چک لیست ضروری برای تولید محتوایی ارزشمند
“هر روز تعداد کارهایی که باید مدیریت شده، به درستی انجام شده و آموخته شوند بیشتر و بیشتر میشود.” به نظر شما این جمله از کیست؟! شاید تصور کنید از شخصی که در حوزه بازاریابی محتوا، آموزش تولید محتوا ، استراتژی وب، نویسنده کتاب آموزش تولید محتوا یا ارتباطات دیجیتال فعالیت میکند. اما اشتباه میکنید!
این جمله از سخنان دکتر Atul Gawande است نویسنده کتاب “اعلامیه چک لیست: چگونه به کارها سرو سامان دهیم” (The Checklist Manifesto: How to Get Things Righ). Atul که یک جراح عمومی است بر این باور است که اعمال چک لیستهای ساده به کارهای پیچیده و روتین پزشکی میتواند تاثیر چشمگیری بر نرخ موفقیت کلی و کاهش عفونت و مرگ و میر داشته باشد.
اما این جمله ارتباط زیادی با بازاریابی محتوا دارد. برای ایجاد یک استراتژی محتوای فوق العاده باید کارهای حدسی را کنار بگذارید تا بتوانید محتوایی خلاقانه تولید کنید. ما هم برای کمک به شما جهت درک تمام جزئیات کار مقاله “چک لیست تولید محتوای ارزشمند” که جهت آموزش تولید محتوا یا آموزش تولید محتوای دیجیتال میباشد را آماده کردهایم.
همانطور که این دکتر توضیح میدهد، در بیشتر حرفهها در برابر استفاده از چک لیست مقاومت میشود زیرا “ما باور داریم کارهای ما آنقدر پیچیده هستند که نمیتوان آنها را به یک چک لیست محدود کرد.” اما اگر پزشکان، مدیران پروژه و سازمان بهداشت جهانی نسبت به قدرت چک لیستها متقاعد شده اند، چرا ما نباید از آنها استفاده کنیم؟
بررسی اجمالی محتوای ارزشمند
این چک لیست برای تولید کنندگان محتوای دیجیتال و تیمهای بازاریابی تهیه شده است و محتوای ارزشمند را با توجه به پنج شاخص تعریف میکند:
- قابل یافتن
- خوانا
- قابل درک
- قابل اجرا
- قابل بازنشر
تصمیم گیرندگان را در جریان کارها قرار دهید
بسیار مهم است که هنگام آموزش تولید محتوا و قبل از شروع استفاده از این چک لیست نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید. اولین نکته دخالت دادن افراد درست و مناسب است.
یکی از متقاعد کننده ترین ماجراهایی که Atul تعریف میکند در رابطه با این موضوع است که برخی از بیمارستانهای دیترویت چک لیستی تهیه کردهاند برای درج یک خط مرکزی که به نام پورت تزریق هم شناخته میشود و از آن برای کاهش تعداد دفعاتی که بیماران سوزن میخورند استفاده میشود. اما بسیاری از مواقع امکان عفونت این پورتها وجود دارد.
یکی از پزشکان بیمارستان Johns Hopkins برای کاهش احتمال عفونت یک چک لیست تهیه کرده و از بیمارستانهای دیترویت درخواست کرد تا در مطالعه شرکت کنند و نظر خودشان را در رابطه با کارایی این چک لیست اعلام کنند. در هر بیمارستان یک مدیر پروژه ارشد و مدیر اجرایی منصوب شده بود تا حداقل یک بار در ماه به بیمارستان مراجعه کند و صحبتهای کارمندان را در رابطه با مشکلاتشان بشنود.
اما چرا باید مدیران اجرایی در یک فعالیت تکنیکی دخیل شوند؟ مسئله اینجاست که برخی مشکلات کارمندان به گونهای بودند که تنها مدیران قادر به حل آنها بودند مثل تامین کردن صابونهای ضد عفونی کننده و پارچههایی با سایز مناسب. با جلب توجه و اقدام مدیران اجرایی میزان آلودگی پورت تزریق در این بیمارستانهای دیترویت ۶۶ درصد کاهش یافت.
در حوزه بازاریابی محتوا ، مدیران اجرایی میتوانند افرادی باشند که قدرت تغییر دادن منابع شما، تاثیر گذاشتن بر سیاست شرکت در رابطه با شبکههای اجتماعی و آموزش تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی یا تبدیل شدن به قهرمانهایی برای قدرت بخشیدن به برند شما را دارند. شما با آموزش تولید محتوا برای مدیران اجرایی کلیدی، در رابطه با چالشهای بازاریابی محتوا برای تیم تان و ارائه راهکارهای مناسب، فرصت ایجاد تغییر را دارید.
