ایجاد یک استراتژی موثر برای بهینه سازی نرخ تبدیل صفحه اصلی سایت
آیا برای بهینه سازی نرخ تبدیل صفحه اصلی سایت خودتان یک استراتژی کارآمد و موثر دارید؟ اگر این طور نیست، با ما همراه باشید زیرا قصد داریم در این مطلب اطلاعات و تجربیات خودمان درباره این موضوع را با شما سهیم شویم. هر چند ممکن است سایر صفحات سایت هم از طریق موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی و نقاط دیگر موفق به جذب کلیک شوند اما مهم ترین صفحه، صفحه اصلی یا home page سایت شماست و نباید آن را نادیده بگیرید.
برای مثال اگر فردی نام کمپانی یا برند شما را در کادر جستجوی گوگل تایپ کند به احتمال زیاد اول از همه صفحه اصلی سایت شما را مشاهده میکند.
قطعاً تمایلی به از دست دادن این ترافیک ندارید، بنابراین بهتر است با نحوه بهینه سازی صفحه اصلی سایت آشنا شوید.
پایین بودن نرخ تبدیل صفحه اصلی سایت
این مشکل، مشکلی نادر نیست اما پایین بودن نرخ تبدیل صفحه اصلی سایت ممکن است ناشی از مسائل مختلفی باشد از جمله نامناسب بودن تصاویر صفحه، کلمات انتخابی برای فراخوان سایت و حتی عنوان اصلی صفحه ابتدایی سایت.
کلید موفقیت در این کار، تشخیص دقیق علت پایین بودن نرخ تبدیل صفحه اصلی سایت است.
نظارت بر رفتار کاربران شما را به درک بهتر عکس العمل آنها در هنگام بازدید از صفحه اصلی سایتتان نزدیکتر میکند. مثلاً آیا بازدیدکنندگان سایتتان خیلی زود آن را ترک میکنند؟ یا اگر در سایت باقی میمانند، روی چه قسمتهایی از آن کلیک میکنند؟
میتوانید از اسنپشاتهای Crazy Egg برای جمع آوری این اطلاعات درباره صفحه اصلی و سایر بخشهای سایت خودتان استفاده کنید. مثلاً ممکن است در نهایت به این نتیجه برسید که نوار مرور (navigation bar) سایتتان برای کاربران گیج کننده است یا عکس العمل خوبی به تصاویر انتخابی شما نشان نمیدهند.
پس از جمع آوری اطلاعات ذکر شده، تست A/B را روی بخشهای مختلف صفحه ابتدایی سایتتان اجرا کنید – بخصوص قسمتهایی که عملکرد خوبی ندارند. مثلاً میتوانید نحوه نوشتن فراخوان را تغییر داده یا یک عنوان جذابتر برای صفحه استفاده کنید.
۸ تکنیک برای بهینه سازی نرخ تبدیل صفحه اصلی سایت
بهینه سازی نرخ تبدیل صفحات اصلی سایت، کار سختی به نظر میرسد اما اگر آن را به مراحل کوچکتر تقسیم بندی کنید، قطعا کار شما آسانتر خواهد شد.
در این مطلب ۸ مرحله برای افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندگان صفحه اصلی سایتتان به شما میآموزیم.
- هدف افراد مورد نظرتان را درک کنید
امیدواریم که شخصیت خریدار را از قبل ترسیم کرده باشید. شخصیت خریدار یک نمایش فرضی از مشتریان مورد نظر شماست. برخی کمپانیها یک یا دو و برخی دهها شخصیت خریدار یا حتی بیشتر دارند.
اگر اهداف شخصیتهای مورد نظرتان را شناسایی کرده باشید در بهینه سازی نرخ تبدیل صفحه اصلی سایت خودتان موفقتر خواهید بود. زیرا در این صورت اطلاع دارید که از چه لحنی استفاده کنید، چه تصاویری برای مخاطبین شما جذابیت دارند و چه پیشنهادی را مطرح کنید که شخصیتهای موردنظرتان آن را رد نکنند.
اجازه دهید که اهمیت شناسایی اهداف مخاطبین را با یک مثال تشریح کنیم. فرض کنیم که شما خدمات تعلیم حیوانات خانگی را برای افرادی که حیواناتی مهاجم یا پرخاشگر دارند، عرضه میکنید.
با این اطلاعات، میتوانید به نتایج قطعی زیر دست پیدا کنید:
- شخصیتهای مورد نظر شما با حیواناتی سر و کار دارند که برایشان قابل کنترل نیستند.
- مشتریهای شما باید محلی باشند.
- مشتریان شما خودشان نحوه تعلیم حیواناتشان را نمیدانند.
با در نظر گرفتن این حقایق میتوانید متنهای متقاعد کننده و مختصر زیر را بنویسید:
- اگر ساکن شهر x هستید و میخواهید حیوانات عصبی و متهاجم خودتان را واگذار کنید، دست نگه دارید. با ما تماس بگیرد تا منزلتان را هم برای شما و هم برای حیوانتان تبدیل به محلی شاد و آرامش بخش کنیم.
- آیا میخواهید حیوانات سرکش خودتان را تبدیل به حیواناتی آرام و آموزش دیده کنید؟ ما به شما و حیواناتتان کمک میکنیم تا مهارتهای ارتباطی خودتان را تقویت کنید.
در اینجا همانطور که مشاهده کردید دو متن مشابه تهیه کردیم. اما مورد اول بیشتر بر شخصیتی که شناسایی کردیم تمرکز دارد و در عین حال خدمات فرضی ذکر شده را توضیح میدهد.
فراخوان دوم اصلاً مخاطب خاصی را هدف نگرفته است و ممکن است هدف این متن ارائه هر نوع آموزشی باشد.
پس کمی وقت صرف تشخیص شخصت خریدار مورد نظرتان کرده و اهداف آنها را به صورت دقیق تعیین کنید. اگر این اهداف را در صفحه اول سایتتان مورد توجه قرار دهید، میتوانید پیامی را به مخاطب برسانید که مستقیما منجر به جذب و تعامل وی شود.
- پیشنهاد اصلی خودتان را ایجاد کرده یا بهبود دهید
ممکن است شما چندین محصول یا سرویس داشته باشید و بنابراین شاید چندین شخصیت خریدار داشته باشید. در هر صورت برای صفحه ابتدایی سایت خودتان نیاز به یک پیشنهاد اصلی خواهید داشت – پیشنهادی که برای اکثر مخاطبین موردنظرتان جذاب باشد.
باز هم به مثال قبل برمی گردیم، فرض کنید که ارائه دهنده این خدمات آموزشهایی جهت فرمانبرداری حیوانات خانگی عرضه کند اما بیشترین نیاز را بین افرادی مشاهده کند که سگهای پرخاشگر یا عصبی دارند. در نتیجه، هدف اصلی صفحه ابتدایی سایت این گروه خواهند بود.
ما در متن مختصری که در بالا عرضه کردیم، مشکل را نام برده و یک راهکار برای آن عرضه کردیم. این روش جهت تعمیم دادن پیشنهاد برای مشتریان بالقوه بسیار مفید است.
اما اگر چرخه فروش محصولات شما طولانیتر باشد و مثلاً مالک کسب و کاری باشید که برای رفع نیازهای اضطراری و فوری خدمت رسانی نمیکند، مشتریان بالقوه شما زمان بیشتری برای تصمیم گیری درباره خرید از شما صرف خواهند کرد.
در این حالت نیاز به پیشنهادی در راستای تولید لید خواهید داشت. به جای درخواست خرید از بازدیدکنندگان صفحه اصلی سایت خودتان، آنها را دعوت به عضویت در لیست ایمیل خودتان کنید. یک لید مگنت[۱] (یا جاذب لید) ایجاد کنید که مخاطبین موردنظرتان نتوانند آن را رد کنند.
- از مخاطبینتان بازخورد بگیرید
روشهای زیادی برای دریافت بازخورد از مخاطبین تان چه به صورت فعالانه و چه غیرفعالانه وجود دارد. روش فعال نیاز به یک مکالمه مجازی بین شما و مخاطب دارد و بنابراین نیاز به مشارکت آنها دارید. اما روش غیرفعال از طریق ابزارها و تستهای مختلف انجام میشود.
