کسب و کار اینترنتی

چگونه در عرض یک ساعت یک طرح کسب و کار اینترنتی تدوین کنیم؟

کسب و کارهای دیجیتال باید چابک و انعطاف پذیر باشند.

برای شروع یک کسب و کار موفق در حوزه تجارت الکترونیک، پیش از هر چیز نیاز به یک طرح کسب و کار اینترنتی دارید. مسلما اگر مسیر کاری مشخصی نداشته باشید، نمی توانید با قاطعیت مشخص کنید که به مقصد رسیده اید یا خیر. علاوه بر این طبق تحقیقات افرادی که برای انجام کارها برنامه ریزی دارند، موفق تر هستند.

بنابراین اولین گام، تعیین جزئیات کار و تهیه چارچوبی با قاعده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی تان است. ممکن است انجام این کار در ابتدا کمی سخت و ترسناک به نظر برسد بخصوص اگر شما از قبل تجربه ای در این زمینه نداشته باشید و به تازگی وارد دنیای تجارت الکترونیک شده باشید. اما در یک طرح کسب و کار اینترنتی (یا بیزنس پلن) چه مواردی را باید در نظر گرفت و سطح جزئیات این موارد باید تا چه حد باشد؟

شاید این طور شنیده باشید که بهتر است تا حد امکان طرح کسب و کار اینترنتی تان را با جزئیات زیادی آماده کنید اما این استراتژی برای همه مناسب نیست. کسب و کارهای دیجیتال باید چابک و انعطاف پذیر هم باشند. اگر طرح کسب و کار اینترنتی تان ۲۰۰ صفحه حجم داشته باشد و هیچ استفاده ای از آن نکنید، مسلماً چابک بودن و واکنش سریع به شرایط با چنین طرحی ممکن نیست.

البته لازم است در رابطه با اهداف مورد نظرتان، چگونگی دستیابی به آن ها و بازه زمانی رسیدن به این اهداف، (و نوشتن آنها) به صورت خاص و ویژه عمل کنید. بنابراین باید یک ضرب الاجل واقع گرایانه برای دستیابی به اهداف کلیدی مشخص کنید. به این ترتیب یک طرح کاربردی و عملی برای کسب و کارتان خواهید داشت که از ایجاد تاخیر طولانی برای تصمیم گیری و بررسی شرایط پیشگیری می کند.

با توجه به موارد ذکر شده، در ادامه موارد کلیدی را که باید هنگام تهیه طرح کسب و کار اینترنتی تان مد نظر قرار دهید، مطرح می کنیم و یکسری دستورالعمل و راهنما برای تدوین این طرح در عرض یک ساعت بیان می کنیم.

  1. ارائه‌ی ایده‌ای نو در طرح کسب و کار اینترنتی

اولین قسمت در طرح و برنامه شما باید مشخص کند که پیشنهاد و محصولی که کسب و کارتان ارائه می دهد دقیقا چیست و این پیشنهاد شما را چطور از رقبا متمایز می کند؛ معمولا به این بخش گزاره ارزشی گفته می شود. طرح کسب و کاری که گزاره ارزشی خوبی نداشته باشد، محکوم به شکست است.

بهترین کار در تجارت الکترونیک تمرکز بر حل یک مشکل یا ایجاد آگاهی نسبت به یک نیاز جدید است. چه محصولات شما به صورت افزونه باشند یا این که کاملاً جدید و نو باشند، راهکار نوآورنه‌ی شما که هسته اصلی کسب و کارتان است باید مربوط به مخاطبین باشد نه خودتان.

برای ایجاد کسب و کار اینترنتی اگر قرار باشد کل وقت خودتان را صرف انجام یک کار کنید، این کار باید پرورش گزاره ارزشی و حصول اطمینان از این امر باشد که مشتری های شما قلب تمام تصمیم گیری های بعدی تان از جمله سرمایه گذاری و استخدام هستند.

  1. تعیین مخاطبین و نیازهایشان

پس از تعیین ایده و گزاره ارزشی لازم است جایگاه خودتان را در بازار مشخص کنید. بنابراین چالش بعدی در تدوین طرح کسب و کار اینترنتی ، مشخص کردن مشتریان ایده آل است. این کار را می توانید به روش های مختلفی که منعکس کننده ایده ها و ویژگی های اصلی کسب و کارتان باشد، انجام دهید. اما لازم است بجای فروش محصولات به یک بازار گسترده با انتظارات و اولویت هایی مختلف و گوناگون، مخاطبین خودتان را به گروهی خاص با نیازهای قابل تشخیص و قابل هدفگیری، محدود کنید.

مثلاً ممکن است انتخاب شما تولید یا ارائه قیچی آشپزخانه مخصوص افراد چپ دست یا بازی های نقش آفرینی قدیمی باشد. در هر صورت هدف، شناسایی یک نیاز در بازار مورد نظر و بعد ارائه راهکاری ملموس یا حل یک مشکل جدید است. به این ترتیب با توجه به اینکه تصویر واضح تری از افرادی که قرار است به آنها بازاریابی کنید، دارید می توانید پیام بازاریابی و هویت برندتان را به بهترین حالت، شکل دهید.

شخصیت خریدار و پروفایلی که از مشتری ترسیم کردید به شما برای تعیین اولیه اهداف و استراتژی کاری تان کمک می کند. همچنین می توانید میزان مخاطبین خودتان را مشخص کنید که این امر هم به شما برای تصمیم گیری در رابطه با حجم موجودی و خرید کمک می کند.

  1. تعیین رقبا و توصیف چشم انداز بازار

وقتی مخاطبین خودتان و نیازهای آنها را مشخص کردید، لازم است رقبای خودتان را هم مشخص کنید. مسلماً در هر کسب و کاری این احتمال وجود دارد که با یک سری رقیب قوی مواجه شوید.

سعی کنید لیستی از این رقبای بالقوه تهیه کنید و چند دقیقه ای زمان برای تحقیق در رابطه با میزان موفقیت و نفوذ آن ها صرف کنید و مشاغلی را که در حال حاضر نیازهای مشتری که شما قصد برآورده کردنش را دارید، برآورده می کنند، مشخص کنید. ابزارهای مربوط به سئو و بازاریابی محتوا مثل Ahrefs و Buzzsumo می توانند به شما کمک کنند تا به سرعت و به صورت مختصر و مفید ابعاد بازار و رقبای موجود را مشخص کنید و ایده هایی درباره بودجه مورد نیاز در حوزه هایی مثل تولید محتوا و روابط عمومی به منظور رقابت با رقبای مهم به شما می دهند. بهتر است در این مرحله تحلیل SWOT را هم انجام دهید – این تحلیل کمک می کند تا نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها را مشخص کنید.

حتی با یک بررسی سریع ۲۰ دقیقه ای درباره یک بازار هم می توانید متوجه شوید نام های بزرگ در یک صنعت یا بازار خاص چه نام هایی هستند و وضعیت کلی بازار چطور است. استفاده از شبکه های اجتماعی بخصوص اینستاگرام و پینترست را برای کسب اطلاعات بیشتر درباره افراد بانفوذ و برندهای مهم فراموش نکنید.

  1. تهیه لیست اعضای تیم و تعیین دلیل حضورشان در تیم

لازم است در مرحله برنامه ریزی مشخص کنید که آیا قرار است کسب و کارتان را به صورت فردی شروع کنید و یا تیمی از افراد ویژه و متخصص برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی تان به شما کمک خواهند کرد. به این ترتیب متوجه می شوید که دقیقا قرار است با چه افرادی کار کنید. از مهارت ها و تخصص هایی که در راه اندازی کسب و کار اینترنتی تان اهمیت دارند، یادداشت برداری کنید تا نیروی کار موردنیاز و زمان لازم برای کار روی پروژه ها توسط این افراد را مشخص کنید.

کار را ساده شروع کنید، یک فایل صفحه گسترده‌ی ساده باز کنید و تمام کارمندها و یا برون سپاری های لازم را درج کنید. سعی کنید حتما مهارت های مورد نیاز مثل طراحی گرافیکی یا ویدیوگرافی را مشخص کنید؛ چون چنین مهارت هایی ممکن است برای یک کسب و کار نوپا، خیلی زود پرهزینه شوند. سعی کنید در این مرحله امکان انجام کارها توسط خودتان و هزینه های این مدل را هم بررسی کنید.

  1. تعیین بودجه موردنیاز و منابع تامین آن

بنیان گذاری و راه اندازی درست و مناسب یک کسب و کار در حوزه تجارت الکترونیک نیاز به برنامه ریزی دارد. چه قرار باشد هزینه ابتدایی کسب و کارتان را از طریق وام یا سرمایه گذاری بدست آورید چه از طریق جذب سرمایه گذار، به هر حال چگونگی جذب این سرمایه اولیه تاثیر بزرگی بر مسیر آینده‌ی کسب و کار اینترنتی تان دارد.

اول از همه باید اهدافتان و هزینه رسیدن به این اهداف را مشخص کنید. سعی کنید حتماً معایب و مزایای روش های مختلف جذب سرمایه را بررسی کرده و تاخیرهای احتمالی برای تامین بودجه را در نظر بگیرید. در این مرحله از برنامه ریزی، نیازی نیست پیش بینی اقتصادی کاملی انجام دهید اما در نظر داشته باشید تمام افرادی که از آن ها تقاضای سرمایه گذاری دارید (مثل بانک یا سرمایه گذاران) انتظار چنین پیش بینی را از شما دارند.

البته اگر بعدها منابع مالی بیشتری بدست آورده و بودجه شما افزایش پیدا کرد، همیشه امکان تغییر مقیاس کسب و کارتان وجود دارد. اما حتما لازم است که بودجه خودتان را در سطحی تنظیم کنید که منابع مالی مطمئن و شفافی برای آن وجود دارد تا نهایتا گرفتار شرایطی نشوید که امکان پوشش هزینه ها وجود نداشته باشد.

در زمینه تکنولوژی های لازم برای تجارت الکترونیک، بهتر است یکسری از کارهای موردنیاز را خودتان یا با استفاده از کارمندان فعلی انجام دهید و بعداً هنگامی که نیازها به صورت دقیق مشخص شد، به دنبال برون سپاری یا کار با آژانس های دیگر باشید. اگر سایتی که خودتان طراحی و راه اندازی کرده اید، عملکرد خوبی در زمینه معرفی محصولات به مشتریان دارد نیازی به صرف بودجه اضافه برای طراحی محیط ها و اپلیکیشن های پیچیده و گران قیمت نیست. با رعایت این نکته می توانید با شفافیت و قطعیت بیشتری به کارتان ادامه بدهید.

  1. نوشتن موانع احتمالی

حالا که نقشه راه را مشخص کردید، مرحله نهایی تقسیم بندی مسیر حرکتتان به بخش هایی قابل مدیریت است. با داشتن یک زمانبندی با اهداف زمانی مشخص در بازه های زمانی منظم و مشخص، می توانید بهتر مشخص کنید که آیا طرح کسب و کار اینترنتی شما با سرعت مناسبی در حال تحقق است یا خیر.

علاوه بر این، تعیین موانع احتمالی باعث می شود که همیشه هدفی مشخص داشته باشید که برای دستیابی به آن تلاش کنید. می توان این اهداف را به کارهای مختلفی تقسیم کرد و هر کدام را بسته به مهارت و زمان در اختیار هر تیم به تیم های مختلف تخصیص داد. همچنین در صورتیکه کارها از زمانبندی تعیین شده عقب بیفتند، می توانید با سرعت مناسب واکنش نشان دهید و در صورت نیاز سرعت انجام کارها را افزایش دهید یا جدول زمانی را بازبینی و اصلاح کنید.

تعیین موانع احتمالی راه سریع و آسانی برای حصول اطمینان از این است که طرح کسب و کار اینترنتی شما همچنان در حال رسیدن به اهداف تعیین شده است. همچنین این کار به شما کمک می کند که کسب و کارتان را به صورت استراتژیک رشد و توسعه دهید.

مهم ترین مزیت تهیه طرح کسب و کار به صورتی که در این مطلب ذکر شد این است که می توانید فقط روی جنبه های مهم متمرکز شوید و همه چیز را بر اساس این چارچوب کاری بنا کنید.

این تعهد به آرزوها و خواسته هایتان به شما اطمینان می دهد که برای مواردی کار خواهید کرد که نسبت به آنها شور و اشتیاق دارید. تدوین این طرح تجاری یک ساعته به شما کمک می کند تا این اشتیاق رابه مخاطبینتان هم منتقل کنید و آن ها را تشویق به برقراری ارتباط با برند و کسب و کارتان کنید.

منبع
https://articles.bplans.com

مطالب مشابه

3 دیدگاه در “چگونه در عرض یک ساعت یک طرح کسب و کار اینترنتی تدوین کنیم؟”

  1. با سلام
    در این مقاله که به روش سریع ارائه یک طرح کسب و کار اشاره شده، به چند نکته مهم اشاره کرده است:
    ۱- داشتن هدف، طرح و برنامه دقیق قبل از شروع هر کاری
    ۲- تعیین جزییات و چارجوب کار
    ۳- تعیین زمان و چگونگی دستیابی به اهداف
    ۴- داشتن ایده نو و یا همان ارزش پیشنهادی و یا نقطه تمایز فروش
    ۵- شناسایی مخاطبین و نیازهای مشتریان
    ۶-شناسایی و تحلیل رقبا
    ۷- تعیین پیام بازاریابی و هویت برند با توجه به شناسایی گروه مخاطبان
    ۸- تشکیل تیم اجرایی
    ۹- بودجه بندی، تعیین منابع و زمانبندی انجام پروژه
    ۱۰- لیست کردن موانع احتمالی از نکات بسیار مهم و کلیدی اجرای سیستم های بزرگ نرم افزاری است
    مقاله خوبی بود برایتان آرزوی بهروزی و موفقیت دارم

  2. با سلام
    علاقه زیادی به فروش اینترنتی دارم.هدف فروشگاه اینترنتی برای میوه جات و موادارگانیک طبیعی است.ولی در موفقیت آن شک دارم.به نظر شما چکارکنم

    1. سلام
      به نظر من فروشگاه اینترنتی فقط بخشی از این پروژه می باشد، تهیه و ارائه محصولات تازه و به قیمت مناسب، ارسال سریع و بموقع سبد خرید، بسته بندی متمایز، نرم افزار موبایل، تبلیغات آنلاین و آفلاین و سایر موارد بسیار حائز اهمیت می باشند.
      در موفقیت آن شک نکنید ولی کار سختی است و پشتکار خوبی می خواهد. ابتدا طرح پیشنهادی تان را آماده کنید سپس سرمایه گذار را جذب نموده و تیم کاری تان را تشکیل دهید.
      کار را ساده ببینید ولی سنجیده عمل کنید. دوره آموزشی جادوی کسب و کار اینترنتی که می تواند دیدگاه خوبی به شما بدهد را پیشنهاد می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 10 =

بستن