“هیچکسی متن تبلیغ را نمیخواند” درست است یا غلط؟
“هیچکسی متن تبلیغ را نمیخواند” درست است یا غلط؟ بستگی به دو چیز دارد:
اول اینکه چند نفر به نوع کالایی که شما تبلیغ میکنید علاقهمندند؛ به عنوان مثال زنهای زیادی مطلب مربوط به محصولات غذایی را خواهند خواند، اما تعداد بسیار کمی از آنان تمایلی به خواندن متن تبلیغ یک روغن موتور خودرو را دارند.
دوم اینکه چند نفر به واسطه عکس تبلیغ و عنوان تبلیغ مجذوبش شدهاند.
با این حال، خوانندگان خود را، طوری خطاب نکنید که انگار همه آنها توی یک استادیوم جمع شدهاند. وقتی مردم تبلیغات شما را میخوانند، “تنها” هستند. وانمود کنید که برای هر یک از آنها نامهای مینویسید. یک انسان به انسان دیگری، دوم شخص مفرد.
البته کار به این آسانی هم که فکر میکنید نیست. آلدوسن هاکسلی که زمانی تبلیغ نویس بود، میگفت: “نوشتن ده قطعه ادبی قابلقبول، آسان تر از نوشتن یک آگهی اثربخش است.” شما نمیتوانید با سر بردن حوصله مردم آنها را به خرید وادارید. تنها میتوانید آنها را علاقهمند به خرید آن کنید.
در کسب و کار اینترنتی ، جهت نوشتن متن تبلیغات می بایستی ۱۱ نکته مهم را رعایت کنید تا بتوانید به خوبی کسب درآمد کنید:
- در تبلیغات نوشتن جملات و پاراگرافهای کوتاه و اجتناب از کلمات دشوار، بسیار موثر است. یک فرد عادی هم که دارای تحصیلات دانشگاهی نیست، باید بتواند متن تبلیغاتی شما را متوجه شود. البته توجه داشته باشید جهت معرفی محصولات و خدمات در صفحه محصول سایت تان، از متن طولانی استفاده کنید .
- متن تبلیغ باید به زبانی نوشته شود که مردم در زندگی روزمرهشان از آن استفاده میکنند. کلی گویی نکنید. مقاله ننویسید. به خوانندهتان بگویید که این محصول به چه دردش میخورد، و این مطلب را با ذکر جزئیات عنوان کنید.
- متن را در قالب داستان بریزید و توصیه میکنم که از قالبهای قیاسی پرهیز کنید. اینگونه تبلیغات عمدتاً بد تعبیر میشوند. اگر برای یک کرم صورت، متن مینویسید و در آن میگویید: “همان طور که گیاهان به رطوبت نیاز دارند، پوست شما هم چنین نیازی دارد”، خوانندگان، این معادله را تکمیل نمیکنند. اگر یک نقاشی کمالالملک را نشان دهید و بگویید “همان طور که این نقاشی کمالالملک یک شاهکار است، محصول ما هم چنین است.” خوانندگان فکر میکنند که شما نقاشی او را میفروشید.
- از صفات عالی چون ” محصول ما در دنیا بهترین است.” دوری کنید. این کار لافزنی و فخرفروشی است. چنین شیوهای هیچکسی را متقاعد نمیکند.
- اگر از گواهی کسی استفاده کنید، به اعتبار تبلیغ افزوده میشود. خوانندگان امضا و ابراز رضایت دیگر مصرفکنندگان را اغواکنندهتر از غلیان افکار تبلیغ نویسان ناشناس میدانند. از این رو در کسب و کارهای اینترنتی و در سایت هایی مانند دیجی کالا پس از معرفی محصول، نمایش نظرات کاربران از اهمیت بالائی برخوردار است. «همه تبلیغکنندگان یک مشکل مشترک دارند: میخواهند باورشان داشته باشید.» کسانی که از طریق سایتها خرید میکنند هیچچیز را معتبرتر از گواهی دیگران نمیدانند؛ با این حال، تبلیغکنندگان عمومی و سایت هایی که بازاریابی اینترنتی ضعیفی دارند، کمتر آن را مورد استفاده قرار میدهند.
- گواهی دادن افراد سرشناس، درجه بالایی از یادآوری را باعث میشود، اما من استفاده از آن را توصیه نمیکنم، زیرا خوانندگان، شخص مشهور را به خاطر میآورند و محصول را فراموش میکنند. از آن بدتر، آنها فکر میکنند که فرد مشهور خرید شده است که عموما هم اینطور است. از سوی دیگر، گواهی دادن کارشناسان میتواند بسیار ترغیب کننده باشد، یک مثال طنز، اعتراف یک دزد سابق مبنی بر اینکه وی هرگز نتوانسته گاوصندوق «الف» را بشکند.
- اکثر تبلیغ نویسان معتقدند که نکات برجسته و موقعیتهای پیشنهادی ویژه، کسالتآورند، اما مصرفکنندگان اینطور فکر نمیکنند؛ ضریب یادآوری آنها بالاتر از میانگین است. سعی کنید در سایت تان طرح های فروش ویژه و کوپن های تخفیف را به مناسبت های مختلف ارائه دهید.
- همیشه سعی کنید که قیمت محصولتان را هم ذکر کنید. البته در برخی بازار کارها مانند نرم افزار شاید مطرح نمودن قیمت در سایت مشکلاتی بوجود بیاورد، زیرا قیمت نرم افزارهای سازمانی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد.
- متن طولانی بیشتر از مختصر میفروشد. دکتر چارلز ادواردز نتیجه گرفت که «در متن تبلیغ هرچه حقایق بیشتری مطرح کنید، بیشتر میفروشید». شانس موفقیت یک تبلیغ بی هیچ شکی با افزایش تعداد حقایق موجود در آن، بالا میرود. به خصوص متن صفحه محصول را در سایت تان طولانی بنویسید. تحقیقات نشان می دهد که ابتدای متن طولانی و انتهای آن بیشتر خوانده می شود بنابراین نکات مهم را در این بخش ها بنویسید.
- تبلیغ نویسان میدانند که متن کوتاه منجر به فروش نمیشود. در آزمایشهای مقطعی، متن طولانی بی هیچ استثنایی بر متن کوتاه غلبه میکند؛ اما باید هشدار دهم که اگر میخواهید متن طولانی شما خوانده شود، باید آن را خوب بنویسید. علیالخصوص، اولین پاراگراف شما باید چشمگیر باشد.
- با نوشتن مطالب سادهلوحانه و بدیهی نظیر این تبلیغ که درباره یک مکان تفریحی نوشته شده است، نمیتوان خوانندگان زیادی جذب کرد و نگاه داشت: «رفتن به تعطیلی لذتی است که هر کسی به دنبال آن است.»
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
ممنون از اطلاعات خوبی که قرار
دادید