لینک سازی چیست و چرا بک لینک مهم است؟
چه تازه لینک سازی و ایجاد بک لینک را شروع کرده باشید و چه مدتهاست این کار را انجام میدهید، مطمئناً این مطلب میتواند برای شما مفید باشد. چشم انداز سئو و لینک سازی همواره در حال تغییر است و هیچ وقت اهمیت ساخت بک لینک برای سایت به اندازه امروزه نبوده است.
نیاز به درک و پیاده سازی کمپینهایی باکیفیت برای موفقیت در فضای آنلاین اهمیت زیادی دارد و تغییرات آن را خیلی زود مشاهده نخواهید کرد. موضوعات تحت پوشش گسترده هستند و ما در سایت آرکاد مباحث آموزش سئو را از ساده به پیچیده مرتب کردهایم. امیدواریم این مطلب برای شما هم مفید باشد.
تعریف لینک سازی
لینک سازی یا لینک بیلدینگ به فرایند به دست آوردن ابرلینک از سایر وبسایتها به وبسایت خود شما گفته میشود. ابرلینک یا hyperlink (که معمولاً به آن لینک گفته میشود) به کاربران برای مرور صفحات در اینترنت کمک میکند. موتورهای جستجو از این لینکها برای پویش اینترنت استفاده میکنند. این موتورها لینکهای موجود بین صفحات مختلف وبسایت شما و همچنین بین وبسایتهای مختلف را بررسی میکنند.
تکنیکهای زیادی برای بک لینک سازی وجود دارد و هر چند این تکنیکها از نظر سطح دشواری با هم تفاوت دارند اما معمولاً سئوکارها با این موضوع موافق هستند که لینک سازی یا بک لینک برای سایت یکی از سخت ترین کارهای آنهاست. خیلی از متخصصین سئو علاوه بر اینکه در اجرای سئو داخلی به بهینه سازی محتوا و همچنین سئوی تکنیکال میپردازند، بیشتر وقت خودشان را صرف انجام لینک سازی و ساخت بک لینک طبیعی به بهترین شکل ممکن میکنند. به همین دلیل اگر بتوانید در فرایند ساختن لینکهایی باکیفیت و ایجاد بک لینک برای سایت به مهارت برسید، در این صورت نسبت به سایر رقبا جلوتر خواهید بود.
چرا بک لینک در سئو مهم است؟
آناتومی هایپرلینک
برای درک اهمیت لینک سازی، اول باید اصول چگونگی ایجاد بک لینک، اینکه موتورهای جستجو بک لینکها را چطور میبینند و از آنها چه برداشتی میکنند را درک کنید.
- شروع تگ لینک: این تگ که به آن تگ انکر (anchor tag) گفته میشود (و به همین دلیل با حرف a شروع میشود)، تگ لینک را باز میکند و به موتور جستجو اعلام میکند که قرار است لینک به سایت یا یک صفحه خاص مشخص شود.
- محل ارجاع به لینک: href مخفف hyperlink referral است و متن داخل کوتیشن URL که لینک به آن اشاره میکند را مشخص میکند. نیازی نیست که این URL همیشه مربوط به یک صفحه وب باشد؛ بلکه ممکن است آدرس یک عکس یا فایل را مشخص کند. گاهی اوقات چیزی غیر از URL را مشاهده میکنید که با علامت هشتگ (#) شروع میشود و شما را به بخشی متفاوت از صفحهای که در آن هستید هدایت میکند.
- انکرتکست بخش قابل مشاهده لینک: این قسمت حاوی متن کوتاهی است که کاربران در صفحه مشاهده میکنند و برای باز کردن لینک باید روی آن کلیک کنند. این متن معمولاً به گونهای قالب بندی میشود که نسبت به متن اطراف برجسته تر باشد و معمولاً به رنگ آبی و یا با خط زیر مشخص میشود که نشان میدهد کاربر میتواند روی آن کلیک کند.
- انتهای تگ لینک: این قسمت پایان تگ لینک را برای موتورهای جستجو مشخص میکند.
معنای لینکها برای موتورهای جستجو چیست؟
موتورهای جستجو اساساً به دو روش از لینکها استفاده میکنند:
- برای تشخیص صفحات جدید
- برای تعیین رتبه مناسب یک صفحه در نتایج جستجو
وقتی موتورهای جستجو محتوای صفحات وب را پیمایش کردند، میتوانند این محتوا را استخراج کرده و به ایندکس های خودشان اضافه کنند. به این ترتیب موتورهای جستجو میتوانند تصمیم بگیرند که آیا یک صفحه کیفیت لازم جهت رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی مربوطه را دارد یا خیر (گوگل برای توضیح این فرایند یک ویدیوی کوتاه هم دارد).
موتورهای جستجو هنگام تصمیم گیری برای این موضوع، فقط محتوای صفحه را در نظر نمیگیرند بلکه به تعداد بک لینک های سایت که از وبسایتهای خارجی به آن صفحه ارجاع دارند و کیفیت این وبسایتها هم توجه میکنند. در مجموع هر چقدر وبسایتهایی که به شما لینک میکنند باکیفیت تر باشند یعنی بک لینک های معتبر داشته باشید، احتمال اینکه در نتایج جستجو رتبه خوبی بگیرید بیشتر خواهد بود.
به عنوان فاکتوری برای رتبه بندی، گوگل از اواخر دهه ۹۰ میلادی از بک لینک ها برای سلطه بر بازار موتورهای جستجو استفاده کرد. Larry Page یکی از بنیانگذاران گوگل، PageRank را ابداع کرد که گوگل از آن برای ارزیابی تعداد لینکهای اشاره کننده به یک صفحه استفاده میکند. سپس از این معیار به عنوان بخشی از الگوریتم رتبه بندی کلی استفاده شد و تبدیل به یک سیگنال قوی شد چون راه خیلی خوبی برای تشخیص کیفیت یک صفحه فراهم میکرد.
این روش بسیار اثربخش و کارآمد بود چون بر پایه این ایده شکل گرفته بود که میتوان یک بک لینک را به عنوان رای اطمینان به یک صفحه در نظر گرفت یعنی اگر صفحهای اعتبار و معیارهای لازم برای دریافت لینک را نداشته باشد، شما لینک آن را در سایتتان درج نمیکنید. رویکرد کلی به این شکل است که وقتی شخصی از طریق بک لینک به سایتی ارجاع میکند در واقع میگوید که این سایت یک منبع ارزشمند است وگرنه به لینک آن ارجاع داده نمیشد، درست همانطور که شما دوستتان را به یک رستوران بد و بی کیفیت دعوت نمیکنید.
اما سئوکارها خیلی زود متوجه شدند که چطور PageRank و صفحه نتایج برای کلمات کلیدی دلخواه شان را دستکاری کنند. گوگل هم فعالیتهایی را برای پیدا کردن راههای شناسایی وبسایتهایی که نتایج جستجو را دستکاری میکنند شروع کرد و به طور منظم آپدیتهای مختلفی را منتشر کرد که هدف آنها فیلتر کردن سایتهایی بود که مستحق رتبه گرفتن نبودند.
همین باعث شد که گوگل برای بعضی از تکنیکهای لینک سازی که قبلاً مناسب تلقی میشدند، امتیاز منفی در نظر بگیرد از جمله ثبت وبسایت در یک دیکشنری وب و دریافت بک لینک در قبال انجام این کار. گوگل زمانی این تکنیک را توصیه میکرد اما کم کم کارشناسان سئو از آن سوء استفاده و استفاده بیش از حد کردند در نتیجه گوگل تخصیص امتیاز به چنین لینکهایی را متوقف کرد.
اخیراً گوگل فعالانه شروع به جریمه کردن وبسایتهایی کرده که تلاش به استفاده بیش از حد از این تکنیکها در لینک سازی دارند – که به آن بهینه سازی بیش از حد گفته میشود. آپدیت محبوب پاندای گوگل یک نمونه از چنین آپدیتهایی بود. آشنایی با تکنیکهایی که باید از آنها اجتناب شود و ماندن در چارچوب مقررات گوگل موضوع مهمی است که در ادامه این مقاله سایت آرکاد به آن میپردازیم.
ما از الگوریتمی که گوگل برای تعیین نتایج جستجو از آن استفاده میکند اطلاع نداریم – چون این الگوریتم یکی از اسرار گوگل است. با این حال (بر اساس نظرسنجی سال ۲۰۱۵ Moz درباره فاکتورهای رتبه بندی جستجو) بین اعضای جامعه سئو یک توافق کلی وجود دارد که لینکها هنوز هم نقشی مهم در این الگوریتم دارند و دو برش بزرگ نمودار زیر را به خود اختصاص داده اند.
وزن دسته بندیهای موضوعی مختلف در فاکتورهای رتبه بندی گوگل
- ویژگیهای لینک سطح دامنه
(مثل تعداد لینکها به دامنه، اعتماد/کیفیت لینکهای ارجاع کننده به آن دامنه، PageRank سطح دامنه و غیره) - ویژگیهای لینک سطح صفحه
(مثل PageRank، TrustRank، تعداد لینکها، توزیع انکر تکست، کیفیت منابع لینک و غیره) - ویژگیهای محتوا و KW سطح صفحه
(مثل TF*IDF، امتیازهای مدل سازی موضوع، کیفیت محتوا و تناسب آن و غیره) - ویژگیهایی به غیر از کلمات کلیدی
(مثل طول محتوا، خوانایی، منحصربفرد بودن، سرعت بارگذاری و غیره) - ویژگیهای برند سطح دامنه
(مثل استفاده از نام دامنه/برند، منشنهای دامنه/برند در اخبار/مطبوعات/رسانهها و غیره) - کاربر، کاربرد و دادههای کوئری ترافیک
(مثل سیگنالهای ترافیک/کاربرد از سوی مرورگرها/ابزارها/جریان کلیک، تعداد/تنوع/CTR کوئریها و غیره) - معیارهای اجتماعی
(مثل کیفیت/کمیت لینکهای توئیت شده، تعداد بازنشرهای فیسبوک، گوگل +۱ و غیره) - استفاده از کلمات کلیدی در سطح دامنه
(مثل دامنههای کلمات کلیدی با تطبیق دقیق، تطبیقهای جزئی کلمات کلیدی و غیره) - ویژگیهای سطح دامنه به غیر از کلمات کلیدی
(مثل طول نام دامنه، توسعه، زمان پاسخ HTTP دامنه و غیره)
این موضوع به صورت کلی پذیرفته شده که اگر سایر فاکتورها مساوی باشند، حجم و کمیت لینکهای اشاره کننده به یک صفحه تفاوت بین رتبهها را مشخص میکند. با این وجود با توجه به حرکات اخیر گوگل از جمله انتشار آپدیتهای پاندا و حرکتهای گوگل پلاس این گمان وجود دارد که تاثیر لینکها رو به کاهش است و با سیگنالهای اجتماعی مثل توئیتها و +۱ها جایگزین میشود.
اما در حال حاضر شک و تردید کمی وجود دارد که اگر بک لینک عالی و باکیفیت برای وبسایتتان جذب کنید، رتبه گوگل سایت شما بهتر خواهد شد و ترافیک بیشتری جذب خواهید کرد (در ادامه توضیح میدهیم که بک لینک های باکیفیت چه خصوصیاتی دارند). چند بار به ویژگی “باکیفیت” اشاره کردیم که این اشاره بی دلیل نیست: تمرکز بر ویژگی کیفیت رو به افزایش است چون عملکرد گوگل در فیلتر کردن محتوای کم کیفیت پیچیدهتر شده است. این امر تاثیری مستقیم بر سئوکار دارد چون باید مطمئن شود که تکنیکهای لینک سازی مورد انتخابشان بیش از هر چیزی بر کیفیت تمرکز دارد.
هر آنچه که باید درباره nofollow بدانید
یک لینک نوفالو چیست؟ یک صفت خاص به نام nofollow وجود دارد که میتوان آن را به لینکها اعمال کرد. اگر این صفت را به یک لینک اعمال کنید، کاربر متوجه تغییر خاصی نخواهد شد. اما اگر به کد لینک نگاه کنید، متوجه تفاوت آن میشوید:
<a href="http://www.example.com" rel="nofollow">Example</a>
به اضافه شدن rel=”nofollow” توجه کنید. این صفت به گوگل اعلام میکند که هیچ PageRank از این لینک به URL هدف ارسال نکند. در واقع شما به گوگل اعلام میکنید که به این لینک اعتماد نکند و آن را در نظر نگیرد. بنابراین این لینک نباید به URL هدف برای دریافت رتبه بهتر کمک کند.
