۱۰ دلیل برای سرمایه گذاری در کسب و کار اینترنتی
ظهور انواع کسب و کار اینترنتی منجر به ایجاد یک اقتصاد جدید و جذاب شده است که با توجه به حوزه و ابعاد گسترده آن، شیوههای کسب و کار سنتی دستخوش تغییرات بزرگی شدهاند. کمپانیهای چند ملیتی مثل Amazon و ebay به لطف اینترنت موفقیت چشمگیری کسب کردهاند و در حال حاضر بر حوزههایی تسلط پیدا کردهاند که تا چند سال پیش کمپانیهای سنتی بر آن حکمرانی میکردند و این امر صاحبان مشاغل را تشویق به سرمایه گذاری در کسب و کار اینترنتی می کند.
امروزه حتی مشاغل کوچک یا متوسط هم با استفاده از اینترنت برای کسب و کارشان سود زیادی کسب میکنند. تحقیقی که توسط شرکت Harris Interactive صورت گرفت که یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه تحقیقات درباره بازار است، نشان داد که ۸۱ درصد از مشاغل کوچکی که طی تعطیلات مختلف در فضای آنلاین فعالیتی پررنگ داشتهاند موفق به جذب مشتریان جدید و در نتیجه افزایش فروش و سود شدهاند.
همچنین تحقیق مشابه دیگری که توسط شرکت پژوهشی Gartner صورت گرفت مشخص کرد که ۳۰ درصد مشاغل کوچکی که در دنیای وب حضور دارند و کمتر از ۲۰ کارمند دارند، بیش از ۲۵ درصد از درآمدشان را از طریق فضای آنلاین کسب میکنند. اگر این آمارها متقاعد کننده نیستند دلایل دیگری هم هستند که ثابت میکنند اگر تاکنون سرمایه گذاری در کسب و کار اینترنتی نکردهاید، اکنون باید این سرمایهگذاری را مدنظر داشته باشید.
۱٫ برندسازی موثرتر برای کسب و کارتان
در دنیای دیجیتال امروزی، اگر شرکت یا کسب و کاری وبسایتی نداشته باشد مردم آن را چندان جدی نمی گیرند. معمولا مردم خیلی سریع پیشنهادات سرویس یا خدمات یک شرکت را از طریق فضای آنلاین بررسی میکنند تا قبل از تصمیم گیری برای خرید، اطلاعات بیشتری از آن شرکت کسب کنند. به همین علت لازم است که شرکت یا کسب و کار شما هم در اینترنت حضور داشته باشد، چه کسب و کارتان را به صورت آنلاین انجام بدهید یا نه. سرمایه گذاری در کسب و کار اینترنتی و حضور در فضای آنلاین راه بسیار خوبی برای تقویت و اثربخشی برند و تصویر کمپانی شماست.
۲٫ کاهش هزینههای راهاندازی کسب و کار
در گذشته راهاندازی کسب و کار اینترنتی نیاز به سرمایه کمی داشت. اما امروزه به لطف ظهور تکنولوژیهای جدید، آنلاین کردن کسب و کارها نه فقط ارزانتر بلکه سادهتر هم شده است. ابزارهای رایگان ایجاد سایت و سیستمهای مدیریت محتوای اپن سورس مثل Drupal و WordPress به شما اجازه میدهند که با استفاده از قالبهای رایگان وبسایت خودتان را ایجاد کنید. میتوانید با هزینه خیلی کمی سرمایه گذاری در کسب و کار اینترنتی نموده و یک وبسایت شرکتی تمام عیار داشته باشید که تمام امکانات خرید آنلاین را داشته باشد.
این شرایط باعث شده که امروزه زمین رقابت مشاغل کوچک با شرکتهای بزرگ هموار و هم سطح شود. بنابراین شما هم باید سعی کنید از پایین بودن هزینههای شروع چنین کسب و کارهایی استفاده کرده و وارد فضای آنلاین شوید.
۳٫ کم بودن ریسک سرمایه گذاری در کسب و کار اینترنتی
با توجه به اینکه تنظیم و ایجاد کسب و کار اینترنتی نیاز به هزینه چندانی ندارد، خطر و ریسک این مشاغل کمتر است. یکی دیگر از دلایل پایین بودن ریسک این نوع مشاغل، تطبیق پذیری آنهاست. در صورت سرمایهگذاری درست و مناسب در زمینه بازاریابی اینترنتی ، سئو و سایر موارد مربوطه این امکان وجود دارد که یک کسب و کار رو به افول را در زمان نسبتا کوتاهی تبدیل به کسب و کار پرسود کرد.
