منتشر کنید، در خبرهای مربوط به کارتان نظر درج کنید و با همکاران و مشتریان بالقوه ارتباط داشته باشید، کارفرمای آینده شما متوجه می شود که مدام سعی به پیشرفت حرفه و مهارت های خودتان و شرکتی که در آن فعالیت دارید، خواهید داشت.
داشتن برند شخصی (یا شخصیتی) قوی باعث جذب مشتریان بالقوه هم می شود. اگر خودتان را به عنوان فردی خبره که منبع و فروشندهی ابزارهای باکیفیت است اثبات کنید، مشتریانی که به دنبال این ابزارها هستند، حساب های کاربری شما در شبکه های اجتماعی و مطالبتان را پیدا می کنند.
فکر می کنید این مشتریها کدام فروشنده را انتخاب می کنند؟ فروشنده ای که مدام اطلاعات و مهارتهایش درباره محصولات مختلف را نشان می دهد یا فردی که فقط چند توییت درباره فصل سوم سریال “بازی تاج و تخت” منتشر کرده؟
نکاتی برای حضور حرفهای در شبکه های اجتماعی
چطور از شبکه های اجتماعی برای کسب و کارمان استفاده کنیم
- حساب های کاربری خودتان در فیسبوک، توییتر، لینکدین و اینستاگرام را بهینه سازی کنید.
- مطالب مختلف تولید و به اشتراک گذاری کنید.
- انتشار پست ها را خودکار کنید.
- از بکاربردن اصطلاحات حرفه ای و سنگین خودداری کنید.
- هدفتان را مشخص کنید.
- ساعات کار را مشخص کنید.
ممکن است شروع حضور در شبکه های اجتماعی و انتخاب نوع محتوا و فرکانس انتشار مطالب برای شما سخت باشد، در ادامه چند نکته از آموزش های Dan Tyre درباره شبکه های اجتماعی را مرور می کنیم:
۱) ایجاد و بهینه سازی حساب های کاربری
اول از همه کار را با ساختن حساب کاربری در لیندکین، فیسبوک، توییتر و اینستاگرام – و اگر وقت کافی دارید اسنپ چت – شروع کنید.
منبع تصویر: لینکدین Dan Tyre
وقتی این حساب ها را ایجاد کردید، از راهنمایی ها و توضیحات موجود در این پلتفرم ها برای بهینه سازی پروفایلتان استفاده کنید. غیرفعال یا خالی بودن حسابها تقریبا به بدی نداشتن حساب کاربری است. بعد از ساخت پروفایل، قسمت بیوگرافی و علایق را پر کنید، تصویر خودتان را درج کنید و گروه های مناسب را دنبال کنید.
اگر از قبل این حساب های کاربری را داشته و تنظیم کرده اید، بررسی کنید که اطلاعات درج شده در آن ها بروز بوده و از یک عکس حرفه ای مناسب در آن ها استفاده شده باشد و هر نوع اطلاعاتی که ممکن است نامناسب باشند را پاک کنید.
مسلماً قرار نیست خیلی رسمی باشید اما همیشه درباره انتشار پست های سیاسی، تصاویر غیرحرفه ای و یا درج کامنت هایی که احتمالا ناراحت کننده هستند، خوب فکر کنید. اگر شک دارید که یک مطلب ناراحت کننده است یا خیر، از خودتان دو سوال بپرسید:
- آیا ممکن است این پست، عکس یا مقاله باعث ناراحتی کسی شود؟
- ممکن است ارسال این پست، عکس یا مقاله برای کار من نامناسب باشد؟
اگر نیاز به کانالی دارید که در آن نظرات و اعتقادات خودتان را به صورت فیلتر نشده درج کنید، حساب کاربری خصوصی بسازید و در آن مطالب را فقط بین دوستان نزدیک و خانواده به اشتراک بگذارید.
۲) تولید محتوا
بسیاری افراد از این کار واهمه دارند، اما این کار اصلا سخت نیست. فقط باید شروع به صحبت کردن کنید! صحبت های خودتان در پاسخ به سوالات مشتریان را ضبط کرده و بعد این صحبتها را تبدیل به یک پست وبلاگی کنید. از بخش بازاریابی بپرسید که آیا امکان نوشتن پست میهمان در وبلاگشان وجود دارد؟ (مسلماً این کار با استقبال آن ها روبرو می شود.)
و همیشه درباره موضوعاتی که درباره آنها اطلاعات دارید، مطلب بنویسید. برای پیدا کردن موضوع، اول مشخص کنید که در چه کارهایی مهارت دارید و همکارانتان اغلب اوقات درباره چه مسائلی از شما تقاضای کمک می کنند و بعد از مشخص کردن این حوزه ها شروع به نوشتن و تولید محتوا کنید.