دلیل اصلی استفاده از nofollow توسط یک وبسایت مربوط به سناریوهایی است که در این سناریو، آن سایت فاقد کنترل کامل بر لینکهایی است که به صفحاتش اضافه میشود. به عبارت دیگر مالکان وبسایتها تمایل ندارند که وقتی با سایت هدف آشنایی ندارند یا نسبت به آن مطمئن نیستند، رای اعتمادشان را به گوگل نشان دهند. این اقدام بسیار متداول است. در ادامه چند مثال از آن را مشاهده میکنید:
- کامنتهای وبلاگی
- پستهای انجمنی
- کامنتهای کتاب مهمان
- صفحات ویکی قابل ویرایش (مثل ویکی پدیا)
- پاسخهای یاهو (Yahoo! Answers)
- امضای پستهای مهمان
کاربران میتوانند در هر یک از این محلها آزادانه لینک اضافه کنند و به دلیل سایز انبوه آنها تعدیل و تنظیم تک تک این لینکها عملاً غیرممکن است. بنابراین برای مقابله با سوء استفاده از PageRank توسط افرادی که لینک اسپم ایجاد میکنند، سایتها صفت nofollow را به همه لینکهای پست شده توسط سایر کاربران اضافه میکنند.
کاربرد بعدی صفت nofollow برای آگهی دهندهها در لینکهایی است که برای آنها هزینه پرداخت کرده اند. اگر روی یک وبسایت بنر تبلیغاتی میخرید که به شما لینک میدهد، به گفته گوگل باید صفت nofollow را اضافه کنید تا گوگل در جریان باشد که به آن لینک PageRank ارسال نکند. ایده کلی در اینجا این است که نباید با خریدن تبلیغاتی که حاوی لینک به سایتهای دیگر هستند، از نتایج جستجوی ارگانیک (رایگان) بهره برداری کنید.
اخیراً گوگل این مفهوم را گسترش داد تا لینکهای بهینه سازی شده در اعلامیههای مطبوعاتی، فهرستهای مقالات و رپرتاژهای آگهی هم در آن در نظر گرفته شوند. اینها از جمله مثالهایی هستند که استفاده از nofollow در آنجا کاملاً مناسب است.
در حوزه کاری خودتان، باید توجه داشته باشید که لینکهای دارای صفت nofollow به اندازه لینکهای follow به رتبههای جستجوی ارگانیک شما کمک نمیکنند. البته این به معنی بی ارزش بودن چنین لینکهایی نیست. به هر حال کاربران معمولی متوجه نخواهند شد که یک لینک nofollow هست یا خیر و ممکن است روی آن کلیک کرده و از وبسایت شما بازدید کند. هدف خرید تبلیغات آنلاین همین است. با این وجود برای مقاصد و کاربردهای لینک سازی هدف شما این است که بیشتر بک لینکهای شما follow (دنبال) شوند و بنابراین گوگل آنها را در نظر بگیرد. اگر به دنبال روشی برای تشخیص لینکهای follow از nofollow هستید، میتوانید برای مشخص کردن این لینکها در هر وبسایتی از ابزار MozBar استفاده کنید.
لینک سازی چه مزایایی برای یک کسب و کار دارد؟
همانطور که اشاره شد، لینکها سیگنال بسیار مهمی هستند که موتورهای جستجو از آنها برای تعیین رتبه شما استفاده میکنند. بنابراین افزایش تعداد بک لینک های باکیفیتی که به وبسایت شما اشاره میکنند، میتواند احتمال گرفتن رتبه خوب برای شما را افزایش دهد و این یکی از مزایای بک لینک است.
اما لینک سازی مزایای دیگری هم دارد که شاید نتوان خیلی زود آنها را مشاهده کرد اما ارزش در نظر گرفتن را دارند.
ایجاد روابط
اغلب مواقع ممکن است لینک سازی مستلزم تماس با سایر وبلاگها و وبسایتهای مرتبط در صنعت خودتان باشد. فرکانس و میزان تکرار این تماسها به تبلیغ چیزی که تازه ساخته و طراحی کرده اید بستگی دارد مثل یک قطعه محتوا یا یک اینفوگرافی که تازه طراحی کرده اید. یکی از اهداف متداول این تماسها دریافت بک لینک است اما کاربردهای بسیار زیاد دیگری هم دارند. برقراری تماس با دیگران به شما کمک میکند تا با اینفلوئنسرهای مهم در صنعت خودتان روابطی بلندمدت ایجاد کنید و این روابط باعث میشود که احترام و اعتماد زیادی نسبت به کسب و کار شما ایجاد شود که به نوبه خود ارزش زیادی دارد حتی اگر لینک سازی را در نظر نداشته باشیم چون این اشخاص مبلغان و حامیانی واقعی برای کسب و کار شما خواهند بود.
ارسال ترافیک ارجاعی (referral)
در رابطه با تاثیرات بک لینک ها بر رتبههای شما صحبت کردیم اما لینکها چه تاثیری بر ترافیک ارجاعی دارند؟ وجود بک لینکی خوب از وبسایتی با حجم بازدید بالا میتواند منجر به افزایش ترافیک هم بشود. اگر این وبسایت یک وبسایت مرتبط باشد، ممکن است این ترافیک هم به کسب و کار شما مرتبط بوده و باعث افزایش فروش شود. باز هم در این شرایط ارزش یک بک لینک صرفاً به سئو مرتبط نیست بلکه مربوط به مشتریان نیز میشود.
یک مثال خوب از این موضوع پست مهمانی بود که توسط Michael Ellsberg در وبلاگ Tim Ferriss نوشته شده است. همچنین او یک مطالعه موردی در فوربز نوشته که در آن توضیح داده این پست وبلاگی چقدر برایش ارزشمند بوده است. او میگوید: “تفاوت زیادی بین قرار گرفتن در معرض دید حجم انبوهی از مخاطبین و قرار گرفتن در معرض دید مخاطبینی کمتر (البته باز هم به تعداد زیاد) که شور و اشتیاق زیادی داشته باشند وجود دارد.” به عبارت دیگر، احتمال اینکه دنبال کنندگان مشتاق یک وبلاگ خاص به توصیههای یک بلاگر گوش کنند بیشتر از این است که مثلاً بینندگان تلویزیون به یک متن در CNN توجه کنند هر چند تعداد اعضای گروه دوم بیشتر از گروه اول است.
برندسازی
لینک سازی خوب میتواند به برندسازی و تثبیت جایگاه خودتان به عنوان یک منبع معتبر در حوزه کاری شما کمک کند. تکنیکهای لینک سازی مثل تولید محتوا وجود دارند که میتوانند تخصص شرکت شما را به مردم نشان دهند و این امر تاثیر بسزایی بر برندسازی خواهد داشت. مثلاً اگر بر اساس دادههای صنعتی یک محتوا تولید کرده و آن را منتشر کنید، شانس اینکه در صنعت خودتان برای آن موضوع شناخته شوید را پیدا خواهید کرد. وقتی با دیگران ارتباط برقرار کرده و سعی کنید برای آن محتوا لینک جذب کنید، تخصص خودتان را به نمایش گذاشته و از سایر اشخاص صنعت خودتان میخواهید که به انتشار صحبتهای شما و نمایش آن به دیگران کمک کنند.
نکتهای مهم درباره نحوه ایجاد بک لینک و اینکه چگونه بک لینک بگیریم
… یا اهمیت داشتن صفحاتی که ارزش لینک دادن را داشته باشند.
قبل از ساختن بک لینک عالی، نیاز به محتوایی دارید که ارزش لینک کردن آن وجود داشته باشد. معمولاً صفحه اول سایت چنین ویژگی را دارد. اما اکثر مواقع شما به منابعی تخصصی مثل پست وبلاگی، ابزار، مطالعه تحقیقاتی یا گرافیک لینک میدهید. گاهی اوقات این داراییها از مدتها قبل از اینکه شما لینک سازی را شروع کنید وجود دارند. گاهی اوقات هم شما این منابع را با هدف لینک سازی ایجاد میکنید.
به این ترتیب به مفهوم به دست آوردن لینک (link earning) و داشتن استحقاق رتبه گرفتن میرسیم. همه کمپینهای لینک سازی باید با چیزی شروع شوند که ارزش لینک کردن را داشته باشند. ایجاد لینک برای صفحاتی با ارزش کم خیلی سخت است اما وقتی کار را با محتوایی ارزشمند شروع کنید که برای کاربران مفید بوده یا ارزش به اشتراک گذاری را داشته باشد، لینک سازی تبدیل به تلاشی بسیار ارزشمند خواهد شد.
انواع بک لینک ها (خوب و بد)
همانطور که اشاره شد، امروزه کیفیت بیش از هر زمانی اهمیت دارد چون گوگل شروع به جریمه وبسایتهایی کرده که بک لینک های مضر یا بی کیفیت میسازند. در گذشته سئوکاران میتوانستند اقدامات پرخطر برای لینک سازی را مشخص کنند. تکنیکهایی مثل ارسال مقاله و ثبت در لیستهای مشاغل دائماً توسط شرکتهای حوزه سئو توصیه میشد چون این تکنیکها پاسخ دهی خوبی داشتند و در صورتی که درست انجام میشدند، ریسک آنها کم بود. اما آپدیتهای پاندای گوگل شرایط را تغییر داد و باعث تحمیل جریمههایی سنگین علیه وبسایتهایی شد که از این تکنیکهای لینک سازی ضعیف استفاده میکردند. در این بخش مقاله سایت آرکاد به شما خواهیم گفت که در لینک سازی باید متمرکز بر چه لینکهایی باشید یا نباشید.
