با خوشههای موضوعی، سئو و اعتبار سایت خود را افزایش دهید
وقتی با یک استراتژی و الگوی لینکدهی ویژه تعدادی از صفحات مرتبط در سایت را به یک صفحه مرکزی پیوند میدهید، یک خوشه موضوعی ساختهاید. در تعریف دقیقتر خوشه موضوعی (Topic Cluster) مجموعهای سازمانیافته از صفحات وب مرتبط، صفحات وبلاگ یا سایر محتوای آنلاین است که میتواند به بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو کمک کند تا محتواهای مرتبط شما را بهتر بیابند. همین ویژگی خوشههای موضوعی باعث افزایش رتبهبندی سایت شما توسط موتورهای جستجو میشود. در این مطلب با اهمیت این خوشهها، تاثیر آنها بر سئو و اعتبار سایت و نیز مراحل ساخت آنها آشنا میشویم.
خوشه موضوعی و نمونههای آن
همانطور که از نام خوشه موضوعی برمیآید، خوشههای موضوعی صفحاتی بههمپیوسته هستند که یک موضوع محوری، دلیل پیوستگی آنها است. برای مثال وقتی موضوع محوری، بیت کوین باشد، صفحات متنوعی میتوانند در این خوشه قرار گیرند که برخی از آنها عبارتند از:
- آینده بیت کوین
- پیشبینی قیمت بیت کوین
- تاریخچه قیمت بیت کوین
- بهترین زمان برای خرید بیت کوین
- آیا خرید بیت کوین یک سرمایهگذاری سودآور است؟
خوشههای موضوعی گاهی با نامهای دیگری نیز مانند هاب محتوا (content hubs)، صفحات پیلار (pillar pages)، صفحات ریشه یا سنگ زیربنا (Cornerstone) و … نامیده میشوند. اما در هر صورت کاربرد اصلی آنها برای پوشش دادن یک موضوع خاص و نیز افزایش رتبه سئو است.
خوشههای موضوعی همچنین دارای سه جزء هستند که عبارتند از:
- صفحهای که بر یک موضوع تمرکز دارد
- خوشهای از صفحات که موضوعات فرعی مرتبط را با عمق بیشتری پوشش میدهند
- پیوند داخلی بین تمام صفحات
مزایای ایجاد خوشههای موضوعی برای مخاطبان، کسبوکار و سئو
مردم اغلب با تغییر نامها یا استفاده از کلمات معادل درباره یک موضوع در عناوین، دچار سردرگمی میشوند. همچنین درصد بسیار کمی از مخاطبان برای یافتن موضوعات مرتبط از گزینههای سرچ داخلی مانند باکس جستجو استفاده میکنند. وجود خوشههای موضوعی باعث میشود آنها بتوانند بهراحتی به موضوعات مرتبط در یک زمینه خاص دسترسی داشته باشند. در ادامه با برخی از مزایای این خوشهها آشنا میشویم.
۱- سازماندهی بهتر
تصور کنید که پیش از این در مورد موضوع لینکسازی داخلی، محتواهای مختلفی در بخشهای مختلفی از سایت و وبلاگ آرکاد پراکنده بوده است. مواردی مانند ساختار سایت، بردکرامب، نقشه سایت و … حال با ایجاد Topic Cluster با محوریت “لینک سازی داخلی” بهترین راهکار برای نظمدهی به محتواها و افزایش نظم در سایت بوجود میآید.
۲- بهبود تجربه کاربری
بهبود تجربه کاربری، راهکارها و ابعاد فراوانی دارد و یکی از آنها استفاده از خوشههای موضوعی است. تصور کنید پدر یا مادری هستید که دریافتهاید فرزند شما به آموختن موسیقی تمایل دارد. از سوی دیگر شما به فکر انتخاب یک ساز برای یادگیری برای او هستید. خوشه موضوعی “سازهای موسیقی” در سایتهای معتبر میتواند بهترین منبع برای شما در این زمینه باشد.
۳- بهینهسازی موتورهای جستجو
ایجاد خوشههای موضوعی بهدلیل ساختار ویژه لینکدهی آنها به رباتهای موتورهای جستجو کمک میکند وبسایت شما را با سرعت بالاتری ایندکس کنند و همچنین دریابند که چه موضوعاتی در آنها گنجانده شده است. یکی از دلایل این موضوع این است که هر یک از این صفحات با هدف جستجوی کاربران تنظیم شدهاند. هر صفحه مجموعهای دقیق از کلمات کلیدی را هدف قرار میدهد و ترافیک خاصی را هدایت میکند و از آن مهمتر، پیوندهای میان این صفحات باعث توزیع بهینه ترافیک میشود.
نوع مطالب و صفحات در خوشه موضوعی چیست؟
هسته مرکزی (Core) در خوشههای موضوعی عموما یک صفحه دارای محتوای جامع است که آن را با عناوین صفحه پیلار (Pillar Page) میشناسیم. از سوی دیگر محتوای بنیادی (cornerstone content)، مقاله بنیادی (cornerstone article) از جمله بهترین و مهمترین مقالات در سایت شما هستند. این اصطلاح به صفحات یا پستهایی اشاره دارد که میخواهید بالاترین رتبه را در موتورهای جستجو داشته باشند.
از سوی دیگر مقالات بنیادی، مقالههایی نسبتا طولانی و آموزنده هستند که جنبههای مختلف یک موضوع را دربرمیگیرند و بر این اساس بهترین گزینهها برای ایجاد پیوندهایی به صفحات مرتبط و ایجاد خوشههای موضوعی بهشمار میآیند. تمرکز این مقالات بهجای فروش محصولات، بر ارائه بهترین و کاملترین اطلاعات در مورد یک موضوع خاص و محوری است.
چگونه یک خوشه موضوعی بسازیم؟
یکی از مهمترین مزایای خوشهها این است که گوگل برای رتبهبندی سایتها و صفحات متناسب با کلیدواژهها فقط بهدنبال مقالات مفید و جذاب نیست؛ بلکه بهدنبال سایتهایی است که با ایجاد خوشههای موضوعی میتوانند خود را بهعنوان مرجعی معتبر در یک زمینه خاص معرفی کنند. همین یک موضوع آنقدر وسوسهکننده هست که بخواهیم یک یا چند خوشه موضوعی در سایت خود ایجاد کنیم. اما برای این کار باید از کجا شروع کنیم؟ در ادامه با مراحل ایجاد خوشههای موضوعی آشنا میشویم.
آشنایی با اجزای یک خوشه موضوعی
یک خوشه موضوعی دارای سه جزء اساسی است که عبارتند از: محتوای پیلار، خوشههای محتوا و لینکهای بین این صفحات. در بخش محتوای پیلار اهمیت دارد که بدانید میخواهید در چه زمینهای بهعنوان یک سایت مرجع و معتبر شناخته شوید تا محتوای پیلار متمرکز بر آن را ایجاد کنید. خوشهها همان محتواهایی هستند که تعداد کلمات آنها کمتر از محتوای پیلار، موضوعات آنها جزئیتر است و در عین حال تخصصیتر هستند.
توجه داشته باشید در این زمینه میتوان یک صفحه پیلار یا محتوای بنیادی ایجاد که به چند محتوای کلی دیگر تقسیم شود، سپس هر محتوای کلی، هسته مرکزی یک خوشه قرار گیرد که به چندین صفحه دیگر پیوند داده شده است. لینکها نیز عواملی برای پیوند دادن این صفحات هستند و به گوگل نشان میدهند که شما محتوای زیادی در مورد یک موضوع خاص دارید.
فهرستی از محتواهای فعلی سایت ایجاد کنید
ایجاد یک فهرست از محتواهای فعلی سایت دو مزیت برای شما دارد. اول اینکه با بررسی ترافیک، رتبهبندی و اعتبار آنها میدانید کدام صفحات و موضوعات برای قرار گرفتن بهعنوان هسته مرکزی خوشه مناسب هستند. همچنین با دستهبندی موضوعی محتواها میتوانید از تعداد زیادی از آنها برای ایجاد یک خوشه استفاده کنید و برای کامل کردن یک خوشه، محتوا تولید کنید.
با سازماندهی محتواهای سایت با این روش، بازدیدکنندگان میتوانند محتوای مرتبط را راحتتر پیدا کنند. این ویژگی آنها را تشویق میکند که به خواندن مطالب ادامه دهند. در نتیجه، آنها نهتنها برای مدت طولانیتری در سایت شما میمانند، بلکه برای موارد بیشتر نیز به سایت شما مراجعه میکنند.
انتخاب موضوعات اصلی و فرعی برای خوشه موضوعی
در زمان ایجاد یک خوشه، انتخاب موضوع اصلی از اهمیت بالایی برخوردار است. موضوع اصلی هم زمینه موضوع را روشن میکند و هم نشان میدهد که چقدر برای گسترش، پتانسیل دارد. برای مثال وقتی موضوع اصلی “انتخاب کشور برای مهاجرت” باشد، میدانیم که تمرکز بر مهاجرت به خارج از کشور و روشها و شرایط آن است. از سوی دیگر میدانیم به تعداد کشورهای محبوب برای مهاجرت میتوانید موضوعات فرعی را انتخاب کنیم که برخی از آنها عبارتند از:
- مهاجرت به سوئد
- مهاجرت به کانادا
- مهاجرت به انگلیس
- مهاجرت به آمریکا
برای انتخاب موضوعات فرعی متناسب با موضوع اصلی نیز ابزارهای متعددی وجود دارند. برای مثال ابزار استراتژی محتوای HubSpot به شما کمک میکند تا لیستی از موضوعات اصلی و فرعی را بر اساس محتوای موجود در سایت، ایجاد کنید. این ابزار همچنین میزان جستجوی کاربران اینترنت برای این موضوعات را نیز به شما نشان میدهد.
استراتژی موضوعات فرعی
برای انتخاب موضوعات فرعی به نیازهای مخاطبان هدف خود و نیز کلیدواژههایی که برای جستجو به کار میبرند فکر کنید. برای مثال با سوالاتی که مخاطبان سایت شما از شما دارند شروع کنید. از تیم پشتیبانی سایت بخواهید فهرستی از این پرسشها ایجاد کند تا بتوانید بر مبنای آنها یک استراتژی موضوعات فرعی ایجاد کنید که به این پرسشها نیز پاسخ دهد. همچنین میتوانید فرمهای نظرسنجی را به لیست ایمیل خود ارسال کنید تا درک بهتری از سوالات ایجاد شده در ذهن مشتریان و نیز نیازهای آنها داشته باشید.
یک راهکار دیگر هم وجود دارد، میتوانید معادل لاتین کلمه کلیدی خود را در گوگل جستجو کنید و پرسشهای پرتکرار کاربران را در بخش People alse ask مشاهده کنید. بر روی هر پرسش کلیک کنید پاسخ آن را مشاهده نموده و یا وارد وبسایت مرجع آن شوید یا اینکه همان پرسش را جستجو کنید. با کلیک بر روی هر پرسش، تعدادی پرسش جدید به لیست آنها اضافه میشود.
تحقیق کلمات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) یکی از مهمترین موضوعات در ایجاد یک خوشه موضوعی و همچنین راهکاری مشهور در استراتژی سئو است. در این روش شما بر این تمرکز دارید که مخاطبان شما برای رفع نیازهای خود بهویژه در زمینه کسب اطلاعات در مورد یک موضوع یا خدمات یا محصول از چه واژگان و عبارتهایی در صفحه سرچ گوگل استفاده میکنند.
محتوای فعلی خود را به ساختار خوشه موضوعی اضافه کنید
بنابر استراتژی لینکدهی خوشه موضوعی میتوانید محتواهای فعلی خود را به محتوای بنیادی یا صفحه پیلار خوشه خود مرتبط کنید. البته برای آغاز این روش باید ساختار خوشه را در ذهن یا روی نرمافزار ترسیم کرده باشید. پیوند صحیح محتواهای شما در این مرحله هم برای خوانندگان و هم از نظر عملکرد سایت شما مفید است.
شکافهای محتوایی خوشه موضوعی را کشف کنید
وقتی یک خوشه موضوعی شکل گرفت نوبت به این میرسد که ببینید چه چیزی کم است. به عنوان مثال، ممکن است یک مقاله بنیادی در مورد بازاریابی شبکههای اجتماعی داشته باشید که به خوشههای محتوا در زمینههای بازاریابی اینستاگرام و بازاریابی فیسبوک پیوند داده شده است. بنابراین میتوانید برای موضوعات زیر مطلب ایجاد کنید:
- بازاریابی توییتر
- بازاریابی واتساپ
- بازاریابی تلگرام
با خوشههای موضوعی، سایتی مرجع در زمینه کسبوکار خود باشید
ایجاد خوشههای موضوعی از جمله راهکارهایی است که برای کسبوکارها در زمینه افزایش اعتبار برند، برای بازاریابان برای افزایش سئو سایت و هدایت ترافیک به سایت و نیز برای مخاطبان برای دریافت اطلاعات مورد نیاز کمک میکند. درست بههمین دلیل است که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند تمامی کسبوکارها باید روی این استراتژی سرمایهگذاری کنند تا بتوانند در میان رقبا باقی بمانند و سهم مناسبی از بازار را نیز بهدست بیاورند.
دیدگاهتان را بنویسید