یکی از بهترین منابع دریافت بازخورد فعال، نظرسنجی است. از مخاطبین خودتان درباره تجربیاتشان در صفحه اصلی وبسایت خودتان سوال بپرسید. آیا این صفحه از نظر آنها جذابیت دارد، درک و خواندن آن برایشان آسان بوده یا خیر؟
همچنین میتوانید از مشترکین سایت درخواست کنید که نظراتشان را از طریق ایمیل اعلام کنند. آنها را دعوت کنید که یک یا دو پاراگراف درباره مواردی از صفحه اصلی که از نظر آنها نیاز به تغییر دارد، بنویسند.
در رابطه با بازخورد غیرفعال، اسنپشاتهای Crazy Egg که پیش از این به آنها اشاره کردیم اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار میدهد. به این ترتیب میتوانید مشاهده کنید که مردم کجا کلیک میکنند، چه میزان از صفحه را اسکرول میکنند و غیره.
سعی کنید از سیستمهای Recording نیز استفاده کنید. این سیستمها به شما نشان میدهند که یک بازدیدکننده چگونه یک صفحه خاص را مرور میکند، فرمها چگونه پر میشوند، تصاویر چگونه بررسی میشوند و غیره.
- سادگی را حفظ کنید
شاید باور نکنید اما واقعیت این است که اغلب اوقات صفحات ساده و مینیمال نسبت به صفحاتی با حجم اطلاعات بسیار بالا، نرخ تبدیل بهتری دارند. افراد به هیچ وجه تمایل به غرق شدن در انبوهی از اطلاعات را ندارند.
صفحات home شلوغ، اطلاعات زیادی را در معرض دید مخاطبین قرار میدهند؛ معمولاً شامل چندین فراخوان هستند و حتی این فراخوانها هم گروه بندی شده اند.
سعی کنید صفحات را پاکسازی کرده و تنها عناصر حیاتی و ضروری را حفظ کنید و المانهایی را که حذف آنها منجر به ایجاد اختلال در فرایند تبدیل، نمیشود کنار بگذارید.
باز هم باید به مکانیزمهای Recording و اسنپ شات اشاره کنیم. اگر هیچ کس به یک تصویر خاص در صفحه نگاه نمیکند، آن را حذف کنید. اگر مخاطبین یک متن خاص را مطالعه نمیکنند، آن را حذف کنید.
بسیاری از بازاریابها تمایل دارند که حداکثر میزان اطلاعات ممکن و بیانیههای فروش را در صفحه ابتدایی سایتشان قرار دهند. اما این تاکتیک منجر به طرد شدن از سوی مشتریان میشود. اگر اجازه بدهید که خود محصولات یا خدماتتان گویای صحبتهای مورد نظر شما باشند، خیلی از موانع تبدیل را از بین خواهید برد.
- یک عنوان تکان دهنده و جذاب بنویسید
بهینه سازی کارآمد نرخ تبدیل صفحه اصلی، با اصلاح عنوان صفحه شروع میشود. قطعاً بازدیدکنندگان شما اول از همه این اطلاعات را مشاهده میکنند.
اگر این عنوان خسته کننده، قدیمی یا قابل پیش بینی باشد بازدیدکنندگان را قبل از اینکه حتی خط بعدی را بخوانند یا یک تصویر یا ویدیو را مشاهده کنند، از دست خواهید داد. زیرا این طور فرض میکنند که در سایت شما به آنچه میخواهند دست پیدا نخواهند کرد.
فرض کنیم که شما با عرضه یک کتاب، یک لید مگنت را تبلیغ میکنید و سرخط فعلی شما به این صورت است: “همین امروز کتاب ما را به صورت رایگان دانلود کنید!“
این سرخط بد نیست اما کمی خسته کننده است و بعلاوه موضوع کتاب هم در آن مشخص نشده است.
بهتر است سرخطی به این صورت بنویسید: “اگر میخواهید بیشتر درباره نحوه آموزش حیوانات خانگی اطلاعات کسب کنید، به این کتاب نیاز خواهید داشت!”
این سرخط خاصتر است و موضوع کتاب را مشخص کرده و مزایای آن را تبلیغ میکند.
