مزایا و معایب تجارت آنلاین : آیا این تجارت برای شما مناسب است؟
امروزه که در عصر تکنولوژی مدرن قرار داریم، دسترسی به مخاطبین و تعامل با آن ها نسبت به گذشته ساده تر شده است. ظهور شبکه های اجتماعی و محبوبیت روزافزون دستگاه های موبایل باعث شده فرایند تجارت آنلاین ، فروش محصولات و تبلیغ مشاغل ساده تر از گذشته شود. برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی کوچک لازم است اول از همه یکسری سوالات ابتدایی از خودتان بپرسید و مزایا و معایب این کار را سبک و سنگین کنید. این سوالات عبارتند از:
- آیا اطلاعات کافی راجع به اینترنت و کامپیوتر دارم؟
- آیا توانایی راه اندازی یک سایت جذاب را دارم؟
- آیا محصولات و خدمات من منحصربفرد هستند؟
- می توانم بتدریج شروع به درآمدزایی کنم؟
- می توانم به راحتی به مخاطبین مورد نظرم دسترسی داشته باشم؟
برای این که کسب و کار فروشگاه اینترنتی شما موفقیت آمیز باشد، لازم است که پاسخ شما به تمام این پرسش ها مثبت باشد. مسلما راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی مزایای مختلفی برای شما دارد اما برای متوجه شدن این که آیا تجارت آنلاین برای شما مناسب است یا خیر باید مزایای این کار و موانع احتمالی را بخوبی شناسایی کنید.
مزایای تجارت آنلاین
دو مورد از مهم ترین مزایای تجارت آنلاین عبارتند از کم بودن هزینه و سادگی شروع کار. مسلماً با راه اندازی یک وبسایت به کمک قالب های آماده که قیمت چندانی هم ندارند، نیاز به اجاره کردن یا خرید یک فروشگاه فیزیکی و چالش های قانونی و مالی مختلف آن از بین می رود. بعلاوه باز بودن ۲۴ ساعته یک فروشگاه اینترنتی برای کل هفته نیاز به تلاش چندانی ندارد. افزایش زمان فروش به معنای افزایش فروش است و مشتری ها دوست دارند که فروشگاه مورد نظرشان اکثر اوقات باز باشد تا بتوانند هر زمان وقت آزاد داشتند خریدشان را انجام دهند.
تجارت آنلاین نیاز کمتری به صندوق دار و کارمندان اینچنینی دارند که این امر باعث کاهش هزینه های عملیاتی می شود. بعلاوه با توجه به این که مشتری ها حضور فیزیکی ندارند و کالاها جابجا نمی شوند، امکان سرقت اجناس کم می شود. یکی دیگر از مزایای مهم فروشگاه های آنلاین قابلیت رشد سریع و دست پیدا کردن به مشتری هایی در سطح کشور و حتی خارج از کشور است. با حضوری قوی و پررنگ در شبکه های اجتماعی و بکار بستن روش هایی مبتکرانه برای دیجیتال مارکتینگ می توانید از سراسر دنیا مشتری جذب کنید نه فقط یک محدود جغرافیایی خاص. قابلیت جمع آوری اطلاعات درباره مشتریان با استفاده از نرم افزارهای تحلیلی به شما کمک می کند که دیدگاه ها و عادات خرید مشتریان خودتان را بخوبی درک کنید. بدست آوردن چنین داده هایی در یک فروشگاه فیزیکی کاری سخت و زمانبر است.
معایب
معمولاً تجارت آنلاین با یک فروشگاه اینترنتی به سرعت شروع به درآمدزایی نمی کند. برای رشد چنین مشاغلی نیاز به زمان و تلاش است که ممکن است این ویژگی از نظر شما یک عیب بزرگ محسوب شود. راحتی خرید برای خریدار بدون نیاز به حضور فروشنده مزایایی دارد اما نبود امکان تماس فیزیکی با مشتری، فروختن محصولات بیشتر به آنها را سخت می کند. مشاغل سنتی و فیزیکی معمولا کارمندانی دارند که به جلب اعتماد مشتری کمک می کنند اما وبسایت ها معمولاً یک حس غیرشخصی بودن در فرد ایجاد می کنند. یکی از معایب فروشگاه های اینترنتی خطرات امنیتی و کلاهبرداری است. با افزایش سرقت هویت ممکن است مشتری ها از وارد کردن اطلاعات شخصی خودشان در سایت ها برای انجام خرید اینترنتی واهمه داشته باشند.
سایر معایب عبارتند از کاهش انگیزه خرید و تعامل کم مشتری ها با اجناس. لمس کردن اجناس به صورت فیزیکی به فروش محصولات کمک می کند چون خیلی از مشتری ها حتما باید کیفیت اجناس را حس کنند و بافت آن ها را لمس کنند تا خرید انجام دهند. فروشگاه های اینترنتی نمی توانند این امکان را برای مشتری ها فراهم کنند. با داشتن یک کسب و کار اینترنتی هزینه های تبلیغات شما با رشد کسب و کارتان افزایش پیدا می کند و هزینه های زیرساختی هم افزایش پیدا می کند چون نیاز به انبار کردن و نگهداری محصولات بیشتری خواهید داشت.
در تصمیم گیری تجارت آنلاین ، برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی باید توجه ویژه ای به مزایا و معایبی که برای مدل کسب و کار شما صدق می کنند داشته باشید. اگر مزایا نسبت به معایب بیشتر بودند، در این صورت کسب و کارتان شانس رشد و موفقیت خواهد داشت، در غیر این صورت سعی کنید تغییراتی در رویکردهای خودتان ایجاد کنید تا در مسیر مناسبی به سمت موفقیت قرار بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید