بازاریابی اینترنتیسئوشبکه های اجتماعی

۳ روش برتر برای برندسازی با دیجیتال مارکتینگ

چطور می‌توان از طریق بازاریابی دیجیتال برندی را ساخت و مدیریت کرد؟

رفتار مصرف کنندگان و الگوهای خرید در فضای آنلاین تغییرات چشمگیری پیدا کرده‌اند. به لطف تلفن‌های موبایل و امکان خرید از همه جا، مخاطبین شما تنها یک کلیک با انتخاب شما یا رقیب‌تان فاصله دارند. بنابراین تنها در صورتی می‌توانید در این نبرد پیروز شوید که در فضای دیجیتال حضور مناسبی داشته باشید و وفادارای مشتریان‌تان را در تمام کانال‌ها پرورش داده باشید.

اما چطور می‌توان به این هدف رسید؟ چطور می‌توان از طریق دیجیتال مارکتینگ برندی را ساخت و مدیریت کرد طوریکه مشتریان موردنظرتان هنگام تصمیم گیری درباره خرید، شما را انتخاب کنند؟

فعالیت در تمام شبکه‌های اجتماعی

فیسبوک در دنیای دیجیتال حکم قله کوه یخ را دارد. توییتر، اینستاگرام ، اسنپ چت و لینکدین هم کانال‌های مناسبی هستند. راه موفقیت، پیدا کردن کانالی است که برای شما مناسب‌تر از همه باشد؛ بعد از این کار باید اکثر کمپین‌های تبلیغاتی خودتان را در این کانال اجرا کرده و در بقیه هم حضور داشته باشید. در ادامه نکاتی برای موفقیت در این کار ذکر می‌کنیم.

  1. استوار و ثابت قدم باشید: شبکه‌های اجتماعی هرگز متوقف نمی‌شوند. بنابراین شما هم وقتی شروع به فعالیت کرده و در شبکه‌های اجتماعی برندسازی کردید باید مدام بر آن نظارت داشته باشید، به صورت منظم مطلب منتشر کرده و مخاطبین‌تان را مشغول نگه دارید. بسته به حجم سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود ممکن است نیاز به استخدام یک منبع اختصاصی داشته باشید و برای خرید ابزارهایی که به شما جهت ارسال خودکار پست به صورت منظم کمک می‌کنند، سرمایه گذاری کنید. استفاده از هشتگ‌ها (هم هشتگ‌های محبوب و هم هشتگ‌های مربوط به برندتان) را برای حداکثر شدن میزان بازدید مطالبتان فراموش نکنید.
  2. ارزیابی و تحلیل کنید: موفقیت کمپین‌های تبلیغات آنلاین شما بستگی به تعداد لایک‌ها یا فالوورها ندارد و صرفا بستگی به میزان تعامل و به اشتراک گذاشتن مطالبتان دارد. همیشه بررسی کنید که چند نفر مطالب شما را share و پست مجدد می‌کنند. بررسی کنید که چه پست‌هایی بیشترین تعامل را ایجاد می‌کنند و سعی کنید محتوای بیشتری حول آن موضوع تولید کنید.
  3. انتظار مشتریان ناراضی را داشته باشید: شبکه‌های اجتماعی برای مشتریان ناراضی هم بستر خوبی محسوب می‌شود تا در آن احساساتشان را تخلیه کنند. انتقاد، نارضایتی و شکایات مشتریان را پیش بینی کرده و دستورالعملی برای رویارویی با چنین شرایطی داشته باشید. هرگز نظرات منفی را نادیده نگیرید – همیشه به مشتریان‌تان اطمینان بدهید که انتقاداتشان را می‌شنوید و اقدامات لازم برای حل مشکلاتشان را انجام می‌دهید.

نداشتن حضور در شبکه‌های اجتماعی و داشتن صفحاتی که مدیریت ضعیفی دارند هر دو تاثیراتی منفی بر تصویر برند شما دارند. یک پروفایل ایده‌آل در شبکه‌های اجتماعی منجر به افزایش تعامل مشتریان، مشتریان راغب و دنبال کنندگان برند می‌شود. اگر کمپین برندسازی خودتان را به درستی اداره کنید قطعا می‌توانید مخاطبینی وفادار در شبکه‌های اجتماعی جذب و حفظ کنید.

برنامه‌ریزی برای سئو

بهینه سازی محتوا یا وبسایتتان به صورتیکه رتبه خوبی در صفحه نتایج موتورهای جستجو کسب کند، از جمله تاکتیک‌های سئوی درون صفحه‌ای (on-page) است که منجر به افزایش میزان دیده شدن برندتان می‌شود. اما از طرفی ممکن است از بعضی از موارد مهم برای سئوی خارجی یا برون صفحه‌ای (off-page) غافل شوید. این تاکتیک‌ها به موتورهای جستجو (مثل گوگل) اعلام می‌کنند که مخاطبین دیجیتال برند شما را چطور می‌بینند.

  1. انتشار مطلب در پلتفرم‌هایی که اعتبار خوبی دارند: تاکتیک‌های سئویی که از اعتبار سایر صفحات برای ارتقای یک برند استفاده می‌کنند، روش سریعی برای افزایش اعتبار آن برند هستند. تنها کاری که در این روش باید انجام دهید، تولید محتوا در پلتفرمی است که پیش از این رتبه گوگل مناسبی دارد و بعد این محتوا را به وبسایتتان لینک کنید. مثلا می‌توانید در Quora به سوالی مرتبط به برندتان پاسخ داده و خواننده را به صفحه مرتبطی در سایتتان هدایت کنید. همانطور که حتما متوجه شدید در این روش یک بک لینک ارزشمند هم ایجاد می‌شود. مهم‌تر اینکه این کار منجر به دیده شدن برند شما از نظر مخاطبینی می‌شود که فعالانه به دنبال پاسخ سوالاتشان هستند. احتمال تبدیل چنین مخاطبینی به مشتری بالا است.
  2. نظارت بر برند: کانال‌های دیجیتال زیادی وجود دارند که برای برندسازی از شبکه‌های اجتماعی بهتر هستند. ممکن است در سایر انجمن‌ها و وبلاگ‌ها نظرات بیشتری درباره برندتان درج شده، نام برندتان ذکر شده یا راجع به آن بحث و تبادل نظر شده باشد. هر چند این امر نشانه خوبی است که مشخص می‌کند شما در جذب مخاطب در دنیای دیجیتال موفق هستید، اما از طرفی میزان محتوایی که باید بر آن نظارت داشته باشید را افزایش می‌دهد. شما به عنوان یک بازاریاب باید از هر گونه ذکر نام برندتان چه به صورت مثبت و چه منفی مطلع باشید و به آن پاسخ بدهید. استفاده از ابزارهای نظارت بر برند مثل ابزار SEMrush امکان نظارت بر بک لینک‌ها، ذکر نام برند و نظرات را برایتان فراهم می‌کند.
  3. درس گرفتن از رقبا: نه فقط ذکر نام برند خودتان بلکه ذکر نام برند رقبا را هم بررسی کرده و ببینید که چطور در فضای دیجیتال موفقیت کسب می‌کنند. مثلا می‌توانید بررسی کنید که رقبایتان چطور تبلیغ می‌کنند، چه روشی برای آنها خوب کار کرده، چه کانال‌هایی بیشترین بازده را دارند و شما هم اقدامات مشابهی را برای برند خودتان انجام دهید. با این کار می‌توانید نیاز به آزمایش و خطا را از بین برده، در زمان صرفه جویی کرده و تصمیماتی بگیرید که پشتوانه قبلی داشته باشند.

