راهنمای کامل برای تهیه دعوت به اقدام هایی (CTA) که باعث تبدیل می شوند!
فاکتورهای زیادی در موفقیت بازاریابی اینترنتی شما تاثیر گذارند؛ اما یکی از مهمترین آن ها در سه کلمه خلاصه می شود: دعوت به اقدام یا فراخوان (Call-to-Action یا به اختصار CTA). همه ما مدام در اینترنت با نمونه های کال تو اکشن روبرو میشویم، که معمولا توجه چندانی به این موضوع نداریم. اما وقتی قرار است یک وبسایت طراحی کنید، اهمیت cta ها مشخص میشود.
در این مطلب از سایت آرکاد اهمیت call to action ها را برای تضمین کارایی هر وبسایت، بخصوص وبسایتهای تجاری را توضیح میدهیم. سپس مراحل کلیدی برای تهیه cta هایی قدرتمند که نتایج خوبی ایجاد کرده، نرخ تبدیل وبسایت را افرایش داده و شما را در مسیر درستی به سمت رشد اقتصادی و حرفه ای قرار دهند، توضیح میدهیم.
دعوت به اقدام یا Call to action چیست؟
دعوت به اقدام یا call to action درواقع عبارات مختصری هستند که مخاطبین شما در اینترنت را دعوت به انجام بلافاصلهی یک عمل می کنند. در وبسایت ها معمولا دعوت به اقدام به صورت متن ها، تصاویر یا دکمههای قابل کلیکی هستند که بازدیدکنندگان سایت را، تشویق به پذیرش دعوتِ سایت و انجام عمل خاصی می کنند مثل: دانلود فایل، خرید محصولات، اشتراک در یک سرویس، ثبت نام و عضویت در سایت، تماس با کارمندان، استفاده از یک دوره آزمایشی از محصولات و غیره.
به طور کلی cta ها به بازدیدکنندگان سایت اعلام می کنند که خواسته شما از آن ها چیست. اگر کل محتوای سایت طوری تنظیم شده باشد که آمادگی لازم را در بازدیدکننده ایجاد کند، نقش کال تو اکشن تشویق بازدیدکننده به طی کردن گام نهایی و یک کلیک برای تکمیل آن عمل است. به این ترتیب call to action ها تاثیری مستقیم بر موفقیت کل سایتتان دارند. cta های قوی و متقاعدکننده باعث افزایش فروش، جذب فالوور، شناخته تر شدن و … می شوند.
در ادامه به بخش جذاب این مطلب می رسیم یعنی این که چطور کال تو اکشن هایی بسازیم که منجر به ایجاد نتایجی واقعی شوند.
چطور CTA هایی فوق العاده ایجاد کنیم؟
اهدافتان را مشخص کنید
اولین مرحله برای تکمیل کردن دعوت به اقدام مربوط به یکی از مهمترین فاکتورهای بازاریابی اینترنتی است؛ یعنی داشتن درکی درست و مشخص از اهدافتان است. در واقع باید مشخص کنید که هدفتان از راه اندازی سایت چیست؟ دوست دارید به چه چیزهایی برسید؟ پاسخ چنین سوال هایی مشخص کننده نحوه استفاده از cta هاست.
در واقع هدف شما و عملی که از مردم دعوت به انجامش میکنید به هم مرتبط هستند. مثلا اگر هدف سایت شما ارائه خدمات مربوط به آموزش سبک زندگی باشد، اقدامی که به دنبال تبلیغش هستید میتواند یک برنامهریزی منظم برای زندگی افراد باشد و call to action مناسب میتواند این طور باشد: “یک دوره مشاوره رایگان دریافت کنید.”
در بعضی موارد ممکن است بخواهید بازدیدکنندگان سایت را دعوت به انجام بیش از یک اقدام کنید. مثلا بخواهید بازدیدکننده هم محصولات شما را خریداری کرده و هم پیج اینستاگرام تان را دنبال کند. در این حالت بیش از یک دعوت به اقدام در سایتتان وجود خواهد داشت که باید آنها را اولویت بندی کنید. مثلا میتوانید یک دعوت به اقدام را در یک صفحه فرود برجسته کنید و بعدی را در صفحهای دیگر. یا می توانید طرح سایت را طوری تقسیمبندی کنید که هر دو را پشتیبانی کند؛ بدون این که بین این دو دعوت به اقدام رقابت یا تداخلی ایجاد شود.
خواستههای مشتری را درک کنید
بعد از تعیین خواسته خودتان، یکی دیگر از نکات مهم این است که نباید از نیازها و خواسته های مخاطبتان غافل شوید. بازدیدکننده ها در سایتتان چه کارهایی انجام می دهند؟ امید به رسیدن به چه چیزی در سایتتان را دارند؟ چه لحن صحبتی برایشان خوشایند است؟
بهتر است در این مرحله، تحقیقی در رابطه با مخاطبین موردنظرتان انجام داده و میانگین مشخصات بازدیدکنندههای سایت (یا چند طرح مختلف از ویژگیهای مخاطبین سایت) را تعیین کنید. اگر بتوانید مشخص کنید چه چیزهایی مخاطبین موردنظرتان را تشویق کرده و به آنها انگیزه می دهد، می توانید کال تو اکشن ها را بهتر بسازید.