بک لینک های طبیعی ایجاد شده توسط تولید کنندگان محتوا
این نوع بک لینک ها برای متخصص سئو مثل جام مقدس، ارزشمند است. در واقع این گروه شامل لینکهایی است که اصلاً نیازی به درخواست کردن آنها ندارید چون مالکان سایر وبسایتها هنگام نوشتن و ویراستاری مطالبشان این لینکها را برای شما ایجاد میکنند. این روش بسیار کارآمدتر از تماس با اشخاص و درخواست درج لینک وبسایتتان بین مطالب سایت آنهاست. اما باید برای این کار یک انگیزه و دلیل خوب وجود داشته باشد و شما باید راههایی برای اطلاع دادن این انگیزه به تعداد زیادی از بلاگرها داشته باشید.
یک مثال از این دلایل، وجود یک متن خوب در وبسایت شماست که آن را بین بلاگرهای بانفوذ توزیع میکنید و از طریق این اقدام شما بلاگرهای بیشتری از این موضوع مطلع میشوند. انجام این کار سخت و زمانبر است و یکی از دلایل ارزشمند بودن این لینکها همین است. گوگل هم معمولاً این بک لینک ها را جزء نمونههای خوب تلقی میکند و مزایای آنها به مرور زمان ثابت شده است.
لینک سازی دستی
لینک سازی دستی یکی از متداول ترین روشهای لینک سازی است که کارشناسان سئو انجام میدهند بخصوص آنهایی که تازه کسب و کارشان را شروع کرده و یا کسب و کارشان کاملاً کوچک و ناشناخته است. در این روش خود شما با مالکان وبسایتها و بلاگرها تماس گرفته و از آنها میخواهید که لینکهای شما را در مطالبشان درج کنند. در این روش هم شما باید دلیلی برای درج لینک وبسایتتان توسط آنها فراهم کنید و برای دستیابی به موفقیت باید با اشخاصی تماس بگیرید که با کسب و کار شما ارتباط داشته باشند. اگر با اشخاصی تماس بگیرید که ارتباطی با صنعت شما ندارند، قطعاً آنها قادر به کمک کردن به شما نخواهند بود.
لینکهای غیر محتوایی ایجاد شده توسط خود شما
در مجموع امروزه این نوع لینکها چندان مورد پسند نیستند چون اغلب اوقات جزء روشهای “کلاه سیاه” تلقی میشوند که هدف آنها فریب دادن موتورهای جستجو است تا تصور کنند یک محتوای خاص مناسب و مهم است در حالی که در اصل چنین چیزی صحت ندارد. با معرفی الگوریتم پاندا در سال ۲۰۱۲ گوگل شروع به کاهش بها و جریمه کردن این بک لینک ها کرد.
از آنجایی که این لینکها به صورت طبیعی حین نوشتن محتوا ایجاد نمی شوند، ذاتاً نسبت به سایر انواع بک لینک ها تاثیر کمتری دارند. در گذشته این لینکها برای برخی سئوکارها که روی وبسایتهایی خاص کار میکردند، مفید بودند اما در حال حاضر باید در پیاده سازی آنها دقت داشته باشید. چند نمونه از این بک لینک ها عبارتند از:
- پستهای وبلاگی که به خوبی تعدیل نشده اند
- اعلامیههای مطبوعاتی
- فهرستهای مقالات
- امضاهای پست مهمان
- تبلیغات
- ویجتهای تعبیه شده
- درج اینفوگرافیک
- صفحات پروفایل کاربری
- کتابهای مهمان
- امضاهای انجمن
- دایرکتوریهای تعدیل نشده
نوع لینکهایی که برای استراتژی خودتان انتخاب میکنید بستگی به لینکهای فعلی خودتان هم دارد اما در مجموع باید از لینکهایی که به صورت طبیعی حین نوشتن محتوا برای مطالب شما ایجاد نمیشوند، اجتناب کنید. در عوض باید روی تاکتیکهایی متمرکز شوید که برای شما لینکهایی ایجاد میکنند که برای کسب و کار و وبسایتتان ارزش آفرین باشند.
منبع: سایت Moz.com
دیدگاهتان را بنویسید