اما اگر قصد دارید میزان تعامل بازدیدکنندگان را بشدت افزایش دهید از چنین سرخطی استفاده کنید: “حقایقی تکان دهنده درباره اشتباهات بزرگی که در آموزش سگها مرتکب میشویم!”
سعی کنید زبانهای مختلف، طولهای متفاوت و انواع توضیحات را امتحان کنید تا اینکه به یک ترکیب مناسب دست پیدا کنید.
- یک ویدیو به صفحه اصلی سایتتان اضافه کنید
اغلب اوقات بهینه سازی نرخ تبدیل صفحه اصلی سایت نیاز به افزایش سطح تعامل کاربران دارد. بنابراین بهتر است شما هم توجه بازدیدکنندگان را جلب کرده و آنها را ملزم به باقی ماندن در سایتتان کنید.
معمولاً میزان تعامل کاربران با ویدیو بیشتر از متن است بخصوص وقتی انسانهای واقعی در آن حضور داشته باشند. بنابراین حتی اگر ویدیویی در این صفحه درج کنید که شما را در حال صحبت کردن با بازدیدکنندگان سایت نشان دهد، باز هم افزایش چشمگیری را در نرخ تبدیل ملاحظه خواهید کرد.
سعی کنید ویدیو را مختصر نگه دارید. پیشنهادتان را معرفی کرده، هدفتان از تولید محصولات یا ارائه خدمات را توضیح داده و به آنها بگویید در مرحله بعد چه کاری انجام دهند.
اضافه کردن زیرنویس قابل محو و کسب اطمینان از این که صدای فیلم به صورت خودکار غیرفعال شده باشد، به ایجاد اعتماد کمک زیادی میکند.
اگر بازدیدکننده سایت شما در حال خواباندن بچه یا در پشت میز محل کارش باشد، ممکن است صدای ناگهانی ویدیو آنقدر برای وی آزار دهنده باشد که به سرعت سایت شما را ترک کند.
- از امکاناتی استفاده کنید که ایجاد اعتماد کنند
اعتمادسازی باید از همان ابتدای کار صورت بگیرد. اگر بازدیدکننده سایت به شما یا برندتان اعتماد نداشته باشد، احتمال تبدیل شدن وی از صفحه اصلی بشدت کاهش پیدا میکند.
اما چطور باید بین خودتان و فردی که تابحال وی را ندیده اید اعتماد سازی کنید؟ پاسخ این سوال، اثبات اجتماعی (social proof) است.
برای مثال ممکن است یک سلبریتی محصولات شما را خریداری کرده و نظراتش را درباره آن بنویسد یا این که یک تاییدنامه از یک سازمان مقرراتی مهم دریافت کرده باشید.
اثبات اجتماعی میتواند گواهینامه رضایت مشتریان قبلی شما باشد، لوگوی برندهایی که مشتری شما بودهاند، و غیره. هر چه کیفیت این اثباتهای اجتماعی بیشتر باشد، اعتماد ایجاد شده نسبت به برند شما نیز بیشتر میشود.
اگر یکی از مشتریان شما یک ویدیوی قدرشناسی از شما تهیه کرده بود، حتما از آن استفاده کنید زیرا ارزش چنین ویدیوهایی بیشتر از صدها کلمه و جمله است. اگر یک نشریه مهم از کسب و کار شما قدردانی کرده بود، آن را هم به صورت برجسته در گواهینامههای رضایت سایتتان نشان دهید.
- فراخوان خودتان را با تست A/B محک بزنید
فراخوانها منجر به ایجاد تاکید زیادی در حین فرایند بهینه سازی صفحه اصلی میشوند. با توجه به اینکه در این فراخوانها فقط باید از چند کلمه استفاده کرد باید سعی کنید متنی متقاعد کننده بنویسید.
بهترین روش برای اطمینان یافتن از این که بهینه سازی صفحه home سایت به خوبی صورت گرفته، اجرای تستهای A/B است. Crazy Egg این امکان را در اختیار شما قرار میدهد که ۲ فراخوان متفاوت را ایجاد کنید تا متوجه شوید کدامیک بهتر عمل میکنند.