بهتر است نگاهی هم به کارهایی که رقبا انجام می دهند داشته باشید. مطمئنا می توانید درس های زیادی از موفقیت یا شکست دیگران بگیرید.
جلب نگاه و توجه بازدیدکننده
دعوت به اقدام باید بخوبی قابل مشاهده باشد. این نکته اهمیت فوق العاده زیادی دارد. هر تلاشی که برای تهیه دعوت به اقدام میکنید در صورتیکه بازدیدکنندهها آن را نبینند بی فایده است. در ادامه نکاتی را برای بهتر دیده شدن دکمه cta بیان می کنیم:
- انتخاب رنگ باید باعث برجسته شدن call to action شود. از ترکیب رنگی استفاده کنید که بر cta تاکید کرده و توجه افراد را جلب کند. مسلما قرار نیست رنگ آمیزی طوری باشد که چشم بازدیدکننده را بزند (راهنمای مربوط به نظریه رنگ ها به شما در پیشگیری از این حالت کمک می کند) اما نیاز به کنتراستی است که باعث برجسته شدن و دیده شدن فراخوان در صفحه شود. بعلاوه در مورد رنگ هایی که باعث ایجاد حسی خاص در افراد می شود هم فکر شده عمل کنید.
- ابعاد CTA مهم است. نسبت ابعاد متن یا دکمه cta باید منعکس کننده نقش منحصربفرد آن در سایتتان باشد. باید ابعادی را انتخاب کنید که به صورت کاملا مشخص، کال تو اکشن را به عنوان بخشی مهم از سایت که نباید از آن غافل شد، نشان دهد. اما میانه روی را نادیده نگیرید. این که نصف صفحه را به یک دکمه اختصاص دهید مسلما به مذاق بازدیدکنندهها خوشایند نمی آید و حتی باعث طردشان می شود.
- محل قرار گیری call to action کلیدی است. محلی که دکمه cta در آن قرار می گیرد می تواند تاثیر فوق العاده زیادی بر کارایی آن بگذارد. اصول کلی این است که کال تو اکشن ها را باید در نقاطی برجسته و مهم قرار داد؛ نباید فضای اطراف آن ها شلوغ باشد؛ و نباید با سایر دکمه های اطراف رقابتی برای کلیک داشته باشند.
اصلا این طور فکر نکنید که قرار دادن دکمه cta ها بالای صفحه بهترین کار ممکن است. دقت کنید که شما از بازدیدکننده تقاضای انجام کاری دارید، بنابراین باید زمانی این تقاضا نمایان شود که بازدیدکننده آمادگی لازم را داشته باشد. معمولا call to action ها بعد از محتوایی میآیند که زمینه لازم برای آن را فراهم می کنند.
دعوت به اقدام را کوتاه و واضح بنویسید
قرار نیست دعوت به اقدام شامل توضیحاتی مفصل و دقیق از مزایای پیشنهادی شما باشد. call to action ها، خلاصه و مختصر و شامل اصل مطلب هستند و آن عمل را به صورت سرراست و مستقیم توصیف میکنند؛ مثل: دانلود مطلب یا فایل، ثبتنام برای دریافت دوره آزمایشی، خرید، دریافت ایمیل کاربران ، عضویت و دریافت تخفیف، رزرو صندلی و غیره.
اگر به موضوع جذاب دریافت ایمیل کاربران علاقه دارید پیشنهاد می کنم مقاله سایت آرکاد با عنوان “۱۰ روش مناسب برای دریافت ایمیل کاربران” را مطالعه کنید.
بدون جهت بودن یا واضح نبودن متن دعوت به اقدام ممکن است گمراه کننده باشد و توجه افراد را جلب نکند. اما فراموش نکنید که cta ها آخرین مرحله یک فرایند هستند. طراحی سایتتان، تصاویر استفاده شده و محتوای متنی که منتشر می کنید همگی جو لازم، اطلاعات و انگیزهی انجام اقدام فراخوانی شده را فراهم می کنند و خود call to action در واقع مرحله و محرک نهایی است.
از لحن بیان عملگرا استفاده کنید
متقاعد کردن بازدیدکنندگان سایت به انجام کاری، نیاز به لحن صحبتی فعالانه دارد. به همین خاطر معمولا کال تو اکشن ها با افعال امری قدرتمندی شروع میشوند که تعیین می کنند چه کاری انجام شود. چنین دعوت صریحی باعث افزایش انگیزه افراد به دنبال کردن cta شما و انجام اقدام خواسته شده می شود.
چنین دعوت به اقدامی اول از همه بر بازدیدکننده و تصمیمش تمرکز کرده و باعث تقویت تصمیم کاربر به کلیک و انجام عمل مورد نظر می شود.