منبع تصویر: توییتر Dan Tyre
۳) خودکار کردن مطالب
مسلماً زندگی فروشنده ها پر از مشغله های مختلف است. خوشبختانه وبسایت هایی مثل Hootsuite و Buffer زمانبندی توییت ها و پست های فیسبوک را آسان کرده و به این ترتیب می توانید همیشه از زمان جلوتر باشید.
سعی کنید هر جمعه عصر، ۱۵ دقیقه از وقتتان را صرف زمانبندی مطالب برای هفتهی پیش رو کنید. به این ترتیب پست ها به صورت خودکار منتشر می شوند.
۴) سعی کنید از لحنی مناسب در مطالب استفاده کنید
حرفه ای بودن را با روبات بودن اشتباه نگیرید. در مطالبتان از زبانی محاوره ای و خالی از اصطلاحات حرفه ای سنگین استفاده کنید. وقتی قرار است به فردی که مطالب شما را به اشتراک گذاشته یا درموردشان نظر داده، پاسخ بدهید، از لحنی هماهنگ با لحن وی استفاده کنید.
به هر حال قرار است یک برند شخصی بسازید، پس این برند باید به شخصیت شما شباهت داشته باشد.
۵) درباره علایقتان مطلب بنویسید
فقط به انتشار مقالات اکتفا نکنید. سعی کنید متن هر پست را شخصی سازی کرده و به مخاطبین نشان دهید که پذیرای پرسش ها و نظراتشان هستید.
هر چه بیشتر سعی به کمک کردن و آموزش دادن فالورها داشته باشید، روابط آنلاینتان بهتر و قوی تر می شوند.
۶) ساعات پاسخگویی و کار را مشخص کنید.
بهتر است برای این کار یک تاپیک در نظر گرفته و در آن به دنبال کننده ها اطلاع بدهید در چه ساعاتی می توانید به پرسش های آن ها پاسخ بدهید. در ادامه یک نمونه را مشاهده می کنید:
“با توجه به سوالات زیادی که در باره زمان مناسب ارسال ایمیل و تماس تلفنی مطرح شده بود، به اطلاع شما عزیزان می رسانم که فردا شب از ساعت ۷:۳۰ الی ۸:۳۰ در توییتر نکات جدیدی را منتشر و به سوالات شما پاسخ می دهم. برای بررسی توییت های مربوطه هشتگ #CadenceChat را دنبال کنید.”
امکانات پخش زنده فیسبوک و توییتر هم راه خیلی خوبی برای برقراری ارتباط با فالورها هستند. قبل از این کار پستی، شبیه به پست بالا منتشر کنید و ساعت پخش را به اطلاع دنبال کننده ها برسانید.
وقتی پخش لایو شروع شد، از افراد بخواهید که سوالاتشان را مطرح کنند تا در همان لحظه پاسخ سوالاتشان را دریافت کنند.
لینکدین نیز از جمله روش های برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و همکاران است که روزبروز بر محبوبیت آن افزوده می شود. بجای لینک کردن یک پست، سعی کنید یک status بنویسید که در آن یک پرسش یا مشکل رایج مطرح شده باشد و از خوانندگان بخواهید نظراتشان را در بخش کامنت درج کنند.
به این ترتیب فالورها می توانند نظراتشان را درباره موضوعات مختلف از جمله زمان مناسب برای پاسخ به ایمیل ها و تماس های تلفنی بنویسند. شما هم سعی کنید حتما به نظرات پاسخ بدهید و بحثی پویا ایجاد کنید که برای همه مفید باشد.
پتانسیل و کارایی شبکه های اجتماعی بسیار فراتر از به اشتراک گذاشتن عکس غذا و حیوانات خانگی است. از این منبع برای پیشرفت حرفهای خودتان، برقراری روابطی ارزشمند و البته گهگاهی انتشار عکس غذا و حیوانات خانگی استفاده کنید. ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید و نظراتتان را درباره این مطلب با ما در میان بگذارید.
۲۳ مزیت شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها
مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها چیست؟ برای پاسخ دادن به این سوال اول از همه باید توجه کنیم که در حال حاضر حدود ۳ میلیارد نفر در جهان از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند؛ و البته این افراد از این بستر برای تعامل با برندها هم استفاده میکنند.
Sherpa Marketing متوجه شده افراد در شبکه های اجتماعی بیشتر برندها را دنبال میکنند تا افراد مشهور را و تنها در اینستاگرام ۸۰ درصد از افراد حداقل یک بیزنس را دنبال میکنند.
اگر از امکانات شبکه های اجتماعی استفاده نکنید یک راه سریع، کم هزینه و موثر برای دستیابی به تقریباً نیمی از جمعیت جهان را از دست خواهید داد.
در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به مزایایی که شبکه های اجتماعی میتوانند در راستای ارتباط، تعامل و رشد کسب و کارتان داشته باشند.
مزایای شبکه های اجتماعی برای برندسازی
۱٫ افزایش میزان آگهی از برند
با توجه به این که حدود نیمی از جمعیت جهان از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند، این شبکهها محلی برای جذب مشتریان جدید و هدفمند هستند.
اما آیا فکر میکنید مردم فقط با برندهایی ارتباط برقرار میکنند که از قبل با آنها آشنایی دارند؟ واقعیت این است که ۶۰ درصد از کاربران اینستاگرام اعلام کردند که در این پلتفرم با برندهای جدیدی آشنا شده اند. امروزه اینستاگرام مارکتینگ برای کسب و کارها یک امر ضروری است.
وقتی شرکت Absolut Vodka یک کمپین اینستاگرامی برای تبلیغ محصول جدید خودش اجرا کرد، میزان آگاهی از برند این شرکت بشدت افزایش یافت.
۲٫ بخشیدن جلوه انسانی به برند
مطالعهای که توسط شرکت Trinity Mirror Solutions انجام شد، مشخص کرد که بیش از نیمی از بزرگسالان به یک برند اعتماد نمیکنند تا زمانی که یک اثبات از پایبندی آن برند به وعدههایش در دنیای واقعی مشاهده کنند.
شما برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی – و آینده – خودتان باید وجهه انسانی برندتان را به آنها نشان بدهید. ارزشهای برند خودتان را چطور انتقال میدهید؟ اصلاً آیا برند شما ارزشهای خاصی دارد؟ چگونه سعی میکنید علایق و خواستههای مشتریان و کارمندانتان را برآورده کنید؟ آیا محصولات شما واقعاً عملکرد خوبی دارند؟
توانایی ایجاد ارتباطات انسانی واقعی یکی از مزیتهای اصلی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها است که به چنین روابطی، روابط معنادار گفته میشود. فالورهایتان را با افرادی که در شرکت شما کار میکنند آشنا کرده و نشان دهید مشتریان فعلی شما چطور از مزایای محصولات شما استفاده کرده و منفعت میبرند.
کمپینهای جذب طرفدار در شبکه های اجتماعی میتوانند راه بسیار خوبی برای بخشیدن جلوه انسانی به برندتان باشند.
۳٫ برند خودتان را به عنوان یک رهبر فکری تثبیت کنید
صرف نظر از نوع صنعتی که در آن فعالیت دارید، شبکه های اجتماعی فرصتی برای تثبیت برندتان به عنوان یک رهبر فکری – منبعی برای کسب اطلاعات درباره موضوعات مرتبط با حوزه کاری خودتان – هستند.
رهبری فکری هم مانند کمپینهای جذب طرفدار راه بسیار خوبی برای جلب اطمینان مشتریان هستند. تحقیق شرکت لینکداین با همکاری شرکت Edelman نشان داد که بازاریابها، تاثیر رهبری فکری بر اعتماد به خصوص در حوزه بازاریابی B2B را نادیده میگیرند. حدود نیمی از بازاریابهای حوزه B2B که در نظرسنجی شرکت کرده بودند اعتقاد دارند که رهبری فکری آنها منجر به ایجاد اعتماد نسبت به شرکت خودشان میشود. اما بیشتر از ۸۰ درصد خریداران اعلام کرده اند که رهبری فکری منجر به ایجاد اعتماد میشود.
همچنین تحقیقی تحت عنوان ۲۰۱۸ Edelman Trust Barometer مشخص کرد که ۶۳ درصد از افراد به کارشناسان فنی اعتماد میکنند و تنها ۴۲ درصد از مردم به کسب و کارها اعتماد میکنند.
Ryan Holmes مدیر عامل شرکت Hootsuite بیش از یک و نیم میلیون فالور در لینکداین دارد و در آنجا دیدگاههای خودش را درباره شبکه های اجتماعی و کارآفرینی منتشر میکند.
لینکداین – بخصوص پلتفرم LinkedIn Publishing Platform – برای تثبیت جایگاه خودتان به عنوان یک رهبر فکری بسیار مفید است.
۴٫ ماندن در ذهن مخاطبین
طبق تحقیقات مرکز Pew Research Center، اکثر کاربران شبکه های اجتماعی حداقل یک بار در روز به اکانتشان لاگین میکنند و خیلی از آنها چند بار در روز حساب کاربری خودشان را بررسی میکنند.
متن تصویر:
اکثر کاربران فیسبوک، اسنپ چت و اینستاگرام هر روز از این پلتفرمها بازدید میکنند.