اما کار را همینجا متوقف نکنید و چند فراخوان دیگر را هم امتحان کنید. تست کردن را ادامه دهید تا هیچ تبدیلی را از دست ندهید.
به خاطر داشته باشید که یک فراخوان از چند بخش تشکیل شده است:
- جمله بندی
- پیشنهاد
- نوع فونت
- رنگ فونت
- رنگ پس زمینه
تمام این المانها تاثیرات مهمی در نتایج تست دارند. شاید یک پیشنهاد خیلی خوب داشته باشید اما کلمات انتخابی و جمله بندی آن جذابیتی نداشته باشد یا شاید رنگ پس زمینه و فونت انتخابی شما در سایر المانهای صفحه اصلی محو شده باشند.
مثالهایی از صفحاتی با نرخ تبدیل بالا
گاهی وقتها، الهام گرفتن میتواند منجر به تقویت استراتژی بهینه سازی نرخ تبدیل صفحه home سایت شود. وقتی مشاهده کنید که برندهای موفق چگونه المانهای صفحه اصلی سایت خودشان را طراحی میکنند، میتوانید بهتر در این راه قدم بردارید.
هیچ وقت کار دیگران را کپی برداری نکنید، بلکه تنها از آن برای شکوفایی خلاقیت خودتان استفاده کنید.
از آنجا که این مقاله را با مثالی از آموزش حیوانات خانگی شروع کردیم، در ادامه نگاهی به صفحات اصلی سایتهایی خواهیم داشت که در این صنعت مشغول هستند و نرخ تبدیل بالایی دارند. PetFlow یک سرویس عرضه غذای حیوانات خانگی است. صفحه home سایت این شرکت، ساختار بسیار مناسبی برای افزایش نرخ تبدیل دارد.
در این صفحه بلافاصله ۲ فراخوان در پیش روی مخاطب قرار میگیرد یکی برای سگها و دیگری برای گربهها. این دو فراخوان با هم در رقابت نیستند زیرا ممکن است یک بازدیدکننده به دنبال خدمات برای سگها و دیگری به دنبال دریافت خدمات برای گربهاش باشد.
در صفحه اصلی سایت آمازون هم علاوه بر اثبات اجتماعی، به بازدیدکنندگان پیشنهاد شده تا با معرفی سایت به دوستانشان اعتبار رایگان برای خرید دریافت کنند. صفحه اصلی این سایت حاوی عکسهایی از المانهای ترسیم شده توسط دست است و کاربر به بررسی بیشتر سایت تشویق میشود.
در ادامه نگاهی به یک کسب و کار در حوزه امنیت تکنولوژی خواهیم داشت. صفحه اصلی سایت Norton، یکی از شناخته شده ترین تولید کنندگان محصولات نرم افزاری امنیتی، ساختار بسیار مناسبی دارد که برای افزایش نرخ تبدیل بهینه سازی شده است.
بزرگترین المانهای این صفحه، محصولات اصلی را تبلیغ میکنند و اثبات اجتماعی نیز در آن قرار دارد. یک نوار مرور هم در این صفحه وجود دارد که با مرور آن بخشهای Norton Deals و Free Trials را مشاهده میکنید که هر دو میتوانند منجر به تبدیل بازدیدکننده شوند.
نتیجهگیری
بهینه سازی صفحه اصلی سایت، میتواند یک پروسه طولانی و همیشگی باشد. با گذشت زمان، روشهای ایده آل طراحی تغییر میکنند، کسب و کار شما تکامل پیدا میکند و شما نیاز به راهی برای تست کردن المانهای طراحی صفحه اصلی سایت خودتان جهت رسیدن به حداکثر نتایج خواهید داشت.
با استفاده از ابزارهای Crazy Egg، هیچ نیازی به نگرانی درباره این موضوع نخواهید داشت.
همین حالا بهینه سازی صفحه home سایتتان را شروع کنید. مشخص کنید که چه المانهایی خوب کار میکنند و چه المانهایی نیاز به بهبود بیشتر دارند. سعی کنید بازدیدکنندگان را به سمت تبدیل هدایت کنید تا بتوانید لیدهای باکیفیتی برای کسب و کارتان ایجاد کنید.
[۱] lead magnet
دیدگاهتان را بنویسید