همچنین به غیر از تولید و فروش محصولات، روشهای بی شمار دیگری هم برای سرمایه گذاری در کسب و کار اینترنتی و درآمدزایی از وبسایتها وجود دارد مثل بازاریابی پورسانتی یا affiliate marketing که به ایجاد یک منبع درآمد ثابت کمک میکند.
۴٫ کمتر بودن هزینههای عملیاتی و مخارج کلی
با توجه به اینکه ایده های کسب و کار اینترنتی معمولا به یک مکان خاص بستگی ندارند حفظ آنها نیاز به کار کمتری دارد. بویژه این موضوع برای مشاغلی که در آنها نیازی به هزینههای تهیه محصولات فیزیکی، توزیع، اجاره و سایر هزینهها وجود ندارد صدق میکند. برای مثال در صنعت خرده فروشی صاحب فروشگاه میتواند به جستجو و خرید اجناس از تامین کنندگان در سراسر دنیا بپردازد بدون اینکه نیازی به حرکت از پشت میز کامپیوترش داشته باشد!
با آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی و با استفاده از راهکارهای کسب و کار اینترنتی میتوانید بیشتر از ۵ درصد جابجایی و سفر، تعمیرات و نگهداری و هزینههای عملیاتی را کم کنید. این ۵ درصد قابلیت تبدیل شدن به ۵۰ درصد از سود خالص کمپانی شما را دارد!
۵٫ فعالیت ۲۴ ساعته در تمام روزهای سال
یکی دیگر از مزایای مهم سرمایه گذاری در کسب و کار اینترنتی این است که امکان کسب و کار به صورت ۲۴ ساعته در کل سال را فراهم میکنند. مثلا میتوانید یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید که هیچ وقت تعطیلی ندارد در نتیجه حتی وقتی خواب باشید هم در حال کسب درآمد هستید. به این ترتیب حتی وقتی شما کار نمی کنید سیستمهای اتوماتیک فروش آنلاین از حرکت متوقف نمی شوند. در بعضی موارد حتی ممکن است میزان فروش در ساعات و روزهای تعطیل بیشتر از میزان فروش طی ساعات کاری باشد.
۶٫ افزایش میزان انعطاف پذیری
به لطف اینترنت در صورتیکه بخواهید در منزل کار کنید میتوانید به راحتی این کار را انجام بدهید. مادامی که یک کانکشن اینترنت داشته باشید میتوانید کارتان را از هر نقطه دنیا انجام دهید. این انعطاف پذیری قابل توجه یکی دیگر از جاذبههای اینترنت برای کارآفرینان و صاحبان مشاغل است. این یعنی همچنان که در فضای آنلاین به درآمدزایی میپردازید میتوانید سایر روشهای سرمایه گذاری در کسب و کار اینترنتی را هم امتحان کرده یا وقت بیشتری را با خانواده خودتان سپری کنید.
۷٫ دسترسی به مشتریانی در سراسر دنیا
سرمایه گذاری در کسب و کار اینترنتی به شما این فرصت را می دهد که در بازار جهانی فعالیت کنید؛ به این دلیل که مشتریان شما از هرجای دنیا این امکان را دارند که تنها با چند کلیک درباره شما و محصولات و خدماتتان اطلاعات کسب کنند. تنها با کارمزدی کم میتوانید به مخاطبین زیادی در صدها بازار الکترونیکی در اینترنت (e-Marketplace) دسترسی پیدا کنید. موسسه تحقیقاتی AMR Research در گذشته گزارش داده که ارزش محصولات و خدماتی که در بازارهای B2B آنلاین داد و ستد میشوند، بیشتر از ۱٫۳ میلیارد دلار است. قطعا تمایلی ندارید که این بازار رو به رشد را از دست بدهید.