درصد استفاده روزانه از هر شبکه اجتماعی توسط مخاطبین بزرگسالان
کمتر یک بار در روز چندین بار در روز
توجه: شرکت کنندگانی که پاسخی نداده اند در این نمودار محاسبه نشده اند. گروه ” کمتر” شامل کاربرانی است که چند بار در هفته، هر چند هفته یک بار یا کمتر از این شبکهها بازدید میکنند.
منبع: نظرسنجی انجام شده در ۳-۱۰-۲۰۱۸
“استفاده از شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۱۸”
شبکه های اجتماعی این فرصت را برای شما فراهم میکنند که هر بار طرفدارها و فالورهای شما به این شبکهها لاگین میکنند بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. سعی کنید مطالبی سرگرم کننده و آموزنده پست کنید تا فالورهای شما هر بار از دیدن پستهای جدید شما لذت ببرند و شما را به خوبی به خاطر بسپارند تا وقتی آماده خرید بودند مستقیماً به شما مراجعه کنند.
مزایای شبکه های اجتماعی برای رشد کسب و کارها
۵٫ افزایش ترافیک وبسایت
پستها و تبلیغات شبکه های اجتماعی راهی کلیدی برای هدایت ترافیک به سمت وبسایت شما هستند. به اشتراک گذاشتن مطالب وبلاگ یا وبسایت در کانالهای اجتماعی راه بسیار خوبی برای دیده شدن بیشتر آنهاست.
شرکت در گفتگوهای اجتماعی – مثل #HootChatدر توییتر – هم میتواند راه بسیار خوبی برای دیده شدن بیشتر، جلب توجه افراد جدید، به نمایش گذاشتن تخصص خودتان و هدایت ترافیک به سمت وبسایتتان باشد.
تولید محتوا به روش مطالعه و ویرایش محتوایی که از قبل تولید شده، به شما کمک میکند که:
- در وقت صرفه جویی کنید
- روابط مفیدی با سایر منابع ایجاد کنید
- دیدگاههای جدیدی عرضه کنید که از محتوای خودتان پشتیبانی کنند
هر چند محتوای کپی شده نمیتواند جایگزین تولید محتوا شود اما مزایای زیادی دارد.
سعی کنید در گفتگوها بیش از حد تبلیغی عمل نکنید و صحبتهای ارزشمندی داشته باشید. حتماً آدرس وبسایتتان را در تمام پروفایلهای خودتان در شبکه های اجتماعی درج کنید تا افرادی که میخواهند اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنند، فقط با یک کلیک به آن دسترسی داشته باشند. حتی میتوانید یک پست را pin کنید که یکی از صفحات لندینگ وبسایتتان که به موضوع گفتگو مرتبط هست را برجسته کند.
۶٫ ایجاد لید
شبکه های اجتماعی راه آسانی برای بیان علایق مشتریان بالقوه شما نسبت به بیزنس و محصولات شما فراهم میکنند. تولید لید یکی از مزایای بسیار مهم شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها است تا حدی که خیلی از شبکه های اجتماعی فرمتهای تبلیغاتی را ارائه میدهند که به طور ویژه برای جمع آوری لید طراحی شده اند.
برای مثال شرکت Renault Europe از تبلیغات ایجاد لید فیسبوک استفاده کرد؛ این تبلیغات به افرادی که به کسب اطلاعات بیشتر درباره یک محصول جدید علاقمند هستند امکان رزرو یک رانندگی آزمایشی را مستقیماً از طریق فیسبوک و فقط با چند ضربه به صفحه موبایل فراهم میکنند.
هزینه این تبلیغات به ازای هر لید ۹٫۷ برابر کمتر از تبلیغاتی بود که به یک فرم در وبسایت این کارخانه لینک میشدند.
۷٫ افزایش فروش
صرف نظر از نوع کالا یا خدماتی که به فروش میرسانید، شبکه های اجتماعی میتوانند به شما برای فروش بیشتر کمک کنند. اکانتهای شما در شبکه های اجتماعی یکی از اجزای حیاتی قیف فروش شما – پروسهای که از طریق آن یک بازدیدکننده جدید تبدیل به یک مشتری میشود –هستند.
همچنان که تعداد کاربران شبکه های اجتماعی روزبروز بیشتر میشود و ابزارهای این شبکهها رشد و تکامل پیدا میکنند، بر اهمیت این شبکهها برای جستجوی محصولات و تجارت الکترونیک افزوده میشود. همین حالا بهترین زمان برای همسو کردن اهداف خودتان در زمینه فروش با شبکه های اجتماعی است.
از جمله ابزارهای مفید برای فروش ویژه، فروش اجتماعی (social selling) است.