چک لیست را با تیمتان به اشتراک بگذارید
چک لیست داخلی سازمانتان مشخص میکند که برای حفظ علاقه خوانندگان به محتوا باید چه کارهایی انجام دهید. همچنین شما از این واقعیت مطلع هستید که فقط کنترل بخشی از فرایند در اختیارتان قرار دارد. آنچه شما را جهت آموزش تولید محتوا به خواندن این مقاله تا انتها تشویق میکند (امیدواریم که اینطور باشد!)، طراحی بصری، معماری اطلاعاتی و سودمندی آن است و از طرفی این یک آموزش تولید محتوا رایگان است.
برای استفاده درست و مناسب از چک لیست تمام افراد تیم را متقاعد کنید که با یکدیگر کار کنند و تغییرات مورد نیاز را در آن اعمال کنند. اگر اعضای تیم شما چک لیستهای دیگری دارند، آنها را ترکیب کنید تا به حداکثر کارایی برسید.
امیدواریم که جهت آموزش تولید محتوا این چک لیست را پرینت کرده و زیاد از آن استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب که در آن معیارها را با جزئیات بیشتر بررسی کردیم مطالعه کنید تا متوجه شوید هر نکته چه معنایی دارد و برای ارزشمندتر شدن هر چه بیشتر مطالبتان چه کارهایی را میتوانید انجام دهید.
همه ما خواهان درخشیدن مطالبمان هستیم.
برای اینکه این اتفاق بیفتد ما نیاز به چیزی داریم تا راهنمای ما باشد. به همین علت ما این آموزش تولید محتوا را تهیه کردیم تا به بازاریابها کمک کنیم محتوایی ارزشمند در اختیار خوانندگان قرار دهند.
محتوای قابل یافتن
هنگام تولید محتوا به خاطر داشته باشید که کاربران خودشان باید مطالب را پیدا کنند مگر اینکه این مطالب مستقیماً برای آنها ارسال شود (و حتی وقتی ایمیل ارسال میکنید احتمال گم شدن آن در inbox کاربران وجود دارد). حتماً از دستورالعملهای سئو برای نوشتن یا تولید مطالبی قابل یافتن استفاده کنید.
فرض شده برای طی کردن این گامها شما مطالعه در رابطه با کلمات کلیدی را انجام داده اید – و این کلمات را بر اساس اهدافتان و تحقیق درباره کاربران انتخاب کردهاید.
هم اکنون که در حال یادگیری و آموزش تولید محتوا هستید، نکات زیر را جهت بهینه سازی محتوای متنی، ویدیوی و صوتی سایت تان برای موتورهای جستجو انجام دهید:
برای متن صفحات وب
- در صفحات وب فقط از یک تگ H1 و چند تگ H2 استفاده کنید زیرا این تگها به رتبه گرفتن در موتورهای جستجو و تقسیم بندی متن در صفحه کمک میکنند. مطمئن شوید که این تگها را در copy deck (یا هر سیستم دیگری که از آن جهت انتقال محتوا از مرحله تولید به مرحله نشر استفاده میکنید) هایلات میکنید تا شخصی که مطالب را پست میکند متوجه باشد که چگونه کدنویسی را انجام دهد. در صورت لزوم از تگ H3 هم استفاده کنید اما توجه داشته باشید که کارایی آنها از نظر سئو نسبت به تگهای H1 و H2 کمتر است.
- متادیتا (عنوان، کلمات کلیدی و تگ توضیح) را طوری تنظیم کنید که محتوای درون صفحه را مطابق با مطالعات شما درباره کلمات کلیدی توصیف کند.
- از لینک سایر صفحات سایت استفاده کنید تا ارزش محتوایی که عنکبوتهای موتور جستجو به صفحات شما انتساب میدهند، افزایش پیدا کند (عنکبوتها رباتهایی هستند که سایت شما را پویش میکنند تا محتوایی متناسب در آن پیدا کنند).
از تگهای alt برای تصاویر استفاده کنید تا هنگام جستجوی تصویری در موتورهای جستجو، تصاویر سایت شما هم نمایش داده شوند. محتویات تصویر را توضیح دهید (زیرا تگهای alt در اصل برای مواقعی که کاربر در مشاهده تصاویر دچار مشکل میشود، طراحی شده اند) و از این تگها برای برجسته تر شدن محتوا استفاده کنید. به عنوان مثال اگر عکس مورد استفاده یک کتاب الکترونیکی را برای دانلود نشان میدهد، میتوانید از این تگ استفاده کنید ” دانلود آموزش تولید محتوا یا دانلود رایگان آموزش تولید محتوای الکترونیکی “
برای ویدیو
- ویدیو را در فیسبوک، یوتیوب یا آپارات منتشر کنید تا احتمال دیده شدن آن
بیشتر شود. یوتیوب یا آپارات از این جهت مفید است که امکان میدهد به صورت
دقیق تعداد بازدیدها را مشاهده کنید. از هر پلتفرمی که استفاده میکنید مطالب
را تگ کنید تا قابل یافتن باشند:
- کلمات کلیدی ممکن را در عنوان صفحه استفاده کنید.
- یک خلاصه کامل، حاوی کلمات کلیدی بنویسید.
نکات ویدیو به نوعی آموزش تولید محتوا برای اینستاگرام هم میباشند. البته در آموزش تولید محتوا اینستاگرام هشتگ به جای کلمه کلیدی بکار می رود.
برای صوت
- فایلهای صوتی را با فرمتهای مختلف مثل MP3، WAV و WIFF منتشر کنید تا تمام مخاطبین بتوانند از آنها استفاده کنند. اگر مشتری بالقوه شما به هر دلیلی نتواند به فایل صوتی گوش کند، هدف شما از تولید و توزیع محتوا محقق نخواهد شد.
- یک عنوان و خلاصه کامل بنویسید از اینکه این محتوا از چه جایی قابل دانلود است. این مکان میتواند سیستمی باشد که محتوا در آن ذخیره شده مثل آیتونز یا ممکن است صفحهای باشد که شما فایل را در آن پست میکنید، من در این رابطه سایت شنوتو را پیشنهاد میکنم.
- هر کلیپ صوتی را در یک صفحه مرتبط قرار دهید تا هماهنگی متن و صدا برای موتورهای جستجو بیانگر متناسب بودن محتوای شما باشد.
اگر قصد داشتم آموزش تولید محتوا با موبایل را در این مقاله مطرح کنم، ایجاد فایلهای صوتی بخش مهمی از آن را بخود اختصاص میداد.
محتوای خوانا
اگر در راستای آموزش تولید محتوا ، تا این مرحله چک لیست را به خوبی اجرا نموده باشید، کاربران مطالب شما را پیدا خواهند کرد، اما این سئوال پیش میآید که آیا مطالب برای آنها خوانا هست؟ هر چند این سوال به هر نوع محتوای نوشتنی مرتبط میشود اما بیشترین میزان مطالعه و مصرف اطلاعات مربوط به متن است بنابراین متن یک دسته بندی مهم تلقی میشود.

در رابطه با خوانایی، به خاطر داشته باشید که کاربران صفحه را اسکن میکنند تا این که محتوای موردنیازشان را پیدا کنند. در هر مقاله فوق العادهای، به وقت و زمان مخاطب ارزش نهاده میشود. بنابراین استفاده از آیتمهای زیر را در نظر داشته باشید:
- سبک نوشتن به صورت هرم معکوس: مهم ترین حقایق باید بالای صفحه قرار داشته باشند. این یک نکته کلیدی در آموزش تولید محتوا است، به عنوان مثال تصویر زیر با استفاده از نرمافزار ردیاب حرکات چشم تولید شده است. مشاهده میکنید که چشم کاربر چه قسمتهایی از صفحه را اسکن کرده است: توجه کنید که این شکل یک الگوی هرم معکوس را تشکیل میدهد.

- قطعه بندی: پاراگرافها را کوتاه نگه دارید. ما از قانون عدد ۳ پیروی میکنیم: بیشتر از ۳ جمله در یک پاراگراف و بیشتر از ۳ پاراگراف تحت یک عنوان قرار نداشته باشد.
- لیستهای بالت دار و عددگذاری شده: وقتی مردم قصد دارند اطلاعات را با سرعت مشاهده کنند، وجود لیست و بالت اهمیت خاصی پیدا میکند.
- زبان یکپارچه: از گیج کردن مخاطبین خودداری کنید. به عنوان مثال در یک صفحه چگونه به کسب و کار، شرکت یا موسسه خودتان ارجاع میکنید؟ اگر از به کار بردن نام برندتان به سمت استفاده از اصطلاحاتی مثل “ما” حرکت کنید، با این کار مخاطبین را سردرگم میکنید. از یک راهنمای سبک استفاده کنید تا همه افراد اصطلاحاتی مشابه را به کار ببندند.
محتوای قابل درک
وقتی موضوع مورد بحث پیچیده باشد، تولید محتوایی قابل درک برای کاربران کار چالش برانگیزی خواهد بود. گاهی اوقات نویسنده در حوزه تخصصی خودش مطالبی در سطح کلاس هشتم مینویسد اما باز هم برخی مخاطبین در درک آن دچار مشکل میشوند.

یک نکته مهم در آموزش تولید محتوا این است که صرف نظر از نوع صنعتی که در آن فعالیت دارید، چگونه میتوانید محتوایی قابل درک تولید کنید؟
- نوع محتوا را درست و مناسب انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر فعالیتهای شما به گونهای است که تصویر و ویدیو بیشتر مخاطب را جلب میکند، به جای متن از این فرمتها استفاده کنید.
- شخصیتهای مختلف مخاطبین را در نظر داشته باشید و سطح پیچیدگی محتوا را متناسب با توانایی کاربر برای درک آن تنظیم کنید.
- همیشه زمینه لازم برای درک محتوا را فراهم کنید. حتی اگر انجام این کار برای شما سخت است، سعی کنید حتی ابتداییترین مفاهیم را برای کاربران تشریح کنید. هیچ وقت اطلاع ندارید که کاربر با چه سطح معمولاتی وارد سایت شما میشود.
- یک سطح خواندن استاندارد برای محتوای هر پروژه تنظیم کرده و به آن پایبند باشید. این سطح بر اساس شخصیت کاربران و مطالعه بازار تعیین میشود. یک قابلیت در مایکروسافت ورد برای ارزیابی سطوح خواندن (متون انگلیسی) وجود دارد که میتوانید از آن برای بررسی و آزمایش استفاده کنید.
- اطلاعاتی ارزشمند در اختیار کاربران قرار دهید. این اطلاعات میتوانند اطلاعاتی جدید یا نگاهی جدید به یک ایده موجود باشند. گاهی اوقات استفاده از استعاره کمک میکند تا افراد موضوعات را بهتر درک کنند.
محتوای قابل اجرا
شما بعد از یادگیری و آموزش تولید محتوا یا گذراندن یک دوره آموزش تولید محتوا ، با این هدف محتوا تولید میکنید که خوانندگان را تشویق به اقدام کنید. چگونه میتوانید مطمئن شوید که این اتفاق رخ میدهد؟

- یک فراخوان واضح و مشخص داشته باشید.
- کاری کنید که کاربران بتوانند به راحتی کامنت گذاشته و سوال بپرسند هم به صورت عمومی و هم خصوصی. به عنوان مثال امکان کامنت گذاشتن برای پستهای وبلاگی را فراهم کرده یا افراد را به صفحه فیسبوک شرکت خودتان هدایت کنید. اگر نظرات را از طریق صفحه “تماس با ما” قبول میکنید، کاری کنید که پیدا کردن و استفاده از این صفحه آسان باشد.
- لینک سایر مطالب مرتبط را درج کرده یا سیستم مدیریت محتوای (مانند وردپرس) خودتان را طوری تنظیم کنید که آپشنهایی برای سایر مطالبی که ممکن است کاربران بپسندند، در آن وجود داشته باشد.
- در صورت طولانی بودن محتوا، لیستی از آیتمهای قابل اجرا را در بالای آن قرار دهید. به عنوان مثال اگر در رابطه با مراقبتهای مربوط به بیماری دیابت مطلب مینویسید، بالای آن سه جمله بالت دار داشته باشید که دیابت را تعریف کرده و نحوه کنترل آن را توضیح دهد.
محتوای قابل بازنشر
مردم به همتایان خودشان بیشتر از برندها اعتماد دارند. آخرین نکتهای که در آموزش تولید محتوا باید بیاموزید این است که چگونه میتوانید کاربران را تشویق کنید تا مطالب شما را با دوستانشان به اشتراک بگذارند؟

سعی کنید یک عکس العمل عاطفی در خوانندگان ایجاد کنید. خانم Ahava Leibtag میگوید اولین بار که نوشتن مقاله در حوزه بازاریابی محتوا را شروع کردم یکی از ویراستارها به من گفت “احتمال اینکه مردم مطالب بحث برانگیز را بازنشر کنند بیشتر است.”
- دلیلی برای بازنشر مطالب ایجاد کنید. به عنوان مثال ممکن است شما ماجرایی تعریف کنید در رابطه با اینکه چطور به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به حوزه بهداشت و سلامت با دیگران باعث میشود که آنها سلامت خودشان را جدی تر بگیرند.
- از مخاطبین خودتان درخواست کنید. به عنوان مثال از آنها بخواهید که مطالب شما را بازنشر کنند. میتوانید در انتهای هر مقاله چنین جملهای را بنویسید: “لطفاً این مطلب را با کسانی که فکر میکنید از مطالعه آن لذت میبرند، به اشتراک بگذارید.”
- کاری کنید که بازنشر مطالب آسان باشد. اگر سایت شما با وردپرس طراحی شده، از افزونههای مناسب اینکار استفاده کنید.
- به کاربران امکان بدهید که بازنشر را به صورت دلخواه انجام دهند. به عنوان مثال وقتی Aha Media Group توییتها را بازنشر میکند، برخی علاقه پیدا میکنند که هشتگ یا رفرنس سایر منابع را به آن اضافه کنند.
آیا شما تجربه استفاده از چک لیست در بازاریابی محتوا را دارید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خودتان را درباره این موضوع با ما در میان بگذارید. امیدوارم که این آموزش تولید محتوا مفید واقع شده باشد.
دیدگاهتان را بنویسید