۸٫ در اختیار داشتن ابزارهای پیشرفته بازاریابی
بازاریابی یکی از مهم ترین مولفههای هر کسب و کاری است. چیزی که باعث جذابیت بیشتر بازاریابی آنلاین میشود تعداد بسیار زیاد کانالهای بازاریابی است که در اختیار همه قرار دارد. وبلاگ، پادکست ، ویدیو، شبکههای اجتماعی، ایمیل ، مقاله سفید، eBook و انواع روشهای مختلف دیگر از جمله ابزارهایی هستند که میتوانید از آنها برای جذب مخاطبین موردنظرتان استفاده کنید. البته در حال حاضر شاهد افزایش هزینههای بازاریابی اینترنتی هستیم اما نظارت و ارزیابی که این ابزارها برای شما فراهم میکنند بسیار پیشرفتهتر و راحتتر است.
می توانید با بهره گیری از ابزارهای بازاریابی گوگل مثل Google Analytics و اطلاعات مربوط به امتیاز سایت که از کمپینهای بازاریابی اینترنتی مثل Moz جمع آوری میکنید، به صورت لحظهای نه فقط بر مشتریان خودتان بلکه بر رقبا هم نظارت کنید. این ویژگیها به شما امکان میدهد که قابلیت انطباق سریع با شرایط را داشته باشید و رویکرد و استراتژیهای خودتان را به صورت لازم تغییر بدهید. مثلا اگر نرخ تبدیل کم باشد میتوانید برای افزایش آن تغییراتی در وبسایت تان ایجاد کنید.
بعلاوه هدف گرفتن گروههای اجتماعی خاص با ظهور ابزارهای بازاریابی در شبکههای اجتماعی بسیار ساده تر شده است. میتوانید مخاطب مورد نظرتان را با جزئیات کامل تعریف کرده و برای افرادی بازاریابی کنید که احتمال جذب آنها به محصولات یا خدمات شما بیشتر باشد.
۹٫ امکان دریافت نظرات مشتریان و ارائه پشتیبانی بهتر برای آنها
پیشرفت تکنولوژی اینترنت به این معناست که کسب و کار اینترنتی میتوانند پشتیبانی بهتری از مشتریان به عمل آورده و اطلاعات را به صورت موثرتر و کارآمدتری در اختیارشان قرار دهند. تا همین چند سال پیش اطلاع رسانیِ آپدیت محصولات یا خدمات کمپانیها برای مشتریان، چند روز زمان میبرد. اما از آن زمان تا به امروز شرایط خیلی تغییر کردهاند. امروزه اگر کسب و کارتان اینترنتی باشد میتوانید خیلی سریع توضیحات محصول یا اطلاعات مربوط به کمپانی خودتان را تغییر داده و این تغییر را به سرعت در وبسایت خودتان یا شبکههای اجتماعی با مشتریان در میان بگذارید.
می توانید به صورت لحظهای و بلادرنگ با مشتریانتان درباره محصولات یا خدماتتان به صورت آنلاین صحبت کنید. این شرایط به منزله افزایش تعامل مشتریان و رضایت آنها و در نتیجه افزایش سود کسب و کارتان است.
۱۰٫ افزایش فرصتهای برقراری ارتباط با همکاران
گاهی اوقات صاحبان مشاغل، اداره کسب و کارشان را به صورت تک نفره انجام میدهند. چون این افراد بیشتر وقتشان را در اداره صرف انجام کارهای مربوط به شغلشان میکنند. در گذشته تنها گزینه برای صاحبان مشاغلی که قصد ایجاد شبکه همکاری و یادگیری از همکارانشان را داشتند، پیوستن به گروههای تجاری محلی بود. اما امروزه اینترنت موجب تشکیل جامعهای جهانی از همکاران شده که فقط یک کلیک با برقراری ارتباط با آنها جهت مشورت درباره مشکلات، فشارهای کاری و ایده گرفتن برای راهاندازی کسب و کارتان فاصله دارید.
فقط کافیست وارد حوزه وبلاگ نویسی شده یا به چت رومها، گروههای موجود در شبکههای اجتماعی و انجمنهای مختلف مرتبط به کارتان ملحق شوید تا با سایر صاحبان مشاغل، کارآفرینان و سرمایهگذاران ارتباط برقرار کنید. امروزه فردی که در امریکا زندگی میکند میتواند به راحتی درباره تکنیکهای بازاریابی و تبلیغات با کارآفرین دیگری در افریقا مشورت و تبادل نظر کند. برقراری ارتباط با صاحب نظران و افراد مشهور هیچ وقت به اندازه امروز آسان نبوده؛ قطعا اکنون بهترین زمان برای شروع فعالیت در اینترنت و کسب و کار اینترنتی در ایران است.
دیدگاهتان را بنویسید