در این مطلب میتوانید اطلاعات بیشتری درباره فروش اجتماعی و چگونگی جذب لید و افزایش فروش از طریق شبکه های اجتماعی کسب کنید.
۸٫ همکاری با افراد بانفوذ
تبلیغات دهان به دهان علت اصلی ۲۰ الی ۵۰ درصد از تصمیمات خرید هستند. وقتی افراد را تشویق به صحبت کردن درباه محصولات یا شرکت خودتان در شبکه های اجتماعی میکنید، باعث افزایش آگاهی نسبت به برند خودتان و شهرت و اعتبار آن و در نتیجه افزایش فروش میشوید.
یکی از روشهای کلیدی برای افزایش تبلیغات دهان به دهان همکاری با افراد با نفوذ – افرادی که دنبال کننده زیادی در شبکه های اجتماعی دارند و میتوانند توجه آنها را به سمت برند شما جلب کنند – است.
تحقیقات Nielsen، Carat و YouTube نشان داد که همکاری با یک فرد بانفوذ نسبت به همکاری با یک سلبریتی میتواند تا چهار برابر بیشتر منجر به افزایش آگاهی نسبت به یک برند شود.
مزایای شبکه های اجتماعی برای تولید و توزیع محتوا
۹٫ تبلیغ محتوا
تبلیغ محتوا در شبکه های اجتماعی راه خیلی خوبی برای رساندن محتوای آموزنده و مفید تولیدی خودتان به دست افراد جدید، اثبات تخصص خودتان و رشد مخاطبینتان است.
به عنوان مثال Adobe از LinkedIn Sponsored Content یا محتوای تحت پشتیبانی مالیِ لینکداین برای نشان دادن تحقیقات خودش از جمله اینفوگرافیک و ویدیوهای مختلف استفاده کرده است.
احتمال این که تصمیم گیرندگان حوزه بازاریابی که محتوای تبلیغاتی Adobe را مشاهده کرده اند، این شرکت را به عنوان یکی از شرکتهای تاثیرگذار در بازاریابی دیجیتال بدانند ۵۰ درصد بیشتر و احتمال این که موافق باشند که Adobe میتواند به آنها برای کاهش هزینههای صرف شده در حوزه رسانهای کمک کند، ۷۹ درصد بیشتر است.
جهت حداکثر کردن مزایای شبکه های اجتماعی برای برند خودتان، حتماً یک طرح و برنامه برای بازاریابی محتوا داشته باشید.
۱۰٫ وایرال شدن (فراگیر شدن)
همین که مردم شروع به لایک کردن، کامنت گذاشتن و share کردن پستهای شما کنند، مطالب شما در معرض دید مخاطبین جدیدی قرار میگیرند، یعنی دوستان و فالورهای آنها. وایرال شدن این مفهوم را یک گام جلوتر میبرد. هر چه مردم مطالب شما را بیشتر با دیگران به اشتراک بگذارند، محتوای شما بیشتر و بیشتر در اینترنت پخش میشود و ممکن است هزاران یا حتی میلیونها بار به اشتراک گذاشته شود.
این دیده شدن مزایای زیادی دارد چون تمام این shareها، لایکها و کامنتها نشان دهنده وجود ارتباطاتی با برند شماست. اگر کاربری مشاهده کند که دوستش مقاله شما را لایک کرده، ممکن است خود او هم تشویق به مشاهده آن مطلب شود حتی اگر پیش از این با شرکت شما هیچ آشنایی نداشته باشد. در دنیایی که حجم محتوای موجود در آن آنقدر زیاد است که یک فرد نمیتواند هیچ وقت تمام محتوای موجود را مشاهده کند، share کردن محتوا توسط یک دوست در شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی برای دیده شدن آن محتوا دارد.
وایرال شدن کار آسانی نیست اما بدون وجود شبکه های اجتماعی تقریباً غیرممکن است.
۱۱٫ پیدا کردن منبع تولید محتوا
شبکه های اجتماعی به دو روش کلیدی به کسب و کارها برای یافتن منبع تولید محتوا کمک میکنند:
- پیدا کردن ایده: میتوانید از مخاطبین خودتان بپرسید چه خواستههایی از شما دارند یا با بررسی شبکه های اجتماعی برای تولید محتوا ایده پیدا کنید. به بیان ساده تر آنچه مردم نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهید. این شیوه تولید محتوا برای تولید مطالبی که مردم واقعاً آن را خواسته باشند و به اشتراک بگذارند بسیار مفید است.
- پیدا کردن مطلب برای پستها: یک مسابقه راه اندازی کنید یا از هشتگها برای پیدا کردن محتوای تولید شده توسط کاربران و سپس به اشتراک گذاری آنها استفاده کنید. تلاش برای جذب و مشارکت فالورها میتواند منجر به ایجاد شور و هیجان نسبت به برند شما شده و در عین حال منبع عظیمی از پستهای مختلف در اختیار شما قرار دهد که میتوانید آنها را به مرور زمان منتشر کنید.
به عنوان مثال هشتگ #wanderlustcontest که توسط National Geographic راه اندازی شد، منجر به تولید بیش از ۶۰ هزار پست در اینستاگرام شد.
مزایای شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط
۱۲٫ مدیریت شهرت
مشتریان شما احتمالاً همین حالا هم در شبکه های اجتماعی درباره شما صحبت میکنند، چه شما به این موضوع واکنش نشان بدهید یا خیر. اگر شما و تیم تان در جریان این مکالمات قرار داشته باشید، میتوانید پستهای مهم درباره برندتان را انتخاب کرده؛ مطالب مثبت را برجسته تر کرده و از آن به نفع برندتان استفاده کنید و با مطالب منفی قبل از این که تبدیل به مسئلهای جدی شوند مقابله کنید.
اگر فردی مطالبی درباره بیزنس شما منتشر کرده که واقعیت ندارند، سعی کنید به صورت حرفهای و محترمانه با موضوع برخورد کنید. از طرفی اگر کاربری مطالب مثبتی درباره شما منتشر کرد حتما از وی تشکر و قدردانی کنید.
۱۳٫ برقراری ارتباطات لازم برای مواقع بحرانی
وقتی در یکی از فروشگاههای استارباکس در شهر فیلادلفیا دو مرد سیاه پوست دستگیر شدند، هشتگ #BoycottStarbucks به سرعت وایرال شد. این هشتگ تنها در عرض ۳ روز بیش از ۱۰۰ هزار بار استفاده شد. این، رسما یک بحران محسوب میشود.
استارباکس هم سریعاً به این شرایط واکنش نشان داد و با انتشار پستی در توییترش از مردم و مشتریان خودش به دلیل اتفاقات پیش آمده در فروشگاه این شرکت عذرخواهی کرد. pic.twitter.com/suUsytXHks
پس از اولین عذرخواهی این شرکت چندین بیانیه در شبکه های اجتماعی منتشر کرد و اعلام کرد که یک روز خاص به نام آموزش مقابله با تبعیض نژادی برگزار میکند و در این روز تمام فروشگاههای این شرکت تعطیل خواهند بود. قطعاً هنوز برای تصمیم گیری درباره عواقب طولانی مدت این حادثه برای برند استارباکس زود است اما مطمئناً اگر این شرکت عکس العمل سریع و مناسبی در شبکه های اجتماعی نداشت، باید منتظر عواقب بیشتری میبود.
آیا شرکت شما هم طرح و برنامهای برای شرایط بحرانی دارد؟ هر چند ممکن است برندهای کوچک تر با بحرانهایی در چنین مقیاس بزرگی روبرو نشوند اما حتی کمتر شدن تعداد shareها در شبکه های اجتماعی هم در یک صنعت یا اجتماع بهم پیوسته و نزدیک به هم میتواند عواقب ویرانگری داشته باشد.
هنگام رویارویی با بحران در شبکه های اجتماعی نباید سکوت کرد. داشتن اکانتهایی با مدیریت مناسب در شبکه های اجتماعی و داشتن طرح و برنامهای برای مقابله با بحران میتواند به شما اطمینان بدهد که اگر اتفاقات ناخوشایندی روی داد، همواره حاضر و آماده برقراری تعاملات لازم هستید.
۱۴٫ تعامل دو طرفه با مخاطبین و مشتریان
شبکه های اجتماعی فرصت تعامل مستقیم با مشتریان و طرفدارانتان را برای شما فراهم میکنند و همزمان به آنها هم فرصت تعامل مستقیم با شما را میدهند. بر خلاف رسانههای سنتی که ارتباطاتی یک طرفه عرضه میکردند، شبکه های اجتماعی مثل یک خیابان دو طرفه هستند.
اگر تمایل دارید که فالورها و مشتریانتان را همواره در حال تعامل نگه دارید خودتان هم باید با آنها در تعامل باشید. فعال باشید و به روشی مناسب برای برند خودتان به کامنتها و سوالات مردم پاسخ بدهید.
می توانید از ابزارهای نظارت بر شبکه های اجتماعی هم برای قرار گرفتن در جریان مطالبی که افراد در دنیای وب منتشر میکنند، استفاده کنید.