حضور موفق در دنیای دیجیتال و ایجاد شناخت نسبت به یک برند یک شبه ایجاد نمی‌شود. برای موفقیت در این کار نیاز به تعهد و صبر زیادی دارید. سعی کنید در انجمن‌هایی مثل Product Hunt درباره محصولاتتان صحبت کرده و با دریافت نظرات مخاطبین با خواسته‌های آنها آشنایی پیدا کنید. همچنین می‌توانید با افراد بانفوذ و پیشگامان حوزه‌ای که در آن فعالیت دارید، ارتباط برقرار کرده و برای برندتان کسب اعتبار و اعتماد کنید.

با استفاده از تبلیغات کلیکی به افزایش آگاهی از برندتان سرعت ببخشید

تبلیغات PPC (یا پرداخت به ازای هر کلیک) نه فقط به جذب ترافیک برای سایتتان بلکه به ایجاد تصویر مناسبی از برندتان هم کمک می‌کند، البته به این شرط که برای کلمات کلیدی مناسبی پیشنهاد قیمت بدهید.

  1. برای اصطلاحات برند و کلمات کلیدی برجسته پیشنهاد قیمت بدهید: هر چند روش تبلیغات PPC روش کارآمدتری است اما لازم است برای کلمات کلیدی پیشنهاد قیمت بدهید که با برندتان تناسب داشته باشند. در صورتیکه دائما متن تبلیغتان را بهینه سازی کرده و امتیاز کیفی خوبی بگیرید، می‌توانید در نهایت هزینه به ازای هر کلیک را کاهش دهید. اصطلاحات برندگذاری شده یا کلمات کلیدی که ارتباط زیادی با برندتان دارند را هم نادیده نگیرید. از یک ابزار Keyword Research (تحقیق راجع به کلمات کلیدی) استفاده کنید تا مطمئن شوید که فرصتی را از دست نمی‌دهید.
  2. برای کلمات کلیدی مربوط به رقبا هم رتبه بگیرید: هر چند ممکن است استفاده از نام رقبا در تبلیغاتتان باعث جریمه شود اما قطعا می‌توانید از نام برند رقبا در کمپین‌هایتان استفاده کنید. به این ترتیب هر بار کاربری رقیب شما را جستجو می‌کند، تبلیغات شما هم نمایش داده خواهد شد. اگر تبلیغ شما بهتر نوشته شده باشد و ارزش بیشتری در نظر خواننده ایجاد کند، می‌توانید به راحتی مخاطبین رقیب را که فعالانه در جستجوی رقیب بودند، از آن خود کنید.
  3. بازاریابی مجدد هدفمند: به خاطر سپردن سفارشات قبلی مشتریانتان یا اقلامی که مشتری پیش از این به آنها علاقه نشان داده و بازاریابی مجدد آن محصولات هم از اقدامات ضروری است. با این کار نه فقط باعث می‌شوید که مخاطبین‌تان قبل از تصمیم گرفتن به خرید، به برند شما هم فکر کنند بلکه به آنها نشان می‌دهد که برایشان اهمیت قائل هستید و آنها را به خاطر می‌سپارید؛ در نتیجه این کار باعث افزایش وفاداری نسبت به برندتان و احتمال تبلیغ برند توسط مشتریان می‌شود.

نکات پایانی

به خاطر داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی، سئو و تبلیغات PPC هر سه به هم مرتبط هستند. تعامل خوب در شبکه‌های اجتماعی اثرات مثبتی در سئو دارد و می‌تواند بر رتبه شما در نتایج جستجو تاثیرگذار باشد. با استفاده از اطلاعات مربوط به تبلیغات PPC درباره کلمات کلیدی که عملکرد خوبی داشتند، می‌توانید محتوای هدفمندتری را در سایر سایت‌ها و سایت خودتان تولید کرده و توجه بیشتری را جلب کنید. در نهایت لازم است که در هر سه این کانال‌ها تجربه‌ای بی وقفه و مناسب برای مشتریان ایجاد کنید. اگر کارهای ذکر شده را درست انجام دهید، نتایج – و البته بازخورد مشتریان – موفقیت شما را نشان خواهند داد.

 

منبع
https://www.entrepreneur.com
برچسب ها

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + هشت =

بستن