تاکید بر زمان حال
برای افزایش تاثیر و قدرت cta علاوه بر استفاده از افعال قدرتمند، لازم است نوعی حس فوریت به آن افزود. در واقع یک call to action قدرتمند بازدیدکنندگان سایت را بدون نیاز به فکر کردن درباره آن عمل و احتمالا فراموش کردن سایت، تشویق به انجام عملی فوری می کند. استفاده از واژه هایی مثل “حالا”، “اینجا”، “امروز” در cta باعث ایجاد عکس العملی سریع می شود.
عبارت مختلف دیگری که این نوع تصمیم گیری فوری را منجر می شوند عبارتند از: “دسترسی فوری به … پیدا کنید”، “کدهای تخفیف محدود ما را به دست آورید” یا “از بهترین پیشنهاد ما تا به امروز، بهره ببرید”.
با دادن انگیزه به افراد، آنها را هدایت کنید
وقتی از بازدیدکنندههای سایت تقاضای انجام عملی دارید، بهتر است خود شما هم در مقابل، کاری برایشان انجام دهید. امروزه با توجه به وفور اطلاعات و گزینههایی که در اینترنت وجود دارد، کاربران می توانند هزینهها و مزایای محصولات مختلف را بهتر مقایسه کرده و تصمیماتی آگاهانه بگیرند. اگر میخواهید کال تو اکشن برای کاربران جذاب و ارزشمند باشد حتما باید ارزش آن را به خوبی روشن کنید و مطمئن شوید که پیشنهادتان برای گروه مورد نظرتان جذابیت داشته باشد.
برای مثال فراخوانی مثل “دوره آزمایشی نرم افزار ما را امتحان کنید.”، “وبلاگ خودتان را طراحی کنید” یا “مستقیما این فایل را بر روی دستگاه تان دانلود کنید” همگی مشوقی خاص ارائه می دهند که باعث می شوند بازدیدکننده ها تصور کنند قرار است چه چیزی نصیبشان شود.
از سایر قسمتهای سایت غافل نشوید
در این مقاله به طور خاص بر هنر ایجاد cta هایی کارآمد تاکید شد، اما هنر فراهم کردن محیطی مناسب برای call to action هم، اهمیت زیادی دارد. به خاطر داشته باشید که cta نقطه اوج نمایش و ارائهی شما برای بازدیدکنندگان سایت است. حتی یک دعوت به اقدام بی عیب و نقص هم در صورتیکه محیط اطرافش بازدیدکننده ها را به سوی انجام عمل سوق ندهد، محکوم به شکست است.
برای شروع، طراحی کلی سایتتان باید از کال تو اکشن پشتیبانی کند. یعنی مثلا، طرح سایت باید طوری باشد که بازدیدکننده ها cta را با مروری معمولی مشاهده کنند. همچنین باید فضایی را اطراف دکمه cta خالی کرد تا مطمئن شوید که چیزی باعث انحراف دید بازدیدکننده از آن نشود.
همچنین محتوای سایت در حذف سه عنصر مخرب، یعنی ترس، عدم اطمینان و شک بسیار مهم است. قبل از این اشاره کردیم که cta ها مختصر هستند و بنابراین نمی توانند تمام نگران هایی یا پرسش هایی که ممکن است بازدیدکننده در مورد شما، بیزنستان یا سازمانتان داشته باشند را برطرف کند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که سایتتان تمام پاسخ ها را در اختیار بازدیدکننده قرار دهد، طوریکه وی به راحتی و با آرامش خاطر دعوت به اقدام شما را دنبال کند.
میزان موفقیت ایجاد شده را بررسی و تحلیل کنید
مسلما قرار نیست تمام مراحل بالا را دنبال کنید ولی نتایج و تاثیرات آن را بررسی کنید. تحلیل موفقیت call to action جهت تحلیل کارایی کلی سایت حیاتی است و یکی از گام های مهم در جهت بهبود استراتژی رشد شماست. یکی از معیارهای مهمی که به شما در ارزیابیها کمک می کند نرخ تبدیل است که اساسا ابزارهایی برای ارزیابی نرخ موفقیت cta ها در اختیارتان قرار میدهد.
مقاله “بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟” را حتما مطالعه کنید تا با ۶ فاکتور مهم برای بهینه سازی نرخ تبدیل آشنا شوید.
تست cta و بهبود آن
بعد از نظارت و ارزیابی عملکرد کال تو اکشن ها، دانش لازم برای آزمایش، مقایسه و بهبود مدل های مختلف دعوت به اقدام را خواهید داشت. ممکن است در تحلیل مشخص شود که استفاده از بعضی رنگ ها نسبت به رنگ های دیگر کلیک بیشتری ایجاد می کند یا مثلا استفاده از یک جمله بندی یا کلمه خاص موثرتر از کلمه ای دیگر است. تست های مختلف تان را ارزیابی کنید تا بهتر متوجه شوید که چه چیزهایی باعث تشویق مخاطبینتان به انجام اقدام موردنظرتان می شود و بر این اساس به بهبود cta ها ادامه دهید.
منبع: wix.com
دیدگاهتان را بنویسید