۱۵٫ پشتیبانی و خدمت رسانی به مشتریان
مردم انتظار دارند که برندها در شبکه های اجتماعی در دسترسشان باشند و برای دریافت پشتیبانی، اکانتهای آنها را در شبکه های اجتماعی جستجو میکنند. تحقیق منتشر شده در Harvard Business Review نشان داد برندهایی که این انتظار را برآورده نمیکنند، منجر به آسیب رسیدن به سطح درآمد خودشان میشوند.
تحقیق HBR که به طور خاص بر توییتهای کاربران تمرکز داشت نشان داد مشتریانی که پاسخی برای توییتشان دریافت میکنند تمایل خواهند داشت که در خریدهای بعدی از آن برند هزینه بیشتری صرف کنند، بخصوص اگر در عرض ۵ دقیقه پاسخی دریافت کرده باشند.
این موضوع حتی برای مواقعی که توییت اولیه حاوی شکایت و نارضایتی باشد هم صدق میکند.
متن تصویر:
پاسخ سریع به شکایات مشتریان آنها را متمایل به صرف هزینه بیشتر در آینده میکند
مطالعهی توییتهای مربوط به شرکتهای هواپیمایی نشان داد وقتی توییتی در عرض ۵ دقیقه یا کمتر پاسخ داده شود، مشتری برای خرید بلیط از آن شرکت در آینده حدوداً ۲۰ دلار بیشتر هزینه پرداخت میکند.
۵ دقیقه یا کمتر ۶ تا ۲۰ دقیقه ۲۱ تا ۵۹ دقیقه ۶۰ دقیقه یا بیشتر
مزایای شبکه های اجتماعی برای به دست آوردن اطلاعات و دیدگاههای لازم
۱۶٫ نظارت بر مکالماتی که به برندتان ارتباط دارند
پیش از این، نظارت بر شبکه های اجتماعی را به عنوان یکی از عناصر مهم در جذب و تعامل مخاطبین ذکر کردیم. اما این شبکهها منبعی کلیدی برای کسب اطلاعات و آگاهی درباره برند، رقبا و حوزه کاری خودتان هستند.
۱۷٫ کسب اطلاعات بیشتر درباره مشتریان
شبکه های اجتماعی میتوانند حجم انبوهی داده درباره مشتریان شما به صورت بلادرنگ تولید کنند. میتوانید از این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمهای هوشمندانه تر درباره کسب و کارتان استفاده کنید.
تمام شبکه های اجتماعی بزرگ، امکانات تحلیلی ارائه میدهند که اطلاعات آماری درباره افرادی که با محتوای شما تعامل دارند، در اختیار شما قرار میدهند. این امکانات میتوانند به شما کمک کنند تا استراتژی خودتان را به صورتی تنظیم کنید که مناسب با مخاطبین واقعی خودتان باشد.
ما هم راهنمایی اختصاصی برای نحوه استفاده از ابزارهای تحلیلی در فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکداین، اسنپ چت و پینترست تهیه کردیم تا بتوانید حداکثر اطلاعات را درباره مشتریان و فالورهای خودتان در شبکه های اجتماعی جمع آوری کنید.
۱۸٫ ارزیابی احساسات مردم نسبت به برندتان
منشن کردن مکرر برندتان (اشاره به نام برند شما) در شبکه های اجتماعی میتواند برای شما یک مزیت باشد اما در صورتیکه این منشنها منفی باشند، باید سریعاً به فکر شناسایی مشکل و راهکاری برای مقابله با آن باشید.
Nick Martin هماهنگ کننده تعاملات اجتماعی شرکت Hootsuite احساسات اجتماعی را این طور تعریف میکند: “احساسات کلی مثبت یا منفی که در تعاملات یا پستهای شبکه های اجتماعی به تصویر کشیده میشود.”
هر چند مهم است که تشخیص بدهید چند نفر در فضای آنلاین درباره برند شما گفتگو میکنند، دانستن این که این افراد چه حسی نسبت به برند شما دارند نیز بسیار مهم است.
استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب و کارتان به شما امکان میدهد که همیشه در جریان احساساتی که نسبت به برندتان وجود دارند قرار داشته باشید تا بتوانید از اعتبار و شهرت برندتان محافظت کنید.
۱۹٫ توجه به رقابت
قرار گرفتن در جریان مکالمات افراد درباره رقبا هم میتواند مفید باشد.
برای مثال، دنبال کردن منشنهای رقبا میتواند به تشخیص مشکلات موجود در محصولات آنها و تلاش برای مقابله با این مشکلات در راستای جذب مشتریان جدید به شما کمک کند.
وقتی شرکت اوبر کانادا تبلیغی برای تحویل بستنی مجانی در شهر ونکور برای یک روز راه اندازی کرد، شرایط مطابق انتظار پیش نرفت. مردم نتوانستند بستنی مجانی خودشان را دریافت کنند؛ به همین دلیل از این شرکت ناراضی شده و شروع به شکایت در شبکه های اجتماعی کردند.
تیم اجتماعی شرکت Skip The Dishes این شرایط را فرصتی مناسب دید و به افرادی که از اوبر ناراضی بودند یک بستی مجانی به صورت یک اعتبار ویژه از این شرکت ارائه کرد. با این کار همه کسانی که از اوبر متنفر شده بودند به سمت شرکت Skip The Dishes جذب شده و تبدیل به مشتریهای جدید این شرکت شدند (چون برای دریافت بستگی رایگان باید یک اکانت Skip The Dishes ایجاد میکردند).
نظارت و ردیابی رقبا در شبکه های اجتماعی این فرصت را ایجاد میکند که در جریان عرضه محصولات جدید، تبلیغات، گزارشها یا دادههای جدید رقبا نیز قرار بگیرید.
۲۰٫ قرار گرفتن در جریان اخبار صنعتی
در دنیای آنلاین شرایط به سرعت تغییر میکنند و باید سعی کنید همواره در جریان آخرین شرایط و خبرها قرار داشته باشید. شبکه های اجتماعی به شما کمک میکنند که همیشه در جریان تغییرات پیش روی صنعت خودتان که ممکن است بر کسب و کار شما تاثیر گذار باشند، قرار داشته باشید.
مزایای شبکه های اجتماعی برای تبلیغات
۲۱٫ تبلیغات هدفمند
شبکه های اجتماعی راهی کم هزینه برای انتشار و توزیع محتوا و تبلیغ کسب و کارها هستند. این شبکهها گزینههای قدرتمندی برای هدف گیری مخاطبین دارند طوری که میتوانید به مخاطبین مناسبی دسترسی پیدا کرده و حداکثر بهره را از بودجه خودتان ببرید.
بازاریابهای حرفهای نیز از این موضوع اطلاع دارند و در سال ۲۰۱۸ هزینهای که صرف تبلیغات فیسبوک کردند ۲ برابر تبلیغات روزنامهای بود.
با به کار بردن گزینههای هدفگیری تبلیغاتی از جمله اطلاعات آماری، جغرافیایی، زبان و حتی رفتارهای آنلاین کاربران میتوانید پیامهای ویژهای ایجاد کنید که متناسب با هر گروه از مخاطبین شما باشند و فقط هزینه تبلیغ برای گروه خاص مورد نظرتان را پرداخت کنید.
۲۲٫ هدف گیری مجدد
افرادی که در نیمه راه خرید از وبسایت شما، از این کار منصرف شده اند مشتریان بالقوه اصلی شما هستند. چنین افرادی از قبل سایت شما را پیدا کرده، محصولاتتان را جستجو کرده و احتمالا تصمیم گرفته اند چه محصولی را انتخاب کنند. دلایل مختلفی برای انصراف این افراد از خرید وجود دارد اما نباید کسی را که به شرکت شما علاقه نشان داده نادیده بگیرید.
با استفاده از ابزارهای ردیابی مثل Facebook Pixel میتوانید تبلیغاتی را برای همان محصولی که این افراد در فروشگاه شما جستجو کرده یا در سبد خرید قرار داده اند، به آنها نمایش دهید.
برای مثال سایت Craftsy از تبلیغات هدفگیری مجدد فیسبوک برای تبلیغ محصولات به افرادی که از قبل با صفحه یک محصول در سایت این شرکت تعامل داشته اند، استفاده میکند.
این کمپین شاهد بازگشت ۳٫۴ برابری هزینه صرف شده برای تبلیغات و افزایش ۳۳ درصدی درآمد ناشی از فیسبوک بود.
مزایای شبکه های اجتماعی برای اثبات بازگشت سرمایه
۲۳٫ تحلیل و گزارش گیری
اثبات بازگشت سرمایه همیشه برای بازاریابها دشواریهایی دارد. اما میتوانید با بعضی از ابزارهای تحلیل و ارزیابی در شبکه های اجتماعی تاثیر کامل فعالیتهای خودتان در این شبکهها از فالوها تا تعاملات و خریدهای افراد را مشاهده کنید.
ابزارهایی مثل Google Analytics و Hootsuite Impact ترافیک تولید شده به وسیله شبکه های اجتماعی، گفتگوها و عضویت ایمیلی را برای سایتتان ارزیابی کرده و امکان ارزیابی میزان بازگشت سرمایه برای کمپینهای رایگان و غیر رایگان را فراهم میکنند.
پارامترهای UTM هم ابزارهای مفیدی هستند که به تشخیص این که چه شبکه های اجتماعی بیشترین مزیت را برای کسب و کارتان دارند، کمک میکنند.
دیدگاهتان را بنویسید