نحوه استفاده از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی
آشنایی با ابزارهای اتوماسیون بازاریابی یک بحث و استفاده واقعی از آنها برای رشد کسب و کارتان یک بحث دیگر است. اتوماسیون بازاریابی میتواند کارهای زیادی برای شما انجام دهد از آزاد کردن وقتتان برای تدوین استراتژی و برنامه ریزی گرفته تا فراهم کردن امکان همکاری بین تیمهای فروش و بازاریابی و به اشتراک گذاشتن دادهها.
در این مقاله از سایت آرکاد با سه نوع از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی آشنا میشوید:
- اتوماسیون ایمیلها
- تنظیم طرح بازاریابی چکهای خودکار
- ادغام اتوماسیون بازاریابی با سیستم تولید محتوا
اتوماسیون ایمیلها
ارسال ایمیلهای خودکار یکی از مهم ترین المانهای پلتفرمهای اتوماسیون بازاریابی است و این موضوع بیدلیل نیست. اتوماسیون ایمیلها بسیار فراتر از زمانبندی ارسال خودکار آنهاست. با اتوماسیون بازاریابی ایمیلی میتوانید جریانهای کاری را بر اساس اقدامات خاص کاربر فعال کنید از جمله عضویت در خبرنامه و یا ترک کردن سایت پس از پر کردن سبد خرید با چند کالا. بسته به عمل فعال شده – و خصوصیات کاربر مورد نظر – میتوان کارهای مختلفی انجام داد از ارسال یک ایمیل ساده گرفته تا یک کمپین تطبیق پذیر.
همزمان با حرکت مشتریان در خط سیر خودشان، ابزارهای ایمیل خودکار شما هم با آنها حرکت میکنند. میتوان بر اساس اطلاعات جدید کاربران لیست ایمیل را تقسیم بندی کرد یا میتوان محتوا و زمانبندی ایمیلها را همزمان با تغییر رفتار کاربر و عبور او از قیف بازاریابی تغییر داد.
تنظیم یک طرح اتوماسیون بازاریابی چکهای
به این نوع اتوماسیون بازاریابی، کمپین چکهای یا بازاریابی چکهای گفته میشود. ارسال یک سری پیام به مرور زمان مخاطبان را با سرعتی مناسب و راحت پرورش داده و علاقه و توجهشان را نیز افزایش میدهد. بعلاوه مطالعات نشان میدهند که نرخ کلیک ایمیلهای خودکار نسبت به ایمیلهایی که به صورت انبوه پخش میشوند ۱۱۹ درصد بیشتر است و ایمیلهایی با محتوای مرتبط و مناسب نسبت به ایمیلهای انبوه ۱۸ برابر بیشتر درآمد ایجاد میکنند.
چنین کمپینی را مثل مراقبت از یک باغچه در نظر بگیرید که هر گیاه – یا مشتری – در آن به مرور زمان همان چیزی که نیاز دارد را دریافت میکند.
ادغام اتوماسیون بازاریابی و سیستم مدیریت ارتباط با مشتری
پلتفرمهای اتوماسیون بازاریابی به خودی خود بسیار کارآمد و فوق العاده هستند اما ادغام اتوماسیون با یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری همه چیز را به سطحی بالاتر میرساند.
چند دلیل برای اتصال ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری و اتوماسیون بازاریابی به یکدیگر عبارتند از:
- فراهم کردن بهترین مشتریان راغب برای تیم فروش. سیستمهای اتوماسیون بازاریابی همه نوع اطلاعات درباره مشتریان بالقوه جمع آوری کرده و از این اطلاعات برای رتبه بندی و امتیاز دهی به مشتریان راغب استفاده میکنند. این سیستم را به سیستم مدیریت ارتباط با مشتری متصل کنید تا مشتریان راغبی با بیشترین امتیاز به صورت خودکار به سمت تیم فروش هدایت شوند.
ساده کردن کار اولویت دهی به مشتریان راغب.
- پیام رسانی را به شکلی مناسب انجام دهید. جریان دادن اطلاعات از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی به سمت سیستم مدیریت ارتباط با مشتری به شما امکان میدهد که تیم فروش را مجهز به اطلاعاتی دقیق درباره رفتار مشتریان بالقوه کنید. به این ترتیب تیم فروش میتواند مکالمات را به بهترین شکل برنامه ریزی کرده و روابطی برقرار کند که به قراردادهایی خیلی خوب منتهی میشوند.
- مشتریان راغب را در کل مسیر پرورش دهید. وقتی بخش بازاریابی و تیم فروش با یکدیگر همکاری کنند، مشتریان راغبی که هنوز آماده خرید نیستند از دست نمیروند بلکه پرورش داده میشوند تا آماده خرید شوند.
- پیامها را طوری تنظیم و سفارشی سازی کنید که باعث جلب توجه آنها شود. از اطلاعاتی که درباره مشتریان بالقوه جمع آوری کردید برای ارسال پیامهایی ویژه و هدفمند بر اساس علایق آنها و اینکه در کدام مرحله از چرخه خرید هستند، استفاده کنید.
ارسال آسان ایمیلهای درست و مناسب کمپینهای اثرگذار را مشخص کنید. وقتی سیستم اتوماسیون بازاریابی را با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ادغام کنید، میتوانید پس از موفقیت در فروش، به عقب برگردید و مشخص کنید که چه کمپینهایی باعث این موفقیت شدهاند. به این ترتیب میتوانید به راحتی کمپینهایی که بر درآمد شما تاثیرگذار بودند را مشخص کنید و استراتژیهای آینده را به خوبی برنامهریزی کرده و مخارج را بر اساس این اطلاعات تنظیم کنید.
دیدگاهتان را بنویسید