لینک خارجی (External link)؛ عاملی مهم در بهبود سئو سایتها
اگر از وبسایتتان به سایتی دیگری لینک دهید، به این نوع پیوند، لینک خارجی (External link) گفته میشود. چرا که دامنه آن خارج از دامنه وبسایت شما میباشد. استفاده از لینکهای خارجی طی سالهای اخیر در وبسایتها برای بهبود سئو و افزایش بازدید بسیار رایج شده است. چرا که با استفاده از این لینکها میتوانید رتبه وبسایتتان را در موتورهای جستوجو بهبود ببخشید. در این مطلب با دلایل استفاده از لینکهای خارجی و استراتژی استفاده از آنها آشنا میشویم.
لینک خارجی چیست و چرا در سئو اهمیت بالایی دارد؟
همانطور که اشاره شد، به هر لینکی که در سایت شما، به یک سایت دیگر اشاره کند، لینک خارجی گفته میشود. سوال اصلی درباره لینکهای خارجی این است که چرا این لینکها در بهبود سئو تاثیرگذار هستند و سئوکاران اهمیت بسیار زیادی به آن میدهند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که درج لینک خارجی در محتواهای وبسایت برای موتورهای جستوجو به این معنی است که محتوای وبسایت شما بسیار غنی و ارزشمند است. چرا که شما انکرتکستهای محتوای خود را به وبسایتهای معتبر لینک کردهاید.
از طرف دیگر اگر وبسایتی از لینکهای وبسایت شما استفاده کند، در نظر موتورهای جستوجو، وبسایت شما بهعنوان یک مرجع معتبر شناخته میشود که مدیران سایتها محتوای آن را بسیار ارزشمند میدانند. درواقع لینک خارجی به معنای یک رای مهم به کیفیت محتوای وبسایت شما است. به همین خاطر در سئو اهمیت بسیار زیادی دارد.
چرا استفاده از لینک خارجی در وبسایتها اهمیت دارد؟
برخی از افراد تصور میکنند که استفاده از لینکهای خارجی در وبسایتها تنها برای بهبود شرایط سئو است. درصورتیکه استفاده از لینکهای خارجی مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد که تمام آنها در نهایت میتوانند به بهبود سئو و افزایش بازدیدهای وبسایت شما کمک کنند. با برخی از مهمترین این مزایا آشنا میشویم.
۱- وبسایت شما ارزش بیشتری پیدا میکند
موتورهای جستوجو تلاش میکنند تا بهترین و باارزشترین محتواها و وبسایتها را به کاربران خود نمایش دهند. به همین خاطر در وبسایت شما به دنبال نشانههایی هستند که کیفیت و ارزش محتوای موجود در وبسایتتان را مشخص کند. شما با استفاده از لینکهای خارجی این سیگنال را به موتورهای جستوجو میدهید که محتوای موجود در سایتتان کیفیت بسیار بالایی دارد. چرا که به وبسایتها و مطالب بسیار مشهور و باکیفیت لینک شده است. به همین خاطر موتورهای جستوجو وبسایت شما را در رتبههای بالاتری نمایش میدهند.
۲- کاربران با اشتیاق بیشتری وبسایت شما را دنبال میکنند
تصور کنید بهعنوان یک مخاطب در حال مطالعه یک محتوای آموزشی در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستید و با یک اصطلاح جدید و ناشناخته مانند بردکرامب روبهرو میشوید. شما باید بهصورت جداگانه وارد سایت گوگل شده و این اصطلاح را جستوجو کنید. درصورتیکه اگر وبسایت مورد نظر روی کلمه بردکرامب، یک لینک خارجی برای توضیح بهتر آن قرار داده باشد، شما میتوانید در سریعترین زمان ممکن با مفهوم این اصطلاح آشنا شوید و به مطالعه ادامه محتوای وبسایت بپردازید.
۳- ممکن است بکلینک دریافت کنید
زمانی که در سایت خود به مراجع مختلف لینک خروجی میدهید، این امکان وجود دارد که برخی از این منابع نیز وبسایت شما را بهعنوان یک مرجع معتبر شناسایی کرده و به آن لینک خروجی بدهند. در این موارد بهاصطلاح گفته میشود که شما بکلینک یا لینک برگشتی دریافت کردهاید. دریافت بکلینک به معنای افزایش ترافیک و اعتبار وبسایت شما است و میتواند بهترین خبر برای شما باشد. پس اگر میخواهید وبسایتهای دیگر، شما را بهعنوان مرجع معتبر بشناسند، حتما از محتواهای مفید و جامع بهمراه لینکهای خارجی معتبر استفاده کنید.
در هنگام استفاده از External link به این نکات توجه کنید
با مفهوم External link و دلایل استفاده از آن آشنا شدیم. حال شاید شما تصور کنید که الان باید به سراغ وبسایت خود بروید و تمام محتواهای خود را با لینکهای خارجی پر کنید. باید به شما بگوییم که استفاده از لینکهای خارجی اصولی دارد و نمیتوان از آنها بهصورت دلخواه و بدون توجه به این اصول استفاده کرد. چرا که در این صورت ممکن است موتورهای جستوجو محتوای وبسایت شما را جریمه کنند.
با برخی از مهمترین نکات استفاده اصولی از لینکهای خارجی آشنا میشویم:
- تنها به صفحات مرتبط با محتوای خود لینک دهید: یکی از مهمترین نکات در استفاده از لینکهای خارجی این است که شما باید به صفحات و وبسایتهای مرتبط با محتوا و کاربری سایتتان لینک دهید. برای مثال اگر انکرتکست شما “بنز” است، نباید به صفحه یک کشور در ویکیپدیا آن را لینک کنید. این امر میتواند به مرور زمان در سئو وبسایت شما تاثیر منفی بگذارد
- اگر میخواهید بکلینک بگیرید، محتوای خوب تولید کنید: همانطور که اشاره شد بکلینک گرفتن اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر میخواهید وبسایت شما به یک مرجع تبدیل شود و بکلینک دریافت کنید، باید محتوای باارزشی درون وبسایت خود قرار دهید
- تنها یک لینک خارجی در یک صفحه کافی است: برخلاف تصور بسیاری از افراد، برای بهبود سئو و استفاده بهینه از لینکهای خارجی، شما تنها باید یک لینک در هر صفحه از وبسایت خود درج کنید
کدام لینکهای خارجی باارزشتر هستند؟
استفاده از External link در وبسایت بسیار باارزش است و میتواند شرایط سایت شما را بهبود بخشد. هرچند که تمام لینکهای خارجی این شرایط را ندارند. بلکه شما باید از لینکهایی استفاده کنید که باارزش هستند و توسط موتورهای جستوجو کارآمد ارزیابی میشوند.
مولفههای تاثیرگذار در مشخص کردن ارزش لینک خارجی عبارتاند از:
- اعتبار دامنه سایت مورد نظر
- میزان ترافیک و بازدید سایت مبدا
- تناسب موضوع میان محتوا و کاربری سایت مبدا
- انکرتکستهای شما باید خاص و غیر تکراری باشند
یادگیری تمام مباحث دیجیتال مارکتینگ با مجموعه آرکاد
دیجیتال مارکتینگ دنیای بسیار بزرگی دارد و بهمانند یک اقیانوس بزرگ است. به همین خاطر شما باید بهصورت مداوم، تمام مباحث دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید. مرکز آموزش دیجیتال مارکتینگ آرکاد یکی از بهترین مراکز آموزشی در ایران است که تمام مباحث دیجیتال مارکتینگ را مطابق با متدهای روز به کاربران خود آموزش میدهد. شما با مراجعه به وبسایت ما میتوانید از مقالات بسیار متنوع ما در زمینه دیجیتال مارکتینگ برای افزایش دانش خود در این زمینه استفاده کنید. همچنین دورههای آموزشی ما نیز از بهترین دورههای سئو و دیجیتال مارکتینگ در ایران هستند که با بهترین قیمت